Olåst men brandat (Tele2) 4G-modem borde väl kunna köra med annan operatör, eller?!

Permalänk

Olåst men brandat (Tele2) 4G-modem borde väl kunna köra med annan operatör, eller?!

Tja!

Kanske skall byta operatör på vårat 4G. Har ett olåst Huawei-modem (B535-232) som är brandat till Tele2. Kan i dagsläget ställa in det mesta såsom band, APN, antenninställningar osv.

Iom att jag kan det borde det väl inte vara några problem att byta operatör tycker man väl?

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Tja!

Kanske skall byta operatör på vårat 4G. Har ett olåst Huawei-modem (B535-232) som är brandat till Tele2. Kan i dagsläget ställa in det mesta såsom band, APN, antenninställningar osv.

Iom att jag kan det borde det väl inte vara några problem att byta operatör tycker man väl?

/D

Så länge den inte är operatörslåst så ska det inte vara något problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@daspunner ja det kommer fungera, jag är ganska säker på det. De flesta 4G routers är inte operatörslåsta även om dom har loggan på sig och säljs via erbjudanden. Det var mycket vanligare att prylarna var låsta när det var 3G men jag är rätt säker på att man övergav den metoden när 4G blev ganska vanligt. Jag har haft flertalet 4G routers som jag testat och inget av dessa har varit operatörslåsta, varken Telia, Tele2 eller Tre.

Det som kan vara viktigt är att du kan låsa routern till ett 4G band, sök på nätet så hittar du vilka band de olika operatörerna använder och jämför med det du kan välja att låsa till. Då ser du vad routern klarar. Det kan vara viktigt om du bor i ett område med hög belastning och vill köra mot en specifik mast som använder ett annat 4G band.

Annars används "auto" och då väljer routern den mast som är närmast även om det är dåligt hastighet och belastningen hög, den titta bara efter vilken mast som ger dig bäst signal och stabilaste uppkopplingen, inget om kvalitén på farten mot Internet över 4G.

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

@daspunner ja det kommer fungera, jag är ganska säker på det. De flesta 4G routers är inte operatörslåsta även om dom har loggan på sig och säljs via erbjudanden. Det var mycket vanligare att prylarna var låsta när det var 3G men jag är rätt säker på att man övergav den metoden när 4G blev ganska vanligt. Jag har haft flertalet 4G routers som jag testat och inget av dessa har varit operatörslåsta, varken Telia, Tele2 eller Tre.

Det som kan vara viktigt är att du kan låsa routern till ett 4G band, sök på nätet så hittar du vilka band de olika operatörerna använder och jämför med det du kan välja att låsa till. Då ser du vad routern klarar. Det kan vara viktigt om du bor i ett område med hög belastning och vill köra mot en specifik mast som använder ett annat 4G band.

Annars används "auto" och då väljer routern den mast som är närmast även om det är dåligt hastighet och belastningen hög, den titta bara efter vilken mast som ger dig bäst signal och stabilaste uppkopplingen, inget om kvalitén på farten mot Internet över 4G.

Tittat runt lite på nätet på filmer/forum/bilder/manualer på mitt modems "webläsarinterface" då det det inte är brandat från nån operatör och jag verkar ha alla funktioner aktiva (även att låsa till ett visst band). Enda som skiljer är att jag har en Tele2-logga längst upp i menyn och det finns ett APN från Tele2 inlagt från början som man kan ändra eller lägga till ett ytterligare APN:er. Till och med menyn antennval finns aktiverat på mitt modem (jag använder extern antenn). Andra brandade modem från operatörer har inte det aktiverat när man läser vad andra användare önskar sej av deras nya firmware hos operartören. Och jag har provat det med ett Halebop-kort (likamed Telias nät tror jag) och där kopplar det upp.

En tanke till är ju att om man behöver ett billigt 4g-modem/router så hade jag hellre köpt ett begagnat Tele2-brandat för några hundringar på blocket iom att det går att använda till alla operatörer än ett nytt i butik för 3-4ggr pengarna. Tänker då på B535 och B525-modellerna från Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

En tanke till är ju att om man behöver ett billigt 4g-modem/router så hade jag hellre köpt ett begagnat Tele2-brandat för några hundringar på blocket iom att det går att använda till alla operatörer än ett nytt i butik för 3-4ggr pengarna. Tänker då på B535 och B525-modellerna från Huawei.

Ja, det är klart att det blir billigare att köpa begagnat? Utan garanti eller support men har man kunskapen så är det ju bara att köra på - så har det ju alltid varit och är inte direkt något som är nytt för 2023.

Dom två absolut största anledningarna att köpa modem/router från operatör är för att det även ingår garanti samt support vid problem. Det gör det inte när man köper begagnat av uppenbara skäl.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det är klart att det blir billigare att köpa begagnat? Utan garanti eller support men har man kunskapen så är det ju bara att köra på - så har det ju alltid varit och är inte direkt något som är nytt för 2023.

Dom två absolut största anledningarna att köpa modem/router från operatör är för att det även ingår garanti samt support vid problem. Det gör det inte när man köper begagnat av uppenbara skäl.

Du fattade nog inte syftet med mitt inlägg riktigt...

Självklart finns det för och nackdelar med att köpa nytt. Sammanställde bara lite upptäckter jag gjort kring modemet i fråga om nån annan letar info om samma grejer som jag surfat runt och läst mej till. Infon är rätt spridd och det finns inte som jag hittade nån specifikt ställe där man kan få all info som jag sökte.

Själv köpte jag modemet nytt för att jag var i behov av ett då. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag nog köpt ett begagnat för de finns titt som tätt på blocket. Antar att de flesta är över efter avslutade abbonemang. Men det här med brandning på hårdvara har ju tidigare inneburit att det skall låsas upp för att acceptera andra operatörer än de såldes från.

Permalänk
Medlem

@daspunner stämmer att det är lite olika vad gäller funktioner, om jag minns rätt hade Telia 4G routern funktioner att köra IP-Telefoni direkt från routern. Den som var från "Tre" hade möjlighet att köra i bryggat läge som inte gick med Telia 4G routern. Den från Tele2 hade några flera valmöjligheter vad gäller frekvenser man kan låsa till. Vad gäller teleuttag som finns på vissa modem för analog telefon är det inte pålitligt för jag har testat ganska utförligt. Däremot är det inga problem med en IP-Telefoni dosa som ansluts till LAN sidan på 4G routern.

Jag trodde förut att man kunde köra 4G routern med vanligt mobilabonnemang och sedan ut mot en analog telefon men det funkade dåligt. Ingen lösning man kan lite på tyvärr.