Reklamfritt Facebook kan kosta 115 kronor i månaden

Permalänk
Melding Plague

Reklamfritt Facebook kan kosta 115 kronor i månaden

För användare som inte vill ta del av riktad reklam föreslår Meta en månadskostnad på 10 euro för att använda det sociala nätverket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lämnade för säkert 8 år sen och är nöjd. Så att börja betala för det existerar inte i något universum. Detta eller ett alternativt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Aldrig i mitt liv att jag betalar för sociala medier.

Permalänk
Medlem

Facebook drar ju in så lite stålar.... De sparkar säkert en hög med så aktien tar ett riktigt glädje skutt.

Permalänk
Medlem

Är väl fine, så länge man får alternativet att köra på som vanligt med reklam..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Har aldrig intresserat mig, kommer antagligen inte intressera mig nu heller.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Härligt att betala för att få ge bort sin personliga data och telemetri

Permalänk
Medlem

Som icke-facebook-användare så tycker jag det här är en lysande idé. Ännu bättre om de börjar ta betalt av alla.

Permalänk
Medlem

Som "tvingad" facebookanvändare så tycker jag detta är helt fantastiskt, hade varit ännu bättre om det var tvingande att betala. Då slipper man dom ständiga argumenten "men vi lägger upp det på facebook, det är gratis" och faktiskt kan börja föreslå andra bättre tjänster.

Permalänk
Medlem

Den enda sociala media jag vill ha tillbaka är MSN Messenger

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att jag ens har Facebook är för att prata med folk via messenger, speciellt folk från utlandet.
Facebook som tjänst har jag nog inte använt senaste 5-6 åren.

Hade tagit bort skiten omgående om det inte var för facebook messenger.
Håller med @Xverminator.

Det är på tiden att man fick tillbaka något liknande som MSN istället för Snapchat och allt annat skräp som finns nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag har en nästintill alldeles utmärkt reklamfri upplevelse. Allt som behövs är en reklamblockerade som ublock origin, och voilá; Ingen reklam. Förutom i videosnuttar då, men det är inte så enormt störande.

Vad gäller att behöva betala 115 :- / månaden, ja lycka till. Jag blir inte en av dom.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Moderator

En mindre klicktörstande och mer sanningsenlig rubrik hade varit "Reklamfritt Facebook kan kosta 115:- i månaden".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd

Ha ha censur-Facebook ger noll och skall ha 115 spänn för det.

ANtar att den enda gruppen jag har skaffat konto för att titta på får flytta till Discord istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En mindre klicktörstande och sanningsenlig rubrik hade varit "Reklamfritt Facebook kan kosta 115:- i månaden".

På vilket sätt är rubriken missvisande? Det är inte en tvingande avgift. Betala, eller så får du se reklam. Det kan kosta beroende på vad du väljer. Jag ser inte riktigt felet i rubriken

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Då blir det nog hej då till både Facebook och Instagram.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av HoboCop:

På vilket sätt är rubriken missvisande? Det är inte en tvingande avgift. Betala, eller så får du se reklam. Det kan kosta beroende på vad du väljer. Jag ser inte riktigt felet i rubriken

Den är missvisande då den avsiktligen eliminerar en viktig del av nyhetens relevans.

Målet är snarare att framkalla en reaktion (och därmed klick) i form av "aaaah men vafaaan måste jag betala nu" från den genomsnittlige facebookanvändaren, inte att förmedla en korrekt och koncis sammanfattning av nyheten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Mao YouTube Premium fast för Facebook. ..Så, facebook premium. Tycker det låter jättebra.

Att driva en tjänst med integritetskränkande reklam som enda alternativ för sina användare börjar bli passé. Gillar ändå förändringen i hur jättarna tänker här.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Facebook became confused.

It hurt itself in its confusion.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

<Uppladdad bildlänk>

Fast som jag läser texten här på Sweclockers så fortsätter det väl att vara precis som nu också, dvs med reklam.

Skrivet av mrbrix:

Då blir det nog hej då till både Facebook och Instagram.

Varför? Du erbjuds att slippa reklamen mot en månadsavgift, eller kan fortsätta ha det som det är nu med riktad reklam?

Skrivet av Teddis:

Mao YouTube Premium fast för Facebook. ..Så, facebook premium. Tycker det låter jättebra.

Att driva en tjänst med integritetskränkande reklam som enda alternativ för sina användare börjar bli passé. Gillar ändå förändringen i hur jättarna tänker här.

Håller med.

Sedan är det väl osäkert om det skulle vara ok att fortsätta med samma modell inom EU bara för att användarna väljer att inte betala för det. Blir inte ett mindre lagbrott för det.

Permalänk
Medlem

1000 gånger hellre en mindre månadsavgift framför den datainsamling och kartläggning av beteende som nu råder.

Det som gör att jag ställer mig tveksam till hela konceptet är att jag inte litar ett skit på "Meta" att de ger faan att samla in data om mitt beteende även om jag betalar.

Ett Facebook helt utan reklam och "förslag" på saker jag nog finner intressant är faktiskt lockande.
Tänk att enbart se inlägg från sina vänner, familj o grupper man själv väljer att följa, inget annat jävla tjafs.... Underbart.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Vilka plattformar kan ni rekommendera som alternativ till t.ex en liten bostadsrättsförening? Typ gruppen "Vi som bor på xxx gatan/vägen" på Facebook. Enda jag använder FB till idag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Problemet är inte huruvida Meta tar betalt eller inte. Det är ju insamlingen av data om användarna och ingen skall tro att de inte kommer samla info om de betalande ändå för de "måste" ha den infon om personen slutar betala så de kan peta upp riktad reklam.

Typo
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Jag stör mig inte på Facebooks reklam längre, värre är det med Youtube som enligt mig är obrukbar om man ej tar bort reklamen genom att t.ex. betala.

Angående byta från Facebook, så på gamla goda tiden fanns MSN och ICQ, vi nördar satt med ICQ pratade om hur dålig MSN var på alla sätt och viss. Problemet var dock att de flesta unga kvinnor körde med MSN och därför började nördar göra samma sak.

Jag ser lite samma problem med Facebook. Man kan argumentera för att ens viss annan tjänst är så mycket bättre, problemet är dock att få alla personer som man vill prata med byta. Det blir annars som denna reklam: https://www.youtube.com/watch?v=gzR3pfkxgcY

Permalänk
Musikälskare

Det kommer jag aldrig betala för något jag aldrig använder

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Nog många som är beredda att betala 115 spänn.
Speciellt många kvinnor som inte vill missa vad väninnorna bakat för kakor
och vad de åt till middag.

Permalänk
Medlem

@Enviro

Haha va ju en månad sedan ca jag tipsade om detta 😆

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Asus Tuf 7900xtx - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

En mindre klicktörstande och mer sanningsenlig rubrik hade varit "Reklamfritt Facebook kan kosta 115:- i månaden".

@Enviro Clickbait deluxe. Jag gissar att det behövs för att det hela ska överleva, men ändå….

Permalänk
Medlem

Så alternativen är ungefär som Youtube. Fortsätta som det varit i flera år med reklam eller välj en premiumtjänst där man slipper reklam. Kanske borde haft det i rubriken istället för den uppenbara click-bait rubrik som är nu.

Skrivet av HoboCop:

På vilket sätt är rubriken missvisande? Det är inte en tvingande avgift. Betala, eller så får du se reklam. Det kan kosta beroende på vad du väljer. Jag ser inte riktigt felet i rubriken

För den ger sken av att man kanske måste betala för Facebook i framtiden.. vilket är ganska långt ifrån sanningen eftersom Facebook verkar planera att införa en subscription-tjänst.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |