Reklamfritt Facebook kan kosta 115 kronor i månaden

Permalänk
Medlem

Isolera appen eller kör FB i webbläsaren (privat flik)..

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Att betala över 100 kronor i månaden för sociala medier finns inte på kartan. Nu kommer ju ändå annonsfritt alternativ finnas kvar, än så länge.

I övrigt så har mitt intresse för att spendera tid på Facebook dalat rejält de senaste åren. Inte har det blivit bättre den senaste tiden när helt (i min mening) orelaterade "förslag" på sidor dyker upp i flödet. Samma otyg har hänt på Twitter/"X".

Nej, det är allt skönt att "koppla ner" nu för tiden, hoppas fler följer med på tåget. Det "ändlösa scrollandet" är inte bra för oss.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

jag är redan så nära på att lämna FB pga deras censurering, borttagning och blockering utav allt som inte faller in under deras politiska agenda, inför de detta så blir det ett bye bye för mig, då har gränsen passerats.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Kan inte Facebook istället betala mig för att använda deras plattform och min telemetri etc?

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk

Jag får så mycket skit, trots att jag blockerat det gång på gång, i mitt flöde... varför skulle jag BETALA för det!?

Permalänk
Medlem

Hahahaha bästa jag läst.

Så.. nu blir det kul för alla arbetsgivare som promt envisas med att deras anställda ska ha facebook och använder facebook till arbetsrelaterade stuffs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är det för dom nu har dating i appen också?

Permalänk
Medlem

Eller så kör man adblock. Så löser det sig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

jag är redan så nära på att lämna FB pga deras censurering, borttagning och blockering utav allt som inte faller in under deras politiska agenda, inför de detta så blir det ett bye bye för mig, då har gränsen passerats.

Det är iofs inte Facebooks agenda, utan organisationer som rycker reklamintäkterna om inte Facebook lyder censurkraven, som i sin tur är politiskt dikterade.

Permalänk
Medlem

Snart är det prenumeration på luft

Permalänk
Medlem

Bara Messenger funkar som den gör nu så är jag nöjd. Använder endast chatten.
Kan man fortfarande pausa Facebook-kontot och ändå ha kvar Messenger? Jag har haft det så i flera år

Permalänk
Medlem

Tänk vad dyrt allt kommer bli med alla dessa abonnemang.
Tänkt vad inlåst information kommer bli.
Kunskap kommer i framtiden att åter bli en klassfråga. Har man inga pengar får man heller inte möjligheten att lära sig något nytt.
Facebook kanske inte är en källa till kunskap men detta är ju något vi ser på många sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Bara Messenger funkar som den gör nu så är jag nöjd. Använder endast chatten.
Kan man fortfarande pausa Facebook-kontot och ändå ha kvar Messenger? Jag har haft det så i flera år

Ja det kan man, händer att jag aktiverar mitt ibland för att kolla på någon lokal pizzerias meny
Förstår inte varför alla ska envisas med att lägga up menyer på facebook.
Men tänker ofta på att inaktivera mitt instagram konto, men är svårt att hålla kontakt samt se vad bekanta och familjen gör som är väldigt flitiga på att dela.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det är många som skratta åt månadskostnaden här. Låt oss leka med tanken att Facebook tjänar ca 100kr/mån av att visa reklam till er. Det betyder att företag världen över betalar 100kr/mån till Facebook för att påverka er på ett eller annat sätt. Antagligen vet de att de kan påverka er tillräckligt mycket för att det ska vara värt det. Dock vet ni själva inte deras agenda.

Vill ni hellre bli påverkade motsvarande 100kr/mån av okända aktörer, eller betala 100kr/mån för att slippa?

Det kan ju lika gärna vara så att reklamen kommer göra att ni köper skräp för 100kr/mån. Luras inte att tro att det är gratis bara för att det saknar en prislapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Huruvida EU går med på detta

Jag skulle inte sätta pengar på att "EU" tycker att riktad reklam är nödvändig för att tillhandahålla en tjänst eller ett "berättigat intresse". Att stänga av konton till personer som återkallar sitt samtycke kan därmed bli farligt. 4% av den globala omsättningen och det där.

GDPR...

Artikel 4:

Citat:

11. samtycke av den registrerade: varje slag av frivillig, specifik, informerad och otvetydig viljeyttring, genom vilken den registrerade, antingen genom ett uttalande eller genom en entydig bekräftande handling, godtar behandling av personuppgifter som rör honom eller henne

Artikel 6:

Citat:

1. Behandling är endast laglig om och i den mån som åtminstone ett av följande villkor är uppfyllt:

a) Den registrerade har lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas för ett eller flera specifika ändamål.
[...]
f) Behandlingen är nödvändig för ändamål som rör den personuppgiftsansvariges eller en tredje parts berättigade intressen, om inte den registrerades intressen eller grundläggande rättigheter och friheter väger tyngre och kräver skydd av personuppgifter, särskilt när den registrerade är ett barn.

Artikel 7:

Citat:

3. De registrerade ska ha rätt att när som helst återkalla sitt samtycke. [...]

4. Vid bedömning av huruvida samtycke är frivilligt ska största hänsyn bland annat tas till huruvida genomförandet av ett avtal, inbegripet tillhandahållandet av en tjänst, har gjorts beroende av samtycke till sådan behandling av personuppgifter som inte är nödvändig för genomförandet av det avtalet.

Artikel 21:

Citat:

2. Om personuppgifterna behandlas för direkt marknadsföring ska den registrerade ha rätt att när som helst invända mot behandling av personuppgifter som avser honom eller henne för sådan marknadsföring, vilket inkluderar profilering i den utsträckning som denna har ett samband med sådan direkt marknadsföring.

3. Om den registrerade invänder mot behandling för direkt marknadsföring ska personuppgifterna inte längre behandlas för sådana ändamål.

Artikel 83:

Citat:

5. Vid överträdelser av följande bestämmelser ska det i enlighet med punkt 2 påföras administrativa sanktionsavgifter på upp till 20 000 000 EUR eller, om det gäller ett företag, på upp till 4 % av den totala globala årsomsättningen under föregående budgetår, beroende på vilket värde som är högst:

a) De grundläggande principerna för behandling, inklusive villkoren för samtycke, enligt artiklarna 5, 6, 7 och 9.

b) Registrerades rättigheter enligt artiklarna 12–22.

Dold text
Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Med tanke på att alla sociala medier verkar göra samma sak så är det inte förvånande. Använder egentligen ingen av dessa och ingen av dom är således värd mina pengar. Lägger de Messenger bakom betalvägg så har de i bästa Google-anda dödat tjänsten.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av slipbit:

@Enviro Clickbait deluxe. Jag gissar att det behövs för att det hela ska överleva, men ändå….

Det är tur att vi jobbar med internet där det är lätt och går snabbt att göra justeringar!

Skrivet av Pantburk:

@Enviro

Haha va ju en månad sedan ca jag tipsade om detta 😆

<Uppladdad bildlänk>

Njaea, då var det ju mer löst rykte. Nu hade storyn betydligt mer kött på benen.

Permalänk
Medlem

NFG.....

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Annonserna är lite skit samma. Det är alla skuggprofiler och unik identifiering och spårning som är det jag avskyr. Jag rör inte deras tjänster med en tång

Skulle kanske betala för ett separat internet där de inte var tillåtna, alltså att gå in på sidor helt befriade från dold spårning

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilka plattformar kan ni rekommendera som alternativ till t.ex en liten bostadsrättsförening? Typ gruppen "Vi som bor på xxx gatan/vägen" på Facebook. Enda jag använder FB till idag.

Samma här. Har två sådana grupper som jag behöver hålla ett öga på. Det behöver vara en tjänst som gammelfarmor kan använda, för annars blir de kvar på FB.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte en spänn ska dom ha från mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast som jag läser texten här på Sweclockers så fortsätter det väl att vara precis som nu också, dvs med reklam.

Varför? Du erbjuds att slippa reklamen mot en månadsavgift, eller kan fortsätta ha det som det är nu med riktad reklam?

Håller med.

Sedan är det väl osäkert om det skulle vara ok att fortsätta med samma modell inom EU bara för att användarna väljer att inte betala för det. Blir inte ett mindre lagbrott för det.

Tänkte ju inte på det. Har ju själv YouTube Premium och det är skönt att slippa reklamen.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Lite lustigt ändå.
De får skit för att de samlar in för mycket data och löser det genom erbjuda att inte göra det mot betalning haha.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är försent för detta. Hade dom gjort det för 10 år sedan så hade det nog funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vilka plattformar kan ni rekommendera som alternativ till t.ex en liten bostadsrättsförening? Typ gruppen "Vi som bor på xxx gatan/vägen" på Facebook. Enda jag använder FB till idag.

Signal.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag tänker inte betala för att slippa annonser, däremot kan jag inaktivera adblock på sidor jag vill stödja som denna. Jag avskyr annonser då det på många websidor gör innehållet oläsbart med popup-fönster och autoplay videos mm. Jag kör med Ublock Origin i webbläsaren och Pihole installerat på en Raspberry pi för att blocka alla annonser på nätverket ifall någon enhet inte har adblock eller det krånglar. Så skönt att slippa reklam överallt, även på Youtube

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

FB får göra som dom vill, men de får inte ett öre av mig iallafall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vill man slippa reklam så finns ju webläsartillägget "F.B. Purity" Förutom det så kan man konfigurera mycket annat också i facebook. Har kört den i flera år nu och fungerar oftast. Ibland slutar den fungera då facebook byter kod, men han som gjort tillägget brukar fixa det på några dagar med en uppdatering.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Lite lustigt ändå.
De får skit för att de samlar in för mycket data och löser det genom erbjuda att inte göra det mot betalning haha.

Men kommer de verkligen sluta spåra? De säljer ju information om dig till butiker och liknande (vilka sidor du varit på tidigare, vad för saker du exponerats för, …)

Inget uppenbart att de slutar med allt det