Strömkontakten på ett RTX 4090 smälte efter ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kan tycka att tillverkaren vid det här laget borde stå för kostnaden för att löda om kontakten till en nya varianten.

Någon som vet vad ett sånt ingrepp skulle kosta? Känns som ett lätt jobb för en som kan löda.

600-1000kr exkl kontakten skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Det känns som det finns utrymme att ytterligare förfina och uppgradera denna kontakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag lättviktskabel men jag har flyttat datorn så jag ska nog trycka till anslutningen bafföatt.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Kan väl fotfarande vara handhavande fel eller? Finns väl ingen regel som säger när de havererar på grund av dålig kontakt. Sitter den inte i ordentligt kan de ju bli värre över tid. Då man aldrig kan veta säkert så kanske ingen ska va mallig istället.

Det är säkert så att det finns ett "korrekt" sätt att sitta i kontakten på som gör att den absolut aldrig under några omständigheter överhettad, om det inte är fabrikationsfel förståss. Problemet med den här kontakten, och varför jag menar att det inte går att säga att det är handhavandefel, är ju för att även sidans som har trott att de gjort rätt gat gjort "fel". Det ska absolut inte vara svårt att göra rätt med produkter som bokstavligen blir livsfarliga om man gör fel, om produkten tillåts hanteras av folk utan licens eller legetimation eller vad det kan vara. Är det så, så är det produkten och inte användaren det är fel på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att Nvidia designat om kontakten i korten är talande för att något är fel. Det är bara en tidsfråga innan någon på Swec råkar ut för det här, blir lite lustigt då när folk kommer ropa handhavandefel.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Givetvis har det med kvalitet att göra. Sen finns det ingen rimlighet i att tillverka något till 100% felfritt då det finns inga eller väldigt få som är villiga att betala för det. Återstår ju dock att se om det börjar trilla in fler rapporter med felande kontakter efter längre tid.

Jo absolut men jag menade mer att vissa tycker att det inte ska ske på stora märken...alltså att Nvidia inte är kvalitet. Då menade jag att det har inget med tillverkaren att göra egentligen.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Även märken som ska vara kvalitet kan brista i kvalitet, så jo, det har allt med kvalitet att göra.

Ja precis...det var lite det jag menade men kanske formulerade mig dåligt. Just att klart det har med kvalitet att göra men att även märken/tillverkare som står för kvalitet kan brista.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag vet att också kort som drivits med native 12VHPWR smält, om än i mycket mindre utsträckning. Jag tycker ändå det är helt vansinnigt att folk väljer att köra 400W utan spänningsdata över den där bräckliga bläckfisken.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Med andra ord är det stor risk att detta händer, och att det är möjligt att accelerera problemet genom att plugga in kontakten fel.

Gamers Nexus gjorde ju en test där dom kunde replikera felet inom en timme(genom att göra det väldigt dumt förvisso)

Men då betyder detta att även att minsta lilla tillstymmelse av defekt i kabeln eller att det sitter pyytte lite fel så är det risk för att kontakten smälter?

Om man nu ska ta det som personen på reddit skriver som 100% sant

I vilket fall så känns designen rätt dum ifall den nu kan vara så pass känslig, tror nästan Asus idé med kontakten på moderkort är bättre då.

Sen köra ett gäng EPS12v kablar in i moderkortet

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

?
Jag vet varför de blir varmgång men en löskontakt kan sitta ok länge innan den hamnar fel.

Tillräckligt många gånger med tillräckligt med värme, kanske tillfälligt något över spec, och saker och ting kommer börja glappa förr eller senare oavsett hur bra anslutningen var från början. Expansion och kontraktion. Bara en teori om varför det kanske inte är handhavandefel.

Oavsett vilket gjorde den här nyheten mig mycket mindre sugen på ett 4090.

Permalänk
Medlem

Enbart därför jag inte köper ett 4090! /s

Har det någon gång varit lika mycket strul med de andra pinkontakterna?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Musikälskare

En användare är ingen användare

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Prisa GUD! Tack för 3x8Pin

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Får se om man har otur inom 3 månader då.

Mitt har nyligen passerat 9 månader, köpte corsairs kabel som går direkt från psu till gpu så man slapp jobbiga adapters.

Tryckt i den en gång och aldrig petat på den igen, man kan fundera ibland om folk är nojiga och kontrollerar då och då och tyvärr orsakar problemet själva tillslut genom att inte trycka i ordentligt sista gången eller ha skadat kontakten.

Om inte annat får man väll se hur det ser ut med kabeln när det är dags att damma ur burken

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum RGB 5600cl36 GPU: RTX 4090 Suprim X SSD: Samsung 980 pro 1TB,960 Pro 512GB, 960 Pro 500GB 850 evo 1TB x2 860 evo 1TB Cooler: h150i elite lcd PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Main Display: MSI Optix MAG281URF Peripherals: Logitech G915, G903, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Svårt att tro att det där händer om den suttit i rätt i hela tiden eller om adapterkabeln till PSU är rätt tillverkad.

Men lömska är att det kan räcka att man haft den dåligt isatt från början och kört så ett tag och fått små skador på pinnarna redan då pga för liten kontaktyta och överhettning/överslag. Sen när man rättat till och tryck i kontakten ordentligt så känner man sig trygg men om kontaktytan är skadad så kan det över tid leda till sämre kontakt och till sist överhettning som på bilden.

Hade jag haft ett 4090 så hade jag gjort en inspektion om jag varit osäker. (sen så ska man ju inte göra det hela tiden och slita ut kontakten )

Permalänk
Medlem

Men allt detta gäller alltså bara 4090? Eller har någon här råkat ut för detta på ett 4070/4080? Det kanske inte är samma kontakt...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt för de som kanske behöver uppleva detta, särskilt då det verkar kunna vara ett intermittent problem som kanske visar sig då garantitiden gått ut.

Skolexempel på dålig produktdesign på alla plan.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Med andra ord är det stor risk att detta händer

Baserat på vad?

Permalänk

Har detta varit ett problem med 4080 kort och under? Eller är det bara ett problem med 4090?

Permalänk
Medlem

Mindre marginaler gör det lättare att göra fel, så är det bara. Sen kan man kalla det vad man vill. Tror inte man kan utläsa speciellt mycket av denna användarens erfarenheter.

Det är lättare att rycka CPU ur sockeln på en AM4 än en AM5 när pastan har stelnat och limat ihop CPU med kylarn. Är det användarfel eller designfel på AM4? Jag vet inte, men troligen har det gått sönder betydligt mer AM4 prollar än Nvidia-kort. Skillnaden är att många vet att hanterar man CPU så skall man vara mycket, mycket försiktig.

Med 8 pin strömkontakt har det inte varit så noga, och många får inte ens ihop 6+2 korrekt, men det fungerar ändå. Man förutsätter att denna nya kontakten skall gå att hantera på samma sätt och det går åt skogen. Användarfel eller inte? Var det rätt att göra en kontakt med mindre marginaler, även om den fungerar om den hanteras korrekt? Jag vet inte. Men jag vet att jag är väldigt noga med just den kontakten, och jag är inte rädd att den skall smälta heller..

Ponera att Hårddiskar inte fanns. och det skulle uppfinnas idag, och man inte kan slänga runt dom som en SSD. Det skulle på samma sätt kallas designfel. Men det kanske det inte är. Men det är mindre marginaler för stötar.

Men det är bra att man iallafall lyckats göra en V2 på kontakten med lite större marginaler. Färre kommer gå sönder.

Permalänk

Har inte 3090 Ti samma kontakt? Hur kommer det sig att vi inte ser några av dem brinna? 🤔

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har inte 3090 Ti samma kontakt? Hur kommer det sig att vi inte ser några av dem brinna? 🤔

Det handlar nog mest om att det sålts väldigt många mer 4090 än 3090Ti. Procentsiffran på dom som har problem är nog rätt låg. Det har ju faktiskt gått sönder enstaka 3090Ti kontakter också.

För er som möjligen skulle tro att jag försvarar kontakten, det gör jag inte. Tycker den är rätt marginell faktiskt.

Det fanns aldrig någon chans i världen att denna kontakten skulle ha mindre problem än 8 pinnarn. Mindre marginaler, människor är inblandade, fler får problem. Borde den varit större. Ja, det kanske jag tycker.

Permalänk
Medlem

Kan vi hitta fler saker på Reddit att skriva om som berör 1 användare?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det handlar nog mest om att det sålts väldigt många mer 4090 än 3090Ti. Procentsiffran på dom som har problem är nog rätt låg. Det har ju faktiskt gått sönder enstaka 3090Ti kontakter också.

För er som möjligen skulle tro att jag försvarar kontakten, det gör jag inte. Tycker den är rätt marginell faktiskt.

Det fanns aldrig någon chans i världen att denna kontakten skulle ha mindre problem än 8 pinnarn. Mindre marginaler, människor är inblandade, fler får problem. Borde den varit större. Ja, det kanske jag tycker.

3090Ti har inte heller sense-pinnarna på kontakten. En av förändringarna som gjorts på den reviderade versionen av kontakten är att ändra hur långt in pinnarna sitter, så det kan vara en del av problemet.

Jag tror inte problemet är att kontaktens storlek i sig. Skulle gissa på variation i toleranser och kvalitet från tillverkningen, kombinerat med att kontakten är ren skit att sätta i ordentligt. Kontakten jag har är att jämföra med en riktigt trög 24-pinnars ATX-kontakt, fast mycket mindre, och det är riktigt svårt att vare sig se eller höra om den sitter ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Kontakten jag har är att jämföra med en riktigt trög 24-pinnars ATX-kontakt, fast mycket mindre, och det är riktigt svårt att vare sig se eller höra om den sitter ordentligt.

Det kanske är(var) stor variation på tillverkningen då. Min är lite som vilken kontakt som helst, och den klickar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kanske är(var) stor variation på tillverkningen då. Min är lite som vilken kontakt som helst, och den klickar.

Jag köpte kortet i söndags.

Permalänk
Medlem

Man kanske ska montera en tempsensor på kontakten och ställa in larm i bios. Vet inte om mitt moderkort stödjer det men kanske värt att kolla upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Har man inte kört långtidstest med hög belastning? Då borde man väl hittat detta kan man tycka…
4090, maxar det ens kontakten eller kan man plocka ur ännu mer enligt spec?

https://www.youtube.com/watch?v=aRr7CaRNbpk det går trycka en hel del kräm genom kontakten, dock inget långtidstest direkt

Permalänk
Medlem

är inte kabeln intryckt rakt och i låsläge så skulle det kunna ske. Vet man till 100% att det inte är handhavande fel som orsakat detta?