Apple presenterar ny Pencil med USB Type-C

Permalänk
Melding Plague

Apple presenterar ny Pencil med USB Type-C

Apples acceptans av USB Type-C fortsätter och nu är det dags för Ipad-pennan Pencil att förses med den nygamla kontakten och säljs för 1 095 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Priset känns ju lite galet, men det är verkligen ett användbart verktyg

Hoppas bara de släpper en mus man kan ladda och använda samtidigt…

Permalänk
Medlem

Att man måste ta bort tryckkänsligheten för att få plats med ett USB-C uttag verkar helt obegripligt. Dessa sensorer är ju oerhört små. Man borde ha kunnat göra pennan en tiondels millimeter längre om det verkligen var platsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Att man måste ta bort tryckkänsligheten för att få plats med ett USB-C uttag verkar helt obegripligt. Dessa sensorer är ju oerhört små. Man borde ha kunnat göra pennan en tiondels millimeter längre om det verkligen var platsbrist.

Lovar att det kommer en Pro-variant senare, exakt lika stor och 2490:-.

Skrivet av medbor:

Priset känns ju lite galet, men det är verkligen ett användbart verktyg

Hoppas bara de släpper en mus man kan ladda och använda samtidigt…

De vill inte att det ska vara smidigt, de vill att du köper en till mus så att du har en extra medan du laddar den döda.

Permalänk
Medlem

Tycker "Find My" borde vara som viktigast på just pennor, men verkar inte som någon av dem har stöd för det? Det är ju näst intill omöjligt att inte tappa bort pennor titt som tätt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av wargreymon:

Lovar att det kommer en Pro-variant senare, exakt lika stor och 2490:-.

Apple Pencil Pro och Apple Pencil Pro Max där Pro återfår tryckkänsligheten och Pro Max får även så att den kan användas under laddning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tyckte den verkade prisvärd tills jag såg att tryckkänsligheten var borta.

Behåller vår Pencil-kopia med USB-C och tiltfunktion. Kostade kanske 400:- på Amzon för ett par år sedan.

Permalänk
Musikälskare

Kan inget om Appels pennor men varför tar man bort tryckkänsligheten?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Tycker nog Apple omfamnat USB-C rätt väl även innan detta, men det kanske bara är jag…

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priset känns ju lite galet, men det är verkligen ett användbart verktyg

Hoppas bara de släpper en mus man kan ladda och använda samtidigt…

Apples mus är kriminellt usel med tanke på att den kommer från en av världens största företag..

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Priset känns ju lite galet

Av alla svindyra saker Apple har (skärmstativet tex...), är det verkligen det? Både en S pen och Surface pen är väl typ 800-900kr.

Edit: ah iof har dom petat bort tryckkänsligheten så

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kan inget om Appels pennor men varför tar man bort tryckkänsligheten?

Marknadssegmentering är nog grundtipset. När originalpennan med Lightning kom så fanns det bara en från början, men nu finns ju redan funktionaliteten i den trådlöst laddade pennan (fästs på sidan av kompatibel platta). Den fungerar enligt Apple med alla aktuella modeller utom bas-iPad och den plattan ihop med penna är nog mycket skolbruk* o dyl, gissar jag. Faktum är också att med Apples egen aktuella prissättning så är den nya pennan lite billigare än den gamla med Lightning.

*Logitech Crayon är väl inte heller tryckkänslig?

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför de behövde göra det här. Den gamla laddades ju bara trådlöst, så det är inget problem med EU-regler där. Eller skall den ersätta den gammelgamla med Lightning? För där måste de ju uppdatera de billiga iPaddarna först i så fall.

EDIT: Den ersätter ingenting. Det är en ”lågprismodell” av ”Pencil 2” och fungerar på samma paddor som den.

Skrivet av medbor:

Priset känns ju lite galet, men det är verkligen ett användbart verktyg

Hoppas bara de släpper en mus man kan ladda och använda samtidigt…

Skrivet av lolflakes:

Apples mus är kriminellt usel med tanke på att den kommer från en av världens största företag..

Apples möss placeras helst i en byrålåda tillsammans med alla deras trådade hörlurar. Har så varit sen Jobs kom tillbaka.

(Skall man vara riktigt ärlig är Magic Mouse en OK mus att resa med tack vare sin ganska platta form, och laddningstiden är 2 minuter så det är lite w/e att den porten sitter under. Det är bara det att det finns så många andra bra möss i världen att man inte behöver bry sig om att ens fundera på den.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Samsung note 2 Som jag köpte 2012.. hade tryckkänslighet i 1024 steg och airview (hovring)... 2012! den funkar dessutom felfritt fortfarande.

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem
Skrivet av k6-2:

Samsung note 2 Som jag köpte 2012.. hade tryckkänslighet i 1024 steg och airview (hovring)... 2012! den funkar dessutom felfritt fortfarande.

Ok? Jag är helt säker på att Apple inte tvingar dig att köpa just den kombination av surfplatta och penna som inte har stöd för tryckkänslighet.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Tyckte den verkade prisvärd tills jag såg att tryckkänsligheten var borta.

Behåller vår Pencil-kopia med USB-C och tiltfunktion. Kostade kanske 400:- på Amzon för ett par år sedan.

Vilken har ni?

Skrivet av k6-2:

Samsung note 2 Som jag köpte 2012.. hade tryckkänslighet i 1024 steg och airview (hovring)... 2012! den funkar dessutom felfritt fortfarande.

Funkar den och dess funktioner med en iPad?

Har den trådlös laddning, förresten?

Permalänk
Medlem

Är van vid min gen2-penna som sitter stadigt fast magnetiskt på översta långsidan där den samtidigt trådlöst laddar och alltid är redo men kanske framförallt inte kvarglömd på en laddstation eller otympligt inkopplad i botten etc.

Men denna nya usb-c variant går förmodligen att sälja den också.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Kanske borde tilläggas att Apple inte säger att det här är en ersättare till Apple pencil 2.
Det är ytterligare en penna, som glider in till ett "billigare" pris än både Apple Pencil 1 och 2, men utan vissa funktioner.
Andra generationen kostar 700kr mer, men har ytterligare funktioner.
Apple pencil 1 och 2 kommer fortsättas säljas, och i alla fall andra generationen lär uppdateras den med me USB-C eller en helt ny version så småningom.
(Kan faktiskt tycka att artikeln blir lite missvisande när det inte nämns alls i artikeln, att den inte ersätter Apple Pencil 2, utan är ytterligare ett alternativ, bredvid Apple pencil 1/2.)

Sen om den är speciellt "billig" är ju en helt annan fråga.
Känns som att största anledningen att välja en Apple pencil 2 över tredjepartspennor är just tryck känsligheten, dubble-tap och trådlös laddning där den fäster mot plattan.
Alla dom 3 funktionerna fattas på den här pennan, och då blir priset avsevärt mycket viktigare.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

"Sell me this pen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kanske borde tilläggas att Apple inte säger att det här är en ersättare till Apple pencil 2.
Det är ytterligare en penna, som glider in till ett "billigare" pris än både Apple Pencil 1 och 2, men utan vissa funktioner.
Andra generationen kostar 700kr mer, men har ytterligare funktioner.
Apple pencil 1 och 2 kommer fortsättas säljas, och i alla fall andra generationen lär uppdateras den med me USB-C eller en helt ny version så småningom.
(Kan faktiskt tycka att artikeln blir lite missvisande när det inte nämns alls i artikeln, att den inte ersätter Apple Pencil 2, utan är ytterligare ett alternativ, bredvid Apple pencil 1/2.)

Sen om den är speciellt "billig" är ju en helt annan fråga.
Känns som att största anledningen att välja en Apple pencil 2 över tredjepartspennor är just tryck känsligheten, dubble-tap och trådlös laddning där den fäster mot plattan.
Alla dom 3 funktionerna fattas på den här pennan, och då blir priset avsevärt mycket viktigare.

Jag tror att den nya pennan främst är till för 10-gen iPad och att Apple Pencil 1 utgår samtidigt som 9-gen iPad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Kanske borde tilläggas att Apple inte säger att det här är en ersättare till Apple pencil 2.
Det är ytterligare en penna, som glider in till ett "billigare" pris än både Apple Pencil 1 och 2, men utan vissa funktioner.
Andra generationen kostar 700kr mer, men har ytterligare funktioner.
Apple pencil 1 och 2 kommer fortsättas säljas, och i alla fall andra generationen lär uppdateras den med me USB-C eller en helt ny version så småningom.
(Kan faktiskt tycka att artikeln blir lite missvisande när det inte nämns alls i artikeln, att den inte ersätter Apple Pencil 2, utan är ytterligare ett alternativ, bredvid Apple pencil 1/2.)

Sen om den är speciellt "billig" är ju en helt annan fråga.
Känns som att största anledningen att välja en Apple pencil 2 över tredjepartspennor är just tryck känsligheten, dubble-tap och trådlös laddning där den fäster mot plattan.
Alla dom 3 funktionerna fattas på den här pennan, och då blir priset avsevärt mycket viktigare.

Håller med, artikeln är otroligt slarvigt skriven och blir missvisande.
Lite research innan man lägger upp en artikel är väl inte för mycket begärt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Vilken har ni?

Denna har vi:
https://www.amazon.de/-/en/gp/aw/d/B083Q73TFQ

En stor fördel är att den funkar på både min iPad Pro M1 och min sambos iPad Mini Gen 5. Den saknar tyvärr både magnetfäste och trådlös laddning, men batteritiden är fortfarande väldigt bra.

Kör främst Procreate, Vectornator och Illustrator på iPad.

Tänk på att Apples egna pennor inte fungerar på alla enheter! Pencil 1 & Pencil 2 är ett träsk i sig.

Detta var även ett av många skäl till att jag valde iPad Pro framför nya Mini:n eller Air.

Blir dyrt att behöva köpa nya pennor hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexCooper:

Vilken har ni?

Funkar den och dess funktioner med en iPad?

Har den trådlös laddning, förresten?

Nä. Jag tror inte pennan från min samsung mobil från 2012 som ligger i malpåse, funkar med en ipad, men man vet ju aldrig.. trådlös laddning har den oxå. Den laddas när den sitter i mobilen..

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI