Permalänk
Medlem

Köpråd till premiumgamingdator

Hej!

Jag står inför ett ganska svårt val och hoppas att ni experter här kan göra mig lite klarare i mitt beslut.

Bakgrund:
Jag byggde nyss ihop en dator med 4090 och senaste generationens processer.

Önskemål:
Skulle gärna spela i 4K, men vill samtidigt ha en monitor som är någorlunda kapabel i FPS-spel (typ Destiny 2, lite OW2, inget hardcore som CS eller Valorant).
Utöver detta vill jag ha något som man inte behöver skämmas för om det står framme - jag föredrar ett mer premiuminriktat designspråk framför gaming- och RBG-tivoli.

Budget: Gärna söder om 15 000 kr

Dilemma:
OLED verkar trevligt, men samtidigt volatilt med risk för inbränning samtidigt som dessa monitors oftast är 1440p
Mini-led finns i 4K, men oftast med lite sämre refresh rate, tveksam QC (typ Samsung Neo G7-8) eller en aspect radio som jag tror blir lite för svår för mina ändamål (Neo G9). Inser att jag inte kan få allt, utan måste hitta en kompromiss som ändå leder till att jag blir wow:ad och gör mitt nya datorbygge rättvisa. Så tacksam för all input från er här - och framförallt från era egna erfarenheter!

Permalänk
Bildexpert 📺

Lägre Hz på en 4K-skärm ligger i sakens natur. Det finns ännu inte kretsar i någon större utsträckning som klarar bandbredden som krävs, utan det ligger några år framåt. Så det är 1440p/240-ish eller 4K/144-ish eftersom det matchar gränserna man når med DP och HDMI i nuvarande form.

OLED är ganska givet om du vill prioritera kvalitet. Inbränningar är främst en risk några år längre fram i tiden, säg 3000–5000 timmar senare och då endast om du måste köra allting väldigt ljusstarkt hela tiden. Så en fråga om ditt användarmönster. Är du ute efter ljusstark bild hela tiden och säg 10–16 timmar om dagen är mini-LED-vägen den lämpligare tekniken. Om du spelar ett par timmar om dagen i mer dämpade miljöer, likt en svensk funkisbostad med lite glödlampsljus på vinterhalvåret, finns det inget som tvingar dig att elda på panelen.

Därför LG:s 42-tummare är så populär. Den är inte perfekt som allroundskärm, men är G-Sync certifierad, extremt beprövad och designmässigt en neutral rektangel. Plus i perioder långt under din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Lägre Hz på en 4K-skärm ligger i sakens natur. Det finns ännu inte kretsar i någon större utsträckning som klarar bandbredden som krävs, utan det ligger några år framåt. Så det är 1440p/240-ish eller 4K/144-ish eftersom det matchar gränserna man når med DP och HDMI i nuvarande form.

OLED är ganska givet om du vill prioritera kvalitet. Inbränningar är främst en risk några år längre fram i tiden, säg 3000–5000 timmar senare och då endast om du måste köra allting väldigt ljusstarkt hela tiden. Så en fråga om ditt användarmönster. Är du ute efter ljusstark bild hela tiden och säg 10–16 timmar om dagen är mini-LED-vägen den lämpligare tekniken. Om du spelar ett par timmar om dagen i mer dämpade miljöer, likt en svensk funkisbostad med lite glödlampsljus på vinterhalvåret, finns det inget som tvingar dig att elda på panelen.

Därför LG:s 42-tummare är så populär. Den är inte perfekt som allroundskärm, men är G-Sync certifierad, extremt beprövad och designmässigt en neutral rektangel. Plus i perioder långt under din budget.

Stort tack för ett så uttömmande svar! Låt säga att jag skaffar en monitor istället för den TV du föreslår; har du några tankar kring Alienware 3423dwf kontra Samsung G8 Oled vs. eventuella bubblare jag ej känner till?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bawh:

Stort tack för ett så uttömmande svar! Låt säga att jag skaffar en monitor istället för den TV du föreslår; har du några tankar kring Alienware 3423dwf kontra Samsung G8 Oled vs. eventuella bubblare jag ej känner till?

Det är kända och omdiskuterade skärmar. Då är det enkelt att finns information om dem.

Annars är det 3440x1440-skärmar. Fortfarande långt kvar till 4K-kvalitet. Är du ute efter 21:9-förhållandet kan du åstadkomma samma effektiva resultat exempelvis en 4K/42-tums OLED.

Med 3440x1440 är du låst till den upplösningen och 21:9-förhållandet. Eller tja, du kan ju reducera den till en 27-tums 16:9/1440p-skärm som effektivt resultat. Med 4K kan du täcka in alla behoven, utom just den allra högsta frekvenserna.