Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Avskyr ost endera kall eller rumstemp.

Ok, varken kallost eller varmost alltså. Jag bjuder på lite skärm-ost. Den har man i ögonen i stället för munnen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är så rörigt att de där 35% olja bara utgör andelen fett i bregott. Och 65% kommer då från smör.
Men sedan finns en andel vatten och annat också också vilket förekommer i en förpackning faktiskt smör - plus att vatten är tillsatt också.

Så i 100 gram bregott kommer inte 35 gram från olja.

I 100 gram bregott är 70 gram fett. Och 35% av de 70 grammen fett kommer från olja. Ca 24,5 gram är alltså olja här ;).
Så ungefär en fjärdedel är olja i bregott skulle jag säga.

Det ska också nämnas att man tillsatt mer vatten i bregott också.
Fetthalten i rent smör är ofta ca 80%. Blandar man i 25% olja så bör fetthalten gå upp på slutprodukten till ca 85%.
Men bregott har ca 70% fetthalt - alltså lägre än rent smör. För att komma ner i de siffrorna behövs att man tillsätter ca15% vatten också.

Och detta smöret är riktigt fulsmör. Så jäävla mycket vatten i det. Frugan kom hem med det och sa att hon hade hittat mycket billigare smör, man läser 60% fett och då fattar man blåsningen!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kelthar:

Och detta smöret är riktigt fulsmör. Så jäävla mycket vatten i det. Frugan kom hem med det och sa att hon hade hittat mycket billigare smör, man läser 60% fett och då fattar man blåsningen!

https://images.opv.se/v120/thumbnails/px750/vq57mqexyxu7u33klul3bwljta000000.Png

Haha! Alltså ja lättsmör i sådan förpackning! Jag har sett det också och där kände även jag att det gått över en gräns. Då gillar jag ändå bregott och liknande

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bregott på nästan alltid, har jag Philadelphia eller nåt liknande på så skippar jag smöret.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Jag skippar smöret. Är det något på macan så känner jag knappt smörsmaken och det är bara extra kalorier i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agneroc:

Absolut smör, smör är gott. Nu ska jag kolla Youtubeklippet där Göran Persson (fd statsminister) berättar om hur Helmut Kohl (fd tysk förbundskansler) åt FLERA TALLRIKAR MED SMÖR på något EU-möte. "Och så börjar han liksom på att... Äta... Smör... Och han äter kopiöst med smör. "

https://www.youtube.com/watch?v=nEUTn1_dTQM

Lär ha varit osyrat smör, som det är lätt att äta kopiösa mängder av. Ibland har hotell i Tyskland osyrat smör, har ätit mer än tio såna 10 grams-förpackningar på någon frukostbuffé.

Permalänk
Medlem

Givetvis! Trött o tråkigt annars;
Länge leve: (gå inte på lätta och annat mög)

Permalänk
Medlem

smör eller kallpressad kokos.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

smör eller kallpressad kokos.

Kallpressad? Gör du den själv då efter nöten varit i kylen eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Kallpressad? Gör du den själv då efter nöten varit i kylen eller?

Nä man köper det i burk, finns med eller utan smak, det är för övrigt skitbra att steka i då det hanterar högre tempratur mycket bättre än tex olivolja.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Nä man köper det i burk, finns med eller utan smak, det är för övrigt skitbra att steka i då det hanterar högre tempratur mycket bättre än tex olivolja.

Thanks bro. Ska kolla på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Thanks bro. Ska kolla på den.

Rekomenderas, nyttigare än övriga fetter, tänk dock på att inte ställa det i kylen, det ska förvaras i rumstemperatur. Går till och med att använda mot torr hy eller om man har slitet hår osv.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Glädjespridare
Skrivet av medbor:

J/K brukar betyda ’just kidding’

Men jag kan ha fel

Skrivet av Bogey:

Ojdå, det var mer än jag visste.

@medbor har helt rätt 👍

Flippa inte @Bogey 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

@medbor har helt rätt 👍

Flippa inte @Bogey 😉

Flippa gjorde jag inte @Linda
Visst är ironi på nätet svårt att uppfatta ibland, och din ledtråd är knappast universal, så det är inget stt kissa på dig för, eller hur?

(j/k)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Rekomenderas, nyttigare än övriga fetter, tänk dock på att inte ställa det i kylen, det ska förvaras i rumstemperatur. Går till och med att använda mot torr hy eller om man har slitet hår osv.

hmm. kokosfett/olja har väl ännu lägre nivå av omättade och fleromättade fetter än en annars av många ansedda så förhatliga palmoljan ?? - kokosfett och och kakaosmör är fetter som kan förvaras i åratal innan risk för härskning. choklad på äkta kakao och kakaosmör kan hålla typ i lätt över 10 år utan att bli farlig att äta av härskning.

Kronans choklad som man fick när man gjorde lumpen var lika gammal som jag själv - det var äkta chockad med kakaosmör, - vilket också bevisades med den lätta vita 'möglet' på ytan av kristalliserad kakaofett som i det här fallet är en kvalitetsmarkör att endast kakaosmör använts och inte andra utdrygningsfetter som det mesta av dagens choklad just för att de skulle hålla länge i förråd. Är kakaosmöret utblandad med andra fetter så blir det ingen vit beläggning med tiden då det stör kristallbildningen.

Nötter och frön som 'by design' kan ligga i många år innan de gror har default betydligt lägre halt av just dessa fettsyror just för att minska härskningstakten på i fröet ingående fetter för att behålla sin grobarhet över tiden.

Permalänk
Medlem

Bregott mellan eller Becel Gold brukar jag köra. Enda gången jag inte har det på är om jag kör typ mjukost eller färskost på.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X | MSI GeForce RTX 4070 12GB VENTUS 3X OC | MSI MPG B550 | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Samsung 970 EVO m.2 1 TB | Samsung 860 EVO 250 GB | Toshiba P300 2TB | Sabaj DA3 | Sennheiser HD 490 Pro

Permalänk
Medlem

Nog 20 år sen jag åt bröd regelbundet.
Dyrt och onyttigt så jag slutade med det. Därmed slipper jag också köpa (dyrt) smör.
Ätit gröt istället till frukost och nu på sistone gör jag smoothies med havregryn, kvarg, proteinpulver och diverse frukt. Godare, nyttigare, billigare, enklare.

Permalänk
Skrivet av geson:

Har slutat helt med mackor pga hur onyttigt det är.
Smör däremot, riktigt smör gjort på 100% grädde (ingen rapsolja eller annan vegetabilisk olja), där går det åt mellan 400-800g i veckan plus 300g talg plus minst 1kg bacon.

Men jag äter livsmedelsverkets veckliga reckommendation av rött kött 1 till 2 gånger om dan

Är du LCHF/Keto eller till och med karnevor?

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem

Självklart.

Bodde hemma hos syrran några dagar denna vecka och passade deras katt. Glömde då att ta med eget smör då jag är laktosintolerant. Har alltid ett paket Bregott hemma och så också denna gång Så i brist på detta blev det majonnäs och rökt skinka istället för marmelad eller honung som frukostmackorna brukar ha. Men det gick bra då det bara var tre dagar Katten kompenserade en hel del också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smör går bra, gärna Oivariini i så fall, men jag är en sån där sjuk jäkel som föredrar Lätta.

Kanske är det av nostalgiska anledningar. Vi hade inte "riktigt smör" hemma när jag växte upp. Och jag lärde mig inte skillnaden på margarin och smör förrän jag flyttade hemifrån. Ganska långt efter det till och med.🫠

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

Bodde på hotel i helgen och blev imponerad att de hade äkta smör i småpaket .

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vad vore livet utan extrasaltat Bregott?

Längre?

Bregott innhåller högrafinerad rapsolja.

Tips. Testa "Irländskt" Smör.
Smör utan rapsolja och gjort på mjölk från gräsbetande kor. Naturligt bredbart i lägre temperaturer utan tillsats av raffinerad olja. Naturligt högre halt av Omega 3.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig smör men margarin ibland.
Om det är ett pålägg som inte ligger kvar om mackan lutar så blir det margarin, helst lättbrett även kylskåpskallt.
Däremot använder jag alltid margarin till ägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hehe, jag äter bregott ibland. Var fick du det ifrån? Du kanske ska läsa om citatkedjan? Har jag någonsin hållt med eller har jag bara frågat frågor och skojat?

Ska jag då bete mig likadant som dig och säga att du verkar vara en anhängare till en grupp där alla har mentala handikapp? Det är väl inte varit snällt att anklaga andra utan grunder?

Ah, Sorry. Jockos menar jag såklart.. man ska nog inte svara på inlägg innan man fått i sig ett par mackor 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Ah, Sorry. Jockos menar jag såklart.. man ska nog inte svara på inlägg innan man fått i sig ett par mackor 😉

Vi kan alla lära oss av denna mannen, att man erkänner när man har fel och går vidare. Det är ingen stor grej.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Längre?

Bregott innhåller högrafinerad rapsolja.

Tips. Testa "Irländskt" Smör.
Smör utan rapsolja och gjort på mjölk från gräsbetande kor. Naturligt bredbart i lägre temperaturer utan tillsats av raffinerad olja. Naturligt högre halt av Omega 3.

Vart kan man köpa detta?

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessIsMoore:

Är du LCHF/Keto eller till och med karnevor?

karni yea

Permalänk
Medlem

Tror jag slutade med bregott på mackan när jag flyttade hemifrån för plötsligt så fanns det inte i kylskåpet
20 år senare kör jag fortfarande bara med ost, tomat, rödlök och sallad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Tror jag slutade med bregott på mackan när jag flyttade hemifrån för plötsligt så fanns det inte i kylskåpet
20 år senare kör jag fortfarande bara med ost, tomat, rödlök och sallad.

Tunnskivad lök (framförallt röd) på macka är verkligen underskattat och många som missar

Permalänk

Majonäs, Västerbottenost, extrarökt skinka och några tomatskivor.
Smör el olja steker jag i