Permalänk
Medlem

Jag gjorde nyligen en liknande resa då vi gick från hus på 130kvm till över 300. Jag hade från början Er-x med en Unifi AP. Kompletterade med en till ap bara till att börja med.

Jag kan verkligen rekommendera att tänka igenom kabeldragningen så att det blir bra, speciellt mellan våningar och olika delar av huset. Kanske går det att få till en switch med poe för att driva alla APs.

Som nämndes ovan så börja med AC68u, stäng av Wi-Fi, kör med APs och uppgradera om den är för långsam/ostabil.

Jag uppgraderade till Mikrotil rb5009 som har funkat otroligt bra. Grym prestanda för priset och inte så svår att hantera heller tack vare all info som finns på nätet. Tittade en del på TP-Link också med men det föll bort när jag insåg vilket land bolaget är ifrån..

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Tack för bra tips!
Varför bör man alltid dra två kablar? Finns det någon nackdel med att bara dra en kabel och sedan köpa en billig switch på de ställen man upptäcker att det behövs fler uttag?

Nä. Ser man inte behovet av att just slippa ha en switch där det behövs så ser jag ingen annan rimlig anledning. Sannolikheten att man bara kommer behöva just 2 uttag där behoven finns är ändå statistiskt obefintlig. Där jag har mycket grejer räcker det ändå inte med två. Och risken för råttor i betongen känns också rätt låg.

En annan faktor kan vara för flexibiliteten att ha en ext int mojäng var som helst i huset. Men det låter som ett väldigt udda behov, särskilt om man ändå drar alla ev ensamma kablar till en central där den ändå är bäst placerad.

Den verkliga anledningen till tvåuttagsheten gissar jag mest är för att det är en byggnorm. Men den gäller ju inte gamla hus med eftermontering.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har motsvarande yta att täcka på 2,5 plan i ett sutteränghus ca 220 plus garage + bakåtskjutande mellanvåning, innerväggar och golvbjälklag i lättbetong.
Installerade samtliga 3 APs på vinden, kontoret är i källarplan och har ändå 2-300mbps.
IoT-APn(AC68U) står i källaren i böjen på L-et och täcker hela huset på 2,4Ghz.

Skrivet av tuomi:

10Gbit Bahnhof Villafiber -> pfSense -> Mikrotik CRS328-24g-4s -> 3x UAP AC, RT AC68U (IOT), NAS, Radxa Rock 4 SE, IP-kameror.

NAS och ARM-burk kör docker med Pihole, HA, Frigate etc.
Gamingdatorn och NASen kopplade med 10Gbit...

https://cdn.sweclockers.com/forum/bild/18233?l=eyJyZXNvdXJjZS...

Edit: Ska orka fixa kabeldragningen så småningom..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Kanske klokt att börja med AC86U som bas, köpa en POE switch och några Ubiquiti AP.
Jag räknar med att ha en hel del IOT prylar så ett separat 2.4ghz nätverk vore kanske bra, men det går väl att lösa med Unifi AP också?
Finns det någon nackdel med att köra Unifi AP utan Dreamrouter eller Dreammachine? Blir det sämre funktion i roaming mellan punkterna eller så?

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur nördig man är och hur mycket kunskap man har vid tillfället.

Hur det ser ut idag:
Jag har idag en USG-3, Cloud-Key, två managerbara swichar från unifi och en av deras HD-APer kommer inte hågo namnet på den.

Skulle jag göra en refresh:
Hade jag kört en OPNsens gateway/brandvägg och sen behållt all annan hårdvara men stängt av brandväggen i USG-3an för att få högre genomströming och skaffat mer bandbred från min ISP.

Beroende på teknik kunskap:
Efter som du kollat på Unifi så antar jag att du har lite koll iallafall, Så med din beskrivning så hade jag kört på Unifi Dream Router, en managerbar swith om du behöver fler ethernet portar än 4st samt två eller tre av deras APs beroende på hur huset är byggt.

PS. Kan tillägga att jag aldrig haft problem med mina unifi enheter som berott på dom, har bara varit SBS då det inte är glasklart hur man ska managera sitt nätverk i Unifi Consolen. Det kunde varit mer tydligt hur vissa funktioner funkar i min mening. Men jag är inte heller grym nätsnubbe, jag kan klient, server och storage.

Visa signatur

Awsomness

Permalänk
Medlem

Flyttade till ett nybyggt 2plan radhus och gick över från asus ac68u till tp link omada system med två eap 660 (en på varje våning). Fungerar väldigt bra, enda anmärkning är logg för brandväggsfunker i router är bristfällig och saknar information. Jag har hört det är förbättrad med nyare routermodeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Huset är inte så stort till ytan men det är i tre plan med betonggolv. Hur bra funkar en AP genom golvet?

Jag bor i trähus med tre våningar och har en Ubifi AP lite i taket på nedersta plan.
De monterades provisoriskt på det viset när vi flyttade in.... För ett år sedan

Wifi kan bli lite sådär i hörnet av sovrummet längst upp annars funkar det bra tycker jag. Barnen spelar ändå Fortnite och annat samtidigt som andra streamar video, jag har inte märkt av några begränsningar faktiskt.

Även jag använder en Asus router, en gammal N56U. Det bara funkar liksom, så det har fått vara kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Kanske klokt att börja med AC86U som bas, köpa en POE switch och några Ubiquiti AP.
Jag räknar med att ha en hel del IOT prylar så ett separat 2.4ghz nätverk vore kanske bra, men det går väl att lösa med Unifi AP också?
Finns det någon nackdel med att köra Unifi AP utan Dreamrouter eller Dreammachine? Blir det sämre funktion i roaming mellan punkterna eller så?

Det enda jag insett att jag är begränsad i med separat IoT-nätverk med Unifi-prylar och pfsense eller 3e partsrouter i övrigt, är att det inte går att köra ett gästnätverk på samma APs med separat VLAN utan att köra en Unifi router, därav Asus routern som agerar AP för IoT. Unifi Controller som går att köra som docker image hanterar inte detta av någon anledning.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag köper att det är smidigt och användbart med någon form av controller på ett större nätverk men på ett hemnätverk är jag tveksam om jag skulle uppskatta det och vara beroende av att tillverkaren tänker bry sig om sina produkter en längre period samt att behöver hosta programvara för hantering.

Permalänk
Medlem

Hade kört

Switch: Cisco 3750x 48 port PoE med 10G uplink module och dubbla PSU

AP några st av den du nämnde från unify.

Router Ubiquiti dream machine pro

10G mellan switch och router och 1G till AP och eventuella väggkontakter och datorer mm.

Brandvägg e ingbyggd. I routern. Går även ha PoE rakt i routern men PoE 3750x och utan PoE kostar typ samma så lika bra att ha enterprise swtich som är rock solid.

Visa signatur

i7 5775C, GTX 1080 Ti, 16GB RAM, 1TB Samsung SSD

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av planders:

Jag kan också rekommendera TP-Link. EAP653 verkar vara ett vettigt val med wifi6 stöd och "vanlig" PoE så att du kan köra en poe switch i framtiden. Finns även gratis mjukvara för att hantera accesspunkterna.

Sen skulle jag nog behålla din nuvarande router, men stänga av wifi. Om du inte har några speciella behov.

Ja kan intyga om att det är ett bra val. Jag gick ifrån fyra unifi ac pro till tre av dessa och de är mycket bättre på alla sätt, roamingen funkar bättre, manageringen är smidigare och de har aldrig strulat i form av att jag måste norsk-resetta dem (vilket jag var tvungen att göra med mina AC Pro någon gång om året).

Dessa kör jag tillsammans med en OPNSense maskin som består av en gammal Intel Atom burk från tidigt 2010-tal. Fungerar hur bra som helst tillsammans!

Vi har ett hus på drygt 200kvm som är L, format.
Har även sambo och tre barn som streamar video samtidigt utan problem.

Permalänk
Medlem

Det går inte riktigt svara på denna fråga utan att du skriver antigen vad det får kosta eller vilken prestanda du är ute efter samt vilken säkerhet du behöver.

Personligen är jag skadad av mitt jobb. Jag har lagt 12 lax på mina APs, 13 lax på brandväggen (netgate 6100), 11k på min switch (Unifi 2.5g Enterprise poe) men jag är inte riktigt normal typ. Jag ser det som en hobby och jag lär mig nytt om detta hela tiden trots att jag har över 20 år inom IT. Men har man inte intresset och egentligen tycker detta är rätt ointressant och det bara ska fungera hyfsat så är det ju helt fel väg att gå.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Skall snart flytta till villa och funderar på hur man ska lägga upp nätverket. Huset är tre plan(ca 200kvm totalt) och ett garage.

Tanken är att dra nätverk med kabel till flertalet ställen i huset samt även till garaget. Detta för att kunna placera AP på lämpliga ställen samt ha trådat nätverk i kontor. Tittat lite på Ubiquiti U6+ exempelvis, tänker mig kanske att det behövs 3-4 i huset och 1 i garaget.

Idag bor jag i lägenhet med en AC86U som sköter allt. Funderar på vad jag ska satsa på för lösning i huset. Ubiquitis konsumentprodukter känns väldigt gamla och Dream Machine SE känns lite väl overkill, samt att den verkar gå varm och krångla för många?

Vad hade ni satsat på för utrustning om ni börjat om med ett nytt nätverk idag. Ubiquitis AP verkar ändå rekommenderas varmt, men deras routrar och switchar känns inte helt optimala? Eller är det värt att ändå gå på detta för att vara i samma system och få deras mjukvara för konfiguration att fungera fullt ut?

unifi är väldigt stabila och rekommenderas absolut, just nu sätter jag nog drygt 50/50 mellan gamla usg för dom som vill uppgradera var enhet för sig samt Dream router + 1 ap för dom som vill ha något smidigare. största nackdelen med lilla usg är att den inte har så hög hastighet o man kör dom extra säkerhetsfunktionerna samt att den sakna sfp så man kan plugga in fiber direkt i den samt att man brukar få byta psu på dom efter ett par år. så vill du kunna uppgradera köp en begagnad usg och uppgradera den när det kommer en ny version, vill du ha något smidigare där du har kontroller,switch och ap i en router, gå på dramrouter + 1 ap. vill du slippa dra tjock kabel lägg till en större fiber switch + ett par små.

Hemma körde jag cat6 till alla rum + ett par media luckor, detta byttes sedan till cat6a för att sedan rivas ut och nu sitter det i stället fiperpatch i huset, dvs det går fiber till media luckor, i dessa sit, ter små switchar med poe ut, från dessa går det sedan med koppar till enheterna. rent stabilitets mässigt har det vara en väldigt stort lyft jämfört med koppar installationen + det blir löjligt lätt att dra kabel som bara är någon mm vs närmast cm särskilt vid många kablar. så det kan ju vara en tanke för dig. jag kör då en UNG pro router där fiber går rakt in med sfp+ som länkar med 10gig fiberpatch till en usw aggregation switch som sedan delar ut 10gig fiber till 1 cisco switch samt till 3 st små switchar i media luckorna. dom små switcharna ger tyvärr bara 1gig då jag även ville ha poe då dom driver bland annat 2 ap, det finns 2.5gig och även 10gig switchar med poe från unifi men dom kostar betydligt mer.

trådlöst kommer du garanterat inte behöva mer än 2st om du placerar dom vettigt och väljer dom lite bättre modellerna, det skulle rimligen vara om du vill köra med hög mhz på 5gig bandet men tänk då på att du måste sänka ner 2.4ghz bandet som sjutton för att inte få problem med överförening och anslutning på enheter som använder det bandet.
som exempel, jag satte en Dream router + 1 usg pro i ett 2vånings betonghus på ca 250m2 alla enheter som körde på 2.4hgz kopplade konstant ner och hastigheten var väldigt låg, det visade sig vara att ägaren satt systemet på hög signal vilket gav många staplar men riktigt låg bandbredd, efter sänkt ner till 12db på 2.4ghz bandet på båda ap försvann problemet.

hemma kör jag 2 st HD ap, det täcker 187m2 + trädgård +carport och server rum, till och med grannen kan surfa på det och vi ligger då säkert 80m från varandra. (jag har ändå ställt ner dom)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ett tips som jag inte sett i tråden är att dra nätverket i de gamla kopparbaserade telefonledningarna. I mitt fall var rören för trånga för skärmad kablar men tänkte att risken för störningar och hastigheten räcker för mina behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Vad hade ni satsat på för utrustning om ni börjat om med ett nytt nätverk idag. Ubiquitis AP verkar ändå rekommenderas varmt, men deras routrar och switchar känns inte helt optimala? Eller är det värt att ändå gå på detta för att vara i samma system och få deras mjukvara för konfiguration att fungera fullt ut?

Vi flyttar också inom kort till ett nytt hus och så här har jag tänkt. Har tidigare haft ett tankesätt om att jag vill ha många accesspunkter för bättre täckning men har nu valt att slimma ner och ha så få som möjligt och utöka endast vid behov. Återstår att se hur det blir. Lagt alldeles för mycket tid och pengar på detta.. men kul är det.

Gamla huset (220m2 plåtfasad, källare och golvvärme överallt som avskärmar):

  • Unifi USG PRO 4

  • Unifi 24 PoE switch

  • Unifi CloudKey G2+ 2TB

  • 3 st Unifi AP AC Pro

  • Nätverksuttag i varje rum

Nya huset (280m2 trähus):

  • Unifi Dream Machine Special Edition m 10TB (steg 1)

  • Unifi AP 6 Enterprise (steg 1 - nedervåning, sätter ev upp en senare om det behövs)

  • Unifi AP 6 Mesh (steg 2 - täcker baksida, hemmakontor och garage)

  • Unifi Flex Switch (steg 2 - drivs via PoE+ från UDM-SE, driver 2 kameror och en AP. Sätter ev en till på vinden senare).

  • 2 st Unifi G3 Bullet

  • 1 st Unifi Smart Protect Doorbell

  • Nätverksuttag där det behövs, mest troligt väldigt få

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Du kan logga in till din switch via SSH och editera konfigurationen i ett ”cisco ios” liknande gränssnitt.

Lite oklart om det går på samtliga managed modeller dock.

Ubiquity Edge rangen har endast egna WebbUI och stödjer inte Controller medans deras Unifi range är skapade för Unifi Controller (central management)

Skrivet av trudelutt:

Här sitter man och tycker att det verkar idiotiskt att Ubiquity inte har vanliga web-gränssnitt utan man MÅSTE använda någon jävla specialprogramvara för att konfigurera accesspunkterna, men så hittar någon på den ÄNNU sämre lösningen att man måste använda någon annans dator! Om (läs: när) det företaget inte känner för att driva servrarna längre blir alltså accesspunkterna värdelösa?

Plus säkerhetsproblemen det innebär att låta någon annan utifrån ha kontroll över enheter bakom brandväggen.

Permalänk
Medlem

Flyttade nyligen jag med till villa.
Kör RaspAP som router, men brukar den inte för Wifi även om det hade fungerat rätt bra det med. Hade en Raspberry Pi 4B liggandes efter uppgradering till fullskalig HTPC så var ett billigt alternativ för mig. Fungerar rätt bra tycker jag. Lite smidigare än OpenWrt att underhålla men lite färre inbyggda funktioner. Då man däremot har en modern distro under huven så kan man installera vad man vill utöver vad RaspAP erbjuder vilket var lockande.

Till min RaspAP har jag kopplat USB NIC 2.5Gb/s som en switch kopplats in i. Till den ansluter jag uttagen som går till nästan varje rum, var redan draget i väggarna. Där har jag sedan APs efter behov. Just nu bara en AP men ska skaffa en till iaf. I mitt kontor har jag även en till switch då det är ett antal enheter som föredrar kabelanslutning där.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Tack för bra tips!
Varför bör man alltid dra två kablar? Finns det någon nackdel med att bara dra en kabel och sedan köpa en billig switch på de ställen man upptäcker att det behövs fler uttag?

Jeff drar kabel i sin studio.
Lite inspiration och tänkvärda saker.
Han nämner också att han fick tipset att det är bättre att dra för mycket kablar än för lite.

Varför?
Ja det var mer något som nämndes än som han gick in på i detalj.
Men det är väl lite som "measure twice, cut once"
Är det möjligt att göra rätt från början är det ofta snabbare/enklare/billigare än att korrigera saker i efterhand.

Permalänk
Skrivet av magnusv:

Kanske klokt att börja med AC86U som bas, köpa en POE switch och några Ubiquiti AP.
Jag räknar med att ha en hel del IOT prylar så ett separat 2.4ghz nätverk vore kanske bra, men det går väl att lösa med Unifi AP också?
Finns det någon nackdel med att köra Unifi AP utan Dreamrouter eller Dreammachine? Blir det sämre funktion i roaming mellan punkterna eller så?

Asus routern har ju stöd för att köra ett gästnät. Dock så kommer samma gästnät inte kunna skickas ut på Unifi AP.

Det finns ett sätt att göra detta men det kräver att man installerar AsusWRT-Merlin på sin Asus router och att man lägger in ett script. Jag tror detta kan bli väldigt krångligt då det är överkurs för de flesta.

Ett sätt man kan få ett dedikerat gästnät med Asus routrar är Asus AIMesh. Går lätt att konfigurera via det webbläsaren eller app på en Asus router.

Unifi är ett väldigt användarvänligt system om du kör det i sin helhet(controller+gateway+switch+AP). Det är enkelt att skapa olika VLAN. Lätt att klicka sig runt i gränssnittet för att administrera funktioner och enheter.

Att ha en controller som styr AP är att föredra. Roaming fungerar bättre plus att du kan välja att låsa wifi-enheter till en specifik AP. Exempelvis en smart-TV som står på samma ställe. Skulle en stillastående/monterad wifi enhet ha liknande signalstyrka till flera AP så kanske den gillar att hoppa mellan AP's.

Visa signatur

Stationär: 7800XT, R7 5700G, 32GB RAM 3800MHz CL14, 980 Pro 1TB + 950 Pro 256GB + 3x4TB HDD, Prime 1300W, Obsidian 750D, 240hz@1080p + 60hz@2160p , Logitech G Pro Wireless, Logitech G710+, HyperX Cloud II Wireless.
Server: Intel UHD 750, i5 11600K, 64GB RAM, 2x512GB M.2 SSD, 3x8TB HDD

Permalänk
Medlem

Bor också i en stor villa med garage (ca 300kvm). Har 2 st AP i huset och 1 st i garage/ute. Kör helt och hållet med Ubiquiti produkter har aldrig haft större problem.

1st DM SE
1st POE plus
2 st U6 Pro
1st U6 LR
1st UNVR
3st G5 Bullet
2st G5 Dome

Fördelen med Ubiquiti är jag har köpt till och byggt ut.

Men som många säger 2st AP i huset räcker gott och väl för det mesta.

Har även ca 100st smarta sensorer, pluggar etc som är kopplade till AP

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

ASUS - både Du själv och flera nämner det men vill repetera - med ASUS AiMesh blir det enkelt ETT nät som täcker HELA huset med sömlös överlämning utan krångliga specialare.

Har byggt nät med Unifi (flexibelt och modulärt men proffsnivån gör det ibland knepigt och dyrare), Google Nest Mesh (väldigt lättinstallerat, kontrolleras med app men en del saker går inte att styra) och Nest Pro har 6e (yey), något TP-Link Mesh-paket (funkar bra i enkla fall) - åsså ett antal generationer av ASUS-routrar i mitt hus (tre plan á 200 kvadrat vardera plus uterum 70 kvadrat).

Har nu en ASUS XT8 "i mitten" som router - snabb och bra, gigabit och möjlighet till 2,5GBps, så inbyggd VPN som funkar med OpenVPN (fri programvara, väldigt smidigt för säkra "hembesök" utifrån). Det mesta med port forward, gästnät och separata WiFi-nät för olika frekvenser kan ställas in som man önskar.

Så AiMesh: började med 2 x RT-AC86U, men så blev 2 x RT-AX92U "över" så har nu 4 AiMesh-noder med "ethernet backhaul" för täckning på alla våningar inkl. källaren (med tre 3D-skrivare, 2 servrar med mer).

VLAN, not so much - finns i beta på några ASUS-modeller men inget jag behövt.

Just ASUS XT8 kan köpas i flerpack till bra pris (emellanåt ännu bättre på kampanj), har även kikat på ASUS ET12 med WiFi 6E men kan inte riktigt motivera uppgradering när alla grejjer funkar så bra redan - så hägrar WiFi 7 med ASUS RT-BE96U, hupp!

Fotnot: har inget med ASUS att göra mer än som oftast nöjd kund.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

ASUS - både Du själv och flera nämner det men vill repetera - med ASUS AiMesh blir det enkelt ETT nät som täcker HELA huset med sömlös överlämning utan krångliga specialare.

Har byggt nät med Unifi (flexibelt och modulärt men proffsnivån gör det ibland knepigt och dyrare), Google Nest Mesh (väldigt lättinstallerat, kontrolleras med app men en del saker går inte att styra) och Nest Pro har 6e (yey), något TP-Link Mesh-paket (funkar bra i enkla fall) - åsså ett antal generationer av ASUS-routrar i mitt hus (tre plan á 200 kvadrat vardera plus uterum 70 kvadrat).

Har nu en ASUS XT8 "i mitten" som router - snabb och bra, gigabit och möjlighet till 2,5GBps, så inbyggd VPN som funkar med OpenVPN (fri programvara, väldigt smidigt för säkra "hembesök" utifrån). Det mesta med port forward, gästnät och separata WiFi-nät för olika frekvenser kan ställas in som man önskar.

Så AiMesh: började med 2 x RT-AC86U, men så blev 2 x RT-AX92U "över" så har nu 4 AiMesh-noder med "ethernet backhaul" för täckning på alla våningar inkl. källaren (med tre 3D-skrivare, 2 servrar med mer).

VLAN, not so much - finns i beta på några ASUS-modeller men inget jag behövt.

Just ASUS XT8 kan köpas i flerpack till bra pris (emellanåt ännu bättre på kampanj), har även kikat på ASUS ET12 med WiFi 6E men kan inte riktigt motivera uppgradering när alla grejjer funkar så bra redan - så hägrar WiFi 7 med ASUS RT-BE96U, hupp!

Fotnot: har inget med ASUS att göra mer än som oftast nöjd kund.

Jag ska göra ett sista försök med mina fyra ASUS XT8 nu och kabla backhaulen. Hade dem i ett 250kv hus två våningar med betongplatta emellan först och nu i en lägenhet med träväggar. Så mycket skit heeeeela tiden med att kopplingen går ner i hastighet och dropouts utan dess like. Har provat alla inställningar, firmware u name it man kan tänka sig men det går inte få det att flyta. När det väl funkar är det ju hur grymt som helst men stabiliteten är helt värdekass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Jag ska göra ett sista försök med mina fyra ASUS XT8 nu och kabla backhaulen. Hade dem i ett 250kv hus två våningar med betongplatta emellan först och nu i en lägenhet med träväggar. Så mycket skit heeeeela tiden med att kopplingen går ner i hastighet och dropouts utan dess like. Har provat alla inställningar, firmware u name it man kan tänka sig men det går inte få det att flyta. När det väl funkar är det ju hur grymt som helst men stabiliteten är helt värdekass.

Aldrig förstått mig på Mesh med backhaul trådlöst 5ghz då accesspunkterna måste vara inom synhåll för varandra för vettig hastighet. Kabel är alltid bästa lösning, särskilt i hus, gå bananas med kablar och kabellister! Var kreativ, gå upp till vinden genom garderober och dela upp därifrån till olika delar i huset..

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Bor en 3 plans villa med familj.
Kör med en blandning av CAT6 & 5 uppkomlingar till flera av rummen. Har använt mig av två portas uttag för CAT5 & 6 portarna i alla rum som har.

De som är mer permanenta som datorer i kontor, TV och konsoler i vardagsrum har fasta uppkomlingar via kabel. Sitter en liten switch bakom tv bänken för att dela anslutningarna för konsolerna, men gör ingen märkbar skillnad då vi bara använder en konsol i taget.

Kör dock även Asus 3 wifi ruters med deras AiMesh för att styrka upp wifi. Eftersom detta är en gammal träkåk så behövs det en hel del Wifi för att alla telefoner och plattor ska funka. Speciellt om man har barnfamilj som vi.

Som nämnts tidigare sätt hellre ett uttag för mycket än för lite. Alla kablar som är draga i väggarna samlas upp in en patch panel ner i källaren dör jag har ett äldre rackskåp.

Är både spel och IT nörd, så har gjort vad jag kan för att kunna hålla saker centralt och möjlighet för att expandera.

Min fiber uppkoppling går via en moddad rack-brandvägg som kör PFsense. Hittade på ebay.
Gillar PFsense, både gett mig stabilitet och den frihet jag behövt för att få allt funka så som man vill.
Har kört Linksys, Netgear med fler som brandväggar tidigare, men förstod ganska snabbt de brister som fanns både när det gällde stabilitet, då de var tvunga startas om i mellan åt, plus frihet för konfiguration. Så denna moddade box har varit klockren för min del.

Där efter två Cisco switchar som också fixat via eBay, en vanlig och en med POE. Den med POE används i försa hand till CCTV systemet vi har här för övervakning, då det bara behövs en lina för att köra våra kameror.

Där efter hänger det lite burkar för saker som lagring (NAS), spel och webb servers, osv.

Vet inte hur techsavy du är eller vill bli. Men jag kan säga dig att vill du som jag ha en central punk i källare eller så i rack format. Skaffa hellre en stor och se till att det finns möjlighet till djup.

Ett annat tips är att, beställ/köp så många uttag som möjligt oavsett om du sätter upp alla på en gång eller inte. Så kan du då se till att ha samma modell och hålla det konstant mellan rummen oavsett när själva installationer sker. Tror fortfarande jag har tre kvar även fast jag inte haft något mål sätta upp något nytt på ett bra tag.

Men allt detta har funkat och rullat under de senaste åren klockrent. Set and forget.

Good luck!

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och inspel, mycket kunskap att ta till sig här!
Jag lutar just nu åt att gå all in på Ubiquiti. Detta då jag ändå hade planerat för NVR med kameror. Även om kamerorna kanske inte är de mest prisvärda tror jag det kan vara skönt att ha allt i samma ekosystem.
Verkar ju finnas en del begagnat också, tänker så kan man bygga ut efterhand. Lutar åt en Dream Machine Pro SE som bas, kanske en begagnad PRO kan vara ett prisvärd alternativ också.

Återigen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Tack för alla tips och inspel, mycket kunskap att ta till sig här!
Jag lutar just nu åt att gå all in på Ubiquiti. Detta då jag ändå hade planerat för NVR med kameror. Även om kamerorna kanske inte är de mest prisvärda tror jag det kan vara skönt att ha allt i samma ekosystem.
Verkar ju finnas en del begagnat också, tänker så kan man bygga ut efterhand. Lutar åt en Dream Machine Pro SE som bas, kanske en begagnad PRO kan vara ett prisvärd alternativ också.

Återigen tack!

Sista inspelet från min sida: Ta en titt på Lawrence Systems. Tycker han (de) har väldigt bra videos.

Sen kan jag tillägga att jag kör Frigate som NVR och tycker det fungerar bra. Hade jag sett mig om efter ett nytt system hade jag tittat extra noga på Synology Surveillance Station.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Sista inspelet från min sida: Ta en titt på Lawrence Systems. Tycker han (de) har väldigt bra videos.

Sen kan jag tillägga att jag kör Frigate som NVR och tycker det fungerar bra. Hade jag sett mig om efter ett nytt system hade jag tittat extra noga på Synology Surveillance Station.

Tycker Frigate duger gott då det sparar utrymme och gör att du kan spara bara person-events ex. om det är vad du är ute efter.. Känns onödigt med full fledged NVR eller liknande men... smaken är som baken.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Jag ska göra ett sista försök med mina fyra ASUS XT8 nu och kabla backhaulen. Hade dem i ett 250kv hus två våningar med betongplatta emellan först och nu i en lägenhet med träväggar. Så mycket skit heeeeela tiden med att kopplingen går ner i hastighet och dropouts utan dess like. Har provat alla inställningar, firmware u name it man kan tänka sig men det går inte få det att flyta. När det väl funkar är det ju hur grymt som helst men stabiliteten är helt värdekass.

Verkar mysko - med exakt lika enheter borde "riskerna minska" för problem mot min setup med XT8 + 2 x RT-AC86U + 2 x RT-AX92U. Har uppgraderat firmware lite löpande, just nu 3.0.0.4.388_23285 i XT8:an och har väl startat om den kanske fyra gånger på nåt år, men vid minst 2 tillfällen var det en Netgear-switch som verkade blockera del av nätet.

Kanske är det stabilare med "kablad backhaul" och snabbare om man bara orkar dra kabeln - vilket jag slarvat med och just nu en kabel sönderklämd i en dörr så "bara" XT8+3 AiMesh-noder. Men trådlös backhaul skall ju funka och är bekvämt - kör det i lägenhet med tre Google Nest Pro där även 6e med 6GHz-banden gör att man har ytterligare ett band som få grannar har än så länge främst för backhaul.

Lite OT mot TS fråga men wish U luck med XT8:orna

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusv:

Tack för alla tips och inspel, mycket kunskap att ta till sig här!
Jag lutar just nu åt att gå all in på Ubiquiti. Detta då jag ändå hade planerat för NVR med kameror. Även om kamerorna kanske inte är de mest prisvärda tror jag det kan vara skönt att ha allt i samma ekosystem.
Verkar ju finnas en del begagnat också, tänker så kan man bygga ut efterhand. Lutar åt en Dream Machine Pro SE som bas, kanske en begagnad PRO kan vara ett prisvärd alternativ också.

Återigen tack!

Gå på UDM SE. Annars behöver du separat NVR. switch för att driva kameror etc. Via SE kan du driva grejerna direkt.

Jag måste vara jävligt trött när jag skrev det ursprungliga inlägget. Det här stämde inte alls.
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Gå på UDM SE. Annars behöver du separat NVR. Via SE kan du driva vissa av kamerorna direkt också..

Om jag hittar en "vanlig" UDM PRO och stoppar in en hårddisk själv i den, får jag då inte samma prestanda som med UDM SE?
Vet att jag kommer behöva en separat switch med POE om jag inte har SE. Skiljer sig NVR funktionaliteten mellan dem?