Köpråd surfplatta till barn

Permalänk

Köpråd surfplatta till barn

Grabben har precis fyllt 2 och kommer få en surfplatta i julklapp.
Så vad ska man köpa och i vilken prisklass?
Har storlek på display någon större betydelse?
Kommer ju endast användas för att titta på Disney, bolibompa och andra barn appar i form av typ Svt.

Alla tips mottages med öppna armar.

Rubrik något förtydligad. // MOD
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av KimKrigsdans:

Grabben har precis fyllt 2 och kommer få en surfplatta i julklapp.
Så vad ska man köpa och i vilken prisklass?
Har storlek på display någon större betydelse?
Kommer ju endast användas för att titta på Disney, bolibompa och andra barn appar i form av typ Svt.

Alla tips mottages med öppna armar.

För surfplattor är Apples ekosystem det bästa, skulle jag påstå. Apple Arcade tillför mot en liten månadsavgift också en bas av välgjorda spel utan mikrotransaktioner.

Min son har använt iPad Mini sen han var relativt liten, och det har funkat bra. Investera bara i bra skal, så håller plattan i många år.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag väldigt tråkig men... Du kanske skall omvärdera valet att ge en två-åring en padda. Min dotter är optiker och ser en stark ökning av barn som behöver glasögon pga mycket skärmtid. En två-åring skall inte ha en skärm nära sig överhuvud taget. Risken för permanenta ögonskador är väldigt stor. Skrivit detta med omtanke och inte något annat.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Nu blir jag väldigt tråkig men... Du kanske skall omvärdera valet att ge en två-åring en padda. Min dotter är optiker och ser en stark ökning av barn som behöver glasögon pga mycket skärmtid. En två-åring skall inte ha en skärm nära sig överhuvud taget. Risken för permanenta ögonskador är väldigt stor. Skrivit detta med omtanke och inte något annat.

Tack för ingen hjälp ✌️

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

För surfplattor är Apples ekosystem det bästa, skulle jag påstå. Apple Arcade tillför mot en liten månadsavgift också en bas av välgjorda spel utan mikrotransaktioner.

Min son har använt iPad Mini sen han var relativt liten, och det har funkat bra. Investera bara i bra skal, så håller plattan i många år.

Och om Apple produkter inte är ett alternativ?
Hushållet är allergiska mot äpplen så att säga 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3D
Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Skrivet av KjellO:

Nu blir jag väldigt tråkig men... Du kanske skall omvärdera valet att ge en två-åring en padda. Min dotter är optiker och ser en stark ökning av barn som behöver glasögon pga mycket skärmtid. En två-åring skall inte ha en skärm nära sig överhuvud taget. Risken för permanenta ögonskador är väldigt stor. Skrivit detta med omtanke och inte något annat.

Med risk att tråden spårar ut lite. 🙂

Vad det verkar, är brist på solljus den stora faktorn för huruvida man utvecklar närsynthet. Med andra ord: låt gärna barnen läsa och leka med böcker och skärmar, men se till att de också kommer ut utomhus en bra stund varje dag tills de växt färdigt. Det är ju det stora problemet för oss som visade sig vara nördar. 😆

Permalänk
Skrivet av KimKrigsdans:

Och om Apple produkter inte är ett alternativ?
Hushållet är allergiska mot äpplen så att säga 🤣

Då får robotmaffian komma in med förslag - där saknar jag själv detaljkunskap. 🙂

Permalänk
Medlem

Utan egen erfarenhet då jag inte har barn, men följande kanske kan vara något att titta på;

Amazon Fire HD 10 Kids Pro
Kurio Tab Connect (sägs vara bra för de allra minsta)
(https://www.pappasappar.se/kurio/ Recension)

Från Techradar;
"Kurio Tab Connect är ytterligare ett robust och prisvärt alternativ för dina barn. Även denna surfplatta tål en hel del stötar tack vare dess skyddande stötfångare som gör att den kan hantera alla oväntade fall. Istället för Android 9 Pie, får du Android 8.1 Oreo, som även det är en ganska kapabel Android-mjukvara som ger barnen tillgång till Google Play Store och därmed ett stort utbud av underhållning och appar.

Förvänta dig inte de starkaste specifikationerna eller snabbaste hastigheterna här. Detta är en väldigt grundläggande surfplatta, men du får ändå mycket med tanke på att du kan klicka hem den för cirka en tusenlapp och dess hållbara byggkvalitet gör det till en utmärkt första enhet till familjens yngsta medlemmar."

"Amazon Fire HD 10 Kids Pro är den största modellen i Amazons utbud av surfplattor för barn och passar perfekt för äldre barn. Den kommer inte riktigt upp i samma standard som iPad, men den är betydligt billigare samtidigt som den erbjuder några viktiga fördelar. Den inkluderar ett starkt skyddsfodral och en lite mer mogen men ändå åldersanpassad uppsättning spel och appar.

Skärmen på 10,1 tum har ett bredare bildförhållande på 16:10 jämfört med 4:3 på iPad och den är användbar för alla åldrar. Vad som kanske är bäst av allt är att det är en Fire HD 10 i grunden, så vuxna kan använda den som en vanlig surfplatta när barnen sover. Det är en enhet som fungerar bra för alla åldrar."

Edit:
Och för en 2-åring så... en Lenovo i prisklass du/Ni känner er bekväma med att lägga ut på en sådan platta borde uppfylla alla streaming-krav i alla fall. Är pengar inga problem så finns ju Samsung men det känns personligen rätt mycket overkill

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag har två barn, som haft varsin surfplatta sedan dom var 2-3 år. I första hand ligger plattorna i bilen, för långresor som vi gör lite då och då. Till en början med SVT play och Bolibompa-appen. Sedan fick dom Netflix och Disney+ också. Bara med Wifi, så delar jag eller min fru uppkoppling till dom.

På senare år har dom börjat intressera sig för appar med lärande som fokus, så nu för tiden för dom spela vissa dagar i veckan en stund. Det är exempelvis Words of Wonders (korsord) och mattespel. Tyvärr är de få spel som går att köpa, men dom lär sig snabbt klicka bort allt vad reklam heter. Det kanske är en fördel med Apples produkter...

Första plattorna vi hade var billiga varianter, under tusenlappen, men dom visade sig vara sega och ha usel batteritid. Så jag köpte två Samsung Galaxy Tab A2 på BF från Tele2. Det är inte mycket krut i dessa heller, men dom funkar helt ok och batteriet är bra. Har även ett ordentligt fodral som även fungerar för att ställa plattan. Dom har klarat några vändor i golvet och hållit utan problem sedan 2019. Batteritiden är fortsatt bra!

Om jag köpt nya plattor idag (barnen är 6 och 8), så skulle det bli från Samsung Galaxy S-serien, men till ditt barn kanske en A8 duger. Jag har för mig att jag såg en S7 för under 4k nyligen (kan ha fel). A8 går säkert att hitta för under 2k runt BF. Ibland har teleoperatörna plattor billigt om man binder sig 24 månader.

Under senaste längre resan med bilen, spelade barnen Minecraft tillsammans i 2-3h. Dom har även varsitt par hörlurar med volymbeggränsning för barn. Väldigt bekvämt för föräldrar.

Jag har varit hemma hos familjer där småbarn har fri tillgång till plattorna och det kanske man ska se upp med. Det är barn som sedan inte kan sitta vid ett matbord utan att ha plattan bredvid. Kanske dumt att uppmuntra, vad vet jag!

Permalänk
Medlem

Du kanskje ska fråga efter vilken android platta isåfall. För svar på din fråga är iPad mini.

Annars lägg massa cash på bra skal , u gonna need it

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Nu blir jag väldigt tråkig men... Du kanske skall omvärdera valet att ge en två-åring en padda. Min dotter är optiker och ser en stark ökning av barn som behöver glasögon pga mycket skärmtid. En två-åring skall inte ha en skärm nära sig överhuvud taget. Risken för permanenta ögonskador är väldigt stor. Skrivit detta med omtanke och inte något annat.

Låter som en ny variant av att man inte ska sitta nära teve-apparater för det skadar synen som man fick höra redan på 60-talet.
Helt fel.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo