Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

har ni testat Xpeng p7? den var liten.

Är inte den typ fem meter lång??

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

Finns ju relativt få bilar som klarar laddning med 22kw, sedan är ju frågan hur mycket du tycker det är värt att ladda fullt på ca 4 timmar mot 8, du kommer ju troligen behöva säkra upp rätt bra där hemma om du inte har en jordbruks- eller annan mer kommersiell fastighet.....

På tre år har jag aldrig ens tänkt på att 11kw är en begränsning på laddaren hemma.... Men det beror ju på hur man använder sin laddare.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

Skulle aldrig bry mig om att ha mer än 11 kw, normalt ska du ju knappast ladda mer än 90% för dagligt bruk, sällan är man nere och nosar på nollan heller. Dvs en normal session ligger på 70 % av kapaciteten (20-90%) vilket vid normalstort batteri på 80 kwh blir ca 56 kwh eller 5 h. Om man ens gör så omfattande uppladdningar normalt. Hur ofta är man iväg på långresa och kommer hem med 10 % och ska iväg igen om 2 timmar på långresa ånyo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

Det beror väl på hur mycket du kan ta ut:
20 A huvudsäkring ger max 14 kW
25 A huvudsäkring ger max 17 kW
35 A huvudsäkring ger max 24 kW

Det är oftast inget krångel med att säkra upp till 25 A men vill du gå högre så behöver du kolla med ditt elnätsbolag vad som krävs.

Vidare är ju oftast 11 kW fullt tillräckligt för vardagsbruk eftersom du får ca 5 mils räckvidd per timme. Framtidssäkring skulle nog snarare handla om att göra en installation som klarar att växla eller fördela mellan flera inkopplade fordon så att du slipper springa ut i kallingarna för att flytta en kabel mitt i natten.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Woaini:

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

Extremt få bilar har idag stöd för något mer än 11Kw laddning. Jag skulle nog påstå att det är väldigt få fall man behöver mer. Om jag kommer hem med 5% kvar i batteriet så kommer jag ändå ha fullt igen om 7 timmar. De gånger jag kommer hem från en så pass lång resa att batteriet nästan är tomt och jag samtidigt ska ut på en till 50-mils tur inom 7h... det är inte ofta i alla fall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Finns väl hur många anledningar som helst, mycket subjektivt givetvis som med allt annat. Storlek, räckvidd, laddfrekvens, utseende, prestanda, drivhjul, infotainment, komfort, lastutrymme, smak.

Allt utöver vardagskörning låter ju aningen tråkigt med den räckvidden. Om du kommer 20 mil på 100% (sommar, vad gäller då på vinter?) och man på längre körningar laddar mellan 20-80% så har man alltså ca 12 mil att åka mellan laddstoppen. Även om jag har insett att jag nu för tiden inte åker lika länge i sträck som när man var ung™, så är 12 mil i lägsta laget.

Med det sagt så är det förmodligen en kanonbil och ett bra insteg för väldigt många (speciellt nya då med större batteri), men att ha svårt att förstå varför man skulle välja en annan bil låter för mig konstigt. Så svårt är det väl inte att sätta sig in i andras situation

Jo anledningen till det är nog att jag tycker kontroversiella uttalanden mest intressant att skriva om men även att jag tror många missat denna model som är väldigt mycket bil för pengarna. Min uppfattning är att skulle man provköra Ioniq blir andra dyrare elbilar svårmotiverat. Men jag ger med mig att har man stor familj eller stor bak så är enda alternativet en stor dyr SUV.

Jag har personligen valt min bil före en model 3 även om min ekonomi tillät det. Det är lite lustig för innan jag köpte min elbil hade jag nog spenderat 7 år och lästpå om elbilar och suktat efter en Tesla på youtube. Men trots all teoretisk kunskap var jag helt instäld på att vänta till Tesla kom ut med en 800 km räckvidd som klarade 50mil på vintern. Jag var så feg att när jag väl köpte min första elbil blev det en Ioniq 2020 plug-in som jag sedan 1 år bytte ut mot min nuvarande 100% EV.

Det jag älskar mest med bilen är frirull läget som tillåter att man kopplar bort motorbroms och rullar utan motstånd. Pedalerna bakom ratten styr enkelt nivå på motorbromsen efter behov. Plus när man använder bromspedal så aktiveras först motorbroms innan dom fysiska bromsarna tar över till full stop. Så bilen sparar så mycket energi som möjligt hela tiden.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Som sagt beror det på vad man menar med kvalitet. Drivlina, värmepump/AC, batteri och lite sånt håller väl inte alls låg kvalitet så vitt jag vet. Pratar man upplevd kvalitet med materialkänsla och så, så är de väl inte toppklass men inte så usla som många vill påstå, utan har väl ryckt upp sig (använder ordet "väl" rätt frekvent då jag bara har suttit i 2 teslor och därför inte är en expert).

Tror själv att kruxet är att under elbils-boomen så kostade en Tesla (precis som alla andra elbilar) som en rätt dyr bensindriven bil. Det gjorde att folk jämförde med en så dyr bil, och ansåg att Tesla var någon slags lyxbil. Alltså, 700k för en bil = bilen måste vara en lyxbil/premium-bil, och då är knappast Tesla nåt att hänga i julgranen när det gäller upplevd kvalitet.

Om man istället tänker sig att Tesla är prissatt ungefär som en Kia eller Hyundai så får man en lite bättre referens för premium-känslan, och då anar jag att Tesla ändå ligger på en rimlig nivå.

Att dom pysslat med elbilar rätt länge syns med tanke på hur långt fram dom ligger med de elbils-specifika grejorna, men dom är knappt blöta bakom öronen jämfört med t.ex tyskarna när det gäller att bygga bilar, så man får väl tänka på vad man jämför.

Svärfars Model S utplockat innan sommaren hade synliga limrester kvar i vissa skarvar... Så det verkar också bero på vem som bedömer. Jag hade inte sett eller tänkt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

När effekttariffer införs om några år så kommer du ändå inte ladda mer.

När och vilken bil ska du ladda snabbare än så? Har själv en Zappi V2 som klarar 11kw från elnät + 11kw solceller/batteri. Ganska tillfredställande att hemmaladda med 20kw

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det jag älskar mest med bilen är frirull läget som tillåter att man kopplar bort motorbroms och rullar utan motstånd. Pedalerna bakom ratten styr enkelt nivå på motorbromsen efter behov. Plus när man använder bromspedal så aktiveras först motorbroms innan dom fysiska bromsarna tar över till full stop.

Testade att stänga av regenereringen helt på min Model 3, och tyckte det var en väldigt märklig upplevelse att bara glida fram Har ställt in så jag har en snabbknapp för 25% regenerering vilken upplevs ganska likt en "vanlig" bil. Främst för sambons skull på vintern innan man vant sig. För min del har det gått väldigt fort att vänja sig vid enpedals-körning.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Mina elkunskaper är i det närmaste obefintliga så jag försöker ta in så mycket jag kan nu som nybliven elbilsförsre.

Det låter som 11 är helt normalt att ha hemma givet att man ofta står där en längre period. Och det är väl så det kommer vara även för mig.
Jag blev lite fundersam i och med mina första två elbilsladdningar.
Omgång ett var vid snabbladdare på 100kw/h så då tog jag en burgare och en kaffe och var fulladdad när jag druckit ur kaffet.
Omgång två var vid en 11kw-laddare...då sa appen att det skulle vara fulladdat (80%) om 3h50minuter. Kändes inte som ett snabbt och smidigt stopp så at säga haha.

Det tar väl ett tag att få till rutinerna förstås men på resa verkar det som man får leta reda på laddare med lite krut i för att det ska bli vettiga restider(?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Tack för alla svar!

Mina elkunskaper är i det närmaste obefintliga så jag försöker ta in så mycket jag kan nu som nybliven elbilsförsre.

Det låter som 11 är helt normalt att ha hemma givet att man ofta står där en längre period. Och det är väl så det kommer vara även för mig.
Jag blev lite fundersam i och med mina första två elbilsladdningar.
Omgång ett var vid snabbladdare på 100kw/h så då tog jag en burgare och en kaffe och var fulladdad när jag druckit ur kaffet.
Omgång två var vid en 11kw-laddare...då sa appen att det skulle vara fulladdat (80%) om 3h50minuter. Kändes inte som ett snabbt och smidigt stopp så at säga haha.

Det tar väl ett tag att få till rutinerna förstås men på resa verkar det som man får leta reda på laddare med lite krut i för att det ska bli vettiga restider(?)

Det är med en normal elinstallation inte någon större poäng att ha mer, förutom att få bilar klarar mer än 11 kW med växelström. Snabbladdarna på normalt 50 kW eller mer "rundar" bilens inbyggda omvandlare och levererar likström direkt som batteriet vill ha, dvs omvandlaren finns i/vid laddstationen istället (då själva elnätet är växelström). Sedan finns enstaka laddstolpar med 22 kW växelström och det är nog främst där som det skulle finnas ett mervärde med större laddare inbyggt i bilarna. Det gör dem mer användbara på platser där bilen står ett tag, men kanske inte en hel natt e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jo anledningen till det är nog att jag tycker kontroversiella uttalanden mest intressant att skriva om men även att jag tror många missat denna model som är väldigt mycket bil för pengarna. Min uppfattning är att skulle man provköra Ioniq blir andra dyrare elbilar svårmotiverat. Men jag ger med mig att har man stor familj eller stor bak så är enda alternativet en stor dyr SUV.

Jag har personligen valt min bil före en model 3 även om min ekonomi tillät det. Det är lite lustig för innan jag köpte min elbil hade jag nog spenderat 7 år och lästpå om elbilar och suktat efter en Tesla på youtube. Men trots all teoretisk kunskap var jag helt instäld på att vänta till Tesla kom ut med en 800 km räckvidd som klarade 50mil på vintern. Jag var så feg att när jag väl köpte min första elbil blev det en Ioniq 2020 plug-in som jag sedan 1 år bytte ut mot min nuvarande 100% EV.

Det jag älskar mest med bilen är frirull läget som tillåter att man kopplar bort motorbroms och rullar utan motstånd. Pedalerna bakom ratten styr enkelt nivå på motorbromsen efter behov. Plus när man använder bromspedal så aktiveras först motorbroms innan dom fysiska bromsarna tar över till full stop. Så bilen sparar så mycket energi som möjligt hela tiden.

Folk köper det dom vill ha, inte det dom behöver, mig själv inkluderad. Tycker personligen om just körstilen med enpedalsläge, vill inte frirulla. Struntar fullständigt om vad som är mest ekonomiskt, jag gillar hur det är att köra på det viset. Därför är paddlar bara onödigt i min värld. Alla tycker olika helt enkelt

Skrivet av Woaini:

Tack för alla svar!

Mina elkunskaper är i det närmaste obefintliga så jag försöker ta in så mycket jag kan nu som nybliven elbilsförsre.

Det låter som 11 är helt normalt att ha hemma givet att man ofta står där en längre period. Och det är väl så det kommer vara även för mig.
Jag blev lite fundersam i och med mina första två elbilsladdningar.
Omgång ett var vid snabbladdare på 100kw/h så då tog jag en burgare och en kaffe och var fulladdad när jag druckit ur kaffet.
Omgång två var vid en 11kw-laddare...då sa appen att det skulle vara fulladdat (80%) om 3h50minuter. Kändes inte som ett snabbt och smidigt stopp så at säga haha.

Det tar väl ett tag att få till rutinerna förstås men på resa verkar det som man får leta reda på laddare med lite krut i för att det ska bli vettiga restider(?)

Snabbkurs: När du laddar hemma eller publikt med lilla kontakten så kallas det AC-laddning. Då använder du Typ 2-kontakten som finns på bilen. 95% av alla elbilar har 11 kW som max AC-laddhastighet och därför behövs sällan mer i hemmet. Man kan också snabbladda sin elbil, då via DC-laddning. Då använder du CCS-uttaget på bilen, alltså Typ 2-uttaget + dom 2 hålen under. Det gör att du kan komma upp i mycket snabbare hastigheter, vissa bilar kan komma upp i 300 kW. Detta är förstahandsvalet för dom flesta som är på resande fot eftersom det då handlar om 30 minuters laddning istället för flera timmar

Kan rekommendera appen Chargefinder, som hjälper dig hitta laddare publikt. Där kan du även filtrera på vilken typ av laddare du vill ha så då kan du t.ex. leta efter bara CCS-laddare så du kan ladda snabbt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Fråga till panelen: Hur avgör jag vilken styrka jag ska välja tilll min laddbox i huset?

Har fått offert på en 11kw men är inte det lite fjuttigt om man tänker lite framåt?

Precis som flera skrivit, så räcker det gott och väl med 11kw. Har precis som de flesta 11kw, och är uppsäkrad till 20A. Jag upplever följande:

  • Du kommer aldrig ha helt tomt i bilen när du ska ladda, och det är sällan man behöver ladda helt fullt. Som mest lär du ladda mellan 10-80% på en natt. Sen kan det ju krävas lite planering om du har relativt tomt och behöver ladda till 100% för långresa

  • Det är bra att se till att bil och anläggning kör 3-fas. 3-fas ger snabbare laddning än en-fas. De flesta har ju det, men vissa bilar verkar ha en-fas laddning och laddar då långsammare.

  • Även Med 20A uppsäkring, så har jag varit tvungen att ställa ner laddhastigheten i min anläggning, då jag har för mycket annat som drar mycket hemma (Frånluftvärme, spis, ugn, diskmaskin, tvättmaskin m.m.). Kör med lastbalanesering från Tibber, men får ändå varningar på hög belastning, så att ställa ner laddaren några ampere har funkat bra. Har inga problem med det heller, för mellan 22:00 och 07:00 (9 timmar) så står bilen still, och på den tiden hinner den laddas upp.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Då kom man äntligen med i elbilsklubben. Vi köpte en Renault Zoe från 2016 att ha som andrabil i stan, för sambon att åka till jobbet med och när vi ska handla, besöka bekanta osv. Kommer nog aldrig gå mer än 3-5 mil på en dag och till det är den onekligen perfekt.

Får vi se hur länge V60n från 2017 hänger med innan det blir aktuellt att gå över helt på el. Väntar fortfatarande på att det ska komma en vettig elbilskombi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Då kom man äntligen med i elbilsklubben. Vi köpte en Renault Zoe från 2016 att ha som andrabil i stan, för sambon att åka till jobbet med och när vi ska handla, besöka bekanta osv. Kommer nog aldrig gå mer än 3-5 mil på en dag och till det är den onekligen perfekt.

Får vi se hur länge V60n från 2017 hänger med innan det blir aktuellt att gå över helt på el. Väntar fortfatarande på att det ska komma en vettig elbilskombi.

Hoppas ni blir nöjda med Zoen, har ni köpt en med friköpt batteri?

iD4 Model Y och liknande bilar är rymligare än den du har nu, så att vänta behövs väl inte för den sakens skull. Om man inte tvunget vill sitta "på marken".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hoppas ni blir nöjda med Zoen, har ni köpt en med friköpt batteri?

iD4 Model Y och liknande bilar är rymligare än den du har nu, så att vänta behövs väl inte för den sakens skull. Om man inte tvunget vill sitta "på marken".

Ja det blev med friköpt batteri, det enda som kunde motivera att hyra batteriet var ju eventuella garantier och utbyten men då den ska rulla väldigt lite och korta sträckor blev det ganska stor skillnad på månadskostnaden. De gör ju ingen nedräkning på hyran trots ålder.

Vi har ju alla olika preferenser om man tycker man sitter på marken i en V60 Kommer iofs från en Impreza WRX så kommer från andra sidan spektrat.

Och såklart finns det många bilar som vi skulle klara oss med utrymmesmässigt men gillar inte SUVar eller crossovers. Kia EV6 ligger nog dock bäst till i nuläget. Och vi hade troligen klarat oss med en Polestar 2 också om det inte hade varit för hundburen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Det jag älskar mest med bilen är frirull läget som tillåter att man kopplar bort motorbroms och rullar utan motstånd. Pedalerna bakom ratten styr enkelt nivå på motorbromsen efter behov. Plus när man använder bromspedal så aktiveras först motorbroms innan dom fysiska bromsarna tar över till full stop. Så bilen sparar så mycket energi som möjligt hela tiden.

Frirullning är ett krav för min del, tycker det är väldigt skärrande när man slår av farthållare på motorväg för att glida inför en avfart och bilen bromsar in hårt. Lite jobbigt att behöva möta upp exakt med gaspedalen för att undvika det. I stan funkar enpedal helt ok. Låter som att Kia har många vettiga lösningar jmf med andra elbilstillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Frirullning är ett krav för min del, tycker det är väldigt skärrande när man slår av farthållare på motorväg för att glida inför en avfart och bilen bromsar in hårt. Lite jobbigt att behöva möta upp exakt med gaspedalen för att undvika det. I stan funkar enpedal helt ok. Låter som att Kia har många vettiga lösningar jmf med andra elbilstillverkare.

Alla MEB-bilar är samma, samt vissa andra märken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purgatory:

Frirullning är ett krav för min del, tycker det är väldigt skärrande när man slår av farthållare på motorväg för att glida inför en avfart och bilen bromsar in hårt. Lite jobbigt att behöva möta upp exakt med gaspedalen för att undvika det. I stan funkar enpedal helt ok. Låter som att Kia har många vettiga lösningar jmf med andra elbilstillverkare.

Rimligtvis har du en viss tid på dig innan regenereringen kickar in hårt. Men alla kanske inte programmerar bilarna så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Rimligtvis har du en viss tid på dig innan regenereringen kickar in hårt. Men alla kanske inte programmerar bilarna så.

Dom flesta tillverkare har någon form av adaptivt enpedalsläge eller lösning som inte bromsar hårt i 120, Volvo har ett på/av bara utan någon form av adaptiv lösning. Säkert fler men inga som jag kommer på nu. BMW har i min mening den bästa adaptiva lösningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Då kom man äntligen med i elbilsklubben. Vi köpte en Renault Zoe från 2016 att ha som andrabil i stan, för sambon att åka till jobbet med och när vi ska handla, besöka bekanta osv. Kommer nog aldrig gå mer än 3-5 mil på en dag och till det är den onekligen perfekt.

Får vi se hur länge V60n från 2017 hänger med innan det blir aktuellt att gå över helt på el. Väntar fortfatarande på att det ska komma en vettig elbilskombi.

Nio ET5 om du inte har råd med Taycan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nio ET5 om du inte har råd med Taycan.

En Taycan hade ju varit drömmen men lite, ganska mycket, för dyr. Nio ET5 Touring är exakt vad jag söker i storlek. Men är inte jättesugen på att köpa en kinesisk bil. Får se hur Astra Tourer/ Peugeot 308 blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En Taycan hade ju varit drömmen men lite, ganska mycket, för dyr. Nio ET5 Touring är exakt vad jag söker i storlek. Men är inte jättesugen på att köpa en kinesisk bil. Får se hur Astra Tourer/ Peugeot 308 blir.

Nio ET5 kommer ju vara i nivå med en audi/bmw/mercedes-benz i komfort o körning så skulle definitivt ta den. Sedan har astra o 308 endast 51 kWh användbart batteri.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

En Taycan hade ju varit drömmen men lite, ganska mycket, för dyr. Nio ET5 Touring är exakt vad jag söker i storlek. Men är inte jättesugen på att köpa en kinesisk bil. Får se hur Astra Tourer/ Peugeot 308 blir.

Volkswagen kommer ju släppa en combi på MEB+ plattformen, kan säkert bli bra med om du pallar vänta lite och inte behöver bilen just nu

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Nio ET5 kommer ju vara i nivå med en audi/bmw/mercedes-benz i komfort o körning så skulle definitivt ta den. Sedan har astra o 308 endast 51 kWh användbart batteri.

Hade den inte varit kinesisk hade jag nog köpt direkt, ger de europeiska och övriga asiatiska tillverkarna något år till. Ger astra/308 något så när de 40+ mil de lovar och inte tappar allt för mycket på vintern bör det vara fullt tillräckligt för vår del. Men kommer så klart vänta tills man får se lite siffror från verkligheten.

Skrivet av Cove:

Volkswagen kommer ju släppa en combi på MEB+ plattformen, kan säkert bli bra med om du pallar vänta lite och inte behöver bilen just nu

Nä än så länge rullar V60n på fint och ger förhållandevis låg milkostnad. Är det Id7 du menar? Ja den verkar också intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ger astra/308 något så när de 40+ mil de lovar och inte tappar allt för mycket på vintern bör det vara fullt tillräckligt för vår del. Men kommer så klart vänta tills man får se lite siffror från verkligheten.

Ja alltså om uppgiften på 51kWh användbart batteri stämmer så ska man alltså ner i en förbrukning på 1,25kWh/mil för att nå några 40+ mil. Det är väldigt lågt är min spontana tanke, uppnåbart i vindstilla sommarväder i 80km/h kanske, om inte dessa bilar är betydligt mer effektiva. Så fort det är mildare och du kör motorväg lär det sticka iväg.

Exempelvis i Bjørn Nylands räckviddstest på en VW ID3 så kom han ner i 1,36 vid körning i 90km/h och 20°C yttertemp, jämfört med 2,05 i 120km/h med 12°C yttertemp.

Så det är väldigt beroende på omständigheterna, men det kan ju funka för er ändå och jag kan såklart ha helt fel. Som du säger, man får vänta på verkliga siffror

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hade den inte varit kinesisk hade jag nog köpt direkt, ger de europeiska och övriga asiatiska tillverkarna något år till. Ger astra/308 något så när de 40+ mil de lovar och inte tappar allt för mycket på vintern bör det vara fullt tillräckligt för vår del. Men kommer så klart vänta tills man får se lite siffror från verkligheten.
Nä än så länge rullar V60n på fint och ger förhållandevis låg milkostnad. Är det Id7 du menar? Ja den verkar också intressant.

Vad är problemet med kinesisk bil?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är problemet med kinesisk bil?

Vill man stöta Kinas försök att konkurrera ut övriga tillverkare så är det väl inte några problem mer än etiska men där blir det snabbt svårt då så mycket tillverkas i Kina.

https://www.nytimes.com/2023/10/05/business/nio-china-electri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vill man stöta Kinas försök att konkurrera ut övriga tillverkare så är det väl inte några problem mer än etiska men där blir det snabbt svårt då så mycket tillverkas i Kina.

https://www.nytimes.com/2023/10/05/business/nio-china-electri...

Ser inte hur det där skulle störa något?
Standardprocedur när man ska marknadsföra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X