Nu finns Nya Windows 11 2023 uppdatering Version 23H2

Permalänk
Medlem

Nu finns Nya Windows 11 2023 uppdatering Version 23H2

Om ni är sugna och ha det senaste.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Hm?? om man laddar ner Skapa installationsmedia för Windows 11 så är inte det nyaste 23H2.
Men där står ju 23H2 på deras hemsida. ja ja vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om ni är sugna och ha det senaste.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Hm?? om man laddar ner Skapa installationsmedia för Windows 11 så är inte det nyaste 23H2.
Men där står ju 23H2 på deras hemsida. ja ja vi får se.

Jag laddade ned ISO-filen och på den står det 23H2:
Win11_23H2_EnglishInternational_x64.iso

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om ni är sugna och ha det senaste.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Hm?? om man laddar ner Skapa installationsmedia för Windows 11 så är inte det nyaste 23H2.
Men där står ju 23H2 på deras hemsida. ja ja vi får se.

Jag fick den via Windows Update
Tack för tipset!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag laddade ned ISO-filen och på den står det 23H2:
Win11_23H2_EnglishInternational_x64.iso

ja jag vet. Men sen kollar jag alltid ver på setup filen den är signerad den 15 april. men jag får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Hm?? om man laddar ner Skapa installationsmedia för Windows 11 så är inte det nyaste 23H2.
Men där står ju 23H2 på deras hemsida. ja ja vi får se.

Tog ner och fick 23H2 så det stämmer i slutändan 👍

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag fick den via Windows Update
Tack för tipset!

Jag kolla update . Men där dök det inte upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Tog ner och fick 23H2 så det stämmer i slutändan 👍

bra

Permalänk
Medlem

Verkar stämma att media creation tool än så länge tankar ned 22h2...

Och ISOn har de något slags godtycklig blockering på (har sett andra klaga på samma så det verkar ju vara något som händer lite godtyckligt), så det får man väl trassla för att komma runt isf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Verkar stämma att media creation tool än så länge tankar ned 22h2...

Och ISOn har de något slags godtycklig blockering på (har sett andra klaga på samma så det verkar ju vara något som händer lite godtyckligt), så det får man väl trassla för att komma runt isf...

ja det ser skumt ut. För storleken är exats samma som på 22H2 på ISO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

ja det ser skumt ut. För storleken är exats samma som på 22H2 på ISO

Det *är* 22H2 man får genom MCT, lät den ladda ned, monterade och körde sedan

dism /Get-WimInfo /WimFile:H:\sources\install.esd /index:1

versionen är den för 22H2.

Om man däremot inte är blockas från direktnedladdningen av ISOn så låter det ju i tråden som att den faktiskt fungerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kollade checksum sha256 på 23H2 ISO-filen och den stämmer för min fil åtminstone

Win11_23H2_EnglishInternational_x64.iso
Engelska (internationell) 64-bit
0EEA13C537E39CD1631B1758CD98847CF0D88BD0C32A8D69D9A02723AE79A612

Installationsinstruktioner (ISO-fil):

Om du vill installera Windows 11 direkt från ISO-filen utan att använda en DVD-skiva eller ett USB-flashminne kan du göra det genom att montera ISO-filen. Då utförs en uppgradering av ditt nuvarande operativsystem till Windows 11.
Så här monterar du ISO-filen:
Gå till platsen där du laddade ned ISO-filen. Högerklicka sedan på ISO-filen och välj Egenskaper.
På fliken Allmänt klickar du på "Ändra..." där det står "Öppnas med:". Välj Utforskaren som program att öppna ISO-filer med och klicka på Verkställ.
Högerklicka på ISO-filen och välj Montera.
Detta skapar en "virtuell" startbar skiva. Dubbelklicka på den för att se filerna den innehåller. Dubbelklicka på setup.exe för att starta installationen av Windows 11.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Någon Copilot fick jag då inte efter uppdateringen. :/

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag testa köra med Installation assistenten. Där verkar den 23H2 komma. För annars skulle setup säga att du har den nyaste redan. Som den då inte gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Kollade checksum sha256 på 23H2 ISO-filen och den stämmer för min fil åtminstone

Win11_23H2_EnglishInternational_x64.iso
Engelska (internationell) 64-bit
0EEA13C537E39CD1631B1758CD98847CF0D88BD0C32A8D69D9A02723AE79A612

Installationsinstruktioner (ISO-fil):

Om du vill installera Windows 11 direkt från ISO-filen utan att använda en DVD-skiva eller ett USB-flashminne kan du göra det genom att montera ISO-filen. Då utförs en uppgradering av ditt nuvarande operativsystem till Windows 11.
Så här monterar du ISO-filen:
Gå till platsen där du laddade ned ISO-filen. Högerklicka sedan på ISO-filen och välj Egenskaper.
På fliken Allmänt klickar du på "Ändra..." där det står "Öppnas med:". Välj Utforskaren som program att öppna ISO-filer med och klicka på Verkställ.
Högerklicka på ISO-filen och välj Montera.
Detta skapar en "virtuell" startbar skiva. Dubbelklicka på den för att se filerna den innehåller. Dubbelklicka på setup.exe för att starta installationen av Windows 11.

Har installerat Windows i 20 år. tack annars. igen har frågat hur man ska installerat på denna tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Har installerat Windows i 20 år. tack annars. igen har frågat hur man ska installerat på denna tråd.

Jag brukar uppdatera mitt windows via ISO-filen istället för att göra det via Windows Update eller nedladdningsverktyget, känns smidigare och säkrare. Det här är ett tips för de som inte känner till möjligheten.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Någon Copilot fick jag då inte efter uppdateringen. :/

Ja jag fick ingen Copilot heller. Men RAR funkar. Den är med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag brukar uppdatera mitt windows via ISO-filen istället för att göra det via Windows Update eller nedladdningsverktyget, känns smidigare och säkrare. Det här är ett tips för de som inte känner till möjligheten.

Jag gör inte ens det. Jag kör alltid från uupdump.net. Sen får det senaste. Sen lägger det på ett USB. Så man får en helt ren installation.

https://uupdump.net/selectedition.php?id=a8198661-827d-4c74-9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag gör inte ens det. Jag kör alltid från uupdump.net. Sen får det senaste. Sen lägger det på ett USB. Så man får en helt ren installation.

https://uupdump.net/selectedition.php?id=a8198661-827d-4c74-9...

Okay, men i trådstarten länkade du till microsoft och nämnde "Skapa installationsmedia"
Ren installation kan du även skapa med hjälp av ISO-filen till USB-minne med t.ex Rufus eller cmd

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Okay, men i trådstarten länkade du till microsoft och nämnde "Skapa installationsmedia"

Ja jag ville bara säga att den har kommit nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja jag ville bara säga att den har kommit nu.

Jag förstår.
Jag skickade ditt tips till redaktionen

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag förstår.
Jag skickade ditt tips till redaktionen

Och jag skrev i nyhetstråden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Windows 11 version 23H2 är släppt

Verkar ha släppts inatt och installeras just nu på datorn.

Har fetmarkerat några av de enligt mig mer intressanta nyheterna:

What’s new in this release?
When you update devices running Windows 11, version 22H2 to version 23H2, you’ll get the capabilities we have delivered as part of continuous innovation, including those announced in September, enabled by default. These include:

Copilot in Windows [2] (in preview), an AI-powered intelligent assistant to help you get answers and inspirations from across the web, enhance creativity and collaboration, and focus on the task at hand.
The ability to go passwordless on day one using Windows Hello for Business or FIDO2 security keys. Enable workers to sign in to websites or apps using face, PIN, or fingerprint.
The ability to remove the option for password at device unlock and for in-session authentication for Microsoft Entra Join (formerly Azure AD Join) devices.
Enhanced Windows Firewall capabilities, including:
Application Control for Business (previously known as Windows Defender Application Control) app ID tagging with Windows Firewall rules through Intune. Target Windows Firewall rules to specific applications without an absolute file path.
The ability to configure network list manager settings to determine when a Microsoft Entra Join device is on your on-premises domain subnets, so firewall rules can properly apply. Use the network list manager settings for Windows Firewall for location awareness.
The ability to configure more granular Windows Firewall logging for domain, private, and public firewall profiles, as well as the ability to specify Windows Firewall inbound and outbound rules for Internet Control Message Protocol (ICMP) types and codes.
Greater control over the taskbar search experience across your organization and the ability to customize Windows 11 taskbar buttons using new policies.
Snipping Tool enhancements, such as:
Audio and mic support so workers can easily record a tutorial or demonstration for colleagues and customers.
Text extraction and redaction so you can easily copy text from an online article, conference call, or other source. Incorporate it into documents or presentations while also protecting privacy and removing confidential or sensitive information.
There are also a few additional enhancements in this scoped release, such as:

The ability to ungroup icons and show labels on the taskbar for easy access to open applications and files.
A more seamless File Explorer with native support for RAR and other file compression formats.
Recommended websites in the Start menu based on each person’s browsing history. (This feature can be managed using a policy.)
A new volume mixer to control the volume and audio output more easily for each application.
The ability to set up a multi-app kiosk on Windows 11 devices with a customized Start menu showing only allowed apps for each account type.
Federated sign-in for Education editions of Windows 11.
Dev Drive, a new form of storage volume designed to improve performance for key developer workloads. Gain more control over storage volume settings and security, including trust designation, antivirus configuration, and administrative control over filters.

Källa:
https://techcommunity.microsoft.com/t5/windows-it-pro-blog/wh...

Någon som vågar uppdatera eller sitter ni stilla i båten tills eventuella buggar har löst sig?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tackar för informationen!
Kör Win11 både på min och grabbens Intel 12 system.
Är otroligt nöjd med Win11.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Finns redan en tråd om det:

Nu finns Nya Windows 11 2023 uppdatering Version 23H2
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701702-nu-finns-nya-w...

Har uppdaterat och inga problem alls här

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Ganska få nyheter som intresserar mig.
"A more seamless File Explorer with native support for RAR and other file compression formats"
är najs och att snipping tool får mer funktionalitet.
Väntar dock. Precis installerat om datorn och konfat allt som jag vill ha det så pallar inte just nu om det skulle uppstå problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag skrev i nyhetstråden

Har startats en ny tråd om 23H2 så jag har skickat en fråga till Sweclockers om att koppla ihop båda trådarna.
Blir lättare att följa då.

Windows 11 version 23H2 är släppt
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701731-windows-11-ver...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Ganska få nyheter som intresserar mig.
"A more seamless File Explorer with native support for RAR and other file compression formats"
är najs och att snipping tool får mer funktionalitet.
Väntar dock. Precis installerat om datorn och konfat allt som jag vill ha det så pallar inte just nu om det skulle uppstå problem.

Just det där med arkivstödet kommer såvitt jag förstår även i novemberuppdateringen till 22H2, så den grejen lär du få snart oavsett om du uppgraderar eller ej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har startats en ny tråd om 23H2 så jag har skickat en fråga till Sweclockers om att koppla ihop båda trådarna.
Blir lättare att följa då.

Windows 11 version 23H2 är släppt
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1701731-windows-11-ver...

Jupp, såg det också idag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Någon Copilot fick jag då inte efter uppdateringen. :/

Skrivet av Perdonotknow:

Ja jag fick ingen Copilot heller. Men RAR funkar. Den är med.

EU GDPR trubbel, men Co-Pilot delen för Windows är fort i Preview,däremote har ni Bing-Chat som ni kan testa nu

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

För Copilot gjorde jag en genväg på skrivbordet med: microsoft-edge:///?ux=copilot&tcp=1&source=taskbar
Bara klicka den så ploppar Copilot upp