Fläktarna går för fullt hela tiden i ett lian Li 216

Permalänk

Fläktarna går för fullt hela tiden i ett lian Li 216

Fick idag min dator byggd av inet. Allt är bra förutom att chassiefläktarna går för fullt hela tiden. Går inte att ändra något i bios heller vad jag kan se. Kan de vara fel kopplade eller varför är det så här? Andra recensenter har beskrivit detta chassiet som tyst men det är det verkligen inte för mig.

Tittar man i bios syns inte ens chassi fläktarna.
Någon idé på vad jag kan göra eller ska det vara såhär?

Permalänk
Medlem

Kanske är de kopplade direkt på nätagget, molexkontakt? eller chassikontakt som i sin tur är kopplad så?
Kika in i lådan, se om du kan följa tåtarna från fläkten till något.

Permalänk
Medlem

Om de inte syns i BIOS så är de inte kopplade i moderkortets fan headers. De är antingen kopplade då direkt till moderkortet eller kanske en fläkthubb.
Hade kontaktat Inet. Det är sånt här man ska slippa tänka på när man köper en färdigbyggd dator.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk

Ingen av fan connectorsen är inkopplade, alla sladdar från fläktarna går in bakom moderkortet, ska se vart de tar vägen imorgon. Ja, jag ska kontakta dem. Det är ju just därför man köper färdigbyggd.

Sen en annan fråga, jag köpte en Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB, han på kundservice sa att den kunde/skulle sitta i toppen på chassit, men de har satt den bakom frontfläktarna. För det första lite onödigt att lägga pengar på rgb modellen, men är det bättre så att säga att sätta den där eller är det bara ett missförstånd mellan deras kundtjänst och de som byggde datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

de har satt den bakom frontfläktarna

Det finns nog en del olika synsätt på det där.
Jag anser en vattenkylare ska vara monterad så att den blåser ut värmen ur chassiet, d.v.s monteras på baksidan eller i taket och med fläktriktning ut ur chassiet, för att inte leda in den värmen in i lådan.
Man kan också tänka så att det är bättre vattenkylaren får in kallare luft utifrån, och sätter den då fram eller i botten så fläktarna leder in luft i lådan.

Permalänk

den kurvan ser ju helt fuckad ut?

~1700rpm vid ~15°c?

vid 15°c kan du nog ha dem typ helt avstängda skulle jag säga...

testa kryssa ur smart fan mode vad det nu är?
ser lite märkligt ut och väldigt tvek att fläktarna går att köra i 13500rpm för då hade datorn nog studsat ut genom fönstret...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

den kurvan ser ju helt fuckad ut?

~1700rpm vid ~15°c?

vid 15°c kan du nog ha dem typ helt avstängda skulle jag säga...

testa kryssa ur smart fan mode vad det nu är?
ser lite märkligt ut och väldigt tvek att fläktarna går att köra i 13500rpm för då hade datorn nog studsat ut genom fönstret...

Kryssar man ur smart fan mode, försvinner fläktkurvan bara. Men jag kan ändå inte påverka fläkthastigheten.
Mitt problem är att oavsett vad jag gör (BIOS och MSI program i Win) så ändras inte fläktarnas hastighet.

Jag har sagt 2 st stora fläktar fram och en bak, därtill har jag en AIO klylare med fläktar för CPU.
När jag drar på full speed ökar RPM ser jag och när jag sätter tillbaka till default ner minskar RPM. Däremot hör jag ingen som helst skillnad oavsett vad jag gör. Har också hittat en fläkthub i datorn.

Jag tror, utan att kunna speciellt mycket om detta, de är ju så klart sammankopplade på samma connector, men jag kan bara styra fläkten på AIOn (därför jag ser RPM ändras) och chassifläktarna går samma oavsett. Det ska väl inte vara så?
Jag ska ringa INET, men vill först försäkra mig att det troligtvis inte är som det ska.

Permalänk
Skrivet av dator1234:

Kryssar man ur smart fan mode, försvinner fläktkurvan bara. Men jag kan ändå inte påverka fläkthastigheten.
Mitt problem är att oavsett vad jag gör (BIOS och MSI program i Win) så ändras inte fläktarnas hastighet.

Jag har sagt 2 st stora fläktar fram och en bak, därtill har jag en AIO klylare med fläktar för CPU.
När jag drar på full speed ökar RPM ser jag och när jag sätter tillbaka till default ner minskar RPM. Däremot hör jag ingen som helst skillnad oavsett vad jag gör. Har också hittat en fläkthub i datorn.

Jag tror, utan att kunna speciellt mycket om detta, de är ju så klart sammankopplade på samma connector, men jag kan bara styra fläkten på AIOn (därför jag ser RPM ändras) och chassifläktarna går samma oavsett. Det ska väl inte vara så?
Jag ska ringa INET, men vill först försäkra mig att det troligtvis inte är som det ska.

Har kontakterna på dina chassifläktar 4 kontakter?

Har de bara 3 så kan de inte pwm styras iom att de isf saknar pwm pinnen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har kontakterna på dina chassifläktar 4 kontakter?

Har de bara 3 så kan de inte pwm styras iom att de isf saknar pwm pinnen.

Frontfläktarna har 3 pins, så de kan jag ge upp på. Bakrefläkten verkar vara sammankopplad med CPU AIOet. "CPU FAN" connectorn på moderkortet är inkopplat och en fyra pins är inkopplad i Fläkthubben, FAN 3. När jag drog ut fyra pinsen från fläkthubben så gick varken bakre eller CPU kylaren.

Jag kan sänka RPM på CPU kylare, men den bakre fläkten verkar inte följa efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Frontfläktarna har 3 pins, så de kan jag ge upp på. Bakrefläkten verkar vara sammankopplad med CPU AIOet. "CPU FAN" connectorn på moderkortet är inkopplat och en fyra pins är inkopplad i Fläkthubben, FAN 3. När jag drog ut fyra pinsen från fläkthubben så gick varken bakre eller CPU kylaren.

Kanske koppla in bakre direkt på moderkortet annars?
Främre fläkten kan du nog köra dc styrning på i bios. Koppla mot moderkort.

Jag personligen kör aio pump själv och fläktarna på aio separat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort kan ställa in sina fläkt-utgångar för antingen PWM (4-pin) eller effektstyrning (3-pin) i BIOS.
Vilket moderkort har du?

Permalänk
Skrivet av dator1234:

koppla chassifläktarna direkt till moderkortet istället för sig själva så bör du kunna ställa in porten/arna du ansluter 3 pin fläktarna att DC styras

och sätt bakfläkten i en egen kontakt så kan du ju alltid testa att pwm styra den separat eller dc styra den porten också om pwm inte fungerar på den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ÄR det verkligen inte 4pins fläktar? vem vill ha 3pins som går på fullfart hela tiden lite konstigt varför man vill ha såna.. är det tysta 3 pins fläktar så kvittar det ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

ÄR det verkligen inte 4pins fläktar? vem vill ha 3pins som går på fullfart hela tiden lite konstigt varför man vill ha såna.. är det tysta 3 pins fläktar så kvittar det ju

Alla datorfläktar går att styra, oavsett 4, 3, eller 2-pins. Skillnaden mellan dem är att 4-pins styrs av en signal från datorn medans övriga så reglerar man spänningen som de drivs av.

I manualen till chassit så står det att medföljande fläktar är av PWM typ (alltså 4-pins), så då vet vi det.

Det stora problemet är att vi inte vet är var och hur fläktarna är kopplade, i och med bilden i första inlägget bara visar hastighet på en av de olika uttagen (längst upp höger), så skulle jag tro att övriga fläktar inte är kopplade till moderkortet eller annan styrning utan mot nätaggregatet (eller kanske mot inbyggda fläktstyrningen, som sätter sig i full farts läge på grund av att den inte är kopplad till moderkortet).
Hastigheten som visas kanske bara är farten på pumpen i AIOn och är kanske bara den som styrs av moderkortet, därav så blir det ingen skillnad i ljudnivå när TS ändrar på kurvan.

@dator1234 har lite detektivarbete att göra. Kolla upp var varje fläkt ät kopplad helt enkelt.
Bästa vore att sätta alla fläktar till ett uttag på moderkortet, det ser ju ut att ha 8 portar så det borde fungera fint, och då skulle även alla fläktar kunna styras av moderkortet om man vill.

Permalänk
Medlem

Ser ut som alla fläktar är inkopplade på fläkt/rgb-hubben. Det brukar strula när man har olika pwm-fläktar i olika storlekar med olika rpm inkopplade. Viktigt vilken fläkt som sitter på port 1. Kör aio-fläktar, pump och bakre fläkt direkt på moderkortet och kör fronterna själva på hubben så går det bra. Du kan köra alla rgb-kontakter till hubben och därifrån en sladd till moderkortet för att styra all rgb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

Ingen av fan connectorsen är inkopplade, alla sladdar från fläktarna går in bakom moderkortet, ska se vart de tar vägen imorgon. Ja, jag ska kontakta dem. Det är ju just därför man köper färdigbyggd.

Sen en annan fråga, jag köpte en Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB, han på kundservice sa att den kunde/skulle sitta i toppen på chassit, men de har satt den bakom frontfläktarna. För det första lite onödigt att lägga pengar på rgb modellen, men är det bättre så att säga att sätta den där eller är det bara ett missförstånd mellan deras kundtjänst och de som byggde datorn.

En väldigt vanlig miss som många gör (även jag själv 😅)
Lian Li 216 tar bara 55mm total tjocklek i toppen på chassit.
Arcticts är 63mm med fläkt.
Detta borde iof säljaren på inet vetat om.
Fick lära mig detta den hårda vägen när jag lovade att sätta den i toppen när jag byggde åt en vän.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att ingen har tänkt på att chassit kommer med en hub? antar dom helt enkelt kopplat in den till nätagget men glömt att koppla in den till moderkortet?

Så antingen är det en lös kabel från huben som du bara kopplar in i valfritt uttag på moderkortet, är den bortplockad så borde det finnas i tillbehörslådan.

Edit: borde stå i manualen till chassit vart på hubben kabeln ska sitta om den ligger i lådan.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av kruille:

En väldigt vanlig miss som många gör (även jag själv 😅)
Lian Li 216 tar bara 55mm total tjocklek i toppen på chassit.
Arcticts är 63mm med fläkt.
Detta borde iof säljaren på inet vetat om.
Fick lära mig detta den hårda vägen när jag lovade att sätta den i toppen när jag byggde åt en vän.

Japp, hade funkat utmärkt med 240 eller 360 modellen. Fel av kundservice.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Hur kommer det sig att ingen har tänkt på att chassit kommer med en hub? antar dom helt enkelt kopplat in den till nätagget men glömt att koppla in den till moderkortet?

Så antingen är det en lös kabel från huben som du bara kopplar in i valfritt uttag på moderkortet, är den bortplockad så borde det finnas i tillbehörslådan.

Edit: borde stå i manualen till chassit vart på hubben kabeln ska sitta om den ligger i lådan.

Har pratat med INET, det verkar som en sladd inte är inkopplad. De får lösa det. Bor hyffsat nära deras malmöbutik. Tack för tipste!

Permalänk
Skrivet av livetsgoda:

Japp, hade funkat utmärkt med 240 eller 360 modellen. Fel av kundservice.

tack för input, ska be dem byta till nån av de två versionerna. var lite besviken att de rekommenderade ett AIO som inte passade, men alla kan ju göra fel. Det viktigaste är att de fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dator1234:

tack för input, ska be dem byta till nån av de två versionerna. var lite besviken att de rekommenderade ett AIO som inte passade, men alla kan ju göra fel. Det viktigaste är att de fixar det.

Spelar ingen roll tyvärr. Alla tre är 63mm tjocka.
Isf får du byta till smalare fläktar.
Det är moderkortet som tar i. Längden spelar ingen roll.
Och det räcker inte med den offset som man kan skjuta moderkortet heller, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av kruille:

Spelar ingen roll tyvärr. Alla tre är 63mm tjocka.
Isf får du byta till smalare fläktar.
Det är moderkortet som tar i. Längden spelar ingen roll.
Och det räcker inte med den offset som man kan skjuta moderkortet heller, tyvärr.

240 och 360 är inte lika breda som 280 så de kan monteras närmast glaset utan att röra moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

240 och 360 är inte lika breda som 280 så de kan monteras närmast glaset utan att röra moderkortet.

My bad. Givetvis är det så.
Stand corrected 🤩

Fick för mig att det var en 360 jag själv monterade för något år sen i en dator jag byggde, men det var en 280 såg jag nu när jag tittade på bilderna.