Får man plats med Thermalright Peerless Assasin 120 SE i Sharkoon S1000?

Permalänk
Medlem

Får man plats med Thermalright Peerless Assasin 120 SE i Sharkoon S1000?

Hej!

Det blåser upp till ny dator och för mina behov verkar Sharkoon S1000 (https://www.sharkoon.com/product/13937) vara det chassi som tickar flest boxar. För CPU-kylning verkar Thermalright Peerless Assasin 120 SE (http://thermalright.com/product/peerless-assassin-120-se/) vara det jag helst vill ha för det tänkta systemet.

Enligt specifikation är maxhöjd kylare för chassit 155 mm och det är även, enligt specifikation, exakt höjden på Thermalright Peerless Assasin 120 SE. Så rent teoretiskt ska det ju funka alldeles utmärkt. Men verkligheten struntar ju ibland i teorin... Någon som har erfarenhet av denna kombination?

Mvh,

/J

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Nu har jag lagt en beställning, så får jag återkomma i tråden med uppdatering kring mina erfarenheter kring denna kombination senare.

Visa signatur

/Joakim

Permalänk
Medlem

Den BORDE ju få plats, men sidoplåten kanske kommer att nudda toppen kylflänsen.
Det som kan ställa till det lite är om du har höga minnen, då kan du behöva montera den yttersta fläkten högre än vad som är tänkt egentligen. Alternativt sätta fläkten i pull-konfiguration på den bakre kylflänsen.
Jag fick tyvärr montera min främre fläkt lite högt för att cleara minnena så det ser lite lurigt ut. Men detta är väl lite beroende av vilken plattform man använder också, hur långt ifrån sockeln minnesplatserna sitter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

FACIT:

Inga som helst problem med platsen; det var gott om plats mellan toppen av kylaren och plåten. Inte bara någon enstaka millimeter utan kanske nästan upp mot en centimeter. Jag mätte inte, men kan definitivt rekommendera kombinationen av Sharkoon S1000 och Thermalright Peerless Assasin 120 SE.

Och du har ju helt rätt betr. minnesmodulerna; för mitt moderkort blev det krock med fläktens nederkant och kylflänsarna på RAM-stickorna, så jag satte fläktarna i pull-konfiguration i stället för push. Men det blev å andra sidan helt perfekt. Skönt.

Visa signatur

/Joakim