Permalänk
Medlem

Behöver lite vägledning igen. Som jag skrev tidigare så blev vi erbjudna 4,74 av Danske Bank. Som sista livlina pressade vi Swedbank som lovade ränterabatt på listräntan under ett år på 1,35 och erbjöd oss nu 4,69.

Det är lockande men det som skrämmer är ju att Swedbank redan ligger väldigt högt i listräntan, vilket gör att rabatten kan ätas upp ganska fort om räntorna fortsätter gå upp till i vart fall mitten av nästa år.

Vad fasen gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Behöver lite vägledning igen. Som jag skrev tidigare så blev vi erbjudna 4,74 av Danske Bank. Som sista livlina pressade vi Swedbank som lovade ränterabatt på listräntan under ett år på 1,35 och erbjöd oss nu 4,69.

Det är lockande men det som skrämmer är ju att Swedbank redan ligger väldigt högt i listräntan, vilket gör att rabatten kan ätas upp ganska fort om räntorna fortsätter gå upp till i vart fall mitten av nästa år.

Vad fasen gör man?

Man väljer det man tycker känns bäst. Vad listräntorna är, är rätt ointressant, det intressanta är vad man får för faktisk ränta. Det enda man ska passa sig för är när någon är slö med att höja räntorna och man tror att man fått en fantastisk deal och sen höjer de mer än de andra som redan hade höjt. Går räntorna upp så höjer alla det är fact-of-life.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Vad fasen gör man?

Får ni bättre ränta någon annanstans om ett år så kan ni ju flytta lånen. Svårt att hedga för detta redan nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clowncar:

Vad fasen gör man?

Jag har 1,55 i rabatt hos Swedbank, så det finns nog lite mer utrymme. Swedbank höjer ofta direkt efter riksbanken, medens visa andra är lite segare. Men alla ska mer eller mindre till samma nivå. Men det är ju nettoräntan som är det relevanta i slutändan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Kommer bolåneräntan börja sjunka någon gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galaxe:

Bara om inflationen sjunker ned mot 2% och bankerna fått lite större kaka att äta

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bara om inflationen sjunker ned mot 2% och bankerna fått lite större kaka att äta

Inflationen ligger runt 4% idag. Det kommer nog ta minst 2 år till att komma till 2%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galaxe:

Inflationen ligger runt 4% idag. Det kommer nog ta minst 2 år till att komma till 2%.

Med den avtagning vi ser nu så kan det ska redan första hälften nästa år om vi inte får se en ny våg av stora prishöjningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galaxe:

Ända anledningen är pga elpriset, nästa år kommer den vara 25-30% högre i SE 3 så tror nog inte inflationen kommer sjunka förrän om 1-2år.

Utan energi inräknat så är den på 6.9%

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Allmän fråga:

Rent "ekonomiskt" så verkar det vara rätt kasst att köpa bostad nu right?
Räntan är hög och bostadspriserna är fortfarande rätt höga, nästan lika höga som när räntan endast låg runt 1%?

Är inte bra insatt i bostadsmarknaden, därav min fråga.

Permalänk
Skrivet av Robinccc:

Allmän fråga:

Rent "ekonomiskt" så verkar det vara rätt kasst att köpa bostad nu right?
Räntan är hög och bostadspriserna är fortfarande rätt höga, nästan lika höga som när räntan endast låg runt 1%?

Är inte bra insatt i bostadsmarknaden, därav min fråga.

Lite både och. Vi har varit på lite visningar på sistone och det är helt öde. Typ inga intressenter. Om man kan spara 300 000-400 000 kronor på budgivning och få bostaden för utgångspriset (eller till och med under) så täcker det ju ganska mycket räntekostnader. Så slipper man budgivning kan man ju tolerera lite högre ränta. Från det perspektivet kan det ju faktiskt vara köpläge.

Permalänk
Medlem

Nordea höjde nyligen 4,5 och 8 års räntan. Borde tyda på att de räknar med att räntorna ligger högre längre?

Eller det kanske finns andra anledningar?

Gällande att köpa bostad så byggs ju knappt något längre så på några års sikt lär det bli stor brist igen. Om priserna går uppåt beror väl också på om folk har råd dock. De kan ju inte bli högre än vad folk klarar av att låna. Verkar vara svårt med kredit nu. Min fru fick inte betala årskortet på pendeln månadsvis plötsligt. 12500kr. Konstigt när man fått ”låna 200k” reklam i flera år. Hon har ju fast anställning sen flera år tillbaka och vi har aldrig nekats kredit förut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Med den avtagning vi ser nu så kan det ska redan första hälften nästa år om vi inte får se en ny våg av stora prishöjningar.

Skatten på el kommer exempelvis höjas vilket kommer bidra till inflationen, rätt ordentligt korkat att skriva upp den med inflationstakent (ca 10%) i detta läge.

I övrigt beror det väl på. Handlarna ("handeln") höjer idag för att överleva... Vad sker först, deras död eller totalstopp av konsumtion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas Torsson:

Lite både och. Vi har varit på lite visningar på sistone och det är helt öde. Typ inga intressenter. Om man kan spara 300 000-400 000 kronor på budgivning och få bostaden för utgångspriset (eller till och med under) så täcker det ju ganska mycket räntekostnader. Så slipper man budgivning kan man ju tolerera lite högre ränta. Från det perspektivet kan det ju faktiskt vara köpläge.

Min känsla efter att ha talat med ett par som vill sälja är att ingen vill sälja under pris X som de bestämt, men de hittar inga köpare vissa visningar kommer noll personer, så jag tror att om man avvaktar lite till så kommer folk till slut vara tvungna att sälja till det köparen är villig att betala. Höjer riksbanken igen i november (och det verkar troligt) och det går upp för folk att vi kommer ha boräntor på 5% under 2024 då kommer försäljningarna igång igen är min personliga gissning.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Min känsla efter att ha talat med ett par som vill sälja är att ingen vill sälja under pris X som de bestämt, men de hittar inga köpare vissa visningar kommer noll personer, så jag tror att om man avvaktar lite till så kommer folk till slut vara tvungna att sälja till det köparen är villig att betala. Höjer riksbanken igen i november (och det verkar troligt) och det går upp för folk att vi kommer ha boräntor på 5% under 2024 då kommer försäljningarna igång igen är min personliga gissning.

Arbetslösheten måste stiga innan räntorna går ned. Lite skilsmässor och man måste sälja. De som håller i och håller ut blir ju vinnare. Byggs knappt några bostäder idag, befolkningen ökar. Frågan är om man ska amortera extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Frågan är om man ska amortera extra.

Vad vill du uppnå genom amorteringen?

Permalänk
Medlem

Fick följande förslag från Swedbank efter gjort ansökan om lånelöfte med efterkommande frågor med en från banken. Är detta en bra deal idag? Är det någon ide att boka ett möte med dem och försöka förhandla räntan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klacko:

<Uppladdad bildlänk>

Fick följande förslag från Swedbank efter gjort ansökan om lånelöfte med efterkommande frågor med en från banken. Är detta en bra deal idag? Är det någon ide att boka ett möte med dem och försöka förhandla räntan?

Rabatten för 3 månaders är i det lägre laget. Som förstaköpare oktober 2022 med 85% belåningsgrad fick jag 1,2% rabatt.

Permalänk
Medlem

Bundit mina lån nu på 2 år till 4.69% hos handelsbanken med möjlighet att bryta/lägga om utan kostnad. Hade en bra rabatt på rörligt men villkorsändringen var sista december och då gick även rabatten ut, och höjer riksbanken hade jag fått sämre 3månader, om jag ens fått behålla min rabatt på 1.4%.

Min plan är iaf att vänta på riksbankens nästa räntebesked, höjer de så får man väl ligga kvar men om de inte höjer kommer jag begära ut underlaget och se vad man kan få hos andra banker.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 2 bolån.
Ett bundet på 1,14% till 2025
Det andra rörligt på 4,8% (var på 1,04% fram till september i år).

Jag binder ogärna lånen. Statistiken visar att det främst lönar sig att binda när det är billigt. Typ innan en kraftig höjning - som ingen kan förutse (såklart).
Men jag band för att jag inte trodde det kunde gå ner mycket mer.

Tycker räntan är bra just hög nu så jag upplever väl det inte vara läge att binda i nuläget. Tänkte försöka hänga med ner när det sjunker istället. Och sjunker det inte närmsta tiden så tror jag ändå inte det kommer stiga så mycket mer ändå närmsta året.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad vill du uppnå genom amorteringen?

Jag har ju möjligheten att bestämma vilken belåningsgrad jag vill ha på bostaden, men samtidigt vill jag inte binda för mycket kapital i bostaden. Vet inte hur man ska resonera där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tycker räntan är bra just hög nu så jag upplever väl det inte vara läge att binda i nuläget. Tänkte försöka hänga med ner när det sjunker istället. Och sjunker det inte närmsta tiden så tror jag ändå inte det kommer stiga så mycket mer ändå närmsta året.

Jag resonerar likadant. Men att binda har ju mer att göra med att få förutsägbarhet på sin ekonomi. Det är ju som sgt historiskt väldigt sällan det lönat sig att binda....

Skrivet av slipbit:

Jag har ju möjligheten att bestämma vilken belåningsgrad jag vill ha på bostaden, men samtidigt vill jag inte binda för mycket kapital i bostaden. Vet inte hur man ska resonera där.

Har ju mycket att göra med var man är i livet/arbetslivet och tycke, smak och önskad riskprofil så svårt att säga att man kan resonera rätt eller fel.

Hur mycket andra investeringar och tillgångar har du? Jag betalade av så jag har under 30% belåning mest för att få lite mer riskspridning. Men jag har även mer än det i tillgångar som inte är uppbundna i fast egendom.

Jag skulle inte amortera ned så man inte har något buffertsparande så att säga...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Därav min fråga. För egen del har jag betalat av huslånet men det är inte nödvändigtvis det bästa ur ett strikt ekonomiskt perspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag resonerar likadant. Men att binda har ju mer att göra med att få förutsägbarhet på sin ekonomi. Det är ju som sgt historiskt väldigt sällan det lönat sig att binda....

Har ju mycket att göra med var man är i livet/arbetslivet och tycke, smak och önskad riskprofil så svårt att säga att man kan resonera rätt eller fel.

Hur mycket andra investeringar och tillgångar har du? Jag betalade av så jag har under 30% belåning mest för att få lite mer riskspridning. Men jag har även mer än det i tillgångar som inte är uppbundna i fast egendom.

Jag skulle inte amortera ned så man inte har något buffertsparande så att säga...

Kan betala av hela lånet och ha nån mille över. Fast hälften ska ju frugan betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är såpass bra ränta på sparkonton nu att du inte tjänar mycket på att amortera jämfört med att spara på sparkonto. Fördelen med att spara på konto då är att du har pengarna redo om ett behov uppstår, det är svårare att få ut pengar du amorterat i bostaden i en nödsituation.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Kan betala av hela lånet och ha nån mille över. Fast hälften ska ju frugan betala.

Personligen betalade jag som sagt ned till 30%. Har du den sitsen så är det ju helt upp till hur likvid du vill vara och om du inte vill binda upp för mycket..

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX5080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Bundit mina lån nu på 2 år till 4.69% hos handelsbanken med möjlighet att bryta/lägga om utan kostnad. Hade en bra rabatt på rörligt men villkorsändringen var sista december och då gick även rabatten ut, och höjer riksbanken hade jag fått sämre 3månader, om jag ens fått behålla min rabatt på 1.4%.

Min plan är iaf att vänta på riksbankens nästa räntebesked, höjer de så får man väl ligga kvar men om de inte höjer kommer jag begära ut underlaget och se vad man kan få hos andra banker.

Har du allt på handelsbanken då eller är det bara bolånet?
Tänker att det är en ganska bra deal som jag gärna skulle försöka få det till också.

Är i budgivning nu på en lägenhet så man får väll se hur det går.
Men jag hade nog varit riktigt nöjd med den räntan du fick

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Galaxe:

Kommer inte bli några räntesänkningar på minst ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kommer inte bli några räntesänkningar på minst ett år.

Härligt att vi har någon som kan sia in i framtiden!
Kan du säga vilka aktier som kommer gå upp mest under kommande kvartal också?

Sen tror jag också att det kommer fortsätta vara hög ränta ett bra tag men +-1-2 % kan vi säkert svänga under 2024.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Sen tror jag också att det kommer fortsätta vara hög ränta ett bra tag men +-1-2 % kan vi säkert svänga under 2024.

Japp, det enda vi kan vara säkra på är att riskbankens prognos är fel

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."