Frågor om bolån? Hit me!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Min erfarenhet är tvärtom att bankerna skiter fullständigt i om man är nöjd kund eller int

Banker är affärsdrivande verksamheter, så självklart försöker de maximera sin vinst MEN de verkar samtidigt i en konkurrensutsatt bransch och de har ingen vinst i att göra sin befintliga kund till en väldigt missnöjd kund som kommer lämna så snart de kan. Kostnaden att vinna nya kunder är rent krasst större än att behålla en befintlig, så de kommer alltid försöka hålla sin befintliga kund lagom nöjd med det sagt har man alltid förhandlingsläge oberoende av delar av bolån men en kund som inte förhandlar behöver de givetvis inte heller ge något, de är ju nöjda per definition (eftersom de inte uttryckt något annat).

Visa signatur

Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Banker är affärsdrivande verksamheter, så självklart försöker de maximera sin vinst MEN de verkar samtidigt i en konkurrensutsatt bransch och de har ingen vinst i att göra sin befintliga kund till en väldigt missnöjd kund som kommer lämna så snart de kan. Kostnaden att vinna nya kunder är rent krasst större än att behålla en befintlig, så de kommer alltid försöka hålla sin befintliga kund lagom nöjd med det sagt har man alltid förhandlingsläge oberoende av delar av bolån men en kund som inte förhandlar behöver de givetvis inte heller ge något, de är ju nöjda per definition (eftersom de inte uttryckt något annat).

Som sagt, min erfarenhet och väldigt många andras vad jag läst, är att bankerna allt som oftast är helt ointresserade av att vara tillmötesgående förutom eventuellt när man begär ut amortering underlag för att byta bank (och inte ens alltid då är de intresserade av att göra sin kund nöjd öht). Något man ju inte ens kan göra när man har kvar bundna lån.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Min erfarenhet är tvärtom att bankerna skiter fullständigt i om man är nöjd kund eller inte.

Där kanske du har svaret varför de gav dig en okej ränta ändå, din rörliga del var liten i förhållande till den bundna delen. Det utelämnade du i ditt inlägg...

Det står tydligt i mitt första inlägg om det här att det handlar om en liten del rörligt.

Om det är din erfarenhet så kanske du ska fundera över hur du är som kund

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

vara tillmötesgående förutom eventuellt när man begär ut amortering underlag för att byta bank (och inte ens alltid då är de intresserade av att göra sin kund nöjd öht).

Vad är din definition av att vara tillmötesgående i det här fallet?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det står tydligt i mitt första inlägg om det här att det handlar om en liten del rörligt.

Om det är din erfarenhet så kanske du ska fundera över hur du är som kund

Det missade jag isf. Där har du ju förklaringen isf, inte som du menar att det alltid går bra att förhandla ändå.

När man inte har några andra bra argument så får man väl ta till personangrepp antar jag.

Skrivet av Json_81:

Vad är din definition av att vara tillmötesgående i det här fallet?

Ge bästa möjliga ränterabatt förstås, det var väl det vi diskuterade? Självklart är de inte otrevliga i sina svar även om det är nonsenssvar som att det inte "går" att ge bättre rabatt. Förrän man begär ut amorteringsunderlag, då går det helt plötsligt.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Det missade jag isf. Där har du ju förklaringen isf, inte som du menar att det alltid går bra att förhandla ändå.

När man inte har några andra bra argument så får man väl ta till personangrepp antar jag.

Ge bästa möjliga ränterabatt förstås, det var väl det vi diskuterade? Självklart är de inte otrevliga i sina svar även om det är nonsenssvar som att det inte "går" att ge bättre rabatt. Förrän man begär ut amorteringsunderlag, då går det helt plötsligt.

Jag delar med mig av en erfarenhet om att det visst går att få acceptabel rabatt medans man har tid kvar på andra lån.
Det var en reflektion mot tidigare inlägg som säger något i stil med "du sitter i skiten och får ingen rabatt alls" helt utan förankring i verkligheten.

Så nej, det vi diskuterade var inte att få bästa möjliga rabatt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Rörligt. Undvik Länsförsäkringar om du lånar 85% ta endast om du lånar 75%. Dom tar tyvärr en avgift så hög för topplånet så smslån är att föredra.

Det vet jag inte om jag håller med om. Vi bytte till LF (Göteborg/Bohuslän) i vintras, fick 144 punkters rabatt, två räntefria månader, 85% av husets värdering (pro tip: Köp inte hus en vecka innan ett krig bryter ut. Pro tip 2: Sälj inte ett hus två veckor efter att ett krig brutit ut.).

Detta på hus värderat till 6 500 000, relativt höga löner, men som då låg precis så att vi behövde extraamortera 1%-enhet i några månader och rörlig ränta.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er!

Min sambo och jag går i hustankar. Bor för närvarande i en hyresrätt. Något som verkar passa oss är ett radhus, gärna med en liten tomt med gräs, uteplats osv.

Jag har en del frågor:

1. Vi har ingen kontantinsants och egentligen inga nära eller kära som vi skulle kunna låna av. Vi har hyfsat välbetalade jobb, men har tyvärr prioriterat resor och dylikt under många år utan att egentligen har sparat något större. Kan man låna till en kontantinsats, är det värt det?

2. Vi har ingen stress med att skaffa hus och kan lika gärna vänta några år om det skulle vara så. Vad spås det om marknaden då? Svårt att svara på kanske, men jag är någon som vill "strike the best deal possible".

3. Vad är en bra ränta i dagsläget, om man exempelvis skall låna 2.5 mil? Låt oss säga, vad är en JÄVLIGT bra ränta i dagsläget att få? Jag har kontakter inom bankbranchen som ev skulle kunna hjälpa till.

1. Njae, generellt inte
a. Nordea säger nej om du inte kan ge säkerhet, t ex en bil/fritidshus etc
b. nästan alla andra storbanken säger rakt nej.
c. SBAB erbjuder 10% insatslån till blankoränta, 5% måste fortfarande vara egen insats. (fn. 6,70-11,50 %)

2. Se inte bostaden som en grej du ska försöka "Time:a" utan köp för att du vill bo i huset/bostaden.

3. Riktigt riktigt bra ränta kan du kika på efter vad som publiceras. Skulle vara mycket förvånad om man kan få märkbart under 4.4-4.5% i rörlig ränta på ett bolån som tecknas idag, troligen inte ens om man ligger på 50-60% belåning löser man det.

Bolånemarginalerna för storbankerna var i Oktober ca 0.4% på nya bolån.
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/bankernas-bruttomarginal-...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Det vet jag inte om jag håller med om. Vi bytte till LF (Göteborg/Bohuslän) i vintras, fick 144 punkters rabatt, två räntefria månader, 85% av husets värdering (pro tip: Köp inte hus en vecka innan ett krig bryter ut. Pro tip 2: Sälj inte ett hus två veckor efter att ett krig brutit ut.).

Detta på hus värderat till 6 500 000, relativt höga löner, men som då låg precis så att vi behövde extraamortera 1%-enhet i några månader och rörlig ränta.

Jag är nöjd med LF. Det jag missade var, och jag är inte ensam, att dom har uppläggningsavgift på topplånet på över 3000:-. Jag missade detta och hade aldrig gått med på det annars.

Ganska lätt och räkna ut varför dom är ända banken som har topplån fortfarande 75-85%

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag delar med mig av en erfarenhet om att det visst går att få acceptabel rabatt medans man har tid kvar på andra lån.
Det var en reflektion mot tidigare inlägg som säger något i stil med "du sitter i skiten och får ingen rabatt alls" helt utan förankring i verkligheten.

Så nej, det vi diskuterade var inte att få bästa möjliga rabatt.

Har hängt med tråden från början och det finns ingen vad jag vet som någonsin påstått att du inte kommer få någon rabatt alls om du har olika löptider. Du får gärna citera att någon sagt något sådant för jag tror du drar halmgubbar.

Vad som ständigt sagts är att om du har delat upp lånet så har du förlorat ditt starkaste förhandlingskort och får i princip ta vad som erbjuds, vilket speglar din erfarenhet eftersom det är exakt vad du fick göra.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Har hängt med tråden från början och det finns ingen vad jag vet som någonsin påstått att du inte kommer få någon rabatt alls om du har olika löptider. Du får gärna citera att någon sagt något sådant för jag tror du drar halmgubbar.

Vad som ständigt sagts är att om du har delat upp lånet så har du förlorat ditt starkaste förhandlingskort och får i princip ta vad som erbjuds, vilket speglar din erfarenhet eftersom det är exakt vad du fick göra.

Jag vände mig inte till något specifikt inlägg och om man ska ta det helt ordagrant är det möjligt att jag läst de orden på ett annat forum.

Du bör nog ta och kolla betydelsen av halmgubbe om du tycker det är vad jag skriver.
Jag accepterade det första som erbjöds eftersom jag var nöjd med det, det påståendet du kommer med är däremot en halmgubbe

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag vände mig inte till något specifikt inlägg och om man ska ta det helt ordagrant är det möjligt att jag läst de orden på ett annat forum.

Du bör nog ta och kolla betydelsen av halmgubbe om du tycker det är vad jag skriver.
Jag accepterade det första som erbjöds eftersom jag var nöjd med det, det påståendet du kommer med är däremot en halmgubbe

Hade du skrivit i ursprungsinlägget "jag hade flyt och fick bra ränta på rörliga delen utan förhandling trots att större delen av lånet är bundet" hade det liksom inte blivit någon diskussion, men du ville försöka få det till att detta skulle bevisa att det är något fel på det råd som ofta dyker upp ang. att dela upp lånen. (jag kanske missförstått men det var så jag läste det)

Vad som sagts är att det blir svårare att förhandla en bra ränta, vilket är sant. Därmed rekommenderas det inte att sprida lån på olika bindningstider ifall man inte har en bra anledning. Det betyder inte att det är omöjligt att få en rabatt på den rörliga delen, jag tror det är väldigt få som kommer bli påtvingade listräntan, även om det ligger helt inom bankens makt att göra så.

Banken var snäll mot dig och det är ju bra, men det förändrar inte den underliggande situationen och invaliderar inte de råd som har givits tidigare.

Verkar dock som du ändå är med på detta ?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vad som sagts är att det blir svårare att förhandla en bra ränta, vilket är sant. Därmed rekommenderas det inte att sprida lån på olika bindningstider ifall man inte har en bra anledning. Det betyder inte att det är omöjligt att få en rabatt på den rörliga delen, jag tror det är väldigt få som kommer bli påtvingade listräntan, även om det ligger helt inom bankens makt att göra så.

Och för att balansera det något så är banken fortfarande intresserad av att du inte blir fly förbannad och byter bank när tillfället passar sig lite senare. Nyanskaffning av kund är dyrare än att behålla befintlig. Personlig erfarenhet (och vad jag tror @Json_81 syftade till också) är att det är fortfarande värt att förhandla även om man har delar kvar som har bindningstid, det ligger fortfarande i bankens intresse att vara konkurrenskraftig. Skillnaden nu här i höstas för egen del när jag väl drog "amorteringsunderlagskortet" (=nu flyttar jag om ni inte ger mig bra rabatt) blev 0.05 ytterligare i rabatt, d.v.s. marginellt.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Hade du skrivit i ursprungsinlägget "jag hade flyt och fick bra ränta på rörliga delen utan förhandling trots att större delen av lånet är bundet" hade det liksom inte blivit någon diskussion, men du ville försöka få det till att detta skulle bevisa att det är något fel på det råd som ofta dyker upp ang. att dela upp lånen. (jag kanske missförstått men det var så jag läste det)

Vad som sagts är att det blir svårare att förhandla en bra ränta, vilket är sant. Därmed rekommenderas det inte att sprida lån på olika bindningstider ifall man inte har en bra anledning. Det betyder inte att det är omöjligt att få en rabatt på den rörliga delen, jag tror det är väldigt få som kommer bli påtvingade listräntan, även om det ligger helt inom bankens makt att göra så.

Banken var snäll mot dig och det är ju bra, men det förändrar inte den underliggande situationen och invaliderar inte de råd som har givits tidigare.

Verkar dock som du ändå är med på detta ?

Jag har inte sagt att det är fel på rådet, jag t o m förtydligade att jag är med på att det är ett bra råd senare i diskussionen. Jag delade med mig av att om man av en eller annan anledning ändå har lite uppdelning så är bankerna i regel inte onda monster och tvingar på dig listränta.
Jag har inte heller påstått att någon säger att bankerna är onda monster, mitt första inlägg var väldigt generellt.
Det triggar tydligen ett helt gäng i tråden.

Skrivet av Mindfighter:

Och för att balansera det något så är banken fortfarande intresserad av att du inte blir fly förbannad och byter bank när tillfället passar sig lite senare. Nyanskaffning av kund är dyrare än att behålla befintlig. Personlig erfarenhet (och vad jag tror @Json_81 syftade till också) är att det är fortfarande värt att förhandla även om man har delar kvar som har bindningstid, det ligger fortfarande i bankens intresse att vara konkurrenskraftig. Skillnaden nu här i höstas för egen del när jag väl drog "amorteringsunderlagskortet" (=nu flyttar jag om ni inte ger mig bra rabatt) blev 0.05 ytterligare i rabatt, d.v.s. marginellt.

Precis.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte heller påstått att någon säger att bankerna är onda monster, mitt första inlägg var väldigt generellt.
Det triggar tydligen ett helt gäng i tråden.

Ja det är väl nedanstående som 'triggrar' mig iaf:

Skrivet av Json_81:

Något som dyker upp lite då och då i diskussionen är att det svårförhandlat om man har en del bundet.

Det är svårförhandlat. Att acceptera bankens första bud är inte en förhandling. Jag tolkade det som att du med din anekdot ville säga att det inte är/behöver vara svårförhandlat, verkar som du snarare menade att det går att få bra ränta trots man har dålig förhandlingsposition.

Skrivet av Json_81:

Poängen är hur som att banken inte kommer tvinga på dig listränta i det läget.

Skrivet av Json_81:

Det var en reflektion mot tidigare inlägg som säger något i stil med "du sitter i skiten och får ingen rabatt alls" helt utan förankring i verkligheten.

Här backtrackar du till halmgubben att vi som säger det är svårförhandlat påstår att du kommer få listräntan. Ingen påstår detta. Det är en halmgubbe eftersom du gör vår position 'det är svårförhandlat' till extremen 'du kommer få listräntan' och sen säger att vad du hela tiden menat var att refutera det senare, vilket ingen påstått.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Ja det är väl nedanstående som 'triggrar' mig iaf:

Det är svårförhandlat. Att acceptera bankens första bud är inte en förhandling. Jag tolkade det som att du med din anekdot ville säga att det inte är/behöver vara svårförhandlat, verkar som du snarare menade att det går att få bra ränta trots man har dålig förhandlingsposition.

Här backtrackar du till halmgubben att vi som säger det är svårförhandlat påstår att du kommer få listräntan. Ingen påstår detta. Det är en halmgubbe eftersom du gör vår position 'det är svårförhandlat' till extremen 'du kommer få listräntan' och sen säger att vad du hela tiden menat var att refutera det senare, vilket ingen påstått.

Givetvis är det en förhandling oavsett om den är över fort.
Det finns massvis med människor som inte har något bundet som accepterar första budet och är nöjda med det.

Det må vara svårförhandlat att få absolut lägsta ränta, men om vi ska ge oss in på den definitionen, var går gränsen? Alla som inte är bankanställda eller möjligen är redigt rika har en omöjlig uppgift att få lika bra vilkor t ex.

Rimligen bör man fundera på hur svårt det är att förhandla sig till en ränta man kan (realistiskt) nöja sig med, eller åtminstone acceptera.
Och åtminstone för mig var det inte svårt alls, det tog ett samtal på några minuter. Jag fick t o m något bättre än jag hade varit nöjd med.

Tråkigt att positiva erfanheter triggar flertalet personer här som verkar ta det som en personlig förolämpning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det är svårförhandlat. Att acceptera bankens första bud är inte en förhandling.

Det där är kanske din egna erfarenhet/beteende som talar, andra lägger sig inte platt vid första bud utan fortsätter diskussionen som sagt när jag drog kortet att ”gör ni mig inte nöjd så byter jag” renderade det i hela 0.05 i ytterligare rabatt. Bankerna jag har haft har alltid varit mån om mig som kund vare sig jag haft någon del bundet eller inte. Är det beteende, förhandlingsförmåga, värde som kund, jag vet inte, delar bara med mig av min personliga erfarenhet.

Tillägg: Jag gissar att du löneförhandlar på samma sätt, att du hotar med att säga upp dig om du inte blir nöjd för annars har du försakat ditt bästa förhandlingsknep. Själv fokuserar jag på mitt värde som kund mot banken, att det ska bli en win-win och innan förhandling så tar jag reda på hur marknaden ser ut för att ha på fötterna för mina argument.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det där är kanske din egna erfarenhet/beteende som talar, andra lägger sig inte platt vid första bud utan fortsätter diskussionen som sagt när jag drog kortet att ”gör ni mig inte nöjd så byter jag” renderade det i hela 0.05 i ytterligare rabatt. Bankerna jag har haft har alltid varit mån om mig som kund vare sig jag haft någon del bundet eller inte. Är det beteende, förhandlingsförmåga, värde som kund, jag vet inte, delar bara med mig av min personliga erfarenhet.

Tillägg: Jag gissar att du löneförhandlar på samma sätt, att du hotar med att säga upp dig om du inte blir nöjd för annars har du försakat ditt bästa förhandlingsknep. Själv fokuserar jag på mitt värde som kund mot banken, att det ska bli en win-win och innan förhandling så tar jag reda på hur marknaden ser ut för att ha på fötterna för mina argument.

Du har inte riktigt hängt med från början. Personen jag citerade accepterade första budet från banken, min poäng är att _det_ inte är en förhandling. Givetvis kan man förhandla om andra saker än att hota byta bank, drt råkar bara vara så att maktbalansen är extremt skev då du i slutändan inte har annat val än att acceptera räntan du får. Jag tycker inte att "byta bank" är första kortet man skall dra, det är snarare vad man sparar till sist.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Mindfighter @Triffid @Json_81
Nu räcker det, vi går vidare med tråden.
Blir så tråkigt när folk hugger runt i cirklar utan att komma någonstans. Ni har olika åsiker, det är ok.
Vissa drar lite hastade slutsatser, måste inte vara med uppsåt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Du har inte riktigt hängt med från början. Personen jag citerade accepterade första budet från banken, min poäng är att _det_ inte är en förhandling. Givetvis kan man förhandla om andra saker än att hota byta bank, drt råkar bara vara så att maktbalansen är extremt skev då du i slutändan inte har annat val än att acceptera räntan du får. Jag tycker inte att "byta bank" är första kortet man skall dra, det är snarare vad man sparar till sist.

Ok, ja, det är en dålig taktik att godta första budet. Sen kan man alltid byta bank (om man nu vill det), kostar eventuellt ränteskillnadsersättning men får man en fantastisk deal någon annanstans kombinerat mer att nuvarande bank inte visar något intresse så får man räkna på det.

Så min poäng är ändå att faran med att ha en del bunden när man förhandlar är överdriven, klart man inte kommer allra längst vid förhandling, men skillnaden behöver nödvändigtvis inte vara så stor.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Så min poäng är ändå att faran med att ha en del bunden när man förhandlar är överdriven, klart man inte kommer allra längst vid förhandling, men skillnaden behöver nödvändigtvis inte vara så stor.

En bra idé kan vara att försöka få samma längd på ränterabatten på sitt rörliga lån som löptiden på sitt bundna. Vet flera som fått igenom det bland annat jag själv för några år sedan.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

En bra idé kan vara att försöka få samma längd på ränterabatten på sitt rörliga lån som löptiden på sitt bundna. Vet flera som fått igenom det bland annat jag själv för några år sedan.

Intressant, Lyckades du alltså få rabatten avtalad längre än 1 år då eller? Hur länge? Öppnar ju för möjligheter

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Intressant, Lyckades du alltså få rabatten avtalad längre än 1 år då eller? Hur länge? Öppnar ju för möjligheter

Jag fick på två år förra gången.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Intressant, Lyckades du alltså få rabatten avtalad längre än 1 år då eller? Hur länge? Öppnar ju för möjligheter

Definitivt värt att provtrycka på, men det gäller nog att man får prata med rätt person på rätt bank.

3 år fick jag vår rabatt till. (Förstås i backspegeln för kort bidningstid med facit i hand då eftersom det löpte ut i augusti. ) Hade 70 bundet / 30 rörligt för att kunna amortera lite mer fritt, både Danske bank och sedan SHB var OK med det, har en känsla att det är sämre med de automatiserade nischbankerna. 50% total belåning ska kanske tilläggas.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Väcker upp denna efter en månads dvala!

Någon som har koll på hur det ser ut med Handelsbanken, erbjuder de fortfarande 2 års ränta med ångerrätt?

Beroende på denna artikel, hur ser ni på räntan framöver? Vad tror vi kommer hända här framöver?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sex-rantesankningar-vantas...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag är nöjd med LF. Det jag missade var, och jag är inte ensam, att dom har uppläggningsavgift på topplånet på över 3000:-. Jag missade detta och hade aldrig gått med på det annars.

Ganska lätt och räkna ut varför dom är ända banken som har topplån fortfarande 75-85%

Jag vet att vissa banker kör (eller körde i alla fall för ett par år sedan) med detta när bostaden är långt utanför tätbebyggelse. Är det så i ditt fall också, eller verkar de köra generellt med topplån? Känns rätt så ålderdomligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Väcker upp denna efter en månads dvala!

Någon som har koll på hur det ser ut med Handelsbanken, erbjuder de fortfarande 2 års ränta med ångerrätt?

Beroende på denna artikel, hur ser ni på räntan framöver? Vad tror vi kommer hända här framöver?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sex-rantesankningar-vantas...

Nej erbjudandet sträckte sig bara fram till 14/12.
2-åriga lån som villkorsändrats innan 14/12, eller betalats ut/förtidsomsatts senast 14/12, omfattas av erbjudandet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Beroende på denna artikel, hur ser ni på räntan framöver? Vad tror vi kommer hända här framöver?
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sex-rantesankningar-vantas...

Handelsbanken har redan sänkt den rörliga listräntan i storleksordningen 0,02 procentenheter nyligen. Om det var för att ligga mer i linje med andra bankers listränta eller någon annan anledning har jag inte undersökt ännu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Jag vet att vissa banker kör (eller körde i alla fall för ett par år sedan) med detta när bostaden är långt utanför tätbebyggelse. Är det så i ditt fall också, eller verkar de köra generellt med topplån? Känns rätt så ålderdomligt.

Tror dom kör generellt med topplån? Vet min kusin som bor i Falkenberg hyfsat centralt också fick ta topplån men är ett par år sedan.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nej erbjudandet sträckte sig bara fram till 14/12.
2-åriga lån som villkorsändrats innan 14/12, eller betalats ut/förtidsomsatts senast 14/12, omfattas av erbjudandet.

Det var ju surt. Jag som sökte lånelöftet via Handelsbanken delvis pga detta..
Nu är jag på gång att eventuellt stänga en affär innan jul..

Jaja, får se vad man kan få för ränta på rörligt istället då...
Ganska rejäl skillnad på listränta för 3mån och 2 år.

3 månader - 5,94%
2 år - 4,74%

Nu är ju inte listränta självklart att man får. Men att jobba med en rabatt gör ju ganska rejäl skillnad på de två.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |