Styra en laptop med realvnc trots at locket är stängt.

Permalänk
Medlem

Styra en laptop med realvnc trots at locket är stängt.

jag sitter vid min stationära och som sagt vill styra min laptop via realvnc trots att locket är stängt. är det möjligt?

Permalänk
Medlem

Borde gå om du ställer in vad som ska hända när locket stängs
https://www.hellotech.com/guide/for/how-to-keep-laptop-on-whe....

Permalänk
Skrivet av suna:

jag sitter vid min stationära och som sagt vill styra min laptop via realvnc trots att locket är stängt. är det möjligt?

Sannolikt sover laptopen när locket är stängt. Du behöver då en VNC-klient som har stöd för Wake-on-LAN, och du behöver ställa in laptopen att reagera på denna signal, troligen via menyval i UEFI.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wake-on-LAN

Permalänk
Medlem

Jag har den inställd att göra inget när jag stänger locket. så datorn är fortfarande på. jag kan ansluta men får "cannot currently show the desktop"

Permalänk
Medlem
Skrivet av suna:

Jag har den inställd att göra inget när jag stänger locket. så datorn är fortfarande på. jag kan ansluta men får "cannot currently show the desktop"

Problemet är nog att med locket stängt och ingen extern monitor inkopplad så har inte windows något aktivt skrivbord uppe vilket ställer till det för dig (läste om exakt samma problem för några dagar här på sweclockers med någon som ville att hans polare skulle kunna koppla upp sig till hans server)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Spännande.. jag råkade glömma att vnc var igång och gick för att hämta lite kaffe och efter en stund gick det igång..

trevligt

Permalänk

Får samma på min server.

Så jag tillverkade en dummy plug till vga porten på den mha några resistorer så den tror det sitter en skärm ansluten.

Finns dummy pluggar för hdmi/dp på amazon för nån hundralapp dessa är för smarta för att hålla på att diya bättre å bara köpa en färdig kinesium dummy plug.

Sätt den i kontakten för extern display och säg åt datorn att duplicera bilden på bägge skärmarna så den ser den externa skärmen fortfarande som aktiv när locket stängs

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows