Dags att uppgradera efter 10 år. Bygge med 4090 för AI, 40 000kr

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera efter 10 år. Bygge med 4090 för AI, 40 000kr

Hej!

Jag ska bygga ihop en ny dator men eftersom det var 10 år (ganska exakt sen senaste posten) sen sist och jag har lite dålig koll på det specifika så skulle jag behöva lite hjälp

Budget: 40 000kr, det är max. Jag behöver alla delar men kan bygga själv.

Datorn är främst till för att jag ska ha något att utveckla AI/ML lokalt på, så jag vill få med ett rtx 4090 i bygget. På cpu sidan värderar jag mer multi core performance än single core om jag måste välja, då fler trådar kan snabba på saker betydligt när man kompilerar en del saker. Men jag spelar också en hel del spel och vill att det ska funka bra med det förstås.

Jag har egentligen ingen preferens intel vs amd. Kanske något övervikt amd för att lga1700 verkar vara eol medans am5 iaf i teorin går att uppgradera längre fram. Men amd verkar lite dyrare?

Uppskattar när det inte låter så mycket, så kanske noctua fläktar?

Samma med psu gärna tyst och effektiv!

Skulle gärna ha ett fractal north case, det ger poäng hos frun om den ser lite stilren ut. Inget rgb behövs, jag kommer ändå aldrig titta på det.

Moderkort och ram har jag 0 koll på. Behöver inget speciellt i moderkortsväg tror jag. Någon usb 3.1 type-c är väl användbart och några m2 slot för diskar. Och att det finns styrning för fläktarna, men det kanske alla har nu för tiden? 64gb ram om det går men jag kan leva med 32.

Ifall det behövs har jag en WD BLACK SN850X 2tb disk över om det finns en tydlig poäng med att spara in på det.

Det är bra om sakerna fungerar vettigt med ubuntu, så bra som möjligt iaf.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

På komplett, via deras Komplett build 9 med ändringar, kan man få

Intel Core i9-13900KF, Tray
ASUS TUF GAMING B760-PLUS WIFI Moderkort
Corsair Vengeance DDR5 6000MHz 48GB
Phanteks Glacier One 360M25 Komplett Edition
Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Phanteks Eclipse G500A DRGB Mid Tower (svart)
Corsair MP600 PRO NH NVMe M.2 SSD 2TB
Phanteks AMP GH Komplett Edition 1000W 80+ Platinum PSU

För 36727. Det verkar väl som en rätt bra deal? Fel case men jag ska ringa och fråga om jag kan få ändra det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Tack för förslaget!