Populäraste lösenordet år 2023 är "123456"

Permalänk
Melding Plague

Populäraste lösenordet år 2023 är "123456"

Det gamla hederliga "password" lämnar plats åt en lika osäker sifferkombination. I andra delar av världen är "gtasanadreas123" och "scheisspasswort" poppis.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många sidor tvingar mig att skaffa ett konto fast jag inte vill ha något. Där använder jag lösenord av den typen.

Permalänk
Medlem

Hur visste de vad jag har för lösen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad har du för lösenord?

hunter2

Permalänk
Medlem

Är det en AI som gör dessa "undersökningar"?

(Insert foliehatt här)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Password är väl annars en internationellt vanligt förekommande fras...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Schhhh..attans Donella, nu outade du ju
mitt password.🤫

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Password är väl annars en internationellt vanligt förekommande fras...

Vi har USER USER på mitt jobb..

Permalänk
Medlem

Admin root ju supersäkert

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Många sidor tvingar mig att skaffa ett konto fast jag inte vill ha något. Där använder jag lösenord av den typen.

Jag tror detta kan bidra. Det finns hur många företag som helst som tvingar en skapa ett konto för att bara ladda hem filer och dokument. När man som kund bara är intresserad av att få dessa filer anonymt och vill inte på något sätt ge företagets ens uppgifter eller något. Jag gissar att många då sätter enkla lösenord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Vi har USER USER på mitt jobb..

Haha, wtf

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är inte det mest oroande att Nordpass snokar på användarnas lösenord i klartext?

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Är inte det mest oroande att Nordpass snokar på användarnas lösenord i klartext?

Så är inte fallet.

"The list of passwords was compiled in partnership with independent researchers specializing in researching cybersecurity incidents. They evaluated a 4.3TB database extracted from various publicly available sources, including those on the dark web. No personal data was acquired or purchased by NordPass to conduct this study."

Nämns i artikeln och källan.

Permalänk
Medlem

123456. Det är ju samma kombination som jag har på min resväska!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

jag ser bara *******

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av Findecanor:

123456. Det är ju samma kombination som jag har på min resväska!

Klassiker!

Galet ändå att så många bara slientrianmässigt tar det lättaste lösenordet, till troligtvis läskigt många ställen!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag hade en läkare förut som hade stora post-it lappar med olika gåtor vad lösenordet kunde vara...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Jag använder egengenererade lösenord (skrivit en bit kod som gör det med 93 tecken att välja mellan per position) av den här typen (just dessa är så klart inga jag använder):

n44WYe!.A<b8;tGJiM32N]V0_y+(FyJ)

70<s1MKr2<?;6=&C+'jf1)8u0(QyniND

Känner mig trygg med att de är oknäckbara i sig själva. Sen kan ju lösenord lagras dåligt, i klartext, men det kan jag som användare inte riktigt gardera mig mot.

Så även för "skräpkonton" på sidor som tvingar mig att skapa konton använder jag lösenord av hög kvalitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag använder "passphrases" istället för krångliga lösenord. Använder nu lösenordshanterare med autofill, men ibland måste man skriva för hand och då är det enklare att använda passphrase som går snabbare att skriva än sedvanliga långa med stora bokstäver, specialtecken och nummer.
Genererar dem i Bitwarden, som är på engelska men byter ut enstaka ord som är felstavade på svenska eller finska eller hittar på ett nonsenord som inte betyder någonting. så de kan se ut så här t.ex.

"marrow3-unshackle-mug-termotie"

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Jag hade en läkare förut som hade alla sina lösenord på stora post-it lappar med olika gåtor vad lösenordet kunde vara...

Vanligt fenomen för folk som utsätts för sadistisk password-change-policy.
Måste ändra sina lösenord var X månad, lösenord för ej vara för likt det tidigare. Du får heller inte köra egen mjukvara på datorn typ lösenordshanterare.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem

"gtasanadreas123" är ju faktiskt ett väldigt bra lösenord eftersom det är felstavat, och det är lättare att knäcka om det är rättstavat. Men sjukt att så många har samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

"gtasanadreas123" är ju faktiskt ett väldigt bra lösenord eftersom det är felstavat, och det är lättare att knäcka om det är rättstavat. Men sjukt att så många har samma.

Intressant att en specifik felstavning blivit så populär att den hamnat högt i en sån listning...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av KplSteiner:

"gtasanadreas123" är ju faktiskt ett väldigt bra lösenord eftersom det är felstavat, och det är lättare att knäcka om det är rättstavat. Men sjukt att så många har samma.

Skrivet av evil penguin:

Intressant att en specifik felstavning blivit så populär att den hamnat högt i en sån listning...

Felstavningen var mitt fel haha, missade en tangent och körde därtill copy-paste, varför felet dubblades. Ibland är man bra.

Med det sagt beräknas det ändå ta ett år att knäcka det, rättstavat då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

"gtasanadreas123" är ju faktiskt ett väldigt bra lösenord eftersom det är felstavat, och det är lättare att knäcka om det är rättstavat. Men sjukt att så många har samma.

Känns ju faktiskt inte rimligt. Undrar hur pålitlig den datan verkligen är

edit: Såg Noellas inlägg nu. Felstavning eller inte så känns det fruktansvärt specifikt, men jag antar att mexikaner helt enkelt gillar specifikt GTA San Andreas väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder egengenererade lösenord (skrivit en bit kod som gör det med 93 tecken att välja mellan per position) av den här typen (just dessa är så klart inga jag använder):

n44WYe!.A<b8;tGJiM32N]V0_y+(FyJ)

70<s1MKr2<?;6=&C+'jf1)8u0(QyniND

Känner mig trygg med att de är oknäckbara i sig själva. Sen kan ju lösenord lagras dåligt, i klartext, men det kan jag som användare inte riktigt gardera mig mot.

Så även för "skräpkonton" på sidor som tvingar mig att skapa konton använder jag lösenord av hög kvalitet.

Utmaningen ligger i att många tjänster begränsar en i antal tecken, minimumkrav på vissa saker, inga specialtecken osv. Som egentligen bara gör det lättare för någon annan att brute-forcea lösenorden.

Men hade man kunnat applicera ovan överallt hade det varit strålande!

Samt kudos till dig som kodar detta när du kan motsvarande få ut liknande lösen med pwgen finns i terminalen.

Citat:

pwgen -c -n -y -s -B 93

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Populäraste lösenordet år 2023 är "123456"

Nu vet ni vad som gäller! Det finns ingen ursäkt längre att ha ett impopulärt lösenord.

Permalänk
Medlem

Bästa är ju "incorrect"

När man glömmer bort lösenordet och får infon:

Your password is incorrect.

😂

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

123456. Det är ju samma kombination som jag har på min resväska!

Ahh, Det våras för rymden. Den och Robin Hood: Karlar i trikåer är och förblir mina go-to filmer när jag behöver ett gott skratt (även om jag kan bägge filmerna utan och innan replik för replik vid det här laget)

Länge leve Mel Brooks!!

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Nu är det ju inget konstigt att 123456 eller password är det vanligaste lösenordet, det intressanta är ju om användningen av dessa enkla lösenord ökar eller minskar med tiden.

Permalänk
Medlem

Mitt 65432123456 står sig alltså🤡