Lenovo laptop startar om sig när man rör, stänger eller öppnar skärmen

Permalänk
Medlem

Lenovo laptop startar om sig när man rör, stänger eller öppnar skärmen

Min sambos Lenovo Yoga Slim 7 - 14" (Ryzen 7) har fått fnatt sen den blev tappad i golvet. Den startar om sig slumpmässigt, verkade det som först, men jag märkte snabbt att det var kopplat till att man antingen bara rörde vid skärmen eller om man stängde/öppnade skärmen.

Datorn går att ha igång och funkar precis som den ska så länge man bara låter skärmen vara helt orörd.
Jag har ändrat i power options så att inget ska hända när man stänger/öppnar skärmen i Windows (11).
Här är länk till datorns fulla specs: https://www.inet.se/produkt/1964696/lenovo-yoga-slim-7-14-ryz...

Går det på något sätt att stänga av varenda "lid" funktion så att absolut inget händer när man rör vid den?

Skulle bli extremt tacksam för svar/hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha88:

Min sambos Lenovo Yoga Slim 7 - 14" (Ryzen 7) har fått fnatt sen den blev tappad i golvet. Den startar om sig slumpmässigt, verkade det som först, men jag märkte snabbt att det var kopplat till att man antingen bara rörde vid skärmen eller om man stängde/öppnade skärmen.

Datorn går att ha igång och funkar precis som den ska så länge man bara låter skärmen vara helt orörd.
Jag har ändrat i power options så att inget ska hända när man stänger/öppnar skärmen i Windows (11).
Här är länk till datorns fulla specs: https://www.inet.se/produkt/1964696/lenovo-yoga-slim-7-14-ryz...

Går det på något sätt att stänga av varenda "lid" funktion så att absolut inget händer när man rör vid den?

Skulle bli extremt tacksam för svar/hjälp!

Iom den blivit tappad på golvet så är det antagligen något som gått i sönder som sitter vid gångjärnen. Vilket gör att det bli kortis eller nått när ni rör på den. Enda sättet är att öppna och kontrollera det.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Iom den blivit tappad på golvet så är det antagligen något som gått i sönder som sitter vid gångjärnen. Vilket gör att det bli kortis eller nått när ni rör på den. Enda sättet är att öppna och kontrollera det.

Tack för snabbt svar! Attans då, det lät inte bra. Är det något en laptop-amatör kan göra? Alltså öppna och checka på något relativt riskfritt sätt? Jag brukar sätta ihop mina egna stationära datorer och är väl teknisk kunnig, men att ge sig på en laptop har jag aldrig gjort. Vet att vi kommer behöva fixa torx för att kunna öppna den iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha88:

Tack för snabbt svar! Attans då, det lät inte bra. Är det något en laptop-amatör kan göra? Alltså öppna och checka på något relativt riskfritt sätt? Jag brukar sätta ihop mina egna stationära datorer och är väl teknisk kunnig, men att ge sig på en laptop har jag aldrig gjort. Vet att vi kommer behöva fixa torx för att kunna öppna den iaf.

Hurvida du kan skruva isär den eller inte kan jag tyvärr inte svara på Det är bara du som vet svaret på det. Är det så att den faktiskt stänger av sig helt eller dör bara skärmen? Behöver du starta upp den på nytt igen från början eller hoppar den igång igen om du fortsätter benda lite i skärmfästet?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hurvida du kan skruva isär den eller inte kan jag tyvärr inte svara på Det är bara du som vet svaret på det. Är det så att den faktiskt stänger av sig helt eller dör bara skärmen? Behöver du starta upp den på nytt igen från början eller hoppar den igång igen om du fortsätter benda lite i skärmfästet?

Skruva isär den kan jag definitivt ordna, men hur lyckat det blir det kan jag inte svara på än
Det varierar. Ibland verkar den låsa skärmen (precis som om man stänger ner skärmen) så behöver man bara logga in och ibland bootar den om helt. Tror inte att skärmen har dött när man rört/stängt/öppnat.

Sjysst att du tar dig tid till detta btw. Hon har PTSD och datorn funkar som distraktion när det är svårt, så all hjälp är väldigt uppskattad!

Permalänk
Medlem

Vet inte om den datorn har det. Men i Lenovo Vantage på min dator så fins där en funktion under "ström" som heter "vänd för att börja". Det är en funktion som gör att datorn startar nän du fäller upp locket, precis som när du trycker på strömbrytaren. Du kan ju tästa att stänga av den om den är på.

Men som åvan redan skrivit så kan det vara fel någonstans med i någon kontakt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vet inte om den datorn har det. Men i Lenovo Vantage på min dator så fins där en funktion under "ström" som heter "vänd för att börja". Det är en funktion som gör att datorn startar nän du fäller upp locket, precis som när du trycker på strömbrytaren. Du kan ju tästa att stänga av den om den är på.

Men som åvan redan skrivit så kan det vara fel någonstans med i någon kontakt.

Jag har nu "Disabled" "Flip to boot" i bios, men det har ingen effekt. Datorn verkar fortfarande reagera på om man stänger/öppnar skärmen.

Ett par saker jag har missat att nämna är:
1. att jag var tvungen att klämma tillbaka ramen upptill och en liten magnet upp till höger hade hamnat snett, så la tillbaks den och klämde tillbaka ramen.
2. Boot-knappen verkar ha fått sig en smäll med, det blir inget klick när man trycker på den. Det är som att den är intryckt. Försöker "pilla" ut den igen, men utan framgång.

Dessutom har den börjat slockna/starta om sig när man knappt rör den nu.

Tack för svar btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha88:

Jag har nu "Disabled" "Flip to boot" i bios, men det har ingen effekt. Datorn verkar fortfarande reagera på om man stänger/öppnar skärmen.

Ett par saker jag har missat att nämna är:
1. att jag var tvungen att klämma tillbaka ramen upptill och en liten magnet upp till höger hade hamnat snett, så la tillbaks den och klämde tillbaka ramen.
2. Boot-knappen verkar ha fått sig en smäll med, det blir inget klick när man trycker på den. Det är som att den är intryckt. Försöker "pilla" ut den igen, men utan framgång.

Dessutom har den börjat slockna/starta om sig när man knappt rör den nu.

Tack för svar btw!

Jag skulle kontrollera strömknappen först. Om den fastnar i intryckt läge ibland så stänger den av sig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag skulle kontrollera strömknappen först. Om den fastnar i intryckt läge ibland så stänger den av sig.

First thing imorgon, måste fixa Torx-mejslarna.

Något jag märkte nyss var att en magnet hade ramat ut sen ramen hade lossnat, så jag la tillbaka den där jag antar den skulle vara. Såg ut att vara på rätt plats. För det skulle tydligen kunna orsaka problemet jag beskrivit? Något med att sensorerna att göra. Kan det verkligen stämma?

Problemet kvarstår dock. Så det blir till att inspektera om kanske någon kontakt inte sitter som den ska till moderkortet eller fixa strömknappen. Känns som det är en kombination av båda, så endast beröring av skärmen orsakar omstart/lås direkt. Ibland händer det när jag nu trycker på Enter också.

Något skumt att nämna är att även om jag stängt av "Flip to boot" funktionen i BIOS så reagerar den ändå på att öppna/stänga när den blivit avstängd. Jättemärkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Braha88:

First thing imorgon, måste fixa Torx-mejslarna.

Något jag märkte nyss var att en magnet hade ramat ut sen ramen hade lossnat, så jag la tillbaka den där jag antar den skulle vara. Såg ut att vara på rätt plats. För det skulle tydligen kunna orsaka problemet jag beskrivit? Något med att sensorerna att göra. Kan det verkligen stämma?

Problemet kvarstår dock. Så det blir till att inspektera om kanske någon kontakt inte sitter som den ska till moderkortet eller fixa strömknappen. Känns som det är en kombination av båda, så endast beröring av skärmen orsakar omstart/lås direkt. Ibland händer det när jag nu trycker på Enter också.

Något skumt att nämna är att även om jag stängt av "Flip to boot" funktionen i BIOS så reagerar den ändå på att öppna/stänga när den blivit avstängd. Jättemärkligt.

Mjo antar att magneten används för att känna av när locket är stängt.
Iom den ramlat i golvet och det började efter det så är det lite svårt att säga exakt vad som kan vara fel, vad som helst kan ha hänt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara Philips stjärna på lappar? Nästan alla laptops har väl automatisk stand by när man stänger locket? Inne i ena gångjärnet brukar det finnas en sprint till till funktionen som går till en givare som känner av om locket stängs, kollar så inte ett gångjärn brustit så att givaren ger fel info, blir lite impad av Lenova om de fixa Free Falling från bordshöjd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Mjo antar att magneten används för att känna av när locket är stängt.
Iom den ramlat i golvet och det började efter det så är det lite svårt att säga exakt vad som kan vara fel, vad som helst kan ha hänt.

Precis! Det är garanterat något fysiskt iaf. Måste in i den för att se om eDP-kabeln glappar eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Är det inte bara Philips stjärna på lappar? Nästan alla laptops har väl automatisk stand by när man stänger locket? Inne i ena gångjärnet brukar det finnas en sprint till till funktionen som går till en givare som känner av om locket stängs, kollar så inte ett gångjärn brustit så att givaren ger fel info, blir lite impad av Lenova om de fixa Free Falling från bordshöjd..

Tack för infon! Det låter som det verkligen kan vara något åt det hållet. Jag ska kolla närmre imorgon när jag kan öppna den, men jag var mer inriktad på om eDP-kabeln glappade. Det du beskriver låter ju mer troligt!

Lutar åt att det nog blir Torx T5 för att kunna öppna den. Det är riktigt smått och omständligt. Vad är ens fördelarna med Torx?

Permalänk
Medlem

Stjärna ger dig tre försök, torx fem sen får du beställa nya skruvar till ockerpris såklart☺️😚Asus och flera med dem brukar ha en (Där fick du) skruv som måste sitta fastspänd för att sluta en kontakt, och den sitter för det mesta på sämsta tänkbara stället! På vår film laptop i service luckan för ramen och för att byta ssd måste du skruva väck dem med för att öppna upp datorn och plasten som håller skruvarna är usla..Där av namnet där fick du.😥😪😫😭😭😭

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Datorn verkar 100% funktionell och har varit det de senaste veckorna. Jag skruvade upp den med hjälp av en liten torx-mejsel (t5 tror jag). Dammade rent lite lätt med lufttryck. Checkade hur strömknappen såg ut och fattade noll. Den verkade vara intryckt/trasig på något sätt då den inte "klickar", men inget som var tydligt för mig. Det låg någon slags pytteliten "pad" som såg ut att vara lite i vägen, så jag pillade rätt den i vad jag ansåg vara rätt visuellt. Monterade ihop den. Nu sitter strömknappen någorlunda lösare men datorn fungerar helt och har slutat stänga av sig slumpmässigt. Värt att notera är att jag även har stängt av funktionen "Flip to boot" i BIOS och stängt av att den låser sig när den inte används. Vet inte om det är en kombination av allt eller om det bara var strömknappen, förmodligen det senare.

Tänkte bara uppdatera för framtiden, om någon har liknande problem. Och tack för all hjälp!