Nvidia påstås sluta massproducera Geforce RTX 4080

Permalänk
Melding Plague

Nvidia påstås sluta massproducera Geforce RTX 4080

I en ny omgång rykten uppges Nvidia dra ned på produktionstakten för både RTX 4080 och RTX 4070 Ti för att prioritera Super-kort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter väl rätt vanligt och görs i all typ av tillverkning och med tanke på hur det sett ut när nya komponenter lanseras de senaste åren så bör de se till att ha ordentligt med färdiga kort vid försäljningsstart

Permalänk
Inaktiv

Då ser vi högre gpu priser snart då.
Det är väl för att det inte ska finnas så många kort när dessa super kommer så priserna kan vara höga.

Permalänk
Medlem

Alltså 4070 super ser mest roligt ut om det kommer som samma pris som 4070 ökningen är ju störst % sett . Samtidigt är det helt värdelöst för mig som redan sitter på ett 3070 ti . Blir och vänta på 5000 serien tror jag ingen lust och lägga en massa pengar på ett kort som kanske är 40 %-50 % snabbare bara .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Synd att 4080 bara ryktas bli 5% snabbare!!!!!

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Nvidia skärp er nu, dessa super kort på Ti är ju det onödigaste och girigaste jag varit med om. Koncentrera er på 5000 serien istället.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Det är väl fokus för dom att lansera 4080super istället, nog därför dom drar ner på vanliga 4080.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om avtäckningen sker på CES, ungefär när kan man då förvänta sig att dom släpps? Jag måste ha köpt ny GPU innan 31a maj 2024, då måste dom väl redan ha släppts? Annars kan jag väl lika gärna köpa nåt nu under Black Friday

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Synd att 4080 bara ryktas bli 5% snabbare!!!!!

RTX 2080 Super? 5% snabbare än RTX 2080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Nvidia skärp er nu, dessa super kort på Ti är ju det onödigaste och girigaste jag varit med om. Koncentrera er på 5000 serien istället.

? OM* 4070Ti Super går för samma pris som 4070Ti så hade det varit girigare att hänga kvar med 4070Ti ~ett år till.

Dessutom påverkar 40 Super knappast 50-serien. Det är ju olika arkitekturer och troligen även olika tillverkningsprocesser. Och dessa brukar ha sin tid, om man säger så, så nån "koncentration" har knappast tappats.

* OM istället Super är en ursäkt att höja priserna så är jag beredd att hålla med dock, då är det rätt girigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Om avtäckningen sker på CES, ungefär när kan man då förvänta sig att dom släpps? Jag måste ha köpt ny GPU innan 31a maj 2024, då måste dom väl redan ha släppts? Annars kan jag väl lika gärna köpa nåt nu under Black Friday

Släpps troligen januari/februari

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Av nyfikenhet: vad händer 2024-05-31?

OnT: om det skulle vara värt det prismässigt jämfört med mitt 2070S så kanske. Men jag tror det blir för dyrt för att vara värt det. Skulle vara för ffxiv uppgraderingarna till nästa expansion men frågan är vad de kommer att kräva.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Släpps troligen januari/februari

Hoppas det, ju tidigare desto bättre. Dom måste ju hinna sälja lite innan 5000-serien som ryktas 2025. Så om det inte släppts så sent som slutet på maj så känns det ju som att fler skulle börja vänta på 5000 istället

Skrivet av Trihxeem:

Av nyfikenhet: vad händer 2024-05-31?

Jag får 6000 kronor om jag skickar in kvitto på köpet innan dess

Edit: Får hoppas att vänta på 4070 Ti Super är värt det. 4070 ti är ju 2000 kronor billigare just nu så hoppas att priset på 4070 Ti Super inte är allt för mycket högre.. och viktigast av allt att den nu faktiskt kommer ha 16GB VRAM som ryktats vilket är största anledningen till att jag väntar. Att gå från 8GB till 12GB skulle kännas lite sådär då jag vill vara säker på att jag kan ha mitt nya grafikkort i alla fall lika länge som mitt GTX 1080 som köptes vid lanseringen.

Edit igen: Ett 750W EVGA G2 borde väl klara av att driva ett 4070 Ti Super (med 13600K)?
Och det borde väl inte vara några konstigheter med 12VHPWR-adaptern (som jag antar kommer med grafikkortet), utan det är väl bara 4090 som haft problem?

Permalänk
Medlem

Ngreedia

*rimshot

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk

Sitter på ett rtx 3080 idag och 850 watt psu. Undrar hur mycket mer prestanda man kan förvänta sig av nya super. Känns som det borde vara betydligt bättre prestanda och värde / krona att vänta på 5000 serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

De vill mjölka sina kunder så mycket det bara är möjligt. Ditt 4070 ti med ynka 12 gb blir såklart mycket mindre värt när super släpps för ungefär samma pris. De skiter precis som Apple i sina lojala kunder. Titta bara på 30 serien som inte fick frame generation. Nvidiakunder är "suckers" utan att fatta det själva, precis som Applekunder. Jag ångrar faktiskt att jag en gång i tiden köpte ett Riva TNT och bidrog till att Nvidia blev de äcklen de är idag. Deras första grafikkort Riva 128 kostade 140 dollar. Det var en lite annan tid..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

De vill mjölka sina kunder så mycket det bara är möjligt. Ditt 4070 ti med ynka 12 gb blir såklart mycket mindre värt när super släpps för ungefär samma pris. De skiter precis som Apple i sina lojala kunder. Titta bara på 30 serien som inte fick frame generation. Nvidiakunder är "suckers" utan att fatta det själva, precis som Applekunder. Jag ångrar faktiskt att jag en gång i tiden köpte ett Riva TNT och bidrog till att Nvidia blev de äcklen de är idag. Deras första grafikkort Riva 128 kostade 140 dollar. Det var en lite annan tid..

Uuh, va? Det finns många anledningar att kritisera Nvidia, men att släppa bättre kort för samma pris är verkligen inte en av dem. Det är det som kallas utveckling!

Tycker ärligt talat det känns ganska naivt att tro att andra företag är fundamentalt annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Jo, det där Riva 128 kortet...dödade det din hund?
Dags att släppa Fido nu.

Seriöst, whats up med de här "företag släpper datorprodukter med bättre prestanda - fy fasen vad tarvligt" inläggen i denna tråd?

Absolut, hela 40-serien är sjukt snålt konfad överlag (toppat med en helt obegriplig 4080 prislapp) och Super är vad korten "borde" varit från början. Men nu är det som det är och att Nvidia gör nått åt det, istället för att dra samma dynga i ett år till, är INTE något negativt.

Näe, vad vi behöver härnäst är 4060 Super (<5% från 4060Ti) och 4060Ti Super (10GB och ~10% från 4070) @ $299 resp $399.

Permalänk
Medlem

Sweclockers borde ha en utmärkelse för "Meningslös produkt".

Istället för tummen upp kan man ha den axelryckande emojin: 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem

Bara om Super korten ersätter 4080 med samma pris (och är något snabbare) så tycker jag är OK, annars är det NGREEDIA i farten igen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bara om Super korten ersätter 4080 med samma pris (och är något snabbare) så tycker jag är OK, annars är det NGREEDIA i farten igen.

Näe, priset måste ner på 4080 Super för att det ska vara OK.

Vilket känns avlägset med tanke på Nvidias beteende på senare år...men historien ger att det inte är uteslutet iaf, både 2070 Super och 2080 Super fick lägre riktpris.

Permalänk
Medlem

En annan sitter mest här och hoppas på att folk ska sälja av sina begagnade 4080-kort. Det är ett nästa obefintligt utbud av 4000-kort på andrahandsmarknaden än så länge. Frågan är väl om en Super-laddning av 4000-kort är tillräckligt saftigt för att få folk att spontanuppgradera. Just med 4080 känns det ganska tröstlöst. Det är ju ett kort som redan sitter i en knepig sits - varför lägga hutlöst med pengar på det näst bästa kortet, när man istället kan lägga lite till utöver den redan hutlösa summan och få det i särklass bästa - och jag har svårt att se att en 4080-ägare skulle uppgradera till någonting annat än ett 4090. Känns inte som att 4080 Super får marknaden att tillfälligt svämma över av dess föregångare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det är ju ett rätt stort glapp mellan 4080 och 4090 så jag tänker att 100 dollar extra är vad jag kan känna är ok. Gissar dock på 150-200 dollar. Idag ser vi ju 5-6k mellan 4080 och 4090 eller mer. Så 2500kr är väl sweet spot för att inte konkurrera med sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

En annan sitter mest här och hoppas på att folk ska sälja av sina begagnade 4080-kort. Det är ett nästa obefintligt utbud av 4000-kort på andrahandsmarknaden än så länge. Frågan är väl om en Super-laddning av 4000-kort är tillräckligt saftigt för att få folk att spontanuppgradera. Just med 4080 känns det ganska tröstlöst. Det är ju ett kort som redan sitter i en knepig sits - varför lägga hutlöst med pengar på det näst bästa kortet, när man istället kan lägga lite till utöver den redan hutlösa summan och få det i särklass bästa - och jag har svårt att se att en 4080-ägare skulle uppgradera till någonting annat än ett 4090. Känns inte som att 4080 Super får marknaden att tillfälligt svämma över av dess föregångare.

4080 är perfekt för upplösningarna 3440x1440 UW eller 2560x1440 16:9.
Enda anledningen till att skaffa 4090 är om man kör native 4k upplösning.
Är trots allt ganska stor prisskillnad mellan 4080 och 4090.

Jag tror precis som du att ett ev.4080 super inte kommer ge fler 4080 på begmarknaden då 4080 redan är så pass kraftfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

Sitter på ett rtx 3080 idag och 850 watt psu. Undrar hur mycket mer prestanda man kan förvänta sig av nya super. Känns som det borde vara betydligt bättre prestanda och värde / krona att vänta på 5000 serien.

Super är inte en ny modell, utan samma modell men lite lite mer "super".
Vi vet inte vad 5000 kommer att kosta eller när de släpps, det var väl lite rykten att det är först i q2 2025 - men rent generellt så får man ju mer för pengarna ju fler år man väntar när det kommer till datorkomponenter

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Super är inte en ny modell, utan samma modell men lite lite mer "super".
Vi vet inte vad 5000 kommer att kosta eller när de släpps, det var väl lite rykten att det är först i q2 2025 - men rent generellt så får man ju mer för pengarna ju fler år man väntar när det kommer till datorkomponenter

Ja jo, dom flesta alternativ nu känns sjukt dåliga. Bara 4090 som känns intresserant men vet inte ens om det fungerar med min nya dator eller om kortet får plats. Har coolermaster td 500 chassi med 850 watt psu corsair rm 850e, i5 13600kf processor och 32 gig ram. Kommer inte ändra psu eller chassi

Permalänk
Medlem

4080/4070Ti ersätts av Super-varianterna. Det verkar dock som om detta inte gäller 4070, utan att 4070/4070S kommer samexistera ala 2060/2060S.

Kan man ju spekulera om vad det innebär för priserna. Ett worst-case scenario är att 4070S INTE tar över 4070-prislappen på $599...

Best-case är att 4070 petas ned till $499. Samt att 4060 Super har i princip 4060Ti prestanda varpå 4060Ti blir dödad från två håll. Lite som 1660S gjorde 1660Ti överflödig.