Chock i AI-världen: Sam Altman tvingas lämna Open AI

Permalänk
Melding Plague

Chock i AI-världen: Sam Altman tvingas lämna Open AI

Open AI:s grundare och vd Sam Altman fick under fredagen oväntat sparken av företagets styrelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Så Alt-man blev Delete-man😁

Permalänk
Medlem

Hans svar på Xitter är verkligen härligt! Gör som han säger och säg till era vänner att ni tycker om dom!

Får se vart detta leder, men jag tror inte det är det sista vi ser av honom

Permalänk
Medlem

Ctrl-alt-delete-man (sorry)

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Blev uppäten av de stora kilarna utan samvete låter det som.

Permalänk
Medlem

Alt-f4-man

Permalänk

Kommer AI att styra organisationen nu

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Lillasystern har under en längre tid anklagat honom för sexuella övergrepp. Undrar om det har med saken att göra…

Permalänk
Medlem

OpenAI HAR TAGIT ÖVER!

SKYNET nästa.

Permalänk
Medlem

Låter som att han och Brockman har haft något fuffens för sig och ljugit för styrelsen lite för många gånger.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Här vore verkligen intressant att få veta hela historien, tveksamt om den kommer se dagens ljus dock.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Så Alt-man blev Delete-man😁

Men, vem var då Cnrl-man?

stavfel :-) och sist på bollen, tydligen :-)
Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Medlem

Låter som han misskötte sig...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

De kan väl ersätta han med en Ai VD? Eller tror de inte på Ai?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag blev fundersam över vad en AI-värld är så jag frågade ChatGPT, här är svaret.

Begreppet "AI-värld" hänvisar oftast till en värld där artificiell intelligens (AI) är en grundläggande del av samhället och påverkar i princip varje aspekt av det, inklusive ekonomi, teknik, utbildning, medicin, underhållning och mer. I en AI-värld skulle vi förvänta oss att se en hög grad av automatisering och användning av datorprogrammer och maskininlärning för att automatisera processer och ta snabba beslut. Men det är viktigt att notera att en helt automatiserad AI-värld fortfarande är en avlägsen framtid, och det finns många komplexa etiska, sociala och tekniska frågor att överväga innan vi kan uppnå detta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen större roll vem som är VD. Det har inget eller väldigt lite med verksamheten att göra. Mest en fråga om ekonomi och sånt. Jag förstår mig inte på den här personfixeringen som är så vanlig i tech-världen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det spelar väl ingen större roll vem som är VD. Det har inget eller väldigt lite med verksamheten att göra. Mest en fråga om ekonomi och sånt. Jag förstår mig inte på den här personfixeringen som är så vanlig i tech-världen.

Fast det var ju en central del i deras uppdrag - AI ska ge fördelar till hela mänskligheten och inte bara en liten grupp vinsthungriga.

I mina öron låter det som att Altman blev lite för tjenis med Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Blev uppäten av de stora kilarna utan samvete låter det som.

Han är den stora killen

Permalänk

Kalla mig en gammal gubbe men jag tycker att AI känns läskigt och helt oreglerat just nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det spelar väl ingen större roll vem som är VD. Det har inget eller väldigt lite med verksamheten att göra. Mest en fråga om ekonomi och sånt. Jag förstår mig inte på den här personfixeringen som är så vanlig i tech-världen.

Det låter som du inte har koll på vad en VD gör/borde göra i ett bolag. Ta bort tränaren/coachen i valfri lagsport och se vad som händer med resultatet. Samma sätt i bolag. Görs det på ett bra sätt är det avgörande för framgång eller inte.

Permalänk
Medlem

Altman be praised!

Kronan på verket vore om han i hemlighet upptäckt att AIn redan är självmedveten eller autonom, att han under mystiska omständigheter dör som för att mörka hemligheten och att en kyrka sen bildas i hans ära där han blir helgon och profet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Känns som nåt hämtat ur Silicon Valley-serien (fan va bra den är!) fast i verkliga livet.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Skrivet av Lafsen:

Det låter som du inte har koll på vad en VD gör/borde göra i ett bolag. Ta bort tränaren/coachen i valfri lagsport och se vad som händer med resultatet. Samma sätt i bolag. Görs det på ett bra sätt är det avgörande för framgång eller inte.

Skillnaden är att en tränare/coach är och jobbar tillsammans med sina spelare hela tiden så vet inte riktigt om det är en okej jämförelse 🤔

Permalänk
Medlem

Nu börjar AI'n sakta men säkert eliminera alla som kan utgöra ett direkt hot.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nu börjar AI'n sakta men säkert eliminera alla som kan utgöra ett direkt hot.

hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Skillnaden är att en tränare/coach är och jobbar tillsammans med sina spelare hela tiden så vet inte riktigt om det är en okej jämförelse 🤔

Är inte det precis vad en VD gör? Sätter strategi och följer upp den med sina spelare? I slutändan är VDn head coach i liknelsen och driver teamet för att uppfylla målen/visionen företaget/laget har. I sport är det ganska tydligt pga att reglerna är satta. Kom först i ligan.
I företagande är det upp till varje bolag att utvärdera om de är vinnare eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag blev förvånad över att han fortfarande var VD med tanke på hans skumma cryptovaluta vid sidan av. Eller är det en del av OpenAI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Jag blev förvånad över att han fortfarande var VD med tanke på hans skumma cryptovaluta vid sidan av. Eller är det en del av OpenAI?

Worldcoin har inget med OpenAI att göra.

Permalänk
Skrivet av Archibald:

Lillasystern har under en längre tid anklagat honom för sexuella övergrepp. Undrar om det har med saken att göra…

Vet vi ens om han har en lillasyster?

Hon har en onlyfans ser jag.

Sam är gay dessutom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Kalla mig en gammal gubbe men jag tycker att AI känns läskigt och helt oreglerat just nu.

Håller helt med dig. Det är bättre att ha en etisk men tekniskt halvdan AI före en moralbefriad tekniskt fulländad AI för att sedan lägga på etik. Tyvärr känns det mer som den senare vägen är prioriterad av alla coola Tech companies och tech bros.

Beträffande artikeln så brukar ju plötsliga sparkanden likt detta bero på:
1. Förskingring eller annat bus med företagspengar
2. Olämpliga interna relationer och/eller trakasserier/övergrepp/annat maktmissbruk
3. Helt riksusel på sitt jobb men när detta är anledningen brukar det sällan komma som en chock så antingen alternativ 1 eller 2.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.