Permalänk
Medlem
Skrivet av spyfluga95:

Min Airport har bara ett syfte, att ge min stationära dator internet via kabel Jag kan inte dra någon kabel från "moderroutern" till min stationära tyvärr. Homeplugs hade nog fungerat för min stationära.

Lite off-topic nu men absolut, det är ju dock en "artificiell" lösning då Airporten fortfarande är trådlös.

Men som sagt, ny modern router tror jag löser alla dina problem och förhoppningsvis kan du även plocka bort din Airport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spyfluga95:

Den är trådlöst ansluten.

Okej, tror du den lösningen är bättre än någon typ av mesh-nätverk?

Det är betongväggar här också. Tror inte tvn har någon connection med min airport.

Köp en ny router. T ex ASUS i prisklas 1500kr. O sen ett wifi kort till din stationära. Så kommer det funka ypperligt i hela lägenheten.
Jag har 67kvm lägenhet o routern i ena hörnet av lägenheten. Mycket betongväggar. Fullt fräs i wifi överallt.
ASUS RT-AX86U Pro har jag. Non pro räcker för dig eller annan liknande.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@spyfluga95 Ta bort din Airport, flytta din router närmare köket eller in i sovrum.

Köp ett WiFi kort till datorn eller dra en kabel dit.
Kan du inte dra den högt på väggen eller tak?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Hej behöver lite hjälp att välja router.
Min lägenhet är på 59kvm bara betongväggar jag har 500 i fiber just nu kör jag på telias router.
Jag har hittat 2 routrar som är i bra prisklass men vet inte vilken jag ska välja.
Asus RT AX58U
Asus TUF AX3000 V2
eller finns det någon bättre i 1200 kr prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keviin95:

Hej behöver lite hjälp att välja router.
Min lägenhet är på 59kvm bara betongväggar jag har 500 i fiber just nu kör jag på telias router.
Jag har hittat 2 routrar som är i bra prisklass men vet inte vilken jag ska välja.
Asus RT AX58U
Asus TUF AX3000 V2
eller finns det någon bättre i 1200 kr prisklassen?

AX59U har bättre specs till något lägre pris just nu, 999kr hos El-ladan.
Inga extern antenner och 3xLAN i stället för standard 4 ser jag som enda nackdelarna men på 59kvm är detta inte ett issue.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

AX59U har bättre specs till något lägre pris just nu, 999kr hos El-ladan.
Inga extern antenner och 3xLAN i stället för standard 4 ser jag som enda nackdelarna men på 59kvm är detta inte ett issue.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=9609771

Okej men om man skulle vilja ha 4 portar vilken hade du tagit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keviin95:

Okej men om man skulle vilja ha 4 portar vilken hade du tagit då?

AX58U och TUF AX3000 är i princip identiska routers som har likanda specs sånär som på en liten skillnad på CPU. Lär inte vara någon större skillnad i praktiken.

1.7GHz quad-core processor (AX3000)
1.5 GHz tri-core processor (AX58U)

Se länk, klicka ur "Dölj likheter" om du vill se allt side-by-side.

https://www.asus.com/se/product-compare?ProductID=20488,12221...

Välj den som du tycker är "snyggast" eller billigast.

Permalänk
Medlem

Min bror letar efter ett sätt att få wifi till sitt hus som är ett 2 våningshus på ca 170 kvm inga betongväggar han skulle även behöva minst 4 lan uttag. Vad ska han leta efter? Hans fiber box sitter på sidan av hans hus. Max 2000

Permalänk
Medlem

Hej vi funderar på att köpa 2 ax59u till han och sätta 1 av dom vid fiber boxen och den andra 20 meter iväg typ. Han vill då köra aimesh mellan dom men han vill dra kablar från den andra routern till sin dator och tv men hur blir hastigheten med wifi igenom dom? Eller ska man dra en kabel från första routern till andra routern och dra kablar sedan därifrån? Isåfall vilken port använder man lan 1 från första till wan eller lan på andra? Sorry för virrig text 😂

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

@spyfluga95 Ta bort din Airport, flytta din router närmare köket eller in i sovrum.

Köp ett WiFi kort till datorn eller dra en kabel dit.
Kan du inte dra den högt på väggen eller tak?

Vill inte ha en ful sladd som går in i köket eller sovrummet. Finns dessutom ingen klockren plats att förvara routern på. Jag tror jag går på lösningen med en bättre router och ett wifi-kort till datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keviin95:

Hej vi funderar på att köpa 2 ax59u till han och sätta 1 av dom vid fiber boxen och den andra 20 meter iväg typ. Han vill då köra aimesh mellan dom men han vill dra kablar från den andra routern till sin dator och tv men hur blir hastigheten med wifi igenom dom? Eller ska man dra en kabel från första routern till andra routern och dra kablar sedan därifrån? Isåfall vilken port använder man lan 1 från första till wan eller lan på andra? Sorry för virrig text 😂

Man brukar försöka köra backhaul (kabel) till Mesh noden, kan bli instabilt om ha otur... Alltid kabel om man spelar online 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Keviin95:

Hej behöver lite hjälp att välja router.
Min lägenhet är på 59kvm bara betongväggar jag har 500 i fiber just nu kör jag på telias router.
Jag har hittat 2 routrar som är i bra prisklass men vet inte vilken jag ska välja.
Asus RT AX58U
Asus TUF AX3000 V2
eller finns det någon bättre i 1200 kr prisklassen?

Av dem är Asus TUF AX3000 V2 något bättre.

Denna är bra men något sämre specifikationer rent hårdvarumässigt D-Link R32 dock 758:- eller 787:- med frakt
https://www.av-cables.se/traadlos-wifi-router/d-link-eagle-pr...
Mediatek cpu på 1,35Ghz dual core med 512MB ram.

Men rent prestandamässigt på hårdvaran är jue Asus routrarna bättre utom just att D-Linken har AX3200 och 4x4 streams mot Asus AX3000 och 2x2 streams.

Av-Cables är numera uppköpta av Kjell & co och är en seriös butik.

Permalänk
Medlem

Inlägg i granntråden med några tips på modeller man kan titta efter om man vill ha möjlighet att köra någorlunda fri mjukvara på sin helt vanliga plastiga konsumentrouter.

Permalänk
Medlem

Inga dundererbjudande på routers ser det ut som att det blir.

Mest prisvärd måste väl ändå då vara Eligigantens AX59U för 999kr?
AX58U finns för 1030kr, men den har inte lika hög teoretisk hastighet när jag kikar på jämförelser.

EDIT: Det fick bli en AX59U för 950kr från Elgiganten. Använde mig utav presentkort med 5% rabatt från Benify.

Permalänk

Tjena!
Har idag Telias router men i samband med uppsägningen och byte till Telenor 500/500 tänkte jag fixa något bättre så att jag faktiskt kan surfa hemma... 64m2 lägenhet med massa betong. Fiber in i lägenheten. Modemet sitter i nordöstra hörnet och sovrummet ligger i sydväst. Gejmar ibland på stationär som är kopplad med kabel direkt mot routern. Ca 10-12 trådlöst anslutna prylar, allt från laptops(jobb och privat), mobiler med sociala medier och smarta prylar.

Budget 2-2,5k?

TP-link Ax95
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Axux AX86u Pro
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Hittar inte så mycket om AX95 tyvärr på nätet dock men överlag så verkar de vara relativt lika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelpanna:

Tjena!
Har idag Telias router men i samband med uppsägningen och byte till Telenor 500/500 tänkte jag fixa något bättre så att jag faktiskt kan surfa hemma... 64m2 lägenhet med massa betong. Fiber in i lägenheten. Modemet sitter i nordöstra hörnet och sovrummet ligger i sydväst. Gejmar ibland på stationär som är kopplad med kabel direkt mot routern. Ca 10-12 trådlöst anslutna prylar, allt från laptops(jobb och privat), mobiler med sociala medier och smarta prylar.

Budget 2-2,5k?

TP-link Ax95
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Axux AX86u Pro
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Hittar inte så mycket om AX95 tyvärr på nätet dock men överlag så verkar de vara relativt lika?

Tp är från Kina
Asus från Taiwan

Asus har längre support merlin support (vet ej om to har det) för en bättre firmware/gui

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelpanna:

Tjena!
Har idag Telias router men i samband med uppsägningen och byte till Telenor 500/500 tänkte jag fixa något bättre så att jag faktiskt kan surfa hemma... 64m2 lägenhet med massa betong. Fiber in i lägenheten. Modemet sitter i nordöstra hörnet och sovrummet ligger i sydväst. Gejmar ibland på stationär som är kopplad med kabel direkt mot routern. Ca 10-12 trådlöst anslutna prylar, allt från laptops(jobb och privat), mobiler med sociala medier och smarta prylar.

Budget 2-2,5k?

TP-link Ax95
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Axux AX86u Pro
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Hittar inte så mycket om AX95 tyvärr på nätet dock men överlag så verkar de vara relativt lika?

Överväg även TP-Link AXE75, då får du även med Wifi 6e på din budget.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6667220

Samtliga ovan är nog dock sannolikt overkill för dina behov och yta. Du kommer klara dig på något betydlig enklare (och billigare), typ 58U, 59U, AX 3000 etc.

Permalänk
Skrivet av edson:

Mest prisvärd av ovan är AX59U. Bra specs till ett väldigt attraktivt pris och även ett mer neutralt utseende utan externa antenner. Enda nackdelen är 3xLAN mot standarden som brukar vara 4 portar.

Köpte en sån router idag efter ditt förslag. Gick från 86 Mbit till 247 Mbit på wifi.( betalar för 250)...Den är diskret och kan stå framme utan att man tänker på den som en router. Sjukt smidig app och installation. Ska byta lite patchkablar bara och fördjupa mig lite i inställningarna. Jag bor på 75ish kvadrat och den täcker det utan problem. Då står routern i ett hörn av lägenheten. Skönt att slänga ut min gamla skräprouter.

Tack för bra tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubbelpanna:

Tjena!
Har idag Telias router men i samband med uppsägningen och byte till Telenor 500/500 tänkte jag fixa något bättre så att jag faktiskt kan surfa hemma... 64m2 lägenhet med massa betong. Fiber in i lägenheten. Modemet sitter i nordöstra hörnet och sovrummet ligger i sydväst. Gejmar ibland på stationär som är kopplad med kabel direkt mot routern. Ca 10-12 trådlöst anslutna prylar, allt från laptops(jobb och privat), mobiler med sociala medier och smarta prylar.

Budget 2-2,5k?

TP-link Ax95
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Axux AX86u Pro
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/a...

Hittar inte så mycket om AX95 tyvärr på nätet dock men överlag så verkar de vara relativt lika?

Jag har en Asus AX86u Pro
Är toknöjd. Full fräs i hela lägenheten på Wifi. blandat betong o gipsväggar. Routern är i ena hörnet av lägenheten. 67kvm lägenhet 3 rum.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

Vart en Asus AX86u Pro, tog liten stund och sätta upp men verkar vara rätt bra so far

Tack för input

Permalänk
Medlem

Det har kommit ganska bra tips här i tråden!
Funderar fortfarande på att byta ut telia routern då vi har flyttat till villa. (vill dra kabel men en egen schysst router hade varit nice!)

87 + 100 kvm, Fibern går in i källaren + cts box som går upp på övervåningen i en till cts box (tidigare ägare och fibra som installerat!?).

Kikade länge på att byta till Asus ZenWiFi AX AT8 mesh, 1-2st, nu har komplett AX AT9 för 2290:-, efter era bra tips här så har jag besluts ångest om vad jag bör köpa.

Ingen betong, har täckning med telias router, men behöver kabel till xbox och datorn i källaren.
Hittade en annan som jag glömt skicka tillbaka som står i källaren för att inte bara vara kopplad i CTS boxen direkt.

Asus RT-AX59U, som nu kostar 999:- att den bara har 3 portar gör ingenting heller.
Ubiquiti UniFi Dream Router är också med på listan.

Behöver man WiFi6E ännu?

Har wifi lampor, google högtalare, mobiler på wifi. Tv, xbox, dator via kabel främst.
Tips?

Permalänk
Medlem

Halloj!

Bor i en 3a, 84kvm lägenhet med betongväggar, och min nuvarande billiga router inköpt 2018 levererar inte täckning till alla rum. Och väl nära routern levererar den inte i närheten av den lovade hastigheten (vi får ut 40-50, men vi ska ha åtminstone 250, säkert mer). Routern placeras också i ena änden av lägenheten vid internetuttaget. Jag vill kunna spela online mha kabel, streama filmer, surfa på wifi med god hastighet - och gärna allting samtidigt också. Vill gärna också ha en framtidssäkrad router, med Wifi6 och liknande framtidsteknologier.

För en relativt liten peng, gärna inte mer än typ 1000kr, vilken router kan man köpa som gör jobbet? Har själv läst mig till här i tråden till att dessa kan funka:

* Asus RT-AX59U Router
* TP-Link Archer AX55
* TP-Link AX3000

Det ser ut som att AX59U är bäst prissatt just nu, skulle den göra jobbet?

Mvh,
Johan

La till önskemål
Permalänk
Medlem

Denna ser ju rätt intressant ut, någon som testat?

"A compact and powerful UniFi gateway with a full suite of advanced routing and security features.
Up to 10x routing performance increase over USG (tested with IPS/IDS, QoS, and Smart Queues)

Managed with a Cloud Key, Official UniFi Hosting, or UniFi Network Server

(1) GbE WAN port

(1) GbE LAN port

Compact footprint

USB-C powered (adapter included)"

https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-cloud-keys-gat...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dykarn13:

Det har kommit ganska bra tips här i tråden!
Funderar fortfarande på att byta ut telia routern då vi har flyttat till villa. (vill dra kabel men en egen schysst router hade varit nice!)

87 + 100 kvm, Fibern går in i källaren + cts box som går upp på övervåningen i en till cts box (tidigare ägare och fibra som installerat!?).

Kikade länge på att byta till Asus ZenWiFi AX AT8 mesh, 1-2st, nu har komplett AX AT9 för 2290:-, efter era bra tips här så har jag besluts ångest om vad jag bör köpa.

Ingen betong, har täckning med telias router, men behöver kabel till xbox och datorn i källaren.
Hittade en annan som jag glömt skicka tillbaka som står i källaren för att inte bara vara kopplad i CTS boxen direkt.

Asus RT-AX59U, som nu kostar 999:- att den bara har 3 portar gör ingenting heller.
Ubiquiti UniFi Dream Router är också med på listan.

Behöver man WiFi6E ännu?

Har wifi lampor, google högtalare, mobiler på wifi. Tv, xbox, dator via kabel främst.
Tips?

Om just AX-59U kommer fungera i ditt användarfall är svårt att ge något definitivt svar på.
"Förmodligen" blir mitt svar och skulle det inte vara tillräckligt bra täckning kan du alltid komplettera med ytterligare en Asus-router för Mesh.

Tänk på att erbjudandet och priset på 999kr går ut idag från Elgiganten så snooza inte på en ev. beställning!

Ubiquiti UniFi Dream Router är en helt annan prisklass och typ av router. Har du budgeten är den säkert bra men du måste själv avgöra om du kommer ha nytta av all den funktionalitet som du betalar cirka 66% mer för.

Gällande Wifi 6e så är det få enheter som stödjer den standarden idag. Senaste iPhones och Apple-produkter vad jag känner till.

Wifi 7 är också på gång om en inte alltför avlägsen framtid så frågan är om 6e blir en liten parantes. Båda kommer operera på 6GHz-nätet ska sägas.

Lycka till med valet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Halloj!

Bor i en 3a, 84kvm lägenhet med betongväggar, och min nuvarande billiga router inköpt 2018 levererar inte täckning till alla rum. Och väl nära routern levererar den inte i närheten av den lovade hastigheten. Routern placeras också i ena änden av lägenheten vid internetuttaget. Jag vill kunna spela online mha kabel, streama filmer, surfa på wifi med god hastighet - och gärna allting samtidigt också. Vill gärna också ha en framtidssäkrad router, med Wifi6 och liknande framtidsteknologier.

För en relativt liten peng, gärna inte mer än typ 1000kr, vilken router kan man köpa som gör jobbet? Har själv läst mig till här i tråden till att dessa kan funka:

* Asus RT-AX59U Router
* TP-Link Archer AX55
* TP-Link AX3000

Det ser ut som att AX59U är bäst prissatt just nu, skulle den göra jobbet?

Mvh,
Johan

För 1000kr så hittar du inget bättre än AX-59U, bäst specs till billigast peng idag. Omöjligt att garantera att du får full täckning i just din yta och lägenhet men allt under <100kvm fixar de allra flesta standardrouters i dagsläget som inte är i det absoluta budgetsegmentet vilket 59U icke är.

Notera att BF-priset går ut just efter idag från Elgiganten så snooza inte på en ev. beställning!

Enda nackdelen som jag skrivit om innan är det är 3xLAN istället för standarden 4 så har man behov av 4-portar, välj annan router.

Lycka till med valet och som sagt, beställ 59U idag om du är intresserad av den, annars blir den dyrare. (Iaf fram till mellandagsrean)

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Halloj!

Bor i en 3a, 84kvm lägenhet med betongväggar, och min nuvarande billiga router inköpt 2018 levererar inte täckning till alla rum. Och väl nära routern levererar den inte i närheten av den lovade hastigheten (vi får ut 40-50, men vi ska ha åtminstone 250, säkert mer). Routern placeras också i ena änden av lägenheten vid internetuttaget. Jag vill kunna spela online mha kabel, streama filmer, surfa på wifi med god hastighet - och gärna allting samtidigt också. Vill gärna också ha en framtidssäkrad router, med Wifi6 och liknande framtidsteknologier.

För en relativt liten peng, gärna inte mer än typ 1000kr, vilken router kan man köpa som gör jobbet? Har själv läst mig till här i tråden till att dessa kan funka:

* Asus RT-AX59U Router
* TP-Link Archer AX55
* TP-Link AX3000

Det ser ut som att AX59U är bäst prissatt just nu, skulle den göra jobbet?

Mvh,
Johan

Jag bor i en trea, på ca 80kvm. AX59U är placerad i ett av rummen med 500/100 lina. Jag gjorde en mätning i köket igår, det är väl kanske ca 13m bort från routern och fick då 510/120 via wifi. Detta är med en ny telefon som stödjer wifi 7.

Jag blev väldigt förvånad över hur snabbt wifi det gick att få när jag betalar för 500/100. Jag var van vid att få ca 300 ner intill routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

För 1000kr så hittar du inget bättre än AX-59U, bäst specs till billigast peng idag. Omöjligt att garantera att du får full täckning i just din yta och lägenhet men allt under <100kvm fixar de allra flesta standardrouters i dagsläget som inte är i det absoluta budgetsegmentet vilket 59U icke är.

Notera att BF-priset går ut just efter idag från Elgiganten så snooza inte på en ev. beställning!

Enda nackdelen som jag skrivit om innan är det är 3xLAN istället för standarden 4 så har man behov av 4-portar, välj annan router.

Lycka till med valet och som sagt, beställ 59U idag om du är intresserad av den, annars blir den dyrare. (Iaf fram till mellandagsrean)

Tack så mycket för din input! Gällande bristen på LAN, det är nog inget problem idag, men om det blir ett problem framöver, så kan man väl köpa en switch för att extenda och erbjuda fler LAN-portar? Det borde väl lösa det bekymret i så fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Tack så mycket för din input! Gällande bristen på LAN, det är nog inget problem idag, men om det blir ett problem framöver, så kan man väl köpa en switch för att extenda och erbjuda fler LAN-portar? Det borde väl lösa det bekymret i så fall?

Ja, självklart! Har själv en Netgear GS108E som jag dragit till TV:n där jag kopplar in allt jag vill ha trådat såsom PS5 med mera. Går som tåget 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Ja, självklart! Har själv en Netgear GS108E som jag dragit till TV:n där jag kopplar in allt jag vill ha trådat såsom PS5 med mera. Går som tåget 👍

Tusen tack, då blir det att beställa hem den routern nu då, gott!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragzone:

Jag bor i en trea, på ca 80kvm. AX59U är placerad i ett av rummen med 500/100 lina. Jag gjorde en mätning i köket igår, det är väl kanske ca 13m bort från routern och fick då 510/120 via wifi. Detta är med en ny telefon som stödjer wifi 7.

Jag blev väldigt förvånad över hur snabbt wifi det gick att få när jag betalar för 500/100. Jag var van vid att få ca 300 ner intill routern.

Tack för input och feedback! Verkar vara en riktig toppenrouter sett till pengen. Blir nästan lite småsugen själv då jag sitter på en AC68U som börjar bli lite till åren och bara får de mest kritiska säkerhetsuppdateringarna.

Well well, decisions