A620 vs B650 - Är B650 värt dom extra hundralapparna/tusenlappen?
Halloj, satt och beställde en dator under black friday. Satt och läste en herrans massa timmar, kikade på videos och så vidare samt fick lite hjälp här i forumet.
Är i det stora hela nöjd med mitt köp men jag är fortfarande lite kluven om jag valde ''rätt'' moderkort.
Jag beställde ett A620 till min 7800X3D.
När jag kikar på nätet så presterar det här kortet bra, det klarar av att driva processorn men saknar förmågan att överklocka men har PBO, saknar pci-e gen5 och har endast två minnesmoduler (Som jag kanske tycker räcker för en vanlig gamingburk, 16/32/64gb)
Jag tror inte att jag kommer ha ett behov av PCIe-5 och moderkortet verkar ha alla funktioner jag vill ha, jag verkar ha läst mig till att det inte är värt att överklocka en 7800X3D då detta skapar mer problem än vad nyttan ger en, inklusive att använda PBO.
Har kikat lite mer och VRMen kan bli något varm på dessa, ett test visade runt 86C i full load av något slag, sen huruvida det kommer att drabba mig och hur det påverkar prestandan antar jag att jag får se.
Jag har dock fram tills den 15 December så PSUn skickas att ändra mig om det här valet är helt galet.
Min prioritet är väl mest att inte behöva betala så mycket då jag helst hade velat köpa datorn begagnad men jag tyckte att priset blev rätt överkomligt med tanke på prestandan jag fick, 6950XT, 64GB 6000MHz CL36, 980 Pro M2 2Tb, SFX 1000L för 19300:- (Med ett Asus AP201) Här är en länk till riggen.
Så hur hade ni resonerat kring detta?
Edit: Mycket av varför jag börjar tvivla på det jag har läst till mig är att jag inte ser ett enda köpråd här i forumet med ett A620 kort som det jag köpte utan dom flesta rekommenderar ett moderkort i en prisklass runt 2000:- av vad jag har kikat på.