A620 vs B650 - Är B650 värt dom extra hundralapparna/tusenlappen?

Permalänk
Avstängd

A620 vs B650 - Är B650 värt dom extra hundralapparna/tusenlappen?

Halloj, satt och beställde en dator under black friday. Satt och läste en herrans massa timmar, kikade på videos och så vidare samt fick lite hjälp här i forumet.
Är i det stora hela nöjd med mitt köp men jag är fortfarande lite kluven om jag valde ''rätt'' moderkort.

Jag beställde ett A620 till min 7800X3D.
När jag kikar på nätet så presterar det här kortet bra, det klarar av att driva processorn men saknar förmågan att överklocka men har PBO, saknar pci-e gen5 och har endast två minnesmoduler (Som jag kanske tycker räcker för en vanlig gamingburk, 16/32/64gb)
Jag tror inte att jag kommer ha ett behov av PCIe-5 och moderkortet verkar ha alla funktioner jag vill ha, jag verkar ha läst mig till att det inte är värt att överklocka en 7800X3D då detta skapar mer problem än vad nyttan ger en, inklusive att använda PBO.

Har kikat lite mer och VRMen kan bli något varm på dessa, ett test visade runt 86C i full load av något slag, sen huruvida det kommer att drabba mig och hur det påverkar prestandan antar jag att jag får se.
Jag har dock fram tills den 15 December så PSUn skickas att ändra mig om det här valet är helt galet.

Min prioritet är väl mest att inte behöva betala så mycket då jag helst hade velat köpa datorn begagnad men jag tyckte att priset blev rätt överkomligt med tanke på prestandan jag fick, 6950XT, 64GB 6000MHz CL36, 980 Pro M2 2Tb, SFX 1000L för 19300:- (Med ett Asus AP201) Här är en länk till riggen.

Så hur hade ni resonerat kring detta?

Edit: Mycket av varför jag börjar tvivla på det jag har läst till mig är att jag inte ser ett enda köpråd här i forumet med ett A620 kort som det jag köpte utan dom flesta rekommenderar ett moderkort i en prisklass runt 2000:- av vad jag har kikat på.

Permalänk
Rekordmedlem

Om moderkortet har stöd för de funktioner du vill ha och du inte ska överklocka lär det funka bra.
Det du betalar för är fler funktioner (anslutningsmöjligheter) och överdimensionering så att det kan gå lättare att lyckas överklocka men ska man bara ha grundläggande funktioner finns det ingen rationell anledning att köpa et "överutrustat" moderkort.
Många köper ju faktisk funktioner som de inte använder eller har någon direkt fördel av även om de används och det är väl det som ofta avspeglas i köpråden ta tex anslutningen av ssder som exempel, många verkar bara köra benchmarks för vid normalt användande spelar anslutningstypen ofta liten roll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ser väl egentligen inget problem med ett A620 för dig. Ja VRM kanske blir varma under full last i syntetiska tester, men i verkligheten kommer sånna scenarion sällan/aldrig uppstå i normal användning, inklusive gaming.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hade personligen hållit mig borta från A620 moderkort, just på grund av den dåliga VRM delen. Sure det funkar säkert idag, men om två år när du vill köpa en 8800x3d eller kanske rent av en 8950x3d så kan du bli körd iom den veka VRM delen.

Tycker helt klart att det är värt 1000kr extra för att få ett B650 kort då det helt enkelt är mer framtidssäkert samt man slipper även risken av att man får problem i framtiden på grund av degration av den redan vega VRM delen på moderkortet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om moderkortet har stöd för de funktioner du vill ha och du inte ska överklocka lär det funka bra.
Det du betalar för är fler funktioner (anslutningsmöjligheter) och överdimensionering så att det kan gå lättare att lyckas överklocka men ska man bara ha grundläggande funktioner finns det ingen rationell anledning att köpa et "överutrustat" moderkort.
Många köper ju faktisk funktioner som de inte använder eller har någon direkt fördel av även om de används och det är väl det som ofta avspeglas i köpråden ta tex anslutningen av ssder som exempel, många verkar bara köra benchmarks för vid normalt användande spelar anslutningstypen ofta liten roll.

Ja men av vad jag har hittat så är det här moderkortet helt perfekt för mig som inte har tänkt överklocka utan bara stoppa i och spela.

Skrivet av lord_dubbdäck:

Jag ser väl egentligen inget problem med ett A620 för dig. Ja VRM kanske blir varma under full last i syntetiska tester, men i verkligheten kommer sånna scenarion sällan/aldrig uppstå i normal användning, inklusive gaming.

Ja jag har läst något liknande om belastningen och att det inte kommer att drabba majoriteten av slutkonsumenterna.

Skrivet av norrby89:

Hade personligen hållit mig borta från A620 moderkort, just på grund av den dåliga VRM delen. Sure det funkar säkert idag, men om två år när du vill köpa en 8800x3d eller kanske rent av en 8950x3d så kan du bli körd iom den veka VRM delen.

Tycker helt klart att det är värt 1000kr extra för att få ett B650 kort då det helt enkelt är mer framtidssäkert samt man slipper även risken av att man får problem i framtiden på grund av degration av den redan vega VRM delen på moderkortet.

Men ja, visst är det så att detta moderkort kanske inte fixar en 8800X3D, men det är ändock inte bara 1000:- som uppgraderingen kostar utan det blir ju även värdeminskningen som medföljer vid försäljningen av den gamla processorn.

Så för i mitt fall, mest prestanda per krona och att jag kommer att behålla datorn i en väldans massa år så känns det som om jag har gjort ett bra val, jag vill nog mest bli lite utmanad kring det hela.

Permalänk
Medlem

Hmm, hade för mig det fanns fler begränsningar i A620 som kan vara värt att fundera på...
En grej som inte nämnts är att moderkortets pci-e lanes samt kommunikationen mellan CPU och moderkortet sker enbart med PCI-E 3... Kanske ingen jättegrej men gör tex att det får plats max två M2 varav den ena måste vara Gen 3.

Annars är det nog mest som nämnts att säkra att du får all IO som du behöver och att VRM:erna är "good enough".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

max två M2 varav den ena måste vara Gen 3.

Nej Pci-e versioner är kompatibla och kan blandas hur som helst och man får prestandan från den långsammaste komponenten.
Dessutom är de verkliga skillnaderna i prestanda närmast obefintliga för de allra flesta vid verklig användning, de märks i benchmarks men sällan när man använder datorn normalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej Pci-e versioner är kompatibla och kan blandas hur som helst och man får prestandan från den långsammaste komponenten.
Dessutom är de verkliga skillnaderna i prestanda närmast obefintliga för de allra flesta vid verklig användning, de märks i benchmarks men sällan när man använder datorn normalt.

Det jag menar är att själva ena slotten alltid blir begränsad till max pcie3. Men som du säger kan man stoppa en pcie4 disk där men får inte ut prestandan

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.