Vad ta betalt för att bygga ihop en serverdator och installera OS?

Permalänk
Medlem

Vad ta betalt för att bygga ihop en serverdator och installera OS?

Hej Sweclockers,

Jag har anlitats att bygga ihop en server med redan köpta delar och installera OS osv. Jag undrar vad som är rimligt att ta betalt för sånt arbete på faktura? Jag utgår från att jag ska ta betalt per timme eftersom det kan vara svårt att veta hur lång tid det tar, om det uppstår problem etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavlarn:

Hej Sweclockers,

Jag har anlitats att bygga ihop en server med redan köpta delar och installera OS osv. Jag undrar vad som är rimligt att ta betalt för sånt arbete på faktura? Jag utgår från att jag ska ta betalt per timme eftersom det kan vara svårt att veta hur lång tid det tar, om det uppstår problem etc.

Beror väl på hur skillad du är. Är du proffs ut i fingerspetsarna så kan du ta en ganska hög timpenning, typ 1500-2000 kr per timme, men måste du däremot leta information online och Googla dig fram, så kanske 2-500 kr per timme.

Allt är ju relativt...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

För lite information. Server för vad, varför anlita just dig?
De flesta anlitar ett IT-företag som dagligen gör detta, detta It-bolag har bra kontakter med t.ex Microsoft och kan köpa licenser och cals billigare än vanligt folk.
Om du är en helt vanlig person så lutar det mer åt att du har en personlig kontakt med någon liten firma? Du fixar en server åt dessa billigare än alternativet ovanför. De förväntar sig då såklart ett pris därefter.

Sedan handlar det om rätt system för rätt person. En liten pizzeria som vill ha en server som hostar hemsidan, deras tv-skärmar och lite annat. Kanske inte behöver ta in 2000kr/h teknikern, köpa en server med redundant hostar och san, kanske failover servrar i ett annat land. Utan de gör ett medvetet enklare men billigare val.

Att anlita en person som inte riktigt vet vad den ska ta betalt, ger intryck att det är ett litet enklare system.

*Edit*
Det är absolut inget fel med fastpris, det används överallt. Med fastpris så får kunden priset tydligare om risken flyttar emot utövaren, vill kund sedan ha mer gjort som uppsatt en Webserver så blir det en äta. ÄTA-arbeten är en förkortning gällande förändring av ursprungligt uppgjort kontrakt.

Permalänk
Medlem

Den enkla biten är att montera in hårdvara rent fysiskt. Sen kommer du till mer invecklade bitar såsom hur volymer bör skapas, ett vanligt upplägg är att köra två diskar i RAID-1/mirror för operativsystemet, och därefter en datavolym antingen med RAID-5/paritet eller RAID-10/stripe+mirror lite beroende på prestandabehov och antal diskar till förfogande.

Sen när vi kommer till själva mjukvaran/OS, så beror det förstås vad kunden tänker sig. Men ett vanligt upplägg exempelvis med Windows Server Standard är att man installerar upp grund-OS och därefter installerar Hyper-V rollen och på det installerar upp två gästserver-instanser vilket ingår i Server Standard-licensen. Detta då man bör separera domänkontrollant-roll från övriga roller, speciellt efter PrintNightmare-historian.

Så min rekommendation är att installera en VM som renodlad DC med DNS-roll, och kanske även DHCP-roll om inte denna roll läggs på brandväggen vilket är mer av en best practice numera, speciellt på edge-placering med centrala infra-komponenter på annan plats. Den andra VM:en kan då med fördel användas för skrivarkö-roll, fildelning, och eventuell placering av företagsapplikationer (exempelvis Visma-appar osv).

Ovan brukar ta mig ca 2 timmar att göra för basupplägget minus installation av kunds applikationer och med bara grundläggande GPO:er osv, men då har jag å andra sidan gjort det så många gånger. Men då fixar jag med mappstrukturer för delade mappar, aktiverar ABE (access based enumeration) och en massa annat som jag bara gör i farten utan att jag tänker på det numera, det är så när man har hållit på i 30 år.

Med mina råd ovan och för en novis så får man kanske räkna med allt från en dag till en vecka för att göra en bra server-installation, speciellt om du tar med efterkonfiguration och kanske även överföring filer från lokala datorer till användarprofilmappar eller gemensam-delning på filservern, om de nu inte kör hybrid-upplägg med 365 OneDrive/Sharepoint eller G-Suite för lagring av filer, det finns så många alternativ och vägar att gå nu för tiden så det är inte givet att kunden vill ha "legacy"-upplägget med G: och H: för gemensamma filer och privata filer.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD