Den enkla biten är att montera in hårdvara rent fysiskt. Sen kommer du till mer invecklade bitar såsom hur volymer bör skapas, ett vanligt upplägg är att köra två diskar i RAID-1/mirror för operativsystemet, och därefter en datavolym antingen med RAID-5/paritet eller RAID-10/stripe+mirror lite beroende på prestandabehov och antal diskar till förfogande.
Sen när vi kommer till själva mjukvaran/OS, så beror det förstås vad kunden tänker sig. Men ett vanligt upplägg exempelvis med Windows Server Standard är att man installerar upp grund-OS och därefter installerar Hyper-V rollen och på det installerar upp två gästserver-instanser vilket ingår i Server Standard-licensen. Detta då man bör separera domänkontrollant-roll från övriga roller, speciellt efter PrintNightmare-historian.
Så min rekommendation är att installera en VM som renodlad DC med DNS-roll, och kanske även DHCP-roll om inte denna roll läggs på brandväggen vilket är mer av en best practice numera, speciellt på edge-placering med centrala infra-komponenter på annan plats. Den andra VM:en kan då med fördel användas för skrivarkö-roll, fildelning, och eventuell placering av företagsapplikationer (exempelvis Visma-appar osv).
Ovan brukar ta mig ca 2 timmar att göra för basupplägget minus installation av kunds applikationer och med bara grundläggande GPO:er osv, men då har jag å andra sidan gjort det så många gånger. Men då fixar jag med mappstrukturer för delade mappar, aktiverar ABE (access based enumeration) och en massa annat som jag bara gör i farten utan att jag tänker på det numera, det är så när man har hållit på i 30 år.
Med mina råd ovan och för en novis så får man kanske räkna med allt från en dag till en vecka för att göra en bra server-installation, speciellt om du tar med efterkonfiguration och kanske även överföring filer från lokala datorer till användarprofilmappar eller gemensam-delning på filservern, om de nu inte kör hybrid-upplägg med 365 OneDrive/Sharepoint eller G-Suite för lagring av filer, det finns så många alternativ och vägar att gå nu för tiden så det är inte givet att kunden vill ha "legacy"-upplägget med G: och H: för gemensamma filer och privata filer.