Hp laptop där CPU är låst på 0.40GHz

Permalänk

Hp laptop där CPU är låst på 0.40GHz

Hej!
Äger en Hp elitebook 850 G5 med Windows 10 PRO
Intel i5-8gen 8gb ddr4 ram och m.2 NVMe PCI-e ssd 250GB.

Jag är nöjd med datorn och använder till hemmabruk endast enklare grejer.

Har endast 2st irriterande problem.

1. I aktivitetshanteraren visar CPU hastighet konstant 0,4 GHz och datorn är extremt seg.
Jag löste detta problem genom att installera throttlestop senaste version får starta programmet varje gång jag startar datorn och bocka ur en ruta som heter bdprochot någonting då växlar datorn klockfrekvenzen på CPU normalt och beter sig inte segt men irriterande att behöva göra detta varje gång man startar datorn.

2. Jag kan inte höja och sänka ljusstyrkan på skärmen med tangentbordet får ett felmeddelande.
Har provat installera hotkey drivrutiner men hjälper inte även hp support assistent appen alla drivrutiner inget funkar och ljusstyrkan är Max konstant.

Vill tillägga att Windows 10 PRO är uppdaterat och allt ser bra ut i enhetshanteraren. Vad kan man göra åt dessa problem? I övrigt fungerar datorn perfekt med batteri eller laddare osv. Senaste bios firmware och allt. Är det något jag missat?
Tacksam för all hjälp med dessa 2 problem!
Ha det bra!
Mvh
Chaos_Gurra

Permalänk
Rekordmedlem

Installera om win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Installera om win.

Ja men kommer det fungera??
Har redan prövat en gång.

Permalänk
Medlem

Har du kollat i BIOS så allt ser korrekt ut där? Låter som nåt power save läge är aktiverat.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Chaos_Gurra:

Ja men kommer det fungera??
Har redan prövat en gång.

En riktig ominstallation och inte nån återställning ?
Det låter ju i vart fall som du har mjukvaruproblem av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle kollat power settings i både BIOS och Windows, så att allt går för "High Perfomance".
Är laddaren original? - Möjlighet att testa en annan? Har för mig G5 även kan ta laddning via USB-C... kan ha fel.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Har en HP hos nuvarande kund. ”Stationär laptop”, den går inte att flytta på eftersom den då klockar ner sig till några hundra MHz och blir i princip oanvändbar. Den måste strömmatas med två USB-C samtidigt. Det kan ta tiotals minuter för den att återhämta sig om en av sladdarna glappar.

Så… sätt i strömkabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Har en HP hos nuvarande kund. ”Stationär laptop”, den går inte att flytta på eftersom den då klockar ner sig till några hundra MHz och blir i princip oanvändbar. Den måste strömmatas med två USB-C samtidigt. Det kan ta tiotals minuter för den att återhämta sig om en av sladdarna glappar.

Så… sätt i strömkabeln?

Helt orimligt för en bärbar dator med U-processor, som den här lär ha. Inte ens säkert att det hjälper heller. Jag noterar att jag en period hade samma typ av problem med en Thinkpad med samma processorgeneration (och typ, dvs U) en period. Lite svårt att tro att det inte finns ett samband... Något var då klart vajsing och kunde till synes slumpis leda till just brutal nedklockning, med samma symptom som följd. Tyvärr oklart för mig vad den eventuella lösningen är och var.