Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem

Jag försökte använda postnords box här om månaden. Fick leveransalternativ i appen. Var satt till ombud, jag bytte till paketbox och fick bekräftelse. Levererades till ombudet ändå (verkligen inte för stort för box).

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag försökte använda postnords box här om månaden. Fick leveransalternativ i appen. Var satt till ombud, jag bytte till paketbox och fick bekräftelse. Levererades till ombudet ändå (verkligen inte för stort för box).

Ibland är alla lådor fulla då hamnar det hos ditt ombud istället!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ibland är alla lådor fulla då hamnar det hos ditt ombud istället!

Fick ingen info om det alls. Jag har flera boxar att välja mellan. En var full så jag fick ta en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

... "En var full så jag fick ta en annan." ....

Been there. :X

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Postnords slöhet har tagit ett extra steg.
Förut bokade man hemleveranstid och de kom inte, så man fick boka om några gånger och efter en 3-4 gånger så kom grejerna hem.
Nu struntar de i att köra ut och skickar bara sms att det inte gick utan att ha försökt och att de lämnat på ombud.
När man betalat 150kr för hemleverans är såklart detta oacceptabelt.
Går inte att nå deras kundtjänst på telefon så har skickat ett mail och räknar med några dagars väntetid.
Någon som varit i samma sits och smidigt lyckats få de att göra om och göra rätt och komma hem med paketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Går inte att nå deras kundtjänst på telefon så har skickat ett mail och räknar med några dagars väntetid.

Knepet att få tala med en medarbetare är att inte säga någonting på 1-2 min när de frågar om man ringer som företag eller privatperson.

PostNord har fuckat upp rejält för mig. Beställde en limiterad produkt med BF-rabatt (ca 1000:- i rabatt). Skickades från Tyskland med DHL som lämnade över till PostNord. Stod i appen att om ingen är hemma så körs den till närmsta ombud (perfekt tänkte jag, är inte hemma och ombudet är 5 min bort).
Till min förvåning när jag kollar i appen imorse så står att man försökt leverera men misslyckats och att varan nu skickas tillbaka till Tyskland.
Ringer dem och får beskedet att de inte vet varför den returneras och kan inget göra när en retur är påbörjad.
Pratar med butiken i Tyskland som säger att de kan inte skicka ut på nytt utan jag får beställa igen (slutsåld).
Så tack PostNord! 👌

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Knepet att få tala med en medarbetare är att inte säga någonting på 1-2 min när de frågar om man ringer som företag eller privatperson.

PostNord har fuckat upp rejält för mig. Beställde en limiterad produkt med BF-rabatt (ca 1000:- i rabatt). Skickades från Tyskland med DHL som lämnade över till PostNord. Stod i appen att om ingen är hemma så körs den till närmsta ombud (perfekt tänkte jag, är inte hemma och ombudet är 5 min bort).
Till min förvåning när jag kollar i appen imorse så står att man försökt leverera men misslyckats och att varan nu skickas tillbaka till Tyskland.
Ringer dem och får beskedet att de inte vet varför den returneras och kan inget göra när en retur är påbörjad.
Pratar med butiken i Tyskland som säger att de kan inte skicka ut på nytt utan jag får beställa igen (slutsåld).
Så tack PostNord! 👌

Kontakta butiken, de kan säkert få speditören att köra tillbaka den till Sverige medan den är under transport. Är den tillbaka kan de skicka ut den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kontakta butiken, de kan säkert få speditören att köra tillbaka den till Sverige medan den är under transport. Är den tillbaka kan de skicka ut den igen.

Tyvärr redan försökt detta, men gick inte pga ”technical reasons”. De bad mig beställa igen, vilket inte går eftersom den är slut.
Det är väl inte hela världen även om det va lite surt. Är mest förvånad att PostNord själva inte kan svara på varför varan går i retur. Eller så vill man inte svara på det kanske.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Knepet att få tala med en medarbetare är att inte säga någonting på 1-2 min när de frågar om man ringer som företag eller privatperson.

PostNord har fuckat upp rejält för mig. Beställde en limiterad produkt med BF-rabatt (ca 1000:- i rabatt). Skickades från Tyskland med DHL som lämnade över till PostNord. Stod i appen att om ingen är hemma så körs den till närmsta ombud (perfekt tänkte jag, är inte hemma och ombudet är 5 min bort).
Till min förvåning när jag kollar i appen imorse så står att man försökt leverera men misslyckats och att varan nu skickas tillbaka till Tyskland.
Ringer dem och får beskedet att de inte vet varför den returneras och kan inget göra när en retur är påbörjad.
Pratar med butiken i Tyskland som säger att de kan inte skicka ut på nytt utan jag får beställa igen (slutsåld).
Så tack PostNord! 👌

Det har hänt mig några gånger att paket på utkörning gått direkt i retur till tyskland. Det frustrerande är att postnord inte kan förklara varför så skett. Adresser och allt som går att kontrollera har varit korrekt, även enligt postnord kundtjänst. Om tjänsten man betalat för inte utförs vill man veta varför och om man kan ändra något så att det kan undvikas vid nästa försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Knepet att få tala med en medarbetare är att inte säga någonting på 1-2 min när de frågar om man ringer som företag eller privatperson.

PostNord har fuckat upp rejält för mig. Beställde en limiterad produkt med BF-rabatt (ca 1000:- i rabatt). Skickades från Tyskland med DHL som lämnade över till PostNord. Stod i appen att om ingen är hemma så körs den till närmsta ombud (perfekt tänkte jag, är inte hemma och ombudet är 5 min bort).
Till min förvåning när jag kollar i appen imorse så står att man försökt leverera men misslyckats och att varan nu skickas tillbaka till Tyskland.
Ringer dem och får beskedet att de inte vet varför den returneras och kan inget göra när en retur är påbörjad.
Pratar med butiken i Tyskland som säger att de kan inte skicka ut på nytt utan jag får beställa igen (slutsåld).
Så tack PostNord! 👌

Kan säga direkt att det inte stämmer, har flertalet gånger vänt om paket och fått paket som gått i retur att vända om och faktiskt bli levererade.

Tyvärr handlar det bara om en ända sak, att ha tur och komma fram till någon som faktiskt vill hjälpa en. Hade en enorm sörja när jag beställde två par true wireless lurar från amazon med paket som gick fram och tillbaka i två veckors tid innan jag tillslut fick hem dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Well, mitt bidrag till tråden....

För några år sedan försökte jag köpa lite HDD's från Nederländerna.
Första paketet kom fram till ett ombud, lite lätt räknat 3 mil ifrån mig. Dom hade redan returnerat paketet till PostNord för omsortering och paketet hamnade på Landvetter-terminalen - å där låg paketet. Efter några dagar så ringde jag PostNords "kundservice" för att se om jag kunde åka ut och hämta paketet då det "bara" är 2 mil dit. Nope, det gick inte enligt dom. Ringde direkt till terminalen på Landvetter och dom kunde verkligen inte manuellt leta upp paketet och därav så gick det inte heller med upphämtning om jag skulle ta mig ut till deras kontor.

Så, efter ytterligare några veckors försök att styra upp detta så fick man till slut se i uppdateringarna att paketet åkte i retur.

Säljaren hörde av sig när paketet återkom och lösningen blev att jag beställda ytterligare några fler diskar så stod han för frakten den här gången. Nu fick jag kolliid och kunde följa paketet från start......

Efter typ 2 dygn landade paketet på Landvetter-terminalen och sen..... ja, sen hände ingenting!?! Så efter ett par dagar började jag ligga på PostNords "kundservice" som inte kunde göra något å "Neee, du kan inte åka ut till postkontoret ute på Landvetter, dom kan inte göra något heller".. Ringde PostNords kontor på Landvetter och dom fortsatte avisa mig helt, det fanns inget dom kunde göra för att reda ut detta.

Säljaren, vid det här laget, trodde att jag drev med honom när jag förklarade att jag inte kunde åka ut till kontoret/terminalen för att hämta ut paketet. Han bad mig ligga på PostNord lite mer.

Började nu ha kontakt med PostNord via deras e-postfunktion så jag fick allt sparat. Samma snömos om att det bara var att avvakta, att det inte gick att få någon att manuellt leta efter paketet osv. Dom kom med alla tänkbara ursäkter om varför paketet inte gick vidare så som att min adress kanske var felaktig, att det hade missats att skriva ut postnummer och fan, jag vet inte vad dom drog till med men vårt fel (alltså mitt och säljarens fel) var det helt säkert!

Efter typ ytterligare dryga 3 veckor vad det bara till att se i uppdateringarna att paketet gått i retur igen.

Säljaren hörde av sig en sista gång där han bifogade några bilder på paketet och gissa vad?! Varenda liten detalj i mina adressuppgifter var exakt 100% rätt! Han gjorde en återbetalning på diskarna men inte för frakten och sedan hörde jag inte av honom igen.

Hade fortfarande kontakt med PostNord angående ärendet för att fråga om kompensation för frakten. Det kunde inte komma på fråga, det måste avsändaren begära (men han ville inte ha mer kontakt med mig).
I varje mail så frågade varför det gick fel hela tiden på Landvetter-terminalen och ingen kunde svara på det..... tills det sista mailet där förklaringen (enligt kundservicen alltså) var:
Avsändaren hade beställt och betalat (med mina pengar så så klart) en frakttyp för privatpersoner med hemleverans till dörren - men se, det är inte en tjänst vi erbjuder i Sverige så därav så kunde paketet inte sorteras på terminalen. WTF!?!!?! Är inte det ganska vital information att informera kunderna om NÄR dom beställer frakten, eller vad då?

Aja, insåg att jag inte skulle vinna något på att fortsätta skriva eller ringa till dom. Bara erkänna sig besegrad ett par hundralappar fattigare.

Det som dock verkligen gnager i mig är att då säljaren aldrig reklamerade skiten så är detta ett utskick som i PostMords bok är en vinst i statistiken när det egentligen ska vara ett stor fett fail som med antagligen x antal andra fails borde registrerats som misslyckade uppdrag för att så småning om bli så pass många så man måste se över sina rutiner men nope, PostNord tycker uppenbart att dom skött allting snyggt ännu en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Kan säga direkt att det inte stämmer, har flertalet gånger vänt om paket och fått paket som gått i retur att vända om och faktiskt bli levererade.

Tyvärr handlar det bara om en ända sak, att ha tur och komma fram till någon som faktiskt vill hjälpa en. Hade en enorm sörja när jag beställde två par true wireless lurar från amazon med paket som gick fram och tillbaka i två veckors tid innan jag tillslut fick hem dom.

Misstänkte detta. I mitt förra jobb hade jag en hel del kontakt med speditörer och det enda jag vet va omöjligt att fixa var att byta mottagare på ett paket som landat på ett upphämtningsställe.
Trist detta iaf. Läste dock lite recensioner på säljarens sida på Trustpilot och där var iaf en person till (annat land) som aldrig fick leverans och varorna gick i retur. Jag undrar ju vad de köpt för tjänst egentligen och om strulet beror på att DHL överlämnat transporten i Sverige till PostNord. 🤨

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Well, mitt bidrag till tråden....

För några år sedan försökte jag köpa lite HDD's från Nederländerna.
Första paketet kom fram till ett ombud, lite lätt räknat 3 mil ifrån mig. Dom hade redan returnerat paketet till PostNord för omsortering och paketet hamnade på Landvetter-terminalen - å där låg paketet. Efter några dagar så ringde jag PostNords "kundservice" för att se om jag kunde åka ut och hämta paketet då det "bara" är 2 mil dit. Nope, det gick inte enligt dom. Ringde direkt till terminalen på Landvetter och dom kunde verkligen inte manuellt leta upp paketet och därav så gick det inte heller med upphämtning om jag skulle ta mig ut till deras kontor.

Så, efter ytterligare några veckors försök att styra upp detta så fick man till slut se i uppdateringarna att paketet åkte i retur.

Säljaren hörde av sig när paketet återkom och lösningen blev att jag beställda ytterligare några fler diskar så stod han för frakten den här gången. Nu fick jag kolliid och kunde följa paketet från start......

Efter typ 2 dygn landade paketet på Landvetter-terminalen och sen..... ja, sen hände ingenting!?! Så efter ett par dagar började jag ligga på PostNords "kundservice" som inte kunde göra något å "Neee, du kan inte åka ut till postkontoret ute på Landvetter, dom kan inte göra något heller".. Ringde PostNords kontor på Landvetter och dom fortsatte avisa mig helt, det fanns inget dom kunde göra för att reda ut detta.

Säljaren, vid det här laget, trodde att jag drev med honom när jag förklarade att jag inte kunde åka ut till kontoret/terminalen för att hämta ut paketet. Han bad mig ligga på PostNord lite mer.

Började nu ha kontakt med PostNord via deras e-postfunktion så jag fick allt sparat. Samma snömos om att det bara var att avvakta, att det inte gick att få någon att manuellt leta efter paketet osv. Dom kom med alla tänkbara ursäkter om varför paketet inte gick vidare så som att min adress kanske var felaktig, att det hade missats att skriva ut postnummer och fan, jag vet inte vad dom drog till med men vårt fel (alltså mitt och säljarens fel) var det helt säkert!

Efter typ ytterligare dryga 3 veckor vad det bara till att se i uppdateringarna att paketet gått i retur igen.

Säljaren hörde av sig en sista gång där han bifogade några bilder på paketet och gissa vad?! Varenda liten detalj i mina adressuppgifter var exakt 100% rätt! Han gjorde en återbetalning på diskarna men inte för frakten och sedan hörde jag inte av honom igen.

Hade fortfarande kontakt med PostNord angående ärendet för att fråga om kompensation för frakten. Det kunde inte komma på fråga, det måste avsändaren begära (men han ville inte ha mer kontakt med mig).
I varje mail så frågade varför det gick fel hela tiden på Landvetter-terminalen och ingen kunde svara på det..... tills det sista mailet där förklaringen (enligt kundservicen alltså) var:
Avsändaren hade beställt och betalat (med mina pengar så så klart) en frakttyp för privatpersoner med hemleverans till dörren - men se, det är inte en tjänst vi erbjuder i Sverige så därav så kunde paketet inte sorteras på terminalen. WTF!?!!?! Är inte det ganska vital information att informera kunderna om NÄR dom beställer frakten, eller vad då?

Aja, insåg att jag inte skulle vinna något på att fortsätta skriva eller ringa till dom. Bara erkänna sig besegrad ett par hundralappar fattigare.

Det som dock verkligen gnager i mig är att då säljaren aldrig reklamerade skiten så är detta ett utskick som i PostMords bok är en vinst i statistiken när det egentligen ska vara ett stor fett fail som med antagligen x antal andra fails borde registrerats som misslyckade uppdrag för att så småning om bli så pass många så man måste se över sina rutiner men nope, PostNord tycker uppenbart att dom skött allting snyggt ännu en gång.

Låter väldigt konstig att de inte kan sortera paketet eftersom de gör hemlevernas till privatpersoner. Borde det inte gå som någon liknande tjänst? Låter helt befängt att de inte kan sortera/leverera paket för att tjänsten är konstig. Borde man inte kontakta mottagaren eller något?

Tack för att du dela med dig.

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem

Jag är inte här för att försvara PostNord, men oftare än inte, så finns det en faktiskt, och ofta kanske rimlig, förklaring till saker.

Skrivet av skrock:

Nope, det gick inte enligt dom. Ringde direkt till terminalen på Landvetter och dom kunde verkligen inte manuellt leta upp paketet och därav så gick det inte heller med upphämtning om jag skulle ta mig ut till deras kontor.

Självklart inte, hur tänker du dig att det skulle fungera!? Pröva att ringa till ICA och fråga om det är okej att åka ut till deras centrallager för att mjölken är slut i din lokala affär.

Skrivet av skrock:

Säljaren hörde av sig när paketet återkom och lösningen blev att jag beställda ytterligare några fler diskar så stod han för frakten den här gången. Nu fick jag kolliid och kunde följa paketet från start......

Jag förstår kanske inte varför man skickar med posten igen, efter att det misslyckats en gång, men..

Skrivet av skrock:

Avsändaren hade beställt och betalat (med mina pengar så så klart) en frakttyp för privatpersoner med hemleverans till dörren - men se, det är inte en tjänst vi erbjuder i Sverige så därav så kunde paketet inte sorteras på terminalen.

Det är ju här jag tycker att många av er går fel, dels att ni underskattar komplexiteten i det globala postsystemet, och jag vågar påstå att nästan alla på sina egna jobb har motsvarande problem/byråkratiska regler, där ni tycker att det är helt självklart och logiskt.

På Apoteket kan dom inte byta ut medicin hur som helst, banken kan inte hur som helt korrigera en inbetalning till ett konto även om det är samma konotinnehavare, osv. osv. (säg vad du jobbar med så kommer jag på 5st såna saker gällande ditt jobb också.
Saker som för någon utifrån skulle kunna tyckas vara en absolut självklart, men där du säger "självklart kan man inte bara...")

Skrivet av skrock:

Är inte det ganska vital information att informera kunderna om NÄR dom beställer frakten, eller vad då?

Jag tycker det är upp till den som köper produkten (frakten i det här fallet) att se till att man köper rätt produkt.

Det är en oundviklig effekt av e-handeln.

Det globala postsystemet då...jag har säkert dragit det här förut. Varje land har alltså en egen nationell post, anpassat efter det landets unika förutsättningar (ett land som Island kan självklart inte ha samma system som Vatikanstaten, eller Singapore)
Det finns inga gemensamma (data)-system, och den ekonomiska biten är möjligtvis ett ämne för en helt egen tråd.

Trots detta så ska det gå, och går, att skicka post till världens alla länder.

Jag skulle gissa att köparen av frakten, för att spara pengar, har köpt den själv på nätet, vem tycker du då ska informera henom?

Skrivet av skrock:

Det som dock verkligen gnager i mig är att då säljaren aldrig reklamerade skiten så är detta ett utskick som i PostMords bok är en vinst i statistiken.

Hur menar du att det är en vinst i statistiken? Ekonomiskt är det en dubbelförlust, avsändaren har inte betalat 1krona till Postnord, och dom får dessutom hantera försändelsen 2ggr, eftersom dom måste skicka tillbaka den, vilket såklart tar en hel del resurser, enbart eftersom avsändaren köpt fel tjänst.

Vi kanske ska instifta ett nytt ord i den här tråden, PNDS.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med Postnord. Har lantbrevbäring. Får paket hem (utan extra kostnad ) och kan skicka paket från min dörr. Postnord är utan konkurrens bäst för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag är inte här för att försvara PostNord

Är det inte exakt det du är här för?

Skrivet av Xeonist:

Det är ju här jag tycker att många av er går fel, dels att ni underskattar komplexiteten i det globala postsystemet, och jag vågar påstå att nästan alla på sina egna jobb har motsvarande problem/byråkratiska regler, där ni tycker att det är helt självklart och logiskt.

Tvärtom. Det är pga komplexiteten som vi behöver hjälp och inte kan antas kunna allt om olika tjänster och hur det fungerar när en speditör överlämnar ett uppdrag till en annan osv.

Skrivet av Xeonist:

På Apoteket kan dom inte byta ut medicin hur som helst, banken kan inte hur som helt korrigera en inbetalning till ett konto även om det är samma konotinnehavare, osv. osv. (säg vad du jobbar med så kommer jag på 5st såna saker gällande ditt jobb också.

Jobbar som Key account manager. Mitt jobb går ut på att ta hand om våra största kunder. Utveckla affären ihop och se till att vi har en bra relation över tid. Införsäljning är viktigt men att se till att saker flyter på är långt viktigare i min roll. Själva sälj-biten är en ganska liten del av mitt yrke.

Skrivet av Xeonist:

Jag tycker det är upp till den som köper produkten (frakten i det här fallet) att se till att man köper rätt produkt.

I det här fallet har man ju sålt en tjänst som inte fungerar. Det är säljarens skyldighet att informera om en produkt eller tjänst. Du kan inte sälja en tjänst (eller vara) som inte fungerar
och hävda att det är köparens fel.

Skrivet av Xeonist:

Det globala postsystemet då...jag har säkert dragit det här förut. Varje land har alltså en egen nationell post, anpassat efter det landets unika förutsättningar (ett land som Island kan självklart inte ha samma system som Vatikanstaten, eller Singapore)
Det finns inga gemensamma (data)-system, och den ekonomiska biten är möjligtvis ett ämne för en helt egen tråd.

Ja men detta är rätt ointressant för oss som konsumenter.
Om du köper en produkt av mig och den är trasig, ska jag ställa mig och förklara att ja du vet den är jävligt svår att tillverka den här produkten.
Tar man betalt för en tjänst så ska man också leverera det man tar betalt för. Punkt.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Knepet att få tala med en medarbetare är att inte säga någonting på 1-2 min när de frågar om man ringer som företag eller privatperson.

PostNord har fuckat upp rejält för mig. Beställde en limiterad produkt med BF-rabatt (ca 1000:- i rabatt). Skickades från Tyskland med DHL som lämnade över till PostNord. Stod i appen att om ingen är hemma så körs den till närmsta ombud (perfekt tänkte jag, är inte hemma och ombudet är 5 min bort).
Till min förvåning när jag kollar i appen imorse så står att man försökt leverera men misslyckats och att varan nu skickas tillbaka till Tyskland.
Ringer dem och får beskedet att de inte vet varför den returneras och kan inget göra när en retur är påbörjad.
Pratar med butiken i Tyskland som säger att de kan inte skicka ut på nytt utan jag får beställa igen (slutsåld).
Så tack PostNord! 👌

Uppdatering:
Paketet kom till Danmark sen har det vänt igen och är nu tillbaka i Härryda. Ska det åka jojo mellan olika länder nu?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Tvärtom. Det är pga komplexiteten som vi behöver hjälp och inte kan antas kunna allt om olika tjänster och hur det fungerar när en speditör överlämnar ett uppdrag till en annan osv.

Då går man till en butik eller en tjänsteleverantör som hjälper en med det.

Jag sätter 1000kr på att den som har köpt den här tjänsten inte har kollat upp vad som gäller.

Det är ju omöjligt för den som säljer tjänsten, i det här fallet tyska posten, att veta om mottagaren är ett företag eller en privatperson.
Om den som köper produkten då köper en tjänst som bara levereras till företag (eller tvärtom) så faller ansvaret enkom på den som har köpt tjänsten.

Skrivet av eFoppa:

I det här fallet har man ju sålt en tjänst som inte fungerar.

Nej, köparen har köpt en tjänst som inte fungerar (se ovan)

Skrivet av eFoppa:

Det är säljarens skyldighet att informera om en produkt eller tjänst. Du kan inte sälja en tjänst (eller vara) som inte fungerar

Och köper man en sak på internet så är det enda sättet att informera kunden via text, då är det upp till köparen att läsa den texten.

Skrivet av eFoppa:

Ja men detta är rätt ointressant för oss som konsumenter.
Om du köper en produkt av mig och den är trasig, ska jag ställa mig och förklara att ja du vet den är jävligt svår att tillverka den här produkten.

Nej men om du säljer en 4k TV, och jag tror att jag köper en 8k TV, så faller det ansvaret enbart på mig, med mindre än att du uttryckligen har sagt att det är en 8k TV.

Vad är erat mål? Om erat mål är att fortsätta göra fel, och fortsätta klaga, feel free! Goal achieved, men är det inte bättre att ni faktiskt informerar er om hur saker fungerar, vilket såklart ökar era chanser att göra rätt?

Permalänk
Medlem

Du bad folk skriva sitt yrke så skulle du lista 5 byråkratiska hinder. Jag listade mitt yrke men du hittade inga byråkratiska hinder eller? Låter mest som du sitter och gläfser.

Skrivet av Xeonist:

Då går man till en butik eller en tjänsteleverantör som hjälper en med det.

Det kan man göra. Men det är också oväsentligt i detta fall. Har köparen köpt en vara eller tjänst av en säljare är DEN säljaren skyldig att uppfylla sin del av avtalet.

Skrivet av Xeonist:

Det är ju omöjligt för den som säljer tjänsten, i det här fallet tyska posten, att veta om mottagaren är ett företag eller en privatperson.
Om den som köper produkten då köper en tjänst som bara levereras till företag (eller tvärtom) så faller ansvaret enkom på den som har köpt tjänsten.

Det är korrekt att DHL inte vet detta. Leverans av post är dock inte att betrakta som villkor i en remburs vilket du verkar haka upp dig på. I den här personens fall hade det kunnat lösas genom lite vanlig kundservice.

Skrivet av Xeonist:

Nej, köparen har köpt en tjänst som inte fungerar (se ovan)

Det är samma sak. Du kan logiskt nog inte sälja en felfri vara om varan är beskaffad med fel. Samma gäller en tjänst.

Skrivet av Xeonist:

Och köper man en sak på internet så är det enda sättet att informera kunden via text, då är det upp till köparen att läsa den texten.

Så är det absolut inte. Mina största kunder bedriver alla e-handel. Text är en stor och viktig del av informationen. Det finns andra sätt att kommunicera också. Vid själva köpet av tjänsten är det text (misstänker att de inte använt någon video).
Huruvida säljaren köpt fel tjänst eller ej är ju ren spekulation, det jag reagerar på är att PostNord verkade ovilliga att hjälpa.

Skrivet av Xeonist:

Nej men om du säljer en 4k TV, och jag tror att jag köper en 8k TV, så faller det ansvaret enbart på mig, med mindre än att du uttryckligen har sagt att det är en 8k TV.

Om du säger att du vill köpa en 8k TV och säljaren plockar fram en 4k tv faller ansvaret på säljaren även om det står 4K på kartongen.

Skrivet av Xeonist:

Vad är erat mål? Om erat mål är att fortsätta göra fel, och fortsätta klaga, feel free! Goal achieved, men är det inte bättre att ni faktiskt informerar er om hur saker fungerar, vilket såklart ökar era chanser att göra rätt?

Kan inte svara för hela tråden men personligen har jag inget ”mål”. Tycker dock det är meningsfullt att utbyta både erfarenheter men framförallt tips på vad man kan göra och hur man kan få hjälp med olika problem.
Du säger själv att majoriteten som klagar har dålig koll. Är det inte då väldigt lämpligt att hjälpa och informera varandra?
Frågan är ju snarare vad du gör här? Du råkar inte jobba på PostNord?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

I det här fallet har man ju sålt en tjänst som inte fungerar. Det är säljarens skyldighet att informera om en produkt eller tjänst. Du kan inte sälja en tjänst (eller vara) som inte fungerar
och hävda att det är köparens fel.

Tycker inte du är seriös här, för den som postaren hänvisar till och benämner som köparen av tjänsten är säljaren av varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tycker inte du är seriös här, för den som postaren hänvisar till och benämner som köparen av tjänsten är säljaren av varan.

Jag har aldrig påstått något annat heller.
I 99,99 % av alla köp som skickas med frakt är det säljaren av vara som är köparen av frakt. Vart vill du komma?

Säljaren av frakten bör upplysa köparen av frakten vilka villkor som gäller. Om detta skett korrekt eller ej är bara gissningar. Uppenbarligen har köparen av frakten inte valt rätt metod, alternativt har PostNord slarvat. Vi vet inte hur avtalet ser ut dels mellan säljaren av frakten eller mellan de olika speditörerna.

För att återgå till mitt paket. Jag känner inte till någon tjänst där man skickar tillbaka ett paket samma dag som man försökt leverera det.
Det är ju märkligt, nej osannolikt att en stor butik som skickar varor över hela världen köper frakttjänster som kräver att mottagaren är hemma (eller att den lokala speditören faktiskt gör ett leveransförsök), annars går varorna direkt i retur. Det vore ekonomisk ohållbart.

Ni som är kunniga i posthanteringen, vilken tjänst är det säljaren av min vara köpt där paketet går direkt i retur, men på väg tillbaka till Tyskland vänder paketet återigen till Sverige?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har aldrig påstått något annat heller.
I 99,99 % av alla köp som skickas med frakt är det säljaren av vara som är köparen av frakt. Vart vill du komma?

Säljaren av frakten bör upplysa köparen av frakten vilka villkor som gäller. Om detta skett korrekt eller ej är bara gissningar. Uppenbarligen har köparen av frakten inte valt rätt metod, alternativt har PostNord slarvat. Vi vet inte hur avtalet ser ut dels mellan säljaren av frakten eller mellan de olika speditörerna.

För att återgå till mitt paket. Jag känner inte till någon tjänst där man skickar tillbaka ett paket samma dag som man försökt leverera det.
Det är ju märkligt, nej osannolikt att en stor butik som skickar varor över hela världen köper frakttjänster som kräver att mottagaren är hemma (eller att den lokala speditören faktiskt gör ett leveransförsök), annars går varorna direkt i retur. Det vore ekonomisk ohållbart.

Ni som är kunniga i posthanteringen, vilken tjänst är det säljaren av min vara köpt där paketet går direkt i retur, men på väg tillbaka till Tyskland vänder paketet återigen till Sverige?

Spelar ingen roll vem som slarvat, den enda som har något ansvar mot dig är säljaren. Ingen annan har något ansvar mot dig, och säljarna är givetvis medvetna om problem som kan och som uppstår med frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar ingen roll vem som slarvat, den enda som har något ansvar mot dig är säljaren. Ingen annan har något ansvar mot dig, och säljarna är givetvis medvetna om problem som kan och som uppstår med frakten.

Ja? Ingen som påstått något annat heller.
Säljare av vara har avtal med köpare av vara (där kan inkluderas att varan ska avhämtas eller levereras)
Om den levereras ingår säljaren av vara ett avtal med en speditör för leverans av vara.

För en köpare av vara spelar det absolut roll vem som slarvar. Jag undviker exempelvis att köpa varor av säljare som fraktar med Airmee. Även UPS är ingen favorit. PostNord brukar sköta sig, men detta året har de slarvat med ett antal av mina försändelser både med mig som avsändare och mottagare.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Ja? Ingen som påstått något annat heller.
Säljare av vara har avtal med köpare av vara (där kan inkluderas att varan ska avhämtas eller levereras)
Om den levereras ingår säljaren av vara ett avtal med en speditör för leverans av vara.

För en köpare av vara spelar det absolut roll vem som slarvar. Jag undviker exempelvis att köpa varor av säljare som fraktar med Airmee. Även UPS är ingen favorit. PostNord brukar sköta sig, men detta året har de slarvat med ett antal av mina försändelser både med mig som avsändare och mottagare.

Får du ingen länk av Postnord där du får välja hur leverans ska gå till är det kört, du har inget att säga till om hur varan levereras. Vi kan nog räkna bort att någon utländsk speditör skulle beställa flexchange. Sen är det givetvis fritt för avsändaren att försöka ändra via avsändande speditör. Hade det varit en svensk säljare hade du eventuellt kunna ta det som täckköp.

Hemleverans och företagspaket med utkörning är ett stort gissel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Får du ingen länk av Postnord där du får välja hur leverans ska gå till är det kört, du har inget att säga till om hur varan levereras. Vi kan nog räkna bort att någon utländsk speditör skulle beställa flexchange. Sen är det givetvis fritt för avsändaren att försöka ändra via avsändande speditör. Hade det varit en svensk säljare hade du eventuellt kunna ta det som täckköp.

Hemleverans och företagspaket med utkörning är ett stort gissel.

Så är det.
I mitt fall är det inget jag kan göra annat än att kräva pengarna tillbaka för varan av säljaren. Det är lite svårt att begripa hur varan återigen kan hamna i Sverige när postnord bestämt sig för att inte leverera den till mig utan skicka tillbaka den. Jag kan bara spekulera i vilka fel som begås.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Så är det.
I mitt fall är det inget jag kan göra annat än att kräva pengarna tillbaka för varan av säljaren. Det är lite svårt att begripa hur varan återigen kan hamna i Sverige när postnord bestämt sig för att inte leverera den till mig utan skicka tillbaka den. Jag kan bara spekulera i vilka fel som begås.

Samtidigt så behöver nog inte säljaren gör mer än att logga in på en hemsida hos speditören för att fixa det åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Samtidigt så behöver nog inte säljaren gör mer än att logga in på en hemsida hos speditören för att fixa det åt dig.

Så funkar det i Sverige iaf. När jag skickade grejer till privatpersoner var det bara att kontakta speditören. De flesta har ett kortnummer för detta.
Säljaren lät ovillig att bistå med hjälp i mitt fall men kanske är det precis vad de gjort utan att meddela mig. Nåja, dyker den upp blir jag glad. Om inte så är det inte hela världen heller, ifall jag får tillbaka stålarna.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av skrock:

Well, mitt bidrag till tråden....

För några år sedan försökte jag köpa lite HDD's från Nederländerna.
Första paketet kom fram till ett ombud, lite lätt räknat 3 mil ifrån mig. Dom hade redan returnerat paketet till PostNord för omsortering och paketet hamnade på Landvetter-terminalen - å där låg paketet. Efter några dagar så ringde jag PostNords "kundservice" för att se om jag kunde åka ut och hämta paketet då det "bara" är 2 mil dit. Nope, det gick inte enligt dom. Ringde direkt till terminalen på Landvetter och dom kunde verkligen inte manuellt leta upp paketet och därav så gick det inte heller med upphämtning om jag skulle ta mig ut till deras kontor.

Så, efter ytterligare några veckors försök att styra upp detta så fick man till slut se i uppdateringarna att paketet åkte i retur.

Säljaren hörde av sig när paketet återkom och lösningen blev att jag beställda ytterligare några fler diskar så stod han för frakten den här gången. Nu fick jag kolliid och kunde följa paketet från start......

Efter typ 2 dygn landade paketet på Landvetter-terminalen och sen..... ja, sen hände ingenting!?! Så efter ett par dagar började jag ligga på PostNords "kundservice" som inte kunde göra något å "Neee, du kan inte åka ut till postkontoret ute på Landvetter, dom kan inte göra något heller".. Ringde PostNords kontor på Landvetter och dom fortsatte avisa mig helt, det fanns inget dom kunde göra för att reda ut detta.

Säljaren, vid det här laget, trodde att jag drev med honom när jag förklarade att jag inte kunde åka ut till kontoret/terminalen för att hämta ut paketet. Han bad mig ligga på PostNord lite mer.

Började nu ha kontakt med PostNord via deras e-postfunktion så jag fick allt sparat. Samma snömos om att det bara var att avvakta, att det inte gick att få någon att manuellt leta efter paketet osv. Dom kom med alla tänkbara ursäkter om varför paketet inte gick vidare så som att min adress kanske var felaktig, att det hade missats att skriva ut postnummer och fan, jag vet inte vad dom drog till med men vårt fel (alltså mitt och säljarens fel) var det helt säkert!

Efter typ ytterligare dryga 3 veckor vad det bara till att se i uppdateringarna att paketet gått i retur igen.

Säljaren hörde av sig en sista gång där han bifogade några bilder på paketet och gissa vad?! Varenda liten detalj i mina adressuppgifter var exakt 100% rätt! Han gjorde en återbetalning på diskarna men inte för frakten och sedan hörde jag inte av honom igen.

Hade fortfarande kontakt med PostNord angående ärendet för att fråga om kompensation för frakten. Det kunde inte komma på fråga, det måste avsändaren begära (men han ville inte ha mer kontakt med mig).
I varje mail så frågade varför det gick fel hela tiden på Landvetter-terminalen och ingen kunde svara på det..... tills det sista mailet där förklaringen (enligt kundservicen alltså) var:
Avsändaren hade beställt och betalat (med mina pengar så så klart) en frakttyp för privatpersoner med hemleverans till dörren - men se, det är inte en tjänst vi erbjuder i Sverige så därav så kunde paketet inte sorteras på terminalen. WTF!?!!?! Är inte det ganska vital information att informera kunderna om NÄR dom beställer frakten, eller vad då?

Aja, insåg att jag inte skulle vinna något på att fortsätta skriva eller ringa till dom. Bara erkänna sig besegrad ett par hundralappar fattigare.

Det som dock verkligen gnager i mig är att då säljaren aldrig reklamerade skiten så är detta ett utskick som i PostMords bok är en vinst i statistiken när det egentligen ska vara ett stor fett fail som med antagligen x antal andra fails borde registrerats som misslyckade uppdrag för att så småning om bli så pass många så man måste se över sina rutiner men nope, PostNord tycker uppenbart att dom skött allting snyggt ännu en gång.

Dold text
Skrivet av Xeonist:

Jag är inte här för att försvara PostNord, men oftare än inte, så finns det en faktiskt, och ofta kanske rimlig, förklaring till saker.

Självklart inte, hur tänker du dig att det skulle fungera!? Pröva att ringa till ICA och fråga om det är okej att åka ut till deras centrallager för att mjölken är slut i din lokala affär.

Jag förstår kanske inte varför man skickar med posten igen, efter att det misslyckats en gång, men..

Det är ju här jag tycker att många av er går fel, dels att ni underskattar komplexiteten i det globala postsystemet, och jag vågar påstå att nästan alla på sina egna jobb har motsvarande problem/byråkratiska regler, där ni tycker att det är helt självklart och logiskt.

På Apoteket kan dom inte byta ut medicin hur som helst, banken kan inte hur som helt korrigera en inbetalning till ett konto även om det är samma konotinnehavare, osv. osv. (säg vad du jobbar med så kommer jag på 5st såna saker gällande ditt jobb också.
Saker som för någon utifrån skulle kunna tyckas vara en absolut självklart, men där du säger "självklart kan man inte bara...")

Jag tycker det är upp till den som köper produkten (frakten i det här fallet) att se till att man köper rätt produkt.

Det är en oundviklig effekt av e-handeln.

Det globala postsystemet då...jag har säkert dragit det här förut. Varje land har alltså en egen nationell post, anpassat efter det landets unika förutsättningar (ett land som Island kan självklart inte ha samma system som Vatikanstaten, eller Singapore)
Det finns inga gemensamma (data)-system, och den ekonomiska biten är möjligtvis ett ämne för en helt egen tråd.

Trots detta så ska det gå, och går, att skicka post till världens alla länder.

Jag skulle gissa att köparen av frakten, för att spara pengar, har köpt den själv på nätet, vem tycker du då ska informera henom?

Hur menar du att det är en vinst i statistiken? Ekonomiskt är det en dubbelförlust, avsändaren har inte betalat 1krona till Postnord, och dom får dessutom hantera försändelsen 2ggr, eftersom dom måste skicka tillbaka den, vilket såklart tar en hel del resurser, enbart eftersom avsändaren köpt fel tjänst.

Vi kanske ska instifta ett nytt ord i den här tråden, PNDS.

Dold text

OK, tack för feedbacken.

Detaljer som inte kom med i mitt första inlägg är bla att säljaren använde sig av DHL som av någon anledning togs emot och skulle hanteras av PostNord här i Sverige. Vet inte om det spelar någon roll när det kom till den sista bortförklaringen där man skrev att PostNord inte erbjöd hemleverans på den typ av försändelse jag skulle ta emot. Frågan är om den anställde på kundservice drog en rövare i förhoppning om att jag skulle sluta kräva fler svar på varför det hela gick bananas - och se på fan, finten lyckades, där gav jag faktiskt upp.

Värt att notera är att säljaren via Ebay sålde av ett antal hundra diskar till olika länder så väl inom som utom EU och han menade på att aldrig någonsin har han mött på något så oproffsigt företag som PostNord - och det efter att jag med mycket möda lyckades övertyga honom om att jag inte drev/jävlades med honom. När han fick en kopia på hela min korrespondens med PostNord och kunde köra egen google-translate på dom så trillade pengen ner - det var inte jag som var lat, som inte orkade ringa runt eller för den delen åka ut till kontoret/terminalen för att reda ut försändelsen på plats.

Det ironiska är att jag jobbade faktiskt på Posten i samma veva som företaget på riktigt började halka utför. Under flera år jobbade jag på en av de större terminalerna i Sverige.

Summan av min arbetserfarenhet (det var på väg att bli ett väääldigt långt inlägg) från Posten är att i under det första åren så hade dom gamla rävarna jag fick nöjet att jobba med gjort typ precis allt för att reda upp en misslyckad leverans - och det var helt OK för det ingick i Postens uppdrag. Detta börjades tyvärr förändras under slutet på min tid hos Posten och de var ganska många uppgivna kollegor man lämnade när man själv gick vidare.

För oss som faktiskt fick uppleva hur ett bra postverksamhet fungerade (o ja, den hade brister) så är dagens PostNord faktiskt ett stor jävla skämt (enligt mig) och detta till trotts att man har tillgång till teknik man aldrig hade kunnat drömma om på den tiden det begav sig.

Liknelsen med ICA's centrallager är tyvärr sann så som verksamheten ser ut i dag hur tragiskt det än är. Ledorden är uppenbart kvantitet före kvalitet och det verkar uppenbart tillräckligt många vara nöjda med för annars hade det väl skett en förändring...

Permalänk
Medlem

Faktiskt aldrig haft något problem med PostNord alls, däremot så har Schenker på något magiskt sätt lyckats slarva bort mitt 7900 XTX. Väntat en vecka nu utan någon som helst uppdatering så får se var det blir utav situationen :')

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Faktiskt aldrig haft något problem med PostNord alls, däremot så har Schenker på något magiskt sätt lyckats slarva bort mitt 7900 XTX. Väntat en vecka nu utan någon som helst uppdatering så får se var det blir utav situationen :')

Vad säger supporten då när du kontaktar dom?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X