Permalänk
Medlem

1 dag gammal laptop strular vid spel

Hej. har precis fått hem min nya laptop, och den är under all kritik,

MSI Katana 15 15,6" QHD 165 Hz
GeForce RTX 4070
Core i9-13900H
16 GB RAM
1 TB SSD
Win 11

Och en extern 27" 165hz skärm med HDMI

Spelar till 95% endast Rust, på ganska hög quality, men datorn får fryslagg konstant och spelet dör och stängs ner.
Har uppdaterat allt inom windows update, GeForce Experience

Enligt MSI Center tuffar GPU usage på nästan 90-100%, temp runt 80 grader.
båda fläktarna ligger över 2500 RPM.

Vad fan ska jag ta mig till??

windows 11
Permalänk
Medlem

Fler spel än Rust som bråkar?

Jag får microstutters i Rust, men det beror på garbage collectorn.
Jag får ändra gc_buffer från 256 till 1024 eller 2048 så försvinner det. (hade provat 512-1024 pga 16gb ram)

Meeeen just nu så låter det som du har andra problem än garbage collectorn.

Kör du Win11?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Fler spel än Rust som bråkar?

Jag får microstutters i Rust, men det beror på garbage collectorn.
Jag får ändra gc_buffer från 256 till 1024 eller 2048 så försvinner det. (hade provat 512-1024 pga 16gb ram)

Meeeen just nu så låter det som du har andra problem än garbage collectorn.

Kör du Win11?

Dota 2 strulade till en början men det berodde på att datorn hade säkert 20 uppdateringar i Windows update,

förklara för en lekman, vad är och hur ändrar jag gc_buffer? är det i consolen inne i Rust? Yes jag kör Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FIFTY186:

Dota 2 strulade till en början men det berodde på att datorn hade säkert 20 uppdateringar i Windows update,

förklara för en lekman, vad är och hur ändrar jag gc_buffer? är det i consolen inne i Rust? Yes jag kör Win 11

Det är i Rust, borde gå att köra som startup command på något sätt. Jag skriver in det manuellt via F1 (console). Men mitt spel frös till, gärna när det kom motståndare i bild.

Jag hade provat belasta datorn lite, typ 3DMark och memtest och CPU-tester för att få lite info om vad felet kan vara.