Metas sociala medier-plattform Threads lanseras i EU

Permalänk
Melding Plague

Metas sociala medier-plattform Threads lanseras i EU

Meta släppte sitt alternativ till Twitter i somras, men EU fick vänta på grund av stramare regelverk. Nu verkar dock sociala medier-plattformen vara på väg till våra trakter också.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror jag undviker denna, och Twitter, och Metas andra tjänster… inget nytt under solen

Permalänk
Medlem

Avstår från Facebook och Instagram, så jag lär väl avstå från denna med.

Har ingen tillit till Zuckerberg & co vad gäller min data.

Permalänk
Medlem

Inget man använder

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Lämnat alla dessa plattformar utom Facebook & Messenger då det är för djupt rotat mellan vänner och familj tyvärr annars skulle jag försvunnit därifrån också.

Detta blir nog ingen succé i Sverige då vi inte verkar gilla förändringar här i landet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Använder någon Threads egentligen? Dead on arrival vad det verkade, då när det lanserades i USA. Fick mig att tänka på Mastodon som ingen heller verkar använda eller prata om längre.

När jag hör Threads tänker jag mer på smarta hem-protokollet Thread som faktiskt snackas om ibland iallafall. Men jag är ingen sociala medie-användare av rang så har inte någon större koll. Men man ser ju aldrig knappar i stil med "följ oss på X, Facebook, Tiktok" och annan liknande skit.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Lämnat alla dessa plattformar utom Facebook & Messenger då det är för djupt rotat mellan vänner och familj tyvärr annars skulle jag försvunnit därifrån också.

Detta blir nog ingen succé i Sverige då vi inte verkar gilla förändringar här i landet

Samma här, enda anledningen att jag har Facebook/Messenger kvar. Hade gärna sett något bättre ersätta detta men ser rätt svårt ut tyvärr.

Kunde nog gärna få loopa runt till ICQ för min del.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Samma här, enda anledningen att jag har Facebook/Messenger kvar. Hade gärna sett något bättre ersätta detta men ser rätt svårt ut tyvärr.

Kunde nog gärna få loopa runt till ICQ för min del.

ICQ ägs av "Digital Sky Technologies (known today as Mail.ru Group)", så för mig känns det lite som det kvittar vilka tjänster man använder då ens privatliv är kört så fort man pluggar i nätverkskabeln..

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Samma här, enda anledningen att jag har Facebook/Messenger kvar. Hade gärna sett något bättre ersätta detta men ser rätt svårt ut tyvärr.

Kunde nog gärna få loopa runt till ICQ för min del.

Jag var på ungefär samma nivå, har inte haft Facebook på telefonen på åtminstone 4 år. Sen med den senaste förändringen så har jag inte loggat in mer på datorn. Så kontot finns kvar men jag använder det inte, gick förvånansvärt enkelt att få dom närmaste att förstå att "skicka ett SMS" är det enda som fungerar.

Det enda jag kan sakna är intressegrupper där Facebook varit en slags samlingsplatform, men inte direkt någon dealbreaker för min egen del att tappa dom.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

Nej vi vill inte ha skräpet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Lämnat alla dessa plattformar utom Facebook & Messenger då det är för djupt rotat mellan vänner och familj tyvärr annars skulle jag försvunnit därifrån också.

Detta blir nog ingen succé i Sverige då vi inte verkar gilla förändringar här i landet

Hittar inte undersökningen nu men runt 1/3 av befolkningen mellan 16-65 (osäker på exakt ålder) använder TikTok i Sverige vilket var över många länder i västvärlden, så beror nog helt på hur trendigt det blir. Threads har väl inte fått en lysande start i USA heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Hittar inte undersökningen nu men runt 1/3 av befolkningen mellan 16-65 (osäker på exakt ålder) använder TikTok i Sverige vilket var över många länder i västvärlden, så beror nog helt på hur trendigt det blir. Threads har väl inte fått en lysande start i USA heller?

Jag scrollade TikTok ett tag med men min hjärna blev helt stekt av all dopamin så det slängdes illa kvickt från telefonen... riktigt farligt!

Hoppas framtida generationer förstår faran i att ha för mycket närvaro på nätet och bruka det all sin vakna tid.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Threads är den app som nått 100miljoner användare fortast, och sedan vunnit igen på att tappa nästan hela beståndet.
Deras retention är så låg att jag undrar varför dom ens försöker lansera produkten här i Europa, om deras bästa feature är att Meta äger produkten så får dom köra några sprintar till...

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag scrollade TikTok ett tag med men min hjärna blev helt stekt av all dopamin så det slängdes illa kvickt från telefonen... riktigt farligt!

Hoppas framtida generationer förstår faran i att ha för mycket närvaro på nätet och bruka det all sin vakna tid.

Ja sambon är lärare så hon testade för att se vad ungdomarna pratade om. Och jag lånade hennes konto en kväll och algoritmen var verkligen ruggigt effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Lämnat alla dessa plattformar utom Facebook & Messenger då det är för djupt rotat mellan vänner och familj tyvärr annars skulle jag försvunnit därifrån också.

Detta blir nog ingen succé i Sverige då vi inte verkar gilla förändringar här i landet

Det där stämmer inte. Det är många tjänster som först släpps i Sverige just för att det är en marknad som börjar använda nya tjänster väldigt snabbt, till skillnad från många andra länder.

Permalänk
Medlem

Många politiker använder Twitter idag. Kommer nån gå över till Threads tro? Först då blir det taget på allvar tror jag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Threads är den app som nått 100miljoner användare fortast, och sedan vunnit igen på att tappa nästan hela beståndet.
Deras retention är så låg att jag undrar varför dom ens försöker lansera produkten här i Europa, om deras bästa feature är att Meta äger produkten så får dom köra några sprintar till...

För att media marknadsförde Threads med att gratis reklam och massa politiker ville få det och låta som att ”Threads är det som är inne”.

Permalänk
Medlem

Lika intressant som twitter antar jag, ett forum för inbördes beundran.

Twitter går ju inte att läsa om man inte har konto, så det går bort. Threads har jag nog aldrig sett en länk till ens.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Håller med er andra. Nej tack till detta.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

DOA, inget nytt under solen.

Permalänk
Medlem

Personligen försöker jag få tag på en inbjudan till Bluesky som Twitter-alternativ, men har fortfarande inte hittat någon...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Personligen försöker jag få tag på en inbjudan till Bluesky som Twitter-alternativ, men har fortfarande inte hittat någon...

Jag har en över tror jag om du vill ha. Fick två mail från dom men använde bara ena.

Permalänk
Medlem

Meta = censur = "Freedom of reach" baserat på idioligiskgrund.