Permalänk
Inaktiv

Endast PC med Seg WIFI, Varför?

Hej,

Har en asus moderkort med inbyggd wifi, moderkortet har också en medföljande antenn för bättre uppkoppling.
Vissa timmar / dagar så är min internet väldigt seg med PCn, men med min mobiltelefon och datorskärm (smart monitor med wifi) så funkar wifin väldigt bra, under samma tidpunkt. Endast PCn som förlorar upp och nedladdning hastighet. Vet ni varför?

Jag får t.o.m. bättre hastighet på PCn när jag kopplar bort medföljande antennen.

I normalfallet så funkar det mycket bättre med antennen.

Får normalfallet hastigheter vid 400+ mbit/s upp och nedladdning.
Men de enstaka timmarna får PCn endast <90 mbit/s och gör jag testning igen visar den <20mbit/s, dvs den hoppar mellan 20-400 mbit/s för varje testning jag kör osv..

testade med laptop wifi nu, även den blir seg. Ska man ringa internetleverantör?

hastigheten hoppar mellan 20-400 mbit/s för varje testkörning på bredbandskollen.

Permalänk
Inaktiv

-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Jag får t.o.m. bättre hastighet på PCn när jag kopplar bort medföljande antennen.

I normalfallet så funkar det mycket bättre med antennen.

Det där med antennen låter inte så troligt. Om det är så beror det antagligen på att kortet byter från 5 GHz till 2,4 GHz eller tvärtom när du tar bort antennen.

20-90 Mbit/s är rimliga hastigheter för 2,4 GHz med dålig-halvkass täckning.

Ta reda på mer om vad som händer, genom att köra rätt powershell-kommandon (nej jag orkar inte ta reda på hur man gör i Windows) eller logga in i routern och titta på vilket band du kör på och hur signalstyrkan ser ut .

Så här ser det till exempel ut i en av mina accesspunkter. Två klienter som inte gör något, en på 5 GHz och en på 2,4 GHz, båda med ganska bra signalstyrka och relativt lite störningar. Du vill titta på motsvarande när du laddar ner något på datorn.