Python, keyboard-modul, måste vara i root men jag gör fel...

Permalänk
Medlem

Python, keyboard-modul, måste vara i root men jag gör fel...

Linux, PyCharm, Python.

Jag har sett några timmar video om hur man skriver kod och tänkte nu laborera på egen hand för lära mig på riktigt.
Men börjar tappa tålamodet nu när jag försöker få shift att blinka 10 gånger på tangentbordet.

ChatGPT föreslår:

import keyboard import time def toggle_keyboard_lights(): for _ in range(10): keyboard.press_and_release('scroll lock') time.sleep(1) keyboard.press_and_release('scroll lock') time.sleep(1) toggle_keyboard_lights()

Jag lägger till modulen i settings och kör koden.
Men då säger den att jag måste vara i root för att fålov att köra keyboard modulen.
Jag prövar då att via terminalen, köra sudo pyhton <filen.py>
Men får som svar att den inte kan hitta keyboard modulen.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem

Du måste nog installera keyboard modulen.

pip install keyboard

https://pypi.org/project/keyboard/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexbert:

Du måste nog installera keyboard modulen.
pip install keyboard
https://pypi.org/project/keyboard/

Den har jag installerat
Requirement already satisfied: keyboard in ./.local/lib/python3.12/site-packages (0.13.5)

Rättelse, när jag körde sudo pip install keyboard då installerade den igen. (alltså behöver jag installera saker via sudo)
Och nu kör den programmet men det blinkade inte på tangentbordet. haha. Nåväl, ett steg framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faber:

Linux, PyCharm, Python.

Jag har sett några timmar video om hur man skriver kod och tänkte nu laborera på egen hand för lära mig på riktigt.
Men börjar tappa tålamodet nu när jag försöker få shift att blinka 10 gånger på tangentbordet.

ChatGPT föreslår:

import keyboard import time def toggle_keyboard_lights(): for _ in range(10): keyboard.press_and_release('scroll lock') time.sleep(1) keyboard.press_and_release('scroll lock') time.sleep(1) toggle_keyboard_lights()

Jag lägger till modulen i settings och kör koden.
Men då säger den att jag måste vara i root för att fålov att köra keyboard modulen.
Jag prövar då att via terminalen, köra sudo pyhton <filen.py>
Men får som svar att den inte kan hitta keyboard modulen.

Vad gör jag för fel?

Du har antagligen andra sökvägar uppsatta som rot jämfört med som vanlig användare, vilket gör att python inte letar på rätt ställen efter keyboard modulen.

Permalänk
Medlem

import keyboard import time def toggle_caps_lock(): for _ in range(10): keyboard.press_and_release('caps lock') time.sleep(1) toggle_caps_lock()

ihop med att ha installerat moduler även via sudo, fick faktiskt mitt tangentbord att blinka 10ggr på capsen.
Nu blev det lite roligt igen.
Tack för vägledningen.