Klona SSD till en M2 utan framgång

Permalänk

Klona SSD till en M2 utan framgång

Hej!
I min NUC har jag idag en SSD på 1TB (SATA 2.5") och jag vill klona den till en M2 disk på 2TB (Seagate Firecuda 520)
Jag försöker göra detta med AOMEI partition assistant och jag får till synes en exakt kopia av originaldisken, men jag lyckas inte få datorn att boota från M2.an
Jag får upp den fint i BIOS och om jag väljer att försöka boota från den via bootmenyn så försöker den, men går tillbaka till originaldisken då den misslyckas.
Kopplar jag ur originaldisken och endast har M2 disken kvar och bootar så får jag ett meddelande att "något är trasigt / behöver repareras, etc etc"
Båda diskarna står som GPT och inte MBR.
I BIOS ser jag att M2 disken ligger under UEFI boot, medans originaldisken syns under Legacy.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Tacksam för tips!

God fortsättning!

EDIT: Jag kör AOMEI programmet från samma dator där jag har disken som jag vill klona. Kanske vore det bättre om jag försökte att köra kloningen i en annan dator, även om AOMEI skryter om att det är fullt möjligt att göra backup i samma dator.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Hej!
I min NUC har jag idag en SSD på 1TB (SATA 2.5") och jag vill klona den till en M2 disk på 2TB (Seagate Firecuda 520)
Jag försöker göra detta med AOMEI partition assistant och jag får till synes en exakt kopia av originaldisken, men jag lyckas inte få datorn att boota från M2.an
Jag får upp den fint i BIOS och om jag väljer att försöka boota från den via bootmenyn så försöker den, men går tillbaka till originaldisken då den misslyckas.
Kopplar jag ur originaldisken och endast har M2 disken kvar och bootar så får jag ett meddelande att "något är trasigt / behöver repareras, etc etc"
Båda diskarna står som GPT och inte MBR.
I BIOS ser jag att M2 disken ligger under UEFI boot, medans originaldisken syns under Legacy.
Jag vet inte hur jag ska gå vidare. Tacksam för tips!

God fortsättning!

EDIT: Jag kör AOMEI programmet från samma dator där jag har disken som jag vill klona. Kanske vore det bättre om jag försökte att köra kloningen i en annan dator, även om AOMEI skryter om att det är fullt möjligt att göra backup i samma dator.

Tror du måste ändra boot mode från UEFI till Legacy när du har den nya disken inkopplad.
Har du installerat windows när disken varit i legacy mode har jag för mig att den inte kan boota i UEFI mode.

Permalänk

Tack för svar!
Jag måste ha bootmode i UEFI annars så dyker det upp felmeddelande direkt i stil med "Intel boot error.."
Jag hade gärna sluppit göra en helt ny Win10 installation, men det känns som att jag börjar närma mig det alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Tack för svar!
Jag måste ha bootmode i UEFI annars så dyker det upp felmeddelande direkt i stil med "Intel boot error.."
Jag hade gärna sluppit göra en helt ny Win10 installation, men det känns som att jag börjar närma mig det alternativet.

Har det funkat med legacy mode tidigare (den gamla disken) så skall det funka nu också, endast byte av bootdisk bör inte påverka, men du kan behöva ändra lite inställningar i bios.
Det du kan prova är att även ändra secure boot inställningen.

Permalänk

Det är lite skumt, för när jag skrev första inlägget i denna tråden så är jag säker på att den gamla disken låg under Legacy, men vid senare försök såg jag både den gamla och den nya under UEFI..
Jag är inte helt säker nu. Det finns ju även rader i bootinställningarna som säger "Windows boot manager" eller liknande, jag KAN ha blandat ihop det.
Men ang Secure boot, vad är det man kan ställa in där?

Bild på boot config:
https://www.bildtagg.se/bild/fjt36fa0y03wwgn87d9hfmba

Bild på boot prio:
https://www.bildtagg.se/bild/ctp92doudbbvc8tn91c1s45g

Bild på secure boot:
https://www.bildtagg.se/bild/cgv065rgb5il5fs9q6ge65j

OBS! I ovan bilder har jag disablat M2an för att det lättare ska gå att se hur det ser ut original

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackson75:

Det är lite skumt, för när jag skrev första inlägget i denna tråden så är jag säker på att den gamla disken låg under Legacy, men vid senare försök såg jag både den gamla och den nya under UEFI..
Jag är inte helt säker nu. Det finns ju även rader i bootinställningarna som säger "Windows boot manager" eller liknande, jag KAN ha blandat ihop det.
Men ang Secure boot, vad är det man kan ställa in där?

Bild på boot config:
https://www.bildtagg.se/bild/fjt36fa0y03wwgn87d9hfmba

Bild på boot prio:
https://www.bildtagg.se/bild/ctp92doudbbvc8tn91c1s45g

Bild på secure boot:
https://www.bildtagg.se/bild/cgv065rgb5il5fs9q6ge65j

OBS! I ovan bilder har jag disablat M2an för att det lättare ska gå att se hur det ser ut original

Eftersom du har klonat den gamla disken bör det fungera om du har alla inställningarna samma med den nya, ibland kan man behöva ändra manuellt eftersom en del inställningar kan ändras när du ansluter en ny disk (varför detta sker vet jag inte, men har varit med om det själv)

Secure boot är en säkerhets funktion och man skall sträva efter att ha den på, men ibland får man stänga av den om man vill ha igång datorn när man t.ex. byter hårdvara.

Permalänk

Nu har jag åter båda diskarna i och de ligger båda under UEFI boot se bild:
https://www.bildtagg.se/bild/6ilf68dru473y5fhuecekgiz

När jag tvingar datorn att boota från den nya disken så landar jag här nästan direkt:
https://www.bildtagg.se/bild/4nyk9r9s64vsmkx9u5kt4wks

Jag testade att köra start-up repair, och den tuggade i en kvart, men sa sedan att det inte lyckats.

Testade med och utan secure boot, ingen skillnad.
För att bekräfta att disken är OK så installerade jag Win10 på den och kunde sedan boota från den utan problem.
Då jag efter installation av Win10 hade en bootbar disk så körde jag en kloning igen, för att min svaga logik tänkte att någon systemfil eller bootfil var korrupt eller saknades så efter ny kloning skulle det funka bättre.
Men näpp.

Permalänk
Medlem

Testa Clonezilla

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag testade Macrium reflect men det blev precis samma resultat, så jag misstänker att det inte handlar om kloningen.

Permalänk
Medlem

Vid strul har jag gjort en backup med macrium till en fil och sedan återställt från backupen till den nya enheten. Kan bli konflikt med att diskarna har samma disk id efteråt vid en direkt klon, jag tror Macrium frågar om detta. Osäker, var ett tag sedan jag provade.

Tillägg: Jag har aldrig någonsin lyckats med AOMEI, kanske är jag för okunnig men det har alltid varit något som strulat, sett ut att funka, men inte gjort det. Clonezilla har jag däremot lyckats med, men det ville modifiera mitt UEFI-boot-konfig-nånting sist jag provade vilket jag inte höll med om. Annars är Clonezilla super.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Jag försökte boota upp i Safemode, vilket jag läste man kunde göra genom att spamma F4.
Hur förvånad blev jag inte när datorn hux flux landade på inloggningsskärmen?
Och den var inte i Safemode.
Startat om flera gånger med bara nya disken aktiv och den bootar varje gång. Sjukt..

Permalänk
Skrivet av Jackson75:

Jag försökte boota upp i Safemode, vilket jag läste man kunde göra genom att spamma F4.
Hur förvånad blev jag inte när datorn hux flux landade på inloggningsskärmen?
Och den var inte i Safemode.
Startat om flera gånger med bara nya disken aktiv och den bootar varje gång. Sjukt..

Försökte du boota både med orginalet och clonen inkopplad samtidigt?

Inte konstigt om den fick krupp när den hitta exakt samma filer på flera enheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Nej inte samtidigt.
Antingen väljer jag i bootmenyn vilken disk som ska boota, eller så styr jag via BIOS vilken disk som ska v aktiv. Sata / M2

Permalänk

Det hade ju varit bra att förstå vad som egentligen gjorde att det börja funka igen.
Det sista stegen jag tog innan det börja funka var först att göra en ny clon med Macrium Reflect, helt från början.
När den var klar så försökte jag boota upp från clonen genom att disabla SATA i Bios och endast ha M2 aktiv.
Precis som tidigare så lyckades den inte boota korrekt, och hamnade efter ett par försök i Start-up recoverymode där man kan välja lite av varje, som CMD prompt och inbyggd repair för start-up.
Jag körde den inbyggda utan att den lyckades och efter detta gjorde jag lite ifrån CMD prompten, Bootrec /fixboot, Bootrec /fixmbr och några fler som jag hittade på en Windows supportsida.
Fick fortfarande inte booten o funka, men efter ett par försök så verkar alltså något har rättat till sig. För datorn funkar felfritt nu.

Stavfel