Ljudet droppar på min nya skärm!

Permalänk
Medlem

Ljudet droppar på min nya skärm!

Hej, har problem med min nya skärm en Samsung Odyssey G7 28". Efter ett tag så börjar ljudet droppa och kommer tillbaka efter nån sekund och håller på så ett tag. Det längsta det fungerat är ca 90 minuter.

Det skumma är ju att skärmen inte stödjer ljud utan är ansluten till en Sound Blaster Katana v2. Har även en Sony X900H inkopplad till Hdmi 2 och Samsungen till Hdmi 1 och spelar upp ljudet via Usb på Soundbaren. Men Sonyn har inte det problemet att ljudet droppar. Så undrar vad kan det vara för fel? Även testat att ansluta skärmen via DisplayPort men samma sak där med.

Har försökt genom Creative appen att Reset Device eller Repair Device men inget utav det har hjälpt. Har även testat en senare version utav programmet men det funkar inte heller. Även testat både Stereo och 5.1 samt ändrat 16bit och 24 bit med olika hz genom de olika alternativen. Gått in i egenskaper för högtalare och avbockat dem 2 alternativen för exklusivt läge men det funkar inte heller.

Så nu börjar jag få slut på ideer har i nuvarande stund avinstallerat programmet och ominstallerat det och kan inte komma på något mera?

Skärmen jag har är denna!

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/samsung-odysse...

Så tacksam ifall någon kan veta var det kan vara för fel? Hittar inte heller någon ny firmware till denna skärmen. Verkar vara en modell som endast netonnet säljer.

Permalänk

Skärmen du länkat till har inga speakers, därför har den troligtvis absolut inget att göra med dina ljudproblem.
Se över dina kopplingar, det är nått annat som spökar

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag hänger inte riktigt med på det hela. Skärmen stödjer inte ljud men den är ansluten till en Sound Blaster Katana V2 (soundbar/externt ljudsystem). Menar du att soundbaren går via skärmens USB-hubb? I sådana fall är felsökningen att ansluta den direkt till datorns USB.

Det är väldigt vanligt att man förväxlar samband med sammanträffande. Ny skärm, nytt problem, alltså måste det vara skärmen eftersom den också är ny. Skärmen ska normalt inte ha med detta att göra men det kan alltid gå fel ändå ju mer man komplicerar kopplingen. Därav köra Katanan direkt till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag hänger inte riktigt med på det hela. Skärmen stödjer inte ljud men den är ansluten till en Sound Blaster Katana V2 (soundbar/externt ljudsystem). Menar du att soundbaren går via skärmens USB-hubb? I sådana fall är felsökningen att ansluta den direkt till datorns USB.

Det är väldigt vanligt att man förväxlar samband med sammanträffande. Ny skärm, nytt problem, alltså måste det vara skärmen eftersom den också är ny. Skärmen ska normalt inte ha med detta att göra men det kan alltid gå fel ändå ju mer man komplicerar kopplingen. Därav köra Katanan direkt till datorn.

Menar att soundbaren är ansluten via usb direkt till datorn. Hdmi anslutningarna är endast för bild för både Tv:n och skärmen. Men tycker det är konstigt när jag använder Tv:n att ljudet inte droppar utan det händer endast för min nya skärm!

Förmodligen måste det vara soundbaren som spökar då? Har haft problem med detta tidigare också på Tv:n med sprakande ljud och knaster. Då hjälpte det att gå in i tjänster och stänga av Creative Audio Service.