Permalänk
Inaktiv

PC startar ej

Allt fungerade som vanligt i förmiddags. Satte datorn i sleep mode, var borta i 1h, när jag kom tillbaka så var allt stendött. Inga fläktar snurrar igång, inga debug leds lyser. Det enda tecken av liv datorn får när jag försöker starta upp den igen är lite leds vid rear IO samt att nätagget kontinuerligt switchar av och på.

Även när jag endast har CPU, strömkabel till CPU, CPU-kylare och CPU-fläkt inkopplat så blir det ingen skillnad. Rensa CMOS gjorde ingen skillnad heller. Har kopplat ur och in ordentligt alla kablar. Tog ur och in CPU:n samt slängde min sletna thermalpad och la på lite fräsch noctua kylpasta.

Specs:
- 5600x
- Asus Strix B550i itx
- 7900XT Pulse
- 64GB 3200 DDR4 Corsair LPX
- Samsung 950 Pro 250 GB
- Kingston A2000 1TB
- Samsung QVO 8TB
- NH C14S
- Corsair SF750
- P200A

Kan moderkortet alt. nätagget lagt in hatten för gott? Tycker just att det är konstigt att det skiter sig fullständigt bara för att jag satte datorn i sleep. Det mesta köptes in 2020/2021. Har multimeter ifall jag bör mäta något.

Tacksam för all hjälp!

Edit:
Har mätt med multimetern på kablarna hos nätagget, voltnivåerna stämmer fint och är stabila.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa med multimetern på alla olika "rail" och se om det visas nåt. Det är ju intressant om det står på stadig nolla, guppar mellan noll och en halv volt, eller om det slår uppemot den spänning som ska vara där och sedan ner i noll igen, eller om det hoppar iväg långt över vad det ska vara, så det är moderkortet som slår ifrån det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heliopause:

Du kan ju testa med multimetern på alla olika "rail" och se om det visas nåt. Det är ju intressant om det står på stadig nolla, guppar mellan noll och en halv volt, eller om det slår uppemot den spänning som ska vara där och sedan ner i noll igen, eller om det hoppar iväg långt över vad det ska vara, så det är moderkortet som slår ifrån det.

Har nu mätt 24 pin kabeln samt kablarna till CPU och GPU (kopplade till unika uttag på PSU sidan). Alla voltnivåer stämmer enligt standarden. D.v.s. så fungerar nätagget som det ska.

Verkar som moderkortet är boven på något sätt?

Permalänk
Inaktiv

Okej detta är väldigt spännande, jag provade precis att ta ur moderkortet från chassit och jump-startade manuellt på power on -pinnen. Nu snurrar fläkten, nätagget slår inte på och av, och DRAM debug led lyser upp fint.

Ska nu koppla in allt igen, försiktigt och 1 enhet i taget, får se hur långt jag kommer... Men vad kan ha varit orsaken? Kortslutning till chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Okej detta är väldigt spännande, jag provade precis att ta ur moderkortet från chassit och jump-startade manuellt på power on -pinnen. Nu snurrar fläkten, nätagget slår inte på och av, och DRAM debug led lyser upp fint.

Ska nu koppla in allt igen, försiktigt och 1 enhet i taget, får se hur långt jag kommer... Men vad kan ha varit orsaken? Kortslutning till chassit?

Om du inte har alla distanser och/eller på rätt ställe så kan det bli kortis, annars kan det blivit någon form av hängning i bios.
Har varit med förr om moderkort som verkat kassa, men efter att man gjort dom helt strömlösa har dom startat upp fint igen, kolla om det finns någon uppdatering till bios.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MacAllan:

Om du inte har alla distanser och/eller på rätt ställe så kan det bli kortis, annars kan det blivit någon form av hängning i bios.
Har varit med förr om moderkort som verkat kassa, men efter att man gjort dom helt strömlösa har dom startat upp fint igen, kolla om det finns någon uppdatering till bios.

Chassit är bara 2-3 veckor gammalt, alla distanser finns och ser rät ut. Det är ett ITX chassi så finns bara 4 hål för distanserna.

Nu kan jag koppla in allt utan att samma fel uppstår, men istället så lyser BOOT led, får ingen bild. Har provat bios flashback, koppla ur alla diskar förutom bootdisken, testat båda M2 platser, en sticka ram och sen en sticka gammalt ram i olika dim slots, kopplat in mitt gamla gtx 1070...

Vad jag än gör så lyser BOOT led

Permalänk

Testa läsa den här tråden!
Låter som väldigt lika problem iaf, som hen löste genom att montera i ett annat grafikkort och på så vis återställde standardinställningar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636508-vga-och-boot-l...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

koppla ur alla diskar förutom bootdisken
--8<--

Enligt den här sidan är det just precis boot-enheten som den knorrar på
https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/##5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Heliopause:

Enligt den här sidan är det just precis boot-enheten som den knorrar på
https://www.asus.com/support/FAQ/1042678/##5

Har redan läst igenom den artikeln, men nu verkar det som att det har löst sig!

Skrivet av Mhillstrom:

Testa läsa den här tråden!
Låter som väldigt lika problem iaf, som hen löste genom att montera i ett annat grafikkort och på så vis återställde standardinställningar.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1636508-vga-och-boot-l...

Haha det där är min gamla tråd från 2.5 år sedan! Jag visste att jag har stött på liknande patrull så har redan läst igenom den för att se vad jag gjorde för att lösa det då. Innan jag läste den hade jag testat mitt gamla gtx 1070, fick ingen bild. Testade precis nu mitt 7900 XT och voilá, fick post, kom in i bios och slutligen in i windows.

Nu återstår att koppla tillbaka allting (igen) och skyffla in det i chassit (igen), och så håller jag tummarna ingen mer komponent får en stroke och tvärdör på mig (igen)

Permalänk
Inaktiv

Asså jag är så jäkla trött på det här. Allt klappat o klart, startar upp och kommer in i windows. Allt ser ut som vanligt. Märker att min usb-mikrofon glappar, vigglar lite i kontakterna, hjälper inte. Startar om datorn. Nu lyser BOOT led igen och jag får ingen bild. Vad fan är det som händer?

Permalänk

Hur ser det ut med backplaten till utgångarna på moderkortet/chassit? Ingen metall som är böjd in mot ett uttag eller liknande?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mhillstrom:

Hur ser det ut med backplaten till utgångarna på moderkortet/chassit? Ingen metall som är böjd in mot ett uttag eller liknande?

Backplaten ser bra ut. Inget som sticker in i uttag eller så.

Nu provade jag stoppa in mitt gtx 1070, och som en katt-o-råtta lek så kommer jag återigen in i windows. Startade om 1 gång, kom in igen som vanligt. Startade om igen och den typ fastnade med svart skärm, var tvungen att hålla in powerknappen och sen kom jag in igen. Gjorde även en load optimized defaults i BIOS, kom sen in i windows igen som vanligt.

Stoppade in mitt 7900XT, kom in i windows, startade om och igen fastnade den med svart skärm. Startade upp igen, kom in i windows, försökte stänga av men den fastnade igen.

Nu verkar jag kunna starta upp datorn utan hinder, men den vägrar stänga av sig ordentligt?

Har också nu märkt att ~50 GB av okänd data har tillkommit på min C:\, jämfört med när hela kalaset började igår. Har nu endast 13GB ledigt på C:\

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Backplaten ser bra ut. Inget som sticker in i uttag eller så.

Nu provade jag stoppa in mitt gtx 1070, och som en katt-o-råtta lek så kommer jag återigen in i windows. Startade om 1 gång, kom in igen som vanligt. Startade om igen och den typ fastnade med svart skärm, var tvungen att hålla in powerknappen och sen kom jag in igen. Gjorde även en load optimized defaults i BIOS, kom sen in i windows igen som vanligt.

Stoppade in mitt 7900XT, kom in i windows, startade om och igen fastnade den med svart skärm. Startade upp igen, kom in i windows, försökte stänga av men den fastnade igen.

Nu verkar jag kunna starta upp datorn utan hinder, men den vägrar stänga av sig ordentligt?

Har också nu märkt att ~50 GB av okänd data har tillkommit på min C:\, jämfört med när hela kalaset började igår. Har nu endast 13GB ledigt på C:\

Är du helt säker på att det inte är nån distans som sitter fel eller nåt annat i chassi som kan kortsluta så är en möjlig orsak att några bollar på någon av BGA:erna har börjat ge upp. I så fall är det nog inte mycket att göra än nytt moderkort.

Ett tips när man mäter med mulitmeter är att även mäta i AC-läge. Det ska då i princip visa noll eller nästan noll. Om inte så har man högt rippel på signalen som man inte ser om man mäter i DC-läget.

Permalänk
Medlem

Då det är så lite som 13 gig ledigt på en systemdisk, det räcker ju inte ens för en liten växlingsfil, kombinerat med att moderkortet stannar och indikerar att nåt är fel i boot-disk, kombinerat med att det oväntat kommer till en massa data på den, så är just nu den primär kandidat för mig. Helt klart värd att kollas upp lite extra. Då den är på 1TB och futtiga 13gig ledigt, testa rensa undan så det finns åtminstone 100-150 gig ledigt på den, minimum. Kör sedan en s.k smart-scan på den och gärna ett extra varv med tillverkarens eget program, ifall de har ett sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Chassit är bara 2-3 veckor gammalt, alla distanser finns och ser rät ut. Det är ett ITX chassi så finns bara 4 hål för distanserna.

Nu kan jag koppla in allt utan att samma fel uppstår, men istället så lyser BOOT led, får ingen bild. Har provat bios flashback, koppla ur alla diskar förutom bootdisken, testat båda M2 platser, en sticka ram och sen en sticka gammalt ram i olika dim slots, kopplat in mitt gamla gtx 1070...

Flashback uppdaterar inte bios, det bara återställer den.
Ditt moderkort har många versioner av bios och ligger du kvar på en gammal version kan det mycket väl finnas nyare som kan hjälpa dig, senaste versionen är 3402 som kom 2023-11-06
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Vissa saker tyder på att det kan vara instabilitet i bios som orsakar dina problem, så hade jag varit du hade jag uppdaterat till senaste bios innan övriga saker felsöks.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Är du helt säker på att det inte är nån distans som sitter fel eller nåt annat i chassi som kan kortsluta så är en möjlig orsak att några bollar på någon av BGA:erna har börjat ge upp. I så fall är det nog inte mycket att göra än nytt moderkort.

Ett tips när man mäter med mulitmeter är att även mäta i AC-läge. Det ska då i princip visa noll eller nästan noll. Om inte så har man högt rippel på signalen som man inte ser om man mäter i DC-läget.

Kanske lite långsökt, men värt att ha i åtanke om det inte löser sig.

Skrivet av MacAllan:

Flashback uppdaterar inte bios, det bara återställer den.
Ditt moderkort har många versioner av bios och ligger du kvar på en gammal version kan det mycket väl finnas nyare som kan hjälpa dig, senaste versionen är 3402 som kom 2023-11-06
https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Vissa saker tyder på att det kan vara instabilitet i bios som orsakar dina problem, så hade jag varit du hade jag uppdaterat till senaste bios innan övriga saker felsöks.

Nja du tänker på clear CMOS? Jag flashade BIOS igår till den senaste versionen, 3402 som du säger. Kollade idag i BIOS och kan bekräfta att jag har 3402 och alla settings är default.

Skrivet av Heliopause:

Då det är så lite som 13 gig ledigt på en systemdisk, det räcker ju inte ens för en liten växlingsfil, kombinerat med att moderkortet stannar och indikerar att nåt är fel i boot-disk, kombinerat med att det oväntat kommer till en massa data på den, så är just nu den primär kandidat för mig. Helt klart värd att kollas upp lite extra. Då den är på 1TB och futtiga 13gig ledigt, testa rensa undan så det finns åtminstone 100-150 gig ledigt på den, minimum. Kör sedan en s.k smart-scan på den och gärna ett extra varv med tillverkarens eget program, ifall de har ett sådant.

Min boot-disk är 250GB, Samsung 950 Pro. Har lyckats rensa undan lite grann nu iaf, ~42 GB ledigt och den disken lyser ej längre rött i File Explorern. Har bifogat bild från vad CrystalDiskInfo säger om min boot-disk. Den har många många år på nacken nu, inte i toppskick längre.

Gjorde en sfc /scannow, den hittade lite grejer och fixade till det. Windows inbyggda "Error checking" verktyg hittade inget på C:\.

Just verkar det vara lite hit-or-miss, ibland kan jag starta om datorn som vanligt, snabbt och smidigt. Ibland fastnar den i 1-2 minuter innan den fortsätter med omstarten. Ibland lyser BOOT-led och utan att göra något än att försöka starta upp igen så lyckas jag ibland komma in.

Permalänk
Inaktiv

Vad tror vi om en fräsch ominstallation av Windows och lägga OS:et på min 1TB disk? 250 GB är verkligen i det minsta laget för OS + program och man har installerat o avinstallerat massa skit de senaste 6-7 åren. Och de 42 GB som jag har ledigt just nu är obekvämt litet.

Eller har ni några rekommendationer på program som kan rensa upp massa skit? Körde en runda med Bleachbit + det inbyggda "Disk Cleanup", men det var inte många GB som frigjordes där. Har även redan rensat upp allt bloat i kontrollpanelen, men vart de dära 50 GB som mysteriskt uppkom har jag än inte hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Vad tror vi om en fräsch ominstallation av Windows och lägga OS:et på min 1TB disk? 250 GB är verkligen i det minsta laget för OS + program och man har installerat o avinstallerat massa skit de senaste 6-7 åren. Och de 42 GB som jag har ledigt just nu är obekvämt litet.

Eller har ni några rekommendationer på program som kan rensa upp massa skit? Körde en runda med Bleachbit + det inbyggda "Disk Cleanup", men det var inte många GB som frigjordes där. Har även redan rensat upp allt bloat i kontrollpanelen, men vart de dära 50 GB som mysteriskt uppkom har jag än inte hittat.

Låter ju som en god ide, men plocka ut din nuvarande disk, så att den inte lägger in boot-referenser på den när du installerar på 1TB. Kan bli lite stökiga korsreferenser om du har otur. Men innan dess kan du ju prova att lista filsystemet och sortera i datumordning. Då ser du var de senaste filerna hamnat och hur stora de är. (Du kanske har provat detta redan, har inte kollat tråden igen.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mc68000:

Låter ju som en god ide, men plocka ut din nuvarande disk, så att den inte lägger in boot-referenser på den när du installerar på 1TB. Kan bli lite stökiga korsreferenser om du har otur. Men innan dess kan du ju prova att lista filsystemet och sortera i datumordning. Då ser du var de senaste filerna hamnat och hur stora de är. (Du kanske har provat detta redan, har inte kollat tråden igen.)

Har nu förberett en usb sticka med Win10 ifall ifall samt gjort en liten backup på några filer.

Gjorde en sökning i This PC på alla filer (visade sig vara ca. 1.55 miljoner filer på mitt system!) och sorterade på datum. Har skummat igenom de senaste dagarna, men det var bara ytterst få filer på ~100 MB som mest, resten var massa bös på några enstaka KB. Hittade inget som kan förklara 50 GB.

Tänker att jag kör så här i några dagar och ser hur datorn beter sig. För tillfället kommer jag ändå in i windows hyffsat regelbundet.

Permalänk
Medlem

Jag har i många år använt "WinDirStat" för att mer grafiskt lista allt som finns på disken. Det är ett jättegammalt program, från 2005 enligt info-rutan, men funkar fortfarande i t.ex win11-64b. Den lägger upp grafen enligt filtyp och i vilka mappar det finns. Det kanske inte löser något problem, men blir lättare att hitta de riktigt stora klossarna. Fös muspekaren över rutorna i grafen så visas i nederkanten vilken fil du pekar på och var den ligger. Högerklicka på en av filerna och kan öppna mappen den ligger osv. Rätt behändigt litet program. Lätt att hitta vad som tar plats och då sedan avinstallera eller vad man nu vill göra av det.