Permalänk
Inaktiv

VGA och BOOT led lyser

Specs:
5600x
Asus B550i Strix
2x8 GB 3600Mhz RAM
Asus Strix GTX 1070
250GB Samsung 950 Pro
1TB Kingston A2000
Corsair SF750

Lite bakgrund; Det hela började med att jag ville prova Resize-BAR, så jag hoppade in i BIOS, slog på det och startade om. Datorn startade som vanligt men då märkte jag att VGA (vit) lyste konstant, trots att jag hade loggat in i Windows 10. Startade om datorn men den lyste fortfarande även i Windows. Då försökte hoppa in i BIOS igen och slå av Resize-BAR, men till min förvåning kunde jag ej komma in i BIOS igen. Jag tryckte 'Restart', spammade DEL, funkade inte, gick direkt till Windows. Då provade jag att trycka på 'Stäng av' och sen manuellt starta igen, spammade DEL men gick direkt till Windows igen. Gjorde säkert 7-8 försök innan jag fick nog och försökte flasha nytt BIOS via BIOS-flashback. När jag sen försökte boota in igen så lyste BOOT-leden (grön) och nu får jag varken bild eller boot och båda lyser.

Saker jag provat:

• Flashat flera olika versioner av BIOS, inkl. beta

• Kortsluta CMOS headern

• Tagit ur och in grafikkortet

Vad mer kan jag göra? Tack!

Lite bilder:
https://imgur.com/a/Lq74hoo

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Har du haft datorn strömlös en längre period? Testa det annars och tryck ev. några gånger på strömbrytaren med bruten ström för att ladda ur kondensatorer. Sätt en bygel på Clear CMOS-headern om du har. Annars kortslut på annat sätt en längre stund. Batteriet borde gå att få ur med rätt teknik, det är en liten metallflärp som ska tryckas in men det kan vara rätt pilligt.

Låter väldigt mysko att Resizable BAR skulle bricka BIOS. Testade du clear CMOS innan du flashade nytt BIOS?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Har du haft datorn strömlös en längre period? Testa det annars och tryck ev. några gånger på strömbrytaren med bruten ström för att ladda ur kondensatorer. Sätt en bygel på Clear CMOS-headern om du har. Annars kortslut på annat sätt en längre stund. Batteriet borde gå att få ur med rätt teknik, det är en liten metallflärp som ska tryckas in men det kan vara rätt pilligt.

Låter väldigt mysko att Resizable BAR skulle bricka BIOS. Testade du clear CMOS innan du flashade nytt BIOS?

Jag har länkat lite bilder runt batteriet. Kablarna som kopplar in batteriet ligger rätt så oåtkomligt, så att ta ur batteriet kommer nog inte gå. Någon bygel har jag inte, men jag har försökt med en vanlig kniv man äter med samt en skruvmejsel i ca 10-15 sek, men det hjälpte inget alls.

Clear CMOS gjorde jag efter jag flashade olika BIOS.

Permalänk
Inaktiv

Hittade en hon-hon sladd i mitt elektronik-kit som jag kan använda för att kortsluta CMOS headern. Jag använde den för att kortsluta CMOS i ca 20 sekunder, därefter flashade jag senaste icke-beta BIOS, men det hjälpte inte, båda lyser fortfarande :/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Har du haft datorn strömlös en längre period? Testa det annars och tryck ev. några gånger på strömbrytaren med bruten ström för att ladda ur kondensatorer. Sätt en bygel på Clear CMOS-headern om du har.

Kan prova detta under natten nu när jag hittade en bra kabel till det.

Permalänk

Batteriet sitter sådär av en anledning. Du ska inte lossa batteriet! Kabeln från batteriet går ner till moderkortet, denna ska dras ur.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coolerfreak:

Batteriet sitter sådär av en anledning. Du ska inte lossa batteriet! Kabeln från batteriet går ner till moderkortet, denna ska dras ur.

Ja jo jag märkte det, men den kabeln sitter långt under kylflänsen, kommer inte åt kabeln utan att dra loss hela kalaset från moderkortet. Har låtit CMOS headern kortsluta i ca 2 timmar nu och kommer låta det gå så under natten. Jag får återkomma imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Jag har länkat lite bilder runt batteriet. Kablarna som kopplar in batteriet ligger rätt så oåtkomligt, så att ta ur batteriet kommer nog inte gå. Någon bygel har jag inte, men jag har försökt med en vanlig kniv man äter med samt en skruvmejsel i ca 10-15 sek, men det hjälpte inget alls.

Clear CMOS gjorde jag efter jag flashade olika BIOS.

Skrivet av coolerfreak:

My bad! Insåg inte att det var ett mITX-moderkort som inte har någon normal PCB-monterad batterihållare. Som coolerfreak säger så ska det väl i det här fallet finnas en kontakt på moderkortet. Att kortsluta Clear CMOS-headern ska väl dock ha samma effekt om den är svåråtkomlig.

Det låter ju som att en BIOS-flashning gått snett. Eftersom du har kört med flashback antar jag att du dubbelkollat så att du döpt om filerna rätt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fragande:

My bad! Insåg inte att det var ett mITX-moderkort som inte har någon normal PCB-monterad batterihållare. Som coolerfreak säger så ska det väl i det här fallet finnas en kontakt på moderkortet. Att kortsluta Clear CMOS-headern ska väl dock ha samma effekt om den är svåråtkomlig.

Det låter ju som att en BIOS-flashning gått snett. Eftersom du har kört med flashback antar jag att du dubbelkollat så att du döpt om filerna rätt?

Naturligtvis ska inte batterikabeln behöva lossas om man har enkel tillgång till CLR-RTC pins.

Skrivet av anon306515:

Ja jo jag märkte det, men den kabeln sitter långt under kylflänsen, kommer inte åt kabeln utan att dra loss hela kalaset från moderkortet. Har låtit CMOS headern kortsluta i ca 2 timmar nu och kommer låta det gå så under natten. Jag får återkomma imorgon.

Kan nog vara läge att se över flashback återigen ja.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Skrivet av coolerfreak:

Kan nog vara läge att se över flashback återigen ja.

Jag använde den medföljande exe-filen som döper om filen automatiskt, och jag har dubbelkollat så namnet blir det som nämns på hemsidan/manualen, så namngivningen bör det inte vara fel på. Lampan blinkade i några minuter, sen efter den hade slocknat har jag då åter försökt startat datorn utan framgång.

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr så hjälpte det inte att kortsluta CMOS i ca 15 timmar, båda lyser än Får ta tiden o försöka koppla loss kablarna till batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Tyvärr så hjälpte det inte att kortsluta CMOS i ca 15 timmar, båda lyser än Får ta tiden o försöka koppla loss kablarna till batteriet

Du hade datorn strömlös under tiden? Tyvärr tror jag inte det kommer göra någon skillnad att koppla bort batteriet, men desperate times call for desperate measures som man säger. Kan ju inte skada i alla fall.

Jag vet inte hur det är på B550-korten, men på X470-korten så går det inte alltid att nedgradera BIOS p.g.a. nytt format eller något i den stilen. Har du flashat med samma USB-sticka och USB-port tidigare? Om inte borde det ju inte skada att prova med en annan sticka och/eller annan USB-port också för att utesluta att det är något strul där.

EDIT: Stryk det om USB-port, ser i manualen att det är en dedikerad sådan för flashback. Rekommenderas dock följande:

Citat:

We recommend you to use a USB 2.0 storage device to save the latest BIOS version for better compatibility and stability.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Du hade datorn strömlös under tiden? Tyvärr tror jag inte det kommer göra någon skillnad att koppla bort batteriet, men desperate times call for desperate measures som man säger. Kan ju inte skada i alla fall.

Jag vet inte hur det är på B550-korten, men på X470-korten så går det inte alltid att nedgradera BIOS p.g.a. nytt format eller något i den stilen. Har du flashat med samma USB-sticka och USB-port tidigare? Om inte borde det ju inte skada att prova med en annan sticka och/eller annan USB-port också för att utesluta att det är något strul där.

EDIT: Stryk det om USB-port, ser i manualen att det är en dedikerad sådan för flashback. Rekommenderas dock följande:

Ja, sladden till nätaggregatet var urdragen. Jag mätte med voltmeter på pinnarna igår kväll samt innan jag provade igen idag och båda gångerna visade den ca 1.495V. Däremot fick jag nu ur kontakten till batteriet, blev tvungen att dra ur moderkortet ur chassit för att komma åt bakom IO-panelen samt använda en ätpinne som hävstång mot USB-höljet. Har varit urdragen ca 15 min nu, men jag kör kanske minst 30-60 min för att vara på en säkra sidan.

Har tyvärr ingen USB 2.0 sticka, har kört med en 3.1 nu, men jag kan prova med en annan 3.1 men det kanske inte hjälper

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att på mitt mobo så är inte alltid debug ledsen särskilt precisa. T ex så fick jag dram led när bytte grafikkort fram och tillbaka. Också fått boot led ett par gånger när jag klickat ram för mycket.

Jag har dock ett b450 från msi. Även här har det inte alltid fungerat att clear cmos. De flesta gånger har det räckt, men jag har fått starta med en ram sticka ett par gånger och för att sedan ställa in bios på default.

Mitt tips om du kör fast är nog just det, börja plocka bort andra saker allt eftersom, så som ram, extra hdd osv. Kanske till och med testa utan gpu för att se om du kommer längre i post, även fast det inte går utan så kanske det kan ge mer info i felsökandet

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon306515:

Ja, sladden till nätaggregatet var urdragen. Jag mätte med voltmeter på pinnarna igår kväll samt innan jag provade igen idag och båda gångerna visade den ca 1.495V. Däremot fick jag nu ur kontakten till batteriet, blev tvungen att dra ur moderkortet ur chassit för att komma åt bakom IO-panelen samt använda en ätpinne som hävstång mot USB-höljet. Har varit urdragen ca 15 min nu, men jag kör kanske minst 30-60 min för att vara på en säkra sidan.

Har tyvärr ingen USB 2.0 sticka, har kört med en 3.1 nu, men jag kan prova med en annan 3.1 men det kanske inte hjälper

Jag har inte läst igenom allt. Sen kan inget om moderkortet du har.
Men i visa fall när man tar av batteriet helt en tid. så måste man kolla klockan i bios så den står rätt tid.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Tyvärr tror jag inte det kommer göra någon skillnad att koppla bort batteriet, men desperate times call for desperate measures som man säger. Kan ju inte skada i alla fall.

Skrivet av Oppna:

Jag har märkt att på mitt mobo så är inte alltid debug ledsen särskilt precisa. T ex så fick jag dram led när bytte grafikkort fram och tillbaka. Också fått boot led ett par gånger när jag klickat ram för mycket.

Jag har dock ett b450 från msi. Även här har det inte alltid fungerat att clear cmos. De flesta gånger har det räckt, men jag har fått starta med en ram sticka ett par gånger och för att sedan ställa in bios på default.

Mitt tips om du kör fast är nog just det, börja plocka bort andra saker allt eftersom, så som ram, extra hdd osv. Kanske till och med testa utan gpu för att se om du kommer längre i post, även fast det inte går utan så kanske det kan ge mer info i felsökandet

Hade batteriet urdraget ca 40 min, nu har jag provat koppla ihop allt igen, förutom grafikkortet, men båda lyser fortfarande. Ska prova koppla ur allt onödigt. Kan också prova koppla ur och in t.ex cpu och boot-disken

Permalänk
Inaktiv

Har nu provat att enbart ha i boot-disk och 1 sticka ram (provat vardera slot) men det gjorde ingen skillnad. Jag börjar få slut på idéer på vad jag kan göra Att punga ut 2000 för ett nytt moderkort är inget man vill göra som student...

Edit: Ska svänga förbi Netonnet lite senare idag och plocka upp ett 2.0 usb-minne

Permalänk
Inaktiv

USB 2.0 gjorde ingen skillnad... Vad kan jag göra mer?

Permalänk
Inaktiv

Provade koppla ur batteriet i ca 3 timmar, men det hjälpte inte, nu har jag ingen som helst aning vad jag kan göra mer. Detta känns väldigt märkligt... verkar mer och mer troligt att jag behöver köpa nytt moderkort Skulle verkligen uppskatta fler idéer! - fattig student

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Provade koppla ur batteriet i ca 3 timmar, men det hjälpte inte, nu har jag ingen som helst aning vad jag kan göra mer. Detta känns väldigt märkligt... verkar mer och mer troligt att jag behöver köpa nytt moderkort Skulle verkligen uppskatta fler idéer! - fattig student

Indikerar blinkandet att flashbacksekvensen genomförs som den ska? Eftersom du inte får någon boot trots allt du testat låter det i mina öron mest troligt att det var en BIOS-flashning som gick fel. Det löser man nog i sådana fall inte utan att flasha om m.h.a. hårdvaruprogrammerare, t.ex. CH341A om den är kompatibel med det EEPROM som sitter på din bräda. Går att få tag i för kaffepengar men är rätt avancerat.

Hör med butiken du köpt moderkortet hos annars, alternativt ASUS. Mycket möjligt att du kan lämna in det och få det ordnat. Flasha BIOS med officiella versioner är det ju meningen att man ska kunna göra, så det borde gå att reklamera annars. Har varit med om det själv en gång i tiden men då satt EEPROM monterad i sockel och tillverkaren skickade bara ut ett nytt chip. Numera sitter det nog alltid fastlött på moderkortet tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, jag skulle nog killgissa på att något gått snett vid bios Flash då. Hur gammalt är modermodemet? Jag hade helt klart försökt med ett garantiärende innan jag köpt ett nytt.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att prova är nog ett annat grafikkort, men känns långsökt

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Indikerar blinkandet att flashbacksekvensen genomförs som den ska? Eftersom du inte får någon boot trots allt du testat låter det i mina öron mest troligt att det var en BIOS-flashning som gick fel. Det löser man nog i sådana fall inte utan att flasha om m.h.a. hårdvaruprogrammerare, t.ex. CH341A om den är kompatibel med det EEPROM som sitter på din bräda. Går att få tag i för kaffepengar men är rätt avancerat.

Hör med butiken du köpt moderkortet hos annars, alternativt ASUS. Mycket möjligt att du kan lämna in det och få det ordnat. Flasha BIOS med officiella versioner är det ju meningen att man ska kunna göra, så det borde gå att reklamera annars. Har varit med om det själv en gång i tiden men då satt EEPROM monterad i sockel och tillverkaren skickade bara ut ett nytt chip. Numera sitter det nog alltid fastlött på moderkortet tyvärr.

Skrivet av Oppna:

Hmm, jag skulle nog killgissa på att något gått snett vid bios Flash då. Hur gammalt är modermodemet? Jag hade helt klart försökt med ett garantiärende innan jag köpt ett nytt.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att prova är nog ett annat grafikkort, men känns långsökt

Den blinkar långsamt kanske 6-7 gånger, sen blinkar den dubbelt så snabbt i ett par minuter varefter den slocknar. USB 2.0 minnet jag använde har en röd led-lampa som "blinkar vid aktivitet", och den blinkar också i ett par minuter tillsammans med LED:en på moderkortet. Jag har inte sett några tecken på blinkandet att flashen skulle ha gått fel.

Moderkortet köptes i slutet av december hos Inet, kommer antagligen försöka reklamera där då. Men innan det ska jag göra ett sista försök, koppla ur ALLT förutom 24-pin och 8-pin EPS, ev. CPU om flashback kräver det samt ha batteriet helt urkopplat minst 12 timmar tillsammans med att kortsluta CMOS-headern. Om inte det funkar blir det ett försök på reklamation. Om inte det godkänns får jag helt enkelt bita i sura äpplet och köpa nytt moderkort och i framtiden inte pilla med BIOS mer än absolut nödvändigt.

Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Inaktiv

Sista försöket gjorde ingen skillnad, blir reklamation hos Inet, alt. nytt moderkort ifall det inte går igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon306515:

Sista försöket gjorde ingen skillnad, blir reklamation hos Inet, alt. nytt moderkort ifall det inte går igenom.

Segt Om det nu är korrupt BIOS så gissar jag att det är snabbt fixat om man har utrustning och erfarenhet. Svårt att tänka mig att de nekar reklamation när du flashat officiellt BIOS enligt ASUS instruktioner.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det löste sig!!!! Farsan tipsade om att byta grafikkort (kom nyligen hem till päronen och jag har ej extra grafikkort i min lgh), något som jag inte hade tänkt på alls. Bytte grafikkort, fick bild och kom in i BIOS. Gjorde en Restore Optimized Defaults, säkerställde att Resize BAR var avaktiverat, ploppade in mitt grafikkort igen och då funkade det precis som vanligt!

Permalänk

Först såklart, grymt att de löste sig och för de andra, när man märker hur otroligt viktigt de kan vara att ha ett spare gfx som man vet fungerar. Så ett annat grafikkort skulle behövas för att posta i ditt scenario, Åfan! Vad var de för kort?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coolerfreak:

Först såklart, grymt att de löste sig och för de andra, när man märker hur otroligt viktigt de kan vara att ha ett spare gfx som man vet fungerar. Så ett annat grafikkort skulle behövas för att posta i ditt scenario, Åfan! Vad var de för kort?

Det var något jättegammalt nvidia gt kort, kollade inte så noga. Hade en hysteriskt liten kylfläns, och ingen supplement power kontakt heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon306515:

Det löste sig!!!! Farsan tipsade om att byta grafikkort (kom nyligen hem till päronen och jag har ej extra grafikkort i min lgh), något som jag inte hade tänkt på alls. Bytte grafikkort, fick bild och kom in i BIOS. Gjorde en Restore Optimized Defaults, säkerställde att Resize BAR var avaktiverat, ploppade in mitt grafikkort igen och då funkade det precis som vanligt!

Se där, startar numera skärmen först innan datorn och vips slutar denna eländiga vita lampan lysa.
Nåja var lite svårare än så. Jag var med om liknande och endast ett annat GF kort kunde lösa problemet.

Visa signatur

“The first duty of a man is to think for himself”.
HP Pavilion, AMD 3700X, HP RTX 2060 Super.