Permalänk

Telia Play och SDMC DV8919X

Som många andra har jag hakat på Telias Black Friday-kampanj med 500/500 och ett antal TV-kanaler.
Jag får då TV-boxen SDMC DV8919X på köpet samt kan streama via deras app på min ipad och mobiltelefon.
Abonnemanget aktiveras i mitten av nästa månad.

Eftersom jag idag har kabel-tv som ingår i hyran med 16 kanaler så är detta bara en bonus, men nu undrar jag vad man kan göra med boxen och hur det fungerar. Som jag förstår det är det en inbyggd chromecast i den och man kan använda både Youtube, Netflix och HBO tack vare Android TV.

Vad använder man i så fall USB-portarna till? Spela upp videofilmer eller är det för handkontroll?

Aldrig haft en modern digitalbox innan. Vad är fördelarna? Min TV är FullHD från 2014...

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om vad du kan göra med deras "TV-box" - Som jag förstått det är det in princip en Android spelare där man laddar hem deras Telia App från Play Store. Gått delade meningar om bitrate stöd och liknande på just deras app från Play Store.

Har idag en Apple TV 4K som jag kör alla streaming appar från samt Telias App. Funkar utmärkt. Hakade på deras black friday kampanj likt dig till nya boendet och antingen kör jag deras box om den funkar bra eller behåller min ATV 4K.

Hör av dig om en recension då du fått dina grejer.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Som många andra har jag hakat på Telias Black Friday-kampanj med 500/500 och ett antal TV-kanaler.
Jag får då TV-boxen SDMC DV8919X på köpet samt kan streama via deras app på min ipad och mobiltelefon.
Abonnemanget aktiveras i mitten av nästa månad.

Eftersom jag idag har kabel-tv som ingår i hyran med 16 kanaler så är detta bara en bonus, men nu undrar jag vad man kan göra med boxen och hur det fungerar. Som jag förstår det är det en inbyggd chromecast i den och man kan använda både Youtube, Netflix och HBO tack vare Android TV.

Vad använder man i så fall USB-portarna till? Spela upp videofilmer eller är det för handkontroll?

Aldrig haft en modern digitalbox innan. Vad är fördelarna? Min TV är FullHD från 2014...

Du kan använda USB-portar för usb-lagring alternativt koppla in tangentbord / spelkontroll och köra! Blir lite som en enklare version av en Shield TV!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Pluggade in den tidigare i veckan, verkar funka bra överlag men Prime vägrar spela film och påstår att det är fel på HDMI.
Tydligen en vanlig bugg i Prime dock som inte är unikt för den spelaren.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Jag fick en SDMC DV8919X igår, och har sen tidigare en hemmabioreceiver samt TV. Jag kan inte styra volymen på receivern över HDMI CEC, boxen styr bara den ”interna” volymen. Hittar ingen inställning för det heller. Någon som har samma problem? Detta funkade klockrent med min förra box (Nvidia Shield) med samma kringutrustning.

Permalänk
Skrivet av TurboKalops2000:

Jag fick en SDMC DV8919X igår, och har sen tidigare en hemmabioreceiver samt TV. Jag kan inte styra volymen på receivern över HDMI CEC, boxen styr bara den ”interna” volymen. Hittar ingen inställning för det heller. Någon som har samma problem? Detta funkade klockrent med min förra box (Nvidia Shield) med samma kringutrustning.

Jag har aktiverat cec i inställningarna men vad jag märker är det bara fjärrkontrollen på min TV som kan styra boxen och inte tvärt om. Just ljudet är två separata delar.

Dock är min tv från 2014 och jag kör det interna ljudet.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än mig som efter senaste uppdateringen enbart får 100Mbit via kabel? Sjukt irriterande..

Permalänk
Skrivet av Lajser:

Är det någon mer än mig som efter senaste uppdateringen enbart får 100Mbit via kabel? Sjukt irriterande..

Ledsen att jag drar upp en gammal tråd. Hade du över 100mbit förut, 1Gbit på kabeln till routern? Har det löst sig eller
är det fortfarande 100Mbit? Funderar själv om det är värt att uppgradera den tvbox jag har idag eller om det bara är
en glorifierad Chromecast?

Mvh
Lars

Permalänk
Skrivet av LasseBasse56:

Ledsen att jag drar upp en gammal tråd. Hade du över 100mbit förut, 1Gbit på kabeln till routern? Har det löst sig eller
är det fortfarande 100Mbit? Funderar själv om det är värt att uppgradera den tvbox jag har idag eller om det bara är
en glorifierad Chromecast?

Mvh
Lars

Jag kan inte svara på vad jag får för hastighet, men med telias launcher har boxen fungerat helt OK. Det är ju egentligen bara en box med AndroidTV och Telias launcher på.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Jag har en 4k tv och Arris 4302 som inte klarar 4k. Funderar över Telia play hub som ska klara 4k.
Läst att svt nyligen börjat sända även i 4k. Frågan jag söker svar på är om det fortfarande är i sin linda med 4k sändningar på övriga kanaler, för är det annars värt 999 kr att byta upp till något jag knappt kan nyttja i allafall? Det enda som lockar är för min del 4k upplösning, skiter i chromecast och annat....

Permalänk
Medlem

Kan man inte lägga in på påminnelser i TV-Guiden som på Arris boxen?
Likaså så skulle jag vilja ha knappen med 9 punkter på genväg till guiden ist för att ha 2st knappar som går till huvudsidan.
Hade även velat så att boxen alltid startar på TVn ist för huvudsidan.

Bytte enbart för att jag inte kunde logga in i 4Play appen på min Arris, men är lite kluven.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Skrivet av MalZon:

Kan man inte lägga in på påminnelser i TV-Guiden som på Arris boxen?
Likaså så skulle jag vilja ha knappen med 9 punkter på genväg till guiden ist för att ha 2st knappar som går till huvudsidan.
Hade även velat så att boxen alltid startar på TVn ist för huvudsidan.

Bytte enbart för att jag inte kunde logga in i 4Play appen på min Arris, men är lite kluven.

1. Vet inte vad påminnelser betyder
2. Installera tillägget Button mapper från Google Play och aktivera det under hjälpmedel i menyn och välj sedan hur knappar kan användas
3. Kan inte hjälpa dig där. Jag ställde in så att när jag startade boxen så startade min TV. Den startar där jag var senast typ youtube osv.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

1. Vet inte vad påminnelser betyder
2. Installera tillägget Button mapper från Google Play och aktivera det under hjälpmedel i menyn och välj sedan hur knappar kan användas
3. Kan inte hjälpa dig där. Jag ställde in så att när jag startade boxen så startade min TV. Den startar där jag var senast typ youtube osv.

1. I guiden på min Arris kunde jag lägga in påminnelser på kommande program så man fick en ruta oavsett vad man gjorde på boxen om att programmet startade strax. Saknar det.

2. Ok, får kika på det. Får man göra ett helt eget upplägg på fjärren eller kan man ändra enstaka knappar?

3. Kan absolut funka. Vilken inställning på boxen är det du menar?

Tillägg 4. Hade även en Info-knapp på Arris fjärren så man kunde få mer info om programmen i guiden. Läser man sammanfattningen om programmen så slutar texten med "..." Så ser man inte mer.

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk

Hej vet någon hur jag får ljud i SPDIF utgång. Jag får inget där och hittar ingen inställning att ändra.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att köpa den här, lockades av 4K och att den skulle vara rapp och sånt. Fick hem den idag och kopplade bort min Arris (som ju inte har toppenkvalitet direkt, och man sitter med en uhd-tv) och satte upp min nya box, loggade in och fick se att det var exakt samma som på mobilen.

Jag köpte den i tron att det var en TeliaTV-box precis som Arrisen, som enkelt visade deras TV-utbud. Nu hamnar man i den förbannade menyn hela tiden och den startar inte heller till TV och den kanal som var när man stängde av den. Kvalitén på denna (4K) var inte heller mycket att hurra för och jag var säkert 20-30 sekunder efter vad Arris-boxen var. Jag tycker att Telia inte gör det tillräckligt tydligt att det är deras app "Telia Play" som är det man får i hårdvaruform och inte en uppgradering mot deras Arris. Jag kunde ju lika gärna köpt en Chromecast för en hel del mindre pengar än den här onödiga prylen.

Permalänk
Skrivet av tintinj:

Jag gjorde misstaget att köpa den här, lockades av 4K och att den skulle vara rapp och sånt. Fick hem den idag och kopplade bort min Arris (som ju inte har toppenkvalitet direkt, och man sitter med en uhd-tv) och satte upp min nya box, loggade in och fick se att det var exakt samma som på mobilen.

Jag köpte den i tron att det var en TeliaTV-box precis som Arrisen, som enkelt visade deras TV-utbud. Nu hamnar man i den förbannade menyn hela tiden och den startar inte heller till TV och den kanal som var när man stängde av den. Kvalitén på denna (4K) var inte heller mycket att hurra för och jag var säkert 20-30 sekunder efter vad Arris-boxen var. Jag tycker att Telia inte gör det tillräckligt tydligt att det är deras app "Telia Play" som är det man får i hårdvaruform och inte en uppgradering mot deras Arris. Jag kunde ju lika gärna köpt en Chromecast för en hel del mindre pengar än den här onödiga prylen.

Ja, snabb är den inte. Hade ju fLauncher ett tag efter att Telia sagts upp, men allt laggade ihop så hittade någon annan nu.
Jag är bara glad att jag fick den gratis.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Ja, snabb är den inte. Hade ju fLauncher ett tag efter att Telia sagts upp, men allt laggade ihop så hittade någon annan nu.
Jag är bara glad att jag fick den gratis.

Ja gratis kanske den kan vara värd på sin höjd, jag betalade ju 999 för den. Ett stort L i pannan på mig kan man säga. Kopplade in den gamla Arris och den visar bättre bildkvalitet än den här skiten, det kan man tydligt se om man jämför kanalikonen i högra hörnet på kanalerna bland annat.