CPU låg hastighet och går inte att överklocka

Permalänk

CPU låg hastighet och går inte att överklocka

Hej, jag är ganska ny till datorer och har ett problem.

Jag har en AMD A8-7650k processor som ska ha bashastigheten 3.29 GHz men den kommer inte ens upp i 2.5 GHz och använder bara runt 60% i spel. Jag prövade överklocka men den sitter fast på auto.

Har någon förslag på varför jag inte får upp hastigheten på min processor? Kan det vara på grund av att jag inte har aktiverat windows?
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det beror inte på windows iallafall, så den kan du räkna bort

Bästa vore nog att börja med att kolla dina temperaturer med HWInfo eller liknande program. De kanske är höga?
Kolla så att alla fläktar snurrar som de ska och att det inte är damm överallt. (med den CPU:n så lär datorn vara ganska gammal!)

Säkra även att du verkligen kollar CPU-hastigheten när den faktiskt belastas i spel och sånt... Den kanske faktiskt når 3.3 eller högre när den behöver?

Vilken procentmätare använder du för att kolla CPU:n?
Vissa såna mätare ger ett procentvärde på alla kärnor tillsammans hur de är belastade, och det kan vara missledande: vissa spel belastar bara en eller två kärnor nära max och resten blir bara lätt belastade.
(Dvs du kan ha två kärnor som kör på absolut max, men mätaren säger ändå bara ca 50%)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Har du bra kylare? När bytes kylpasta på den sist?
Kolla vilken temp du har på den under belastning.
Du behöver kolla i bios vad den är inställd på?
Vilket moderkort och minne använder du?
Vilket grafikkort använder du? De inbyggda eller annat.
I vilket spel får du problem?

Ladda ner cpu-z och kolla info där och kör ett stress test.
Ladda ner gpu-z här info om temp och vilket kort m.m som används.

Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det beror inte på windows iallafall, så den kan du räkna bort

Bästa vore nog att börja med att kolla dina temperaturer med HWInfo eller liknande program. De kanske är höga?
Kolla så att alla fläktar snurrar som de ska och att det inte är damm överallt. (med den CPU:n så lär datorn vara ganska gammal!)

Säkra även att du verkligen kollar CPU-hastigheten när den faktiskt belastas i spel och sånt... Den kanske faktiskt når 3.3 eller högre när den behöver?

Vilken procentmätare använder du för att kolla CPU:n?
Vissa såna mätare ger ett procentvärde på alla kärnor tillsammans hur de är belastade, och det kan vara missledande: vissa spel belastar bara en eller två kärnor nära max och resten blir bara lätt belastade.
(Dvs du kan ha två kärnor som kör på absolut max, men mätaren säger ändå bara ca 50%)

På hwinfo ligger den på 65 grader och för att kolla hastigheten använde jag aktivitetshanteraren. När jag använde hwinfo låg genomsnittet på 2.6 MHz.

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hejsan.
Har du bra kylare? När bytes kylpasta på den sist?
Kolla vilken temp du har på den under belastning.
Du behöver kolla i bios vad den är inställd på?
Vilket moderkort och minne använder du?
Vilket grafikkort använder du? De inbyggda eller annat.
I vilket spel får du problem?

Ladda ner cpu-z och kolla info där och kör ett stress test.
Ladda ner gpu-z här info om temp och vilket kort m.m som används.

Mvh Thomas

Vet inte riktigt om jag har bra kylare eller när kylpastan byttes senast. Moderkortet är gigabyte GA-F2A88XM-D3H. Jag har 32GB RAM och GeForce GTX 1050 Ti.

Processorn ligger på samma hastighet både i och utanför spel.

Mvh William

Permalänk
Medlem

Hej.
Ligger den på 65 grader i spel eller i Windows när du tittar där?
Gå in i bios vid uppstart så brukar de finnas ladda in optimala inställningar. Kolla om de hjälper innan du börjar gå djupare.

Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaViljam:

Vet inte riktigt om jag har bra kylare eller när kylpastan byttes senast. Moderkortet är gigabyte GA-F2A88XM-D3H. Jag har 32GB RAM och GeForce GTX 1050 Ti.

Mvh William

Om det inte är bytt på flera år kan det vara läge att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LillaViljam:

Mvh William

Kolla bios så allt är rätt inställt. Hur länge har du haft datorn? Har den nyss börjat krångla eller är de nu du märkt av de?
Ny kylpasta är nog en bra ide.

Skickar två sidor från bios som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tobbe_Man:

Hej.
Ligger den på 65 grader i spel eller i Windows när du tittar där?
Gå in i bios vid uppstart så brukar de finnas ladda in optimala inställningar. Kolla om de hjälper innan du börjar gå djupare.

Mvh Thomas

Det funkade med optimala inställningar. Tack för hjälpen:)
Men har du nån aning om varför det inte går att överclocka cpun altså varför inställningarna sitter fast på auto?

Permalänk
Medlem

Det kan bero på moderkortet, ibland måste man ställa in den manuellt för att få ändra, googla på ditt moderkort och ladda ner manualen, allt står där och om moderkortet stödjer clockning m.m och hur man gör.
Mvh Thomas

Visa signatur