Synology ds212j flera problem..!

Permalänk
Medlem

Synology ds212j flera problem..!

Hej

Fick en nas gratis idag med två stycken 3tb diskar i, dock har den inte varit igång på fyra år och är helt outdated.. . Dock hittar jag den genom utforskaren i windows.. och kan logga in via webläsaregränssnittet så har lyckats logga in i nasen och bytt lösenord osv..

Problem 1.
Kan inte logga in via mjukvaran Synology assistant (vet inte varför man vill göra det?).

Problem 2.
Kan inte uppdatera mjukvaran i nasen då den klagar på att "video station" mjukvaran inte är up to date men denna verkar ej vilja uppdateras heller verkar det som. Provat både manuellt med fil från datorn och via automatiken i mjukvaran.

Problem 3.
Verkar som de två diskarna speglar varandra, vilket jag inte har super stor nytta av.. Provat ta bort volymen men det verkar inte gå då de alternativet är gå markerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hej

Fick en nas gratis idag med två stycken 3tb diskar i, dock har den inte varit igång på fyra år och är helt outdated.. . Dock hittar jag den genom utforskaren i windows.. och kan logga in via webläsaregränssnittet så har lyckats logga in i nasen och bytt lösenord osv..

Problem 1.
Kan inte logga in via mjukvaran Synology assistant (vet inte varför man vill göra det?).

Synology Assistant använder man vid en nyinstallation av din Synology NAS.

Citat:

Problem 2.
Kan inte uppdatera mjukvaran i nasen då den klagar på att "video station" mjukvaran inte är up to date men denna verkar ej vilja uppdateras heller verkar det som. Provat både manuellt med fil från datorn och via automatiken i mjukvaran.

Mjukvaran är troligen för utdaterad för att kunna uppdateras automatiskt. Du kommer bli tvungen att uppdatera manuellt, DSM 6.2.4 är senaste versionen för din NAS.

Citat:

Problem 3.
Verkar som de två diskarna speglar varandra, vilket jag inte har super stor nytta av.. Provat ta bort volymen men det verkar inte gå då de alternativet är gå markerat.

https://i.imgur.com/4k3Hp45.png

Du behöver skapa en ny volym innan den gamla kan raderas.

Permalänk
Medlem

Ut med diskarna, rensa dom och gör en installation via assistenten med senast tillgängliga version.

Permalänk
Medlem

Gör en fabriksåterställning på den så tror jag den blir ominstallerad när du sätter upp den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Gör en fabriksåterställning på den så tror jag den blir ominstallerad när du sätter upp den.

Alldeles korrekt.

Här nedan följer de exakta stegen (DSM 6.x)
1. Logga in på DSM och öppna "Kontrollpanelen."
2. Tryck på ikonen "Uppdatera och återställ".
3. Klicka på "Återställ" längst upp i fönstret.
4. Klicka på knappen "Radera alla data" under avsnittet "Fabriksåterställning".
5. Vänta tills popup-fönstret visas. Markera rutan bredvid den röda texten som säger "Jag förstår att all min data kommer att raderas för alltid och inte kan återställas" innan du klickar på den röda knappen "Radera alla data".
6. Ange administratörens inloggningslösenord och tryck sedan på knappen "Skicka".
7. Vänta tills Synology NAS återställs. Hela processen tar cirka 10 till 20 minuter.
8. När återställningen är klar startar du Synology Assistant för att kontrollera NAS-statusen. Det ska visa "Inte installerat."
9. Efter att ha bekräftat att återställningen har slutförts är Synology NAS redo att konfigureras som ny.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD