Snabbkoll: Navigerar du med svepgester i telefonen?

Permalänk
Medlem

Kände inte ens till svepgester i Android

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Inte helt hundra på att jag förstår vad som menas med bägge nej, alternativen. Fysiska knappar som fysiska på telefonen jag fysiskt kan trycka på? Sånt har väl varit borta i säkert tio år med undantag för volym, power och Google Assistant-knapp enligt min erfarenhet.

Snackar vi knappar som ser ut som knappar i gränssnittet som för mig som användare fortfarande är en digital knapp som är synlig? Eller där gränssnittet använder dolda digitala knappar som fysiskt inte syns men där man vet vart de kan sitta, tänker exempelvis på Perfect Viewer som använder just detta.

Ja, det tror jag är rätt tolkning av de två alternativen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Gallerikonnässör

Svepgäster är det bästa som har hänt sedan något annat bra!

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Till alla med android (eller kanske bara samsung)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.samsung.and...

Denna gör det som gester borde ha gjort som standard, extremt smidigt och kommer aldrig kunna använda något annat

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kände inte ens till svepgester i Android

Har funnits i Android sedan Android 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

jag ska ha mina tre knappar, fysiskt eller på skärmen.

saknar lite feedback av en fysisk knapp men det är iaf bättre än att olika swiper förvirras eller blir ihopblandade med olika swipes i olika appar utan att man vet "vilken" swipe som aktiverades av misstag och ingen feedbak för att veta eller förhindra.

Nu funkar det kanske bra för 99% men jag ser ingen mening med att gå över.

Sålänge android har alternativ att ta tillbaka knapparna är det det jag kommer köra med.

och det tar ingen "screen estate" heller för alla appar där det spelar roll döljs dom med automatisk fullscreen mode ändå.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Har inga navigeringsknappar så svaret är naturligtvis ja ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Ja, jag vet hur man använder snäckskalen.

Permalänk
Medlem

Inte så bra alternativ på alternativen.
Jag använder digitala knappar men hade föredragit fysiska knappar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fb.fluid&hl... i kanske fem-sex år.

Jag har också försökt använda Androids egna implementation av svepgester under flera dagar av aktiv ansträngning.

Herregud så vidrigt dåligt Android egna fungerar, den är en fullständig förolämpning.

Testa FNG om ni vill ha fungerande svepgester, Androids egna fungerar inte.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Funktionen är väl okej, rentav bra att spara lite utrymme för den som är van, men det är ju bedrövligt sett till upptäckbarhet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Svep all the way! Körde Meego och Sailfish i många år och var förvånad att det tog så lång tid för giganterna att snappa upp gesterna. Än idag ligger jättarna efter när det gäller navigering av OS:et.

Visa signatur

Konsolgubbe

Permalänk
Medlem

Ja, men jag skulle föredra fysiska knappar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Har inga navigeringsknappar så svaret är naturligtvis ja ...

Frågan var dock: Vad använder du helst?
Har man inte en lassgammal iphone så har man inga alternativ
Jag föredrar en fysisk knapp för att ta mig till hemskärmen, funkade bra att dubbelklicka den för att kunna stänga ner appar också. Ingen större fan av gester.
Notera att knappen kan sitta på sidan så den inte tar skärmutrymme.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Livsnjutare 😎

... Alltså det är både och ?!, men det alternativet fanns ju inte 🤨

Så jag tog "ja."

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Alling:

Inte mycket till val på iOS, även om jag inte använder det för allt som det kan användas till.

Tänkte precis säga det.. iOS är ju oanvändbart utan gestures. En av anledningarna att jag aldrig blir kompis med det operativsystemet över längre tidsperioder

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Hade det inte på förra luren pga den var för gammal för det. Men har det på nya, gav det en chans efter att en kollega övertygat mig att testa och gillar det faktiskt nu när jag är van. Men det tog några dagar haha 😁

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Använder mest svepskäl.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

När jag hade Android föredrog jag knappar men med iPhone har man vant sig med svep. Nu när jag använder en Android med knappar känner jag mig lost för sveper av vana som på iPhone.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Började med det för något år sedan och det känns bättre. Dock är ett ständigt återkommande problem när man försöker bläddra mellan bilder i någon app och så registreras det som att man backar i appen iställen.

Permalänk
Medlem

Har alltid föredragit fysiska knappar. På telefonen har jag dock förlikat mig med kompromissen att få en större skärm i utbyte mot kasst inmatningsmetod.

Jag borde kanske ta och testa gester för att se om de är bättre än touchknappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

När jag hade Android föredrog jag knappar men med iPhone har man vant sig med svep. Nu när jag använder en Android med knappar känner jag mig lost för sveper av vana som på iPhone.

Vilken tur att Android infört valet att ha knappar eller svep-gestures som fungerar exakt på samma sätt som iPhonens.
Kör alla mina androids med svep gesture nu pga. vill inte råka komma åt knapparna någon mer.

Och Androids svep är aningen mer & bättre genomtänkt än iPhonens du kan göra lite mer där.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Ojojoj. Jag har en Galaxy S7 och det är den sämsta teknikprylen jag använt när det kommer till användarvänlighet. Svår att använda med en hand. Fingenavtrycksläsaren misslyckas typ 39 av 40 gånger. Använder mest youtube på Firefox och om jag håller i den kommer jag alltid åt skärmen och råkar byta video och lägger jag den i fickan brukar fysiska knappar kommas åt som också gör att man måste vara där och pilla non stop för att den ska göra sitt jobb. För att inte tala om när det kommer lite snö eller en vattendroppe på den så regestreras det som ett finger tryck när den ligger i fickan.

För att bara nämna några saker.

Skuller behöva en fysisk knapplåsknapp som på min Sansa mp3 spelare. Inga problem med den.

Nya modeller kanske är bättre?

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

Jag försöker stänga av gester. Det är alltför lätt att man råkar göra en gest av misstag.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tog lite tid men när det väl satt så var det mycket snabbare, smidigare och enklare än knappar. Visst känns det ovant att lära sig "cykla" igen men ger man inte det en chans så kan man inte lära sig heller.

Som tur är kan man ha kakan och äta den iallafall på android. Sen kan man använda ett annat skal om man verkligen vill ha fler knappar (eller ännu färre).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag gestikulerar bara fram appdrawern och rullgardinen. Annars kör jag självklart med knappar då det är så mycket smidigare.
Gester funkar dessutom orhört dåligt på hemskärmen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Kör iPhone SE (2 gen). Men lite nyfiken på vad det finns för gester ni använder utöver de vanliga fyra+svepskrivning?

(kanternas tillbaka/framåt/upp för kontrollcenter/ned för notiser, och svep-skrivning)

Nått mer ni kan tipsa om som underlättar användningen?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens vad "svepgester" är. Som tur är verkar jag inte vara helt ensam om det.
Jag har en sån där glasruta att kladda på, den är väl kanske 6-8 år gammal, men jag använder bara telefon, kameran, swisch och bankid i den. Har lagt in firefox för att försöka komma åt webmail, men det är ju så smått allting att det inte går läsa.

Permalänk
Medlem

konstig fråga svepgester har alltid funnits och använts.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag skriver med swipes genom SwiftKey men i övrigt är det "gamla vanliga" knappar som gäller

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730