Är du medveten om att 2G och 3G näten stängs ner 2025?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Problemet med hissar är att de måste funka för att bli godkända. De blir inte godkända om de använder en teknik som kan försvinna över en natt. I vår förening har vi hissar som nu samtliga måste (ja, måste) uppgraderas för att fortsätta vara godkända.

Väldigt många hissar i flerfamiljshus har inte nödtelefon. Enligt Boverket krävs det normalt inte nödtelefon i äldre hissar som är installerade före 1999. Det behövs inte heller nödtelefon om inte hissen är tillgänglig för allmänheten (eller är liten). Boende eller deras gäster är väl ingen allmänhet? Placera brevlådor utanför porten, så behöver ingen utomstående komma in och brevbäraren behöver inte gå i trappor. Nödtelefonen behöver väl inte heller vara mobiltelefon? Är det hissfirman som behöver något att debitera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

GSM/2G kör på 900 MHz. 4G kör ned till 700 MHz, så med masterna på samma ställe når 4G längre.

iPhone kom 2007, den klarade bara 2G.

2009 kom iPhone 3G. Låter lovande att täckning är bättre med 4G. Finns det 4G-mobiler som har lika bra batteritid som 2G-mobiler (över en månad)?

Skrivet av keepAliveFree:

På svensk landsbygd använder operatörerna en enda bärvåg för GSM/EDGE (2G), utan störande spärrsannolikhet. En GSM-bärvåg kräver ca. 200 kHz bandbredd. Med en 12-split (för att kunna upprepa samma frekvens utan att störa) kräver det ca. 2,5 MHz. Det vore skamligt dåligt om inte de svenska operatörerna kunde avsätta så lite bandbredd för att behålla kunder och roaminganvändare, i förhållande till hur mycket spektrum de lagt pengar på.

Under det sista PTS-mötet 2023 om operatörernas teknikskifte, så tycker jag det blev tydligt både från hur Telenor och Tele2 svarade att de inte själva tror att de kommer att släcka 2G under 2025.

Vi behöver nog inte oroa oss utan kan fortsätta använda den gamla telefonen eller modemet. När den ev. slutar fungera (eller tjänat ut av andra skäl) kan vi köpa ny då. Affärsfolket använder 4G och 5G, och håller nere risken för 2G-spärr åt övriga användare. Ju fler som tänker så, desto större är sannolikheten att det går att använda nödtelefoner i bilar, hissar och mobiltelefoner länge än.

Kul men någon som är insatt. Jag tror att operatörerna och PTS vill skrämmas och säger att ska stängas ned 2025. I själva verket finns inget datum satt. Om folk tror att det kommer avvecklas så kommer avvecklingen gå mycket snabbare. 2G kommer finnas kvar till industrin som behöver ha kvar det och få betala extra för det säkert till minst 2035 .

3G däremot finns i tekniska fördelar att ha kvar, Om du använder endast 3G i en telefon idag så har du många anledningar att byte ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Väldigt många hissar i flerfamiljshus har inte nödtelefon. Enligt Boverket krävs det normalt inte nödtelefon i äldre hissar som är installerade före 1999. Det behövs inte heller nödtelefon om inte hissen är tillgänglig för allmänheten (eller är liten). Boende eller deras gäster är väl ingen allmänhet? Placera brevlådor utanför porten, så behöver ingen utomstående komma in och brevbäraren behöver inte gå i trappor. Nödtelefonen behöver väl inte heller vara mobiltelefon? Är det hissfirman som behöver något att debitera?

Jag vet inte detaljerna, utan bara fått veta att de behöver bytas för att de inte kommer att fortsätta vara godkända i den sekund som 2G/3G släcks. Upphandling för modulbytet pågår. Huset är byggt 2004-2005, så efter 1999.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Meto:

2009 kom iPhone 3G. Låter lovande att täckning är bättre med 4G. Finns det 4G-mobiler som har lika bra batteritid som 2G-mobiler (över en månad)?

Kul men någon som är insatt. Jag tror att operatörerna och PTS vill skrämmas och säger att ska stängas ned 2025. I själva verket finns inget datum satt. Om folk tror att det kommer avvecklas så kommer avvecklingen gå mycket snabbare. 2G kommer finnas kvar till industrin som behöver ha kvar det och få betala extra för det säkert till minst 2035 .

3G däremot finns i tekniska fördelar att ha kvar, Om du använder endast 3G i en telefon idag så har du många anledningar att byte ut den.

För oss användare är 3G inte så dumt att ha ibland. Uppdaterade just ett tidigare inlägg om det, men det är väl förbibläddrat nu.
Råkar man ha Telenors 3G (vet inte vad som gäller för Tre/Hallon), så slipper man den dum-data som operatörerna skickar över 4G och 5G, och som Telia och Tele2 också skickar över 3G (och som telefonen/modemet svarar på), så länge man är datauppkopplad. Telias och Tele2s dum-data är också beroende på tid på dygnet. Telias är även veckodagsberoende. Telia skickar dum-data också över EDGE (2G).

Har man ett gammalt datormodem (USB-modem), som inte också är en router, och har Telenor; så får man enligt Telenor inte fler G än 3, oavsett modem. Telenor säger sig ha tagit bort möjligheten att använda 4G med USB-modem (utan router) i slutet av 2023. (WiFi-delning av 4G använder NATat/routat IP och fungerar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Du måste inte. Det finns fortfarande 2G och kommer sannolikt finnas länge än

Slutet av 2025 drar de pluggen för 2G också.

Skrivet av keepAliveFree:

Det var (2021?) när MPRT på intiativ från SVTs Per Björkman beslutade att de kommersiella TV-kanalerna skulle tvingas byta bildkodning för marksänd TV (för att SVT inte ville ha konkurrens) som förfallet för TV-mediet började. MPRT argumenterade att det skulle göra TV-mediet attraktivare. Jojo...

Om du menar bytet till DVB-T2 så var det för att man kunde få in mer TV-kanaler på samma frekvensband. Det är väl bra iofs, speciellt som många inte längre får TV den vägen alls och frekvenserna är en begränsad resurs. Kostade det en massa pengar för kanalerna? För det blev ju nya boxar för oss användare och Teracom fick säkert uppgradera lite, men jag har lite svårt att tro att det kostade något fantastiskt för kanalerna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av keepAliveFree:

Det [behålla kunder] har du rätt i. Just därför är det väldigt många som är övertygade att operatörerna någon gång under 2025, gissningsvis efter att som jag vill minnas det då skall hållas en frekvensauktion för delar av frekvensbandet för 1800 MHz, meddelar att de skjuter på avvecklingen ett eller två år, och så kommer att hålla på åtminstone till 2030, som är det år som flera europeiska länder kommer att ha 2G eller 3G till. Roamingsamtal ger också intäkter.

Ska svenska kunder kunna roama i utland, som inte har 4G- eller 5G-tal, så måste det finnas 2G eller 3G i den svenska operatörens nät, även om det inte finns i luften. Därför är många övertygade om att det även när 2G och 3G försvinner ur den svenska luften kommer vara möjlgt att skicka SMS med gamla 4G- och 5G-telefoner som inte har 4G- eller 5G-tal med de svenska operatörerna.

På svensk landsbygd använder operatörerna en enda bärvåg för GSM/EDGE (2G), utan störande spärrsannolikhet. En GSM-bärvåg kräver ca. 200 kHz bandbredd. Med en 12-split (för att kunna upprepa samma frekvens utan att störa) kräver det ca. 2,5 MHz. Det vore skamligt dåligt om inte de svenska operatörerna kunde avsätta så lite bandbredd för att behålla kunder och roaminganvändare, i förhållande till hur mycket spektrum de lagt pengar på.

Under det sista PTS-mötet 2023 om operatörernas teknikskifte, så tycker jag det blev tydligt både från hur Telenor och Tele2 svarade att de inte själva tror att de kommer att släcka 2G under 2025.

Menar du mötet i maj 2023 (som länkats till tidigare i denna tråd), eller något senare möte? Länka gärna till mötet och vid vilken tidpunkt det sägs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

För oss användare är 3G inte så dumt att ha ibland. Uppdaterade just ett tidigare inlägg om det, men det är väl förbibläddrat nu.
Råkar man ha Telenors 3G (vet inte vad som gäller för Tre/Hallon), så slipper man den dum-data som operatörerna skickar över 4G och 5G, och som Telia och Tele2 också skickar över 3G (och som telefonen/modemet svarar på), så länge man är datauppkopplad. Telias och Tele2s dum-data är också beroende på tid på dygnet. Telias är även veckodagsberoende. Telia skickar dum-data också över EDGE (2G).

Att 3G fungerar mycket bra för att så få använder det är inte så konstigt och vad menar du med dum-data?

Permalänk

härligt å täckningen är dålig i halva Sverige

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

härligt å täckningen är dålig i halva Sverige

Med Tre ja. De övriga har 90% eller mer yttäckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Med Tre ja. De övriga har 90% eller mer yttäckning

Telia har tyvärr blivit en katastrof på många platser efter övergången till 4G. Upplevde 2G/3G som betydligt bättre på avlägsna platser i Sverige.

För 10-15 år sedan skrattade jag åt telefonförsäljare från Tele2 och Telenor och bad dem återkomma när det finns täckning i Arjeplogsfjällen. Numera är dock Telia sämst i klassen tillsammans med Tre.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Med Tre ja. De övriga har 90% eller mer yttäckning

jag har dålig täckning 45.an upp mot selen & i skogarna samt runt om i dalsland. me telia

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooseslayer:

jag har dålig täckning 45.an upp mot selen & i skogarna samt runt om i dalsland. me telia

Kan fortfarande bli bättre, då de kan ersätta 2G och 3G med 4G och 5G Testat en annan operatör än Telia för övrigt?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Märker mer och mer störningar med min Volvo som är beroende av just 2G/3G, tyvärr har Volvo ingen lösning för bilar tillverkade före 2019.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundvalldavid:

Märker mer och mer störningar med min Volvo som är beroende av just 2G/3G, tyvärr har Volvo ingen lösning för bilar tillverkade före 2019.

Vilket nät/operatör använder Volvo i Sverige?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

2009 kom iPhone 3G. Låter lovande att täckning är bättre med 4G. Finns det 4G-mobiler som har lika bra batteritid som 2G-mobiler (över en månad)?

Kul men någon som är insatt. Jag tror att operatörerna och PTS vill skrämmas och säger att ska stängas ned 2025. I själva verket finns inget datum satt. Om folk tror att det kommer avvecklas så kommer avvecklingen gå mycket snabbare. 2G kommer finnas kvar till industrin som behöver ha kvar det och få betala extra för det säkert till minst 2035 .

3G däremot finns i tekniska fördelar att ha kvar, Om du använder endast 3G i en telefon idag så har du många anledningar att byte ut den.

kan ju vara så att dom stänger ned det för medborgarna på något sätt och låter dom företag som verkligen behöver ha tillgång till det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keepAliveFree:

Det var (2021?) när MPRT på intiativ från SVTs Per Björkman beslutade att de kommersiella TV-kanalerna skulle tvingas byta bildkodning för marksänd TV (för att SVT inte ville ha konkurrens) som förfallet för TV-mediet började. MPRT argumenterade att det skulle göra TV-mediet attraktivare. Jojo...

Jomen, har inte använt digital-tv sen den infördes. Kör plara play-kanaler numera.

Permalänk
Medlem

Får 5 pluppar med 2G och kan prata två timmar utan kvalitetsförlust.
4G ger noll till en plupp och om inte samtalet bryts så är det inte ovanligt med robotsoppan. Man måste ringa om flera gånger och kvalitetsförlusten är random as f.

Bor man inte i storstaden och faktiskt använder telefonen för att prata med blir det inte kul. Det är omöjligt att bygga ut 4G över hela landet, rätt stora delar som släcks helt. Visst är det bättre kvalitet på 4G när man är nära mast, men ytorna i landet där 2G regerar är mycket större än ni tror och ljugkartorna som visar 4G är inte i närheten rättvisa. Dra bort 10% i alla riktningar från alla kartor som visar täckning, så kanske man närmar sig normal samtalskvalitet.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Får 5 pluppar med 2G och kan prata två timmar utan kvalitetsförlust.
4G ger noll till en plupp och om inte samtalet bryts så är det inte ovanligt med robotsoppan. Man måste ringa om flera gånger och kvalitetsförlusten är random as f.

Bor man inte i storstaden och faktiskt använder telefonen för att prata med blir det inte kul. Det är omöjligt att bygga ut 4G över hela landet, rätt stora delar som släcks helt. Visst är det bättre kvalitet på 4G när man är nära mast, men ytorna i landet där 2G regerar är mycket större än ni tror och ljugkartorna som visar 4G är inte i närheten rättvisa. Dra bort 10% i alla riktningar från alla kartor som visar täckning, så kanske man närmar sig normal samtalskvalitet.

Återigen, där man stänger ner 2G kan man ersätta med 4G, behöver inte automatiskt betyda att blir sämre täckning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Återigen, där man stänger ner 2G kan man ersätta med 4G, behöver inte automatiskt betyda att blir sämre täckning.

Att man kan betyder inte att det kommer göras

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att man kan betyder inte att det kommer göras

Nej, men det behöver inte heller betyda att inte kommer göra. Så att bara rakt av utgå från att det inte ersätts är dumt tycker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Att man kan betyder inte att det kommer göras

Precis, handlar om pengar. Billigt att driva 2G mot att plantera ut 4G som knappt används för att täcka de ytorna som släcks. Så logiskt att då anta att det inte kommer att ske, för då hade det varit billigare att inte stänga 2G

Smällar man får ta, enligt stadsbor. De tittar på kartorna över täckning och tror de stämmer. Inte ens 3G blev "färdigt". Så varför inbilla sig att det ska bli bättre, vad är agendan bakom så dålig slutledningsförmåga?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vilket nät/operatör använder Volvo i Sverige?

Jag tror jag läst Telenor någonstans. Länken nedan skriver Telenor.
https://www.volvocars.com/se/support/car/xc40/article/8f08d63...

Permalänk
Medlem

Hade lite tid över när jag satt i en mindre ort nära en större stad. Alla nätverken fanns, 2G-5G, så jag passade på att göra lite tester. Att testa 2G och 3G var lite krångligt då Samsung tydligen uppdaterat bort menyalternativen för att välja dessa nät (i singular, det går bara att välja 4G/3G/2G, inte endast 2G alltså), men med Netmonster löste det sig.

2G är verkligen långsamt. Men visst funkar det för mail. Kanske för web också om man går via typ Opera Mini och högsta databesparingen (men det testade jag inte).

3G är lite snabbare, räcker ju till det mesta förutom streaming i högre kvalitet osv såklart.

5G är såklart snabbast, men jag tror att Comviq fortfarande cappar hastighetern. Initialt, första sekunden typ, går det dock i 300-400Mbps för mig vid det här testet.

Oavsett finns ju goda skäl för operatörerna att antingen hota/lova att stänga vid ett visst datum, vi får se hur det går.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fredag:

Precis, handlar om pengar. Billigt att driva 2G mot att plantera ut 4G som knappt används för att täcka de ytorna som släcks. Så logiskt att då anta att det inte kommer att ske, för då hade det varit billigare att inte stänga 2G

Smällar man får ta, enligt stadsbor. De tittar på kartorna över täckning och tror de stämmer. Inte ens 3G blev "färdigt". Så varför inbilla sig att det ska bli bättre, vad är agendan bakom så dålig slutledningsförmåga?

Ingen är skyldig att förmedla dina budskap varhelst du råkar befinna dig. Det finns alltid lösningar för att kommunicera om du vill betala priset för det, men det är just där skon klämmer - du vill bara ha tjänsten om någon annan betalar den extra kostnaden som uppstått genom att du placerat dig i ingenstans.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Hade lite tid över när jag satt i en mindre ort nära en större stad. Alla nätverken fanns, 2G-5G, så jag passade på att göra lite tester. Att testa 2G och 3G var lite krångligt då Samsung tydligen uppdaterat bort menyalternativen för att välja dessa nät (i singular, det går bara att välja 4G/3G/2G, inte endast 2G alltså), men med Netmonster löste det sig.

2G är verkligen långsamt. Men visst funkar det för mail. Kanske för web också om man går via typ Opera Mini och högsta databesparingen (men det testade jag inte).

<Uppladdad bildlänk>

3G är lite snabbare, räcker ju till det mesta förutom streaming i högre kvalitet osv såklart.

<Uppladdad bildlänk>

5G är såklart snabbast, men jag tror att Comviq fortfarande cappar hastighetern. Initialt, första sekunden typ, går det dock i 300-400Mbps för mig vid det här testet.

<Uppladdad bildlänk>

Oavsett finns ju goda skäl för operatörerna att antingen hota/lova att stänga vid ett visst datum, vi får se hur det går.

Ja, det är en hastighetsgräns på 100mbit/s officiellt hos Comviq.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att staten, genom de licenser som säljs för att få driva mobilnät, borde kräva att det ska finnas täckning för mobilsamtal i samtliga tätorter och obrutet längs alla europavägar, riksvägar och primära länsvägar (vägnummer lägre än 500), och grundläggande täckning inom några kilometer från kusten längs hela yttre kusten (från norska gränsen på västkusten till finska gränsen på östkusten, plus runt huvudöarna på Gotland och Öland) samt längs de fyra största sjöarna (Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren).

Det är inte rimligt att kräva att man ska ha täckning på varje fjälltopp eller vandringsled, även om det hade varit trevligt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jag kan tycka att staten, genom de licenser som säljs för att få driva mobilnät, borde kräva att det ska finnas täckning för mobilsamtal i samtliga tätorter och obrutet längs alla europavägar, riksvägar och primära länsvägar (vägnummer lägre än 500), och grundläggande täckning inom några kilometer från kusten längs hela yttre kusten (från norska gränsen på västkusten till finska gränsen på östkusten, plus runt huvudöarna på Gotland och Öland) samt längs de fyra största sjöarna (Vänern, Vättern, Mälaren och Hjälmaren).

Det är inte rimligt att kräva att man ska ha täckning på varje fjälltopp eller vandringsled, även om det hade varit trevligt.

PTS brukar ställa täckningskrav när de auktionerar ut licenser, enligt pressmeddelandet jag läser har man ambitionen att täcka ”platser där människor normalt befinner sig”

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

PTS brukar ställa täckningskrav när de auktionerar ut licenser, enligt pressmeddelandet jag läser har man ambitionen att täcka ”platser där människor normalt befinner sig”

Jo, men kraven är ju alldeles för vaga och för snälla.
Jag menar verkligen stenhårda krav. 100 % täckning på de ställen jag räknar upp ser jag som minimum. Man ska kunna färdas på våra primära vägar och alltid kunna räkna med att ha mobiltäckning om nåt händer. På mindre vägar, inte lika enkelt, för det hade blivit ohanterligt stora ytor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, men det behöver inte heller betyda att inte kommer göra. Så att bara rakt av utgå från att det inte ersätts är dumt tycker jag

Faktum är att täckning försvinner, det är det ingen diskussion om
Det är osäkert om liknande byggs upp med nya tekniker

Det är då garanterat sämre för äldre enheter, och garanterat sämre på flera ställen där det fungerar idag

Sen bör det ju bli långt bättre på en hel del andra ställen för att de moderna teknikerna är bättre på många sätt, men att det blir sämre för vissa är en garanti

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst så är anledningen till att lägga ner GSM, 2G och 3G att få personer använder det. Problemet är också att det drar ström och är KRETS-baserad telefoni. När man går över helt till 4G där VoLTE gäller blir det i stort sett som IP-Telefoni, det behöver inte innebära att det blir bättre för kunderna men man sparar en hel del i ström och kan samtidigt fortsätta att bygga ut med flera master, använda flera frekvensband och annat.

Egentligen borde staten gå in med pengar som det är nu och satsa på att montera upp flera mobilmaster, det är uppenbart när man åker ut i landet utanför större och mindre städer att mottagningen är mycket dålig. Å andra sidan om man har fiber och Internet hemma fast man bor på landsbygd så kan man numera köra med WiFi-samtal i din smartphone, fungerar utmärkt. Åtminstone kan man då ha bra mottagning på telefonen i hemmet (som hem-telefoni).