Gartner: 2023 sämsta året hittills för PC-industrin

Permalänk
Melding Plague

Gartner: 2023 sämsta året hittills för PC-industrin

Analysfirmorna Gartner och IDC har släppt sina siffror för datorförsäljningen under julkvartalet, och Gartner skriver att 2023 var det sämsta året i historien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dyra prylar som inte presterat för aktuell prisnivå. Man får hoppas att 2024 inte blir likadant.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Vad konstigt med de här priserna på hårdvara.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Helt förväntat. Det var som när surfplattor blev populära, nästan alla teknikintresserade köpte en sådan. Analytiker förväntade sig att denna försäljning av surfplattor skulle fortsätta stiga, men det som hände var att folk insåg att de nya knappt var bättre än den de hade.

Samma sak med dagens datorer. Utvecklingen inom allt förutom Ai går sakta framåt.
Jag tycker det är värst på laptopsidan, den största skillnaden varje år är att laptoparna blir dyrare. (ja, vår svenska krona är en stor del av boven)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Dyra prylar som inte presterat för aktuell prisnivå. Man får hoppas att 2024 inte blir likadant.
Mvh Paul

Samt att alla redan uppgraderade under Covid, och nu inte har råd att köpa ny dator pga ekonomin.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt farsan att införskaffa en ny dator då den HP han har är mer eller mindre inne på sista versen. Det mesta sköter han istället med mobilen vilket han är nöjd med. Det blir däremot lite fel när han beställer resor på mobilen då tryckfelsnisse ofta är framme. Så jag antar att gemene man är nöjda med sina mobiler som ersatt datorerna i en större utsträckning.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Köpte man en dator/laptop under covid så behöver man ju inte uppgradera på några år.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Varför skulle man köpa nya datorer när gamla inte har något problem med att köra 99% av all mjukvara man kan tänkas behöva?

Permalänk
Medlem

Kom igen grabbar! Håll i pengarna! Vi kan och ska rösta med plånböcker och visa giriga företag att deras prissättningsbeteende är inte acceptabelt.

Permalänk
Skrivet av användare-234:

Varför skulle man köpa nya datorer när gamla inte har något problem med att köra 99% av all mjukvara man kan tänkas behöva?

Den stora skaran gör typ inte ett skit lokalt på deras datorer. Det är webbtjänster för allt, för varje år utnyttjar folk mer datakraft totalt i alla dessa webbtjänster. Men det påverkar ej deras lokala datorer som de kan behålla.

Kvar är skaran gamers och de som jobbar med större mängd data lokalt. När precis "varenda kotte" har ett par datorer idag, så blir det så att andelen minskas som använder dem för att göra något större teknisk.

Går man tillbaka till 1994. Så kanske det var 2st i en skolklass på 30 st elever som hade en dator hemma. Dessa med datorer var nördar.
Idag så har väl varenda elev ett par datorer, tro tusan att andelen procentuellt som gräver sig ner i datateknik och utnyttjar mycket datakraft blir väldigt låg.

Så jag håller med om att bland sveriges 10 miljoner användare så klarar de sig de flesta säkert av att göra 99% av allt de vill på deras egen dator, de kanske inte får den fps som de helst skulle vilja ha, eller få vänta lite länge, men det går.
Bland oss som jobbar med datateknik så är dagens datorer lite som att jobba med en 386a. Det vi vill göra går inte göra, vi får begränsa oss och göra ett resultat som inte håller den detaljnivån som vi helst skulle vilja ha.

Permalänk
Medlem

Köper nya prylar den dagen jag inte kommer kunna spela mina spel i 60 fps. Det fina med PC är att man kan skruva ner inställningar, så man kommer långt med gammal hårdvara och spelen ser fortfarande helt okej ut på medium.

Permalänk
Medlem

Hoppas priserna kommer börja sjunka då jag är på gång att börja bygga en simrigg. Funderar dock om jag ska kombinera simriggdatorn med primära och byta sinsemellan med switchväljare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

För egen del, så har mobiltelefonen/plattan tagit över mer och mer av "kontorsuppgifterna" hemma.

Min telefon har även mer än dubbla prestandan mot min PC (Dell XPS 13):
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/compare/4380730?baseline...

Har även andra kraftfullare datorer (Apple) för bild- och videoredigering, men för enklare jobb duger XPS:en fint.

Däremot kommer jag antagligen aldrig att köpa en renodlad Windows-maskin igen. Försökte hitta något vettigt för runt 20000:- i mellandagarna, men Elgiganten, Inet och Webhallen hade mest plastigt skräp (läs Asus) med lågupplösta skärmar.

Känns som att det saknas butiker för HP och Dell i Stockholm?

Permalänk
Medlem

Så en nedgång från rekordsiffror. Ganska väntat, eller har folk så taskig verklighetsuppfattning att de tror att tillväxten är evig?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Så en nedgång från rekordsiffror. Ganska väntat, eller har folk så taskig verklighetsuppfattning att de tror att tillväxten är evig?

Företag har det ja, folk i allmänhet hara väl insett att de goda tiderna är förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför skulle man köpa nya datorer när gamla inte har något problem med att köra 99% av all mjukvara man kan tänkas behöva?

Windows 11 funkar ju inte och blir snart deprecated?

Men ja mobiler och surfplattor tar över. Jag känner många vuxna som klarar sig utmärkt utan både stationär dator och laptop. Det går snabbt och lätt att betala lite räkningar med mobilen, läsa nån pdf och givetvis använda webbläsaren. De allra flesta konsumerar bara på nätet och är inte så aktiva med att t ex skriva eller skapande. Då blir det ju nästan krav med större skärm, mus och tangentbord.

Min 2500k tuffar på.. spelar typ bara på Steam Decken ändå, ser ingen mening att uppgradera datorn.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Företag har det ja, folk i allmänhet hara väl insett att de goda tiderna är förbi.

Frågan är om någon trodde på en fortsatt uppgång när det gäller PC.

Det jag tycker är så förbaskat tråkigt med datorer och prisutvecklingen är att det är så konstigt.

Inom det mesta andra så är det så att om det produceras mer än efterfrågan så går priserna ner, detta leder till ökad efterfrågan och det blir en jämvikt. Inom datorteknik så upplever jag det mer som om efterfrågan går ner, ja då går priserna upp så att företagen ändå tjänar lika mycket pengar. Då minskas försäljningen ännu mer, ja det är bara att höja priserna mer för att behålla omsättningen.

Jag själv tillhör skaran som vill köpa en ny laptop, desktop, router, mobil (vikbar) och lite annat. Det jag har är väldigt många år gamla, jag har laptops som är långt över 10år. Men sedan kollar jag på specifikationen på det jag har och vad vettig prestandaförbättring nytt kostar och jag tappar intresset på att ens fundera på att köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Det är väl som vanligt. Om försäljningen viker 3% så sitter följande åtgärder i ryggmärgen:
1. Höj priserna med 4%
2. Skicka en artikel till aktiemarknaden: Titta vad bra det går, vi ökar omsättningen med > 1%
3. Luta sig tillbaka i stolen ytterligare 3 månader. Bonusen är räddad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora skaran gör typ inte ett skit lokalt på deras datorer. Det är webbtjänster för allt, för varje år utnyttjar folk mer datakraft totalt i alla dessa webbtjänster. Men det påverkar ej deras lokala datorer som de kan behålla.

Kvar är skaran gamers och de som jobbar med större mängd data lokalt. När precis "varenda kotte" har ett par datorer idag, så blir det så att andelen minskas som använder dem för att göra något större teknisk.

Går man tillbaka till 1994. Så kanske det var 2st i en skolklass på 30 st elever som hade en dator hemma. Dessa med datorer var nördar.
Idag så har väl varenda elev ett par datorer, tro tusan att andelen procentuellt som gräver sig ner i datateknik och utnyttjar mycket datakraft blir väldigt låg.

Så jag håller med om att bland sveriges 10 miljoner användare så klarar de sig de flesta säkert av att göra 99% av allt de vill på deras egen dator, de kanske inte får den fps som de helst skulle vilja ha, eller få vänta lite länge, men det går.
Bland oss som jobbar med datateknik så är dagens datorer lite som att jobba med en 386a. Det vi vill göra går inte göra, vi får begränsa oss och göra ett resultat som inte håller den detaljnivån som vi helst skulle vilja ha.

Vad är det du jämför med när du menar att vi med dagens datorer får nöja oss med lägre detaljnivå, får vänta längre, är som en 386:a osv? Du kommer ju inte ifrån att den hårdvara som finns för hemmabruk idag är den kraftfullaste någonsin.

Sen klart bättre presterande hårdvara alltid är önskvärt men det gäller ju lika väl idag som på 386:ans tid (och då var dessutom förbättringatakten bra mycket brantare).

Permalänk
Medlem

Att folk hoppas på sjunkande priser då volymerna sjunker är döfött

Om volymerna sjunker kommer priserna öka, detta då färre produkter skall täcka kostnader för
RnD, overhead samt baskostnader i produktionen.

Om tillverkarna som i Nvidias fall har hittat andra vägar att tjäna massor av pengar försvinner även incitamentet att
öka volymerna på konsumentprodukter.

Jag gissar att de prisökningar vi sett bara är i startgroparna och att vi kommer återgå till tiderna (90tal) då en vettig dator kommer kosta 4-5 månadslöner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Vad är det du jämför med när du menar att vi med dagens datorer får nöja oss med lägre detaljnivå, får vänta längre, är som en 386:a osv? Du kommer ju inte ifrån att den hårdvara som finns för hemmabruk idag är den kraftfullaste någonsin.

Många laptops har idag har stora brister kring anslutningsmöjligheter, kortläsare, uppgraderingar och kylning. I vissa fall har även prestandan blivit sämre än tidigare.

Försök hitta en laptop med snabb fullstor SD-läsare bortsett från en MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Försök hitta en laptop med snabb fullstor SD-läsare bortsett från en MacBook Pro

Vilken profession värd namnet behöver den..

En CF-port däremot!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av lhugo:

Vad är det du jämför med när du menar att vi med dagens datorer får nöja oss med lägre detaljnivå, får vänta längre, är som en 386:a osv? Du kommer ju inte ifrån att den hårdvara som finns för hemmabruk idag är den kraftfullaste någonsin.

Sen klart bättre presterande hårdvara alltid är önskvärt men det gäller ju lika väl idag som på 386:ans tid (och då var dessutom förbättringatakten bra mycket brantare).

Det jag menar är att man idag med befintlig mjukvara tvingas begränsa sig till att arbeta på ett sätt att man ej får det resultat man skulle önska sig.
Det kan vara arbeta med cadfiler, bearbeta data från det ena och andra.
Jag själv försökte på en lösning med vektorgrafik i Webbläsaren, men insåg att svg filer på runt 10MB som exporterna blev på ej var hanterbara.

Så dagens datorer räcker till för de flesta, speciellt när man tar hänsyn till att anpassar våra lösningars resultat efter vad hårdvaran klarar av att leverera. Datorkraft är lite som med pengar, t.ex. 15 000kr i månaden går fint att leva på om man anpassar ens livsstil därefter.

*edit*
T.o.m i Excel har jag tvingas hantera data på ett annat sätt än jag önskar då det blev obrukbart med filterna, det blev för segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Vilken profession värd namnet behöver den..

En CF-port däremot!

Min gamla Thinkpad har kombinerad CF-port och PCMCIA

Permalänk
Medlem

Har gått från att köpa massvis med teknikprylar till att inte köpa några alls i princip under 2023, skamligt dyrt och ingen nämnvärd prestandavinst i det jag gör på min PC eller i min vardag förövrigt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag menar är att man idag med befintlig mjukvara tvingas begränsa sig till att arbeta på ett sätt att man ej får det resultat man skulle önska sig.
Det kan vara arbeta med cadfiler, bearbeta data från det ena och andra.
Jag själv försökte på en lösning med vektorgrafik i Webbläsaren, men insåg att svg filer på runt 10MB som exporterna blev på ej var hanterbara.

Så dagens datorer räcker till för de flesta, speciellt när man tar hänsyn till att anpassar våra lösningars resultat efter vad hårdvaran klarar av att leverera. Datorkraft är lite som med pengar, t.ex. 15 000kr i månaden går fint att leva på om man anpassar ens livsstil därefter.

*edit*
T.o.m i Excel har jag tvingas hantera data på ett annat sätt än jag önskar då det blev obrukbart med filterna, det blev för segt.

Att göra alldeles för tunga excelfiler är lite av en sport.

Men i slutänden så blir skillnaden minimal när man uppgraderar, ny dator ger bara tyngre filer.

Sen skalar excel ganska kass...

Hade gärna varit bättre på sql och kört en databas istället. Mycket prestandaproblem bygger på att man använder fel verktyg för en uppgift.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Som flera varit inne på är priserna numera helt horribla. Förhoppningsvis blir det blir lite bättre för oss i takt med att den svenska kronan stärks gentemot dollarn sakta men säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Helt förväntat. Det var som när surfplattor blev populära, nästan alla teknikintresserade köpte en sådan. Analytiker förväntade sig att denna försäljning av surfplattor skulle fortsätta stiga, men det som hände var att folk insåg att de nya knappt var bättre än den de hade.

Samma sak med dagens datorer. Utvecklingen inom allt förutom Ai går sakta framåt.
Jag tycker det är värst på laptopsidan, den största skillnaden varje år är att laptoparna blir dyrare. (ja, vår svenska krona är en stor del av boven)

Tycker mobila marknaden tuggar sig fram rätt bra, handheld enheterna är ett bra exempel på att man kommit rätt långt när du kan ha en dator i handen som är snabbare än desktopen som halva landets befolkning har i vardagsrummet/kontoret.
Visst kronan är kass men samtidigt vill folk ha det senaste i ett litet format, mer avancerad kylning, exklusivare material, OLED skärm med mer än 60hz osv osv då springer notan iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Många laptops har idag har stora brister kring anslutningsmöjligheter, kortläsare, uppgraderingar och kylning. I vissa fall har även prestandan blivit sämre än tidigare.

Försök hitta en laptop med snabb fullstor SD-läsare bortsett från en MacBook Pro

Sämre prestanda i vissa fall måste vara undantag och har ju funnits undantag i alla tider. Gällande kylning, uppgraderingsmöjligheter och kortläsare beror väl det främst på att köpare efterfeågar tysthet och kompakthet i allt större utsträckning. En laptop är ju inte riktigt samma produkt idag som för 10 år sen.

Jag håller med om att SD-kortläsare i snabbt utförande är ovanligt, men det är väl även det en reflektion av behoven (jämför avsaknad av optisk läsare). På andra sifan av myntet kan man ju fråga om det bland äldre bärbara datorer går att hitta externt exponerade bussar på knappt 100 gbps likt bandbredden av dubbla moderna thunderbolt ger.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Samt att alla redan uppgraderade under Covid, och nu inte har råd att köpa ny dator pga ekonomin.

Alla uppgraderade inte men många ja.

Både AMD och NVIDIA riktar sig allt mer mot enterprise och företagssidan där marginalerna finns.

Även inom forskning och utveckling tar allt mer plats.

Det kommer aldrig igen bli som förr där konsumentsidan tog en stor plats i deras produktportfolio.

Tror dock på bättre tider igen för privatsidan och att det värsta är över. Det går alltid i vågor.