Trubbel med Windows Update/manuell uppdatering Win 11

Permalänk
Medlem

Trubbel med Windows Update/manuell uppdatering Win 11

Win 11 22H2

HP Elitebook 840 G7

Clean install december 2022.

Gick in på Windows update i slutet på förra året för att checka en uppdatering, lyser grönt först att den kollat efter uppdateringar klockan xx:xx, går jag in under uppdateringar är den senaste från 29 december 2022....
Försöker jag tvinga en uppdatering genom att klicka på den knappen så får jag följande felmeddelande:
En av uppdateringstjänsterna körs inte korrekt. Du kan försöka köra en felsökare för att åtgärda problemet. Välj Starta > Inställningar > System > Felsöka > Andra felsökare och välj Windows Update.

Följer jag detta tips och kör felsökaren händer inget av vikt.

Under Tjänster står Windows update som inaktiverad, ställer jag om den på auto start och startar den så gör den det men stängs genast ner och inakiverar sig.

Har även försökt ändra i registret med samma resultat.

Ger ibland felkod 1058.

Prövar jag att uppdatera manuellt via Windows Update Catalog så stannar installationen med felkoden 0x80070422 .

Har provat ett antal föreslagna åtgärder utan resultat, har försökt återställa Windows Store som är ett av de otaliga förslagen med kommandot "WSReset.exe" men det lyckas inte slutföras, står bara och "snurrar" i oändlighet, typ 6-8 timmar utan något resultat.

Någon som har ett tips?

Permalänk
Medlem

Testa:

In the search box on the taskbar, type command prompt , then select Run as administrator from the list of options.

In the window that appears, type this command including spaces as shown:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Press Enter . When the command operation has run successfully, you'll see a confirmation message from Command Prompt that says, “The restore operation completed successfully” or “The operation completed successfully”.
Note: If you don't see a confirmation message, retype the command and try again.

Next, type this command, including the space as shown:
sfc /scannow

Press Enter . Wait until the sfc scan verification reaches 100% completion, and then close Command Prompt.

Try running the Windows Update again.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa:

In the search box on the taskbar, type command prompt , then select Run as administrator from the list of options.

In the window that appears, type this command including spaces as shown:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

Press Enter . When the command operation has run successfully, you'll see a confirmation message from Command Prompt that says, “The restore operation completed successfully” or “The operation completed successfully”.
Note: If you don't see a confirmation message, retype the command and try again.

Next, type this command, including the space as shown:
sfc /scannow

Press Enter . Wait until the sfc scan verification reaches 100% completion, and then close Command Prompt.

Try running the Windows Update again.

Tack!

Har testat detta tidigare och får då förslag på en reparationsinstallation, efter att denna har slutförts kvarstår tyvärr problemet.

Får se om version 23H2 som nu installeras ändrar något på detta.

Permalänk
Medlem

Har gjort detta på nytt nu, med samma resultat, också gjort en reparationsinstallation med ISO:n hos MS till 23H2 men felet kvarstår fortfarande.
Problemet med att komma åt/och att återställa MS Store kvarstår också.

Permalänk
Medlem

Då hade jag gjort en systemåterställning/ominstallation av windows.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Då hade jag gjort en systemåterställning/ominstallation av windows.

Ja systemåterställning är ju ointressant eftersom det uppenbart aldrig fungerat.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kontrollera vilken region du har inställt i Windows om det kan ha något med saken att göra.

Testa att ta bort/flytta bort alla filer som ligger under C:/Windows/SoftwareDistribution, starta om datorn och kontrollera Windows Update tjänsten igen, kolla även vilka tjänster som ligger under Dependencies för Windows Update-tjäsnten och se om dem tjänsterna rullar.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av galaXy:

Kontrollera vilken region du har inställt i Windows om det kan ha något med saken att göra.

Testa att ta bort/flytta bort alla filer som ligger under C:/Windows/SoftwareDistribution, starta om datorn och kontrollera Windows Update tjänsten igen, kolla även vilka tjänster som ligger under Dependencies för Windows Update-tjäsnten och se om dem tjänsterna rullar.

Region är rätt

SoftwareDistr har jag tagit bort ett flertal ggr.

Alla tjänster som Update är beroende av rullar, försöker man starta Update så stängs tjänsten av sig själv inom 10 sek och förklaras inaktiverad.

Det finns inget i Grupp principer.

MS Store funkar som sagt heller inte, om jag gör ett nytt användarkonto så fungerar MS Store men tyvärr inte Update.

Jag ska göra en ny ren installation så snart tid finns, min 96 årige pappa gick bort häromdagen så det dök upp mängder med saker som måste tas omhand med hus etc nu.