Tips på dator till 9-åring, Legion Go/Steam deck?

Permalänk

Tips på dator till 9-åring, Legion Go/Steam deck?

Jag skulle vilja hitta en bra speldator till mig och sonen men har noll koll på vad som krävs i dagsläget. Vi har inga drömmar om att livnära oss på spelandet eller att det ska vara absolut bästa grafiken eller så utan vill bara ha nåt hyfsat.

Såg ett test av Lenovo legion Go, halkade sen in på Steam Deck och tyckte att det där verkar kunna motsvara våra förväntningar helt ok.

Formatet är ju rätt smidigt eftersom kan följa med på semester, resor mm. Att iaf legion go går att koppla till sonens tv och mitt kontor gör ju att vi även får möjligheten till en ”stationär” speldator med större skärm och tangentbord och mus.

Som sagt, våra krav är inte särskilt höga, priset och möjligheterna är lockande men är det nåt att ha? Eller ska man satsa på nåt annat?

Blir man begränsad till vilka spel man kan köra på nån av dom, tex att dom helt enkelt inte klarar min kraven. Det är nåt som skulle göra dom mindre intressanta.

Om jag istället satsar på en laptop för gaming, vad kostar sån som är helt okej?

Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

Vill du ha en laptop med ett vettigt grafikkort så är priserna FRÅN 7-8000kr skulle jag säga om du vill ha nått som faktiskt funkar att spela med.
Vill man ha nått med lite mer kvalité och kanske lite fler fps så är det 10-11'000kr som gäller.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Steam Deck oled + docka + kontroll kan nog vara ganska najs om ni gillar att spela på tvn och primärt spelar singleplayer spel. De flesta spel som inte fungerar på Steam Deck är multiplayer spel där anticheat ställer till det.

Om det är är mer fps spel som är av intresse så är nog en traditionell dator bättre med mus och tangentbord

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Legion go + Razer core x + 1080ti beggat är allt du behöver för samtliga spel.

Kan spela stationärt eller handhållet. 800p med uppskalning gör maskinen sig bra i sig. Med 1080ti kan du spela allt i 1440p med godkända inställningar. Går att koppla mus tangentbord och allt sånt till.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...
Bestämmer du dig för en laptop, så är detta en generöst prissatt dator.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Min 5 åring tycker steamdecken är bra btw

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Min 5 åring tycker steamdecken är bra btw

Vad har man att jämföra med när man är fem?
Jag tyckte nog att en pinne var bra när jag var fem.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Är kraven låga på grafisk kvalité när man kör extern skärm så kan jag verkligen rekommendera Steam Deck just pga. smidigheten.
Den känns mer som en konsol än en PC om man så vill, vilket kan vara behändigt när barnen är unga och inte vill behöva pilla med övrigt strul ex. Windows kan ställa till med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Vad har man att jämföra med när man är fem?
Jag tyckte nog att en pinne var bra när jag var fem.

Jag är vuxen och tycker pinnar är bra också.

Permalänk
Medlem

Windows på en handhållen enhet är bökigt och inte särskilt användarvänligt. Skulle därav inte rekommendera det för ett såpass ungt barn. Steam Deck eller något med bra ChimeraOS stöd är att föredra i mitt tycke.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.