Dags att pimpa datorhörnan? Spana in våra pryltips för maxat mys!

Permalänk
Melding Plague

Dags att pimpa datorhörnan? Spana in våra pryltips för maxat mys!

Med inspiration från tråden "visa ditt skrivbord" har vi valt ut ett gäng prylar som gör datorhörnan roligare, mysigare och kanske till och med lite mer praktisk. Häng med!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blev sugen på det mesta! Ska gå till botten med en hel del.

/Nybliven husägare med ett rum som ska pimpas

Permalänk
Medlem

Här är min lilla hjälpreda

Hörlurar + dricka

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Beställde hörlursstället ☺️

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Den här tråden kom ganska lagom för mig. Sitter och väntar på mitt nya bord/stol/monitor armar/lampa. Bygger nog min hörna nästa vecka om allt går bra..

Blev lite sugen på en del saker men måste vänta och se hur mycket plats jag faktiskt kommer att ha över, men hörlursstället från New Bee hade jag faktiskt redan beställt!

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Många av den här typen av prylar som Kabelsupport, hörlurshållare och vaser är ju givna produkter att 3D-printa.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Många av den här typen av prylar. Kabelsupport, hörlurshållare och vaser är ju givna produkter att 3D-printa.

Har varit grymt intresserad av att börja med 3d printing(skapar 3d modeller idag) och hade velat printa ut diverse små figurer och tillbehör vid dator-hörnan. Hur pass dyrt / svårt är det att komma igång med det? Har förstått att man i alla fall ska ha ett lämpligt utrymme som har bra ventilation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Har varit grymt intresserad av att börja med 3d printing(skapar 3d modeller idag) och hade velat printa ut diverse små figurer och tillbehör vid dator-hörnan. Hur pass dyrt / svårt är det att komma igång med det? Har förstått att man i alla fall ska ha ett lämpligt utrymme som har bra ventilation.

Bara vissa plaster som luktar eller behöver ventilation

Du får lätt ett bra startkit för 5000kr idag, finns ännu billigare med. Men ingen övre gräns som med många hobbys

Permalänk
Medlem

Faktiskt varit på jakt efter en sittdyna. Har testat en annan modell men den föll mig inte i smaken. Den här känns mer nätt och platt som skulle passa min stol bättre.

Beställde även hörlursstället. Aldrig använt det innan så jag tänker att jag testar den ni länkade. Har lite finare lurar nu med som kan vara värda att ta hand om.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Funderar också på en sittdyna. Använder en avdankad kudde för tillfället. Vilken hade du innan du slog till på den nya?

Skrivet av Keffmode:

Faktiskt varit på jakt efter en sittdyna. Har testat en annan modell men den föll mig inte i smaken. Den här känns mer nätt och platt som skulle passa min stol bättre.

Beställde även hörlursstället. Aldrig använt det innan så jag tänker att jag testar den ni länkade. Har lite finare lurar nu med som kan vara värda att ta hand om.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter avlastningsbord eller något att ställa min dator med vattenkylning på - så att den syns. Den står just nu på en ikea hurts, men tänker att det finns snyggare grejer.

Jag har Ikea skrivbord Jerker, 18 år gammalt. Har sett att folk 3dprintar fästen och grejer till den. Tips på om man kan köpa nåt liknande mottages gärna!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Kan avråda från underarmsstöden länkade i artikeln - har provat och returnerat.

Funkar helt okej i en statisk position (typ höger hand på mus och vänster på WASD), men allt faller samman så fort man behöver flytta armarna det minsta (växla till att skriva med två händer eller trycka på en tangent längre bort).

Stödytan är så pass liten att man aktivt måste tänka på att flytta dem med sig hela tiden. Blev bara mer spänd i axlarna av att då och då halka av eller tappa bort dem, samt att köra sök- och styralgoritmen i bakhuvudet konstant.

I sittande ställning fungerar min stols armstöd galant, och jag skulle vilja ha något liknande i ståposition, därav provade jag dessa. Tyvärr höll de inte måttet. 🤔

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Keffmode:

Faktiskt varit på jakt efter en sittdyna. Har testat en annan modell men den föll mig inte i smaken. Den här känns mer nätt och platt som skulle passa min stol bättre.

Beställde även hörlursstället. Aldrig använt det innan så jag tänker att jag testar den ni länkade. Har lite finare lurar nu med som kan vara värda att ta hand om.

Har exakt det hörlursstället och det är bara "stången" i mitten som är av aluminium, bottenplattan och toppen är av plast.
Hänger mitt Fidelio X2HR på det och det fungerar perfekt för det.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Razer Base Station V2 Chroma 😂
eller valfri kabelhållare är fan de onödigaste köpet man kan göra...
Tejpa fast kabelfan under skärmen, fungerat bra många år.
Eller skaffa en gammaldags pennhållare av metall(hittade ingen bild) likt:

& låt sladden gå igenom pennhållaren när den är fylld med pennor...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Vi har onekligen kommit en bit från när Sweclockers varnade för Amazon och avrådde från köp där

Permalänk
Skrivet av improwise:

Vi har onekligen kommit en bit från när Sweclockers varnade för Amazon och avrådde från köp där

Den där kontroll-hållaren är fin!

Att Sweclockers redaktionella inslag kan reduceras till rena reklam-uppslag med "köp här"-länkarna färiginlagda i texten har nog inget med synen på Amazon att göra men kanske desto mer med synen på Amazons pengar.

Skulle tro en och annan Sweclockare alltjämt väljer att låta bli att stödja ett företag vars medarbetare till exempel pressas till att kissa i flaskor för att toalettpauser inte hinns med. Det har nog inte nödvändigtvis ändrats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakank222:

Funderar också på en sittdyna. Använder en avdankad kudde för tillfället. Vilken hade du innan du slog till på den nya?

Sök på Klaudena Sittdyna. Hemsidan är hopplös men det leverades precis som det skulle. Den blev lixom lite för hög och min kropp ville gärna lägga sig snett när satt på den. Behöver något som är mer platt.

Jag beställde ett ryggstöd i samma veva och det använder jag på min stol. Det är faktiskt bra.

Skrivet av THB:

Har exakt det hörlursstället och det är bara "stången" i mitten som är av aluminium, bottenplattan och toppen är av plast.
Hänger mitt Fidelio X2HR på det och det fungerar perfekt för det.

Låter perfekt! Har en liten vrå vänster om mig som den kan stå. Är den tung i botten eller ramlar den gärna?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Keffmode:

Sök på Klaudena Sittdyna. Hemsidan är hopplös men det leverades precis som det skulle. Den blev lixom lite för hög och min kropp ville gärna lägga sig snett när satt på den. Behöver något som är mer platt.

Jag beställde ett ryggstöd i samma veva och det använder jag på min stol. Det är faktiskt bra.

Låter perfekt! Har en liten vrå vänster om mig som den kan stå. Är den tung i botten eller ramlar den gärna?

Den är inte tung i botten men ändå riktigt stabil.
Foten är rätt stor.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blä insåg inte ens att de va sponsrat inlägg. Trodde det var produkter SweC faktiskt rekommenderade.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att helst inte ha några ljuskällor förutom skärmarna i min hörna?

Det räcker med att det är tänt i hallen så blir jag irriterad... Men så ser man alla andras hörnor och det är led-stips och lampor överallt O_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Är jag ensam om att helst inte ha några ljuskällor förutom skärmarna i min hörna?

Det räcker med att det är tänt i hallen så blir jag irriterad... Men så ser man alla andras hörnor och det är led-stips och lampor överallt O_O

Jag gillar att ha en ljuskälla men inte så att det lyser rätt i ögonen utan en lampa som lyser upp en vägg bakom skärmen. Dock inte med discoljus, utan något som är bra för ögonen typ.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Självklar måste reklam och sponsring till på Swecloclers, jag betalar ju inget i månadsavgift. Men varför låtsas som att den här reklamen är en artikel, det förstår jag inte. Det enda som skiljer den från reklam-annonserna är avsaknanden av prislappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olof_von_Knorring:

Självklar måste reklam och sponsring till på Swecloclers, jag betalar ju inget i månadsavgift. Men varför låtsas som att den här reklamen är en artikel, det förstår jag inte. Det enda som skiljer den från reklam-annonserna är avsaknanden av prislappen.

Det är inte första eller sista gången de gjort reklam på detta sätt och det framgår tydligt redan från startsidan och när man är inne på "artikeln", att det är sponsrat av Amazon (i första bilden). Stör det er, tryck inte på artikeln.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av krEJZi:

Jag gillar att ha en ljuskälla men inte så att det lyser rätt i ögonen utan en lampa som lyser upp en vägg bakom skärmen. Dock inte med discoljus, utan något som är bra för ögonen typ.

This is the way! Helst ska den allmänna belysningen i rummet inte skilja sig nämnvärt från skärmens ljusstyrka, så att ögonen inte behöver ställa om sig varje gång man tittar bort på skärmen, vilket blir påfrestande. Detta är dock enklast att åstadkomma med flera ljuskällor.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Blä insåg inte ens att de va sponsrat inlägg. Trodde det var produkter SweC faktiskt rekommenderade.

Skrivet av Olof_von_Knorring:

Självklar måste reklam och sponsring till på Swecloclers, jag betalar ju inget i månadsavgift. Men varför låtsas som att den här reklamen är en artikel, det förstår jag inte. Det enda som skiljer den från reklam-annonserna är avsaknanden av prislappen.

Se det citerade inlägget ovanför ditt så finner du ett av flera möjliga svar på din fråga ☝️ Det är inte alltid självklart för alla, mig själv inkluderat.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Usch, Amazon.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Usch, Amazon.

haha, jag har bara goda erfarenheter från där ,billigare och snabba leveranser

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

Se det citerade inlägget ovanför ditt så finner du ett av flera möjliga svar på din fråga ☝️ Det är inte alltid självklart för alla, mig själv inkluderat.

Ja, en del av värdet Sweclockers säljer till annonsörerna är att en andel läsare ska missa den lilla "sponsrat inlägg"-banderollen. Annars hade man t ex färglagt denna för att sticka ut mer.

Permalänk
Skrivet av Apachi:

Det är inte första eller sista gången de gjort reklam på detta sätt och det framgår tydligt redan från startsidan och när man är inne på "artikeln", att det är sponsrat av Amazon (i första bilden). Stör det er, tryck inte på artikeln.

Bra poäng, jag behöver bli mer misstänksam mot Sweclockers och sluta lita på att artiklar är artiklar och inte reklam. De flesta "sponsrat" är ändå ok material men det är sant man beöver skippa dem alla för att slippa bottennappen

Permalänk
Medlem

Table top PC gaming gems

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/