Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Hej igen alla,

Tack för alla grymma tips och svar än så länge, låter lovande!

Kodi låter definitivt som vägen att gå för egen del. 4K / Blu-ray menyer är inte kritiskt för mig.

@LeVvE & @eFoppa: Min erfarenhet är att man kan öppna "index.bdmv" inuti BDMV-mappen och sedan välja huvudspåret, dvs själva filmen. Right? Utan att hålla på att remuxa etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej igen alla,

Kodi låter definitivt som vägen att gå för egen del. 4K / Blu-ray menyer är inte kritiskt för mig.

@LeVvE & @eFoppa: Min erfarenhet är att man kan öppna "index.bdmv" inuti BDMV-mappen och sedan välja huvudspåret, dvs själva filmen. Right? Utan att hålla på att remuxa etc.

Du brukar inte behöva öppna index filen, brukar komma en meny om du försöker öppna en mapp som innehåller en index fil, t.ex. så får jag 3 altenativ: Play main title, Select from all the titles, Show blu-ray menu om jag trycker på en BDMV mapp.

Men som jag skrev tidigare så är det inte ofta blu-ray menyn fungerar att navigera men om du använder dom 2 andra alternativen så fungerar det som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej igen alla,

Vågar inte svara på hur det funkar exakt då jag inte har kvar shield. Teroretiskt ja. Vet dock inte hur det funkar med undertexter?
Jag brukar rekommendera folk som mig (som vill köra annat än bara mkv) att skaffa en spelare med realtek 1619 chip. Typ Zidoo Z9x. Så slipper man huvudvärken, och som bonus en bättre bild för Dolby vision

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem

Zidoo Z9X har gått upp rätt bra i pris under året som gått, från runt 2400 till ca 3800.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Zidoo Z9X har gått upp rätt bra i pris under året som gått, från runt 2400 till ca 3800.

Är väl egentligen att Z9x blivit Z9x pro som höjt priset?
3490:- tar Hembiobutiken för den. Är man ekonomiskt lagd går det dock att hitta Z9x (ej pro) för runt 200 eur. Vad jag kan se har den mindre minne men hexaxore istället för quad. För film och media bör det i princip inte vara någon skillnad på dem.
Nackdelen med att köpa sådana här är att det alltid medför en större risk än att köpa Nvidia, Apple osv. Som min Zappiti. Kostade mig runt 8k och knappt två år senare har företaget lagt ner och jag måste välja om jag ska sitta och betala för mjukvara eller bara reklamera produkten 😴

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kodi är typ bäst.
Ljudformat får du mot vad din reciver/ljudlimpa kan, då de bästa är att köra bitström på ljudet.
Dolby Vision fungerar om filen är i mp4 format. Mkv så går det inte än, då blir det HDR10.

Funkar i dom senaste betorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Tack för tipset, fungerat fint även för mig med Kodi 21.0 "Omega" Beta 1!

Solglasögon på bara, helvete vilket tryck det är i bilden med DV på! 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tack för tipset, fungerat fint även för mig med Kodi 21.0 "Omega" Beta 1!

Solglasögon på bara, helvete vilket tryck det är i bilden med DV på! 😎

Kör själv beta 2, funkar fin fint😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Okej
Jag kör bara skarpa släpp och där är de inte än.
Men kul att veta att det är på väg och nog inte långt borta nu

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Gott nytt år alla Shield-ägare!

Vill bara återkoppla att jag är kanonnöjd med Shielden än så länge! Den klarar verkligen allt jag slänger på den inkl. 80+ GB 4K-filmer och Kodi fungerar superbra inkl. Dolby Vision i nuvarande betan!

Får även ut alla ljudformat till min Samsung HW-Q995C inkl. Dolby Atmos, DTS:X, DTS-HD MA, Dolby TrueHD etc. Kanon! Inte behövt ändra eller ställa in något kring "läppsynk" heller utan allt fungerar relativt sömnlöst.

5/5 👍

Permalänk
Medlem

Ett störande problem jag har med Shield v2 som inte fanns på v1 är att ljudet ibland försvinner. Jag tycker det verkar relaterat till att jag av misstag trycker på den stora Netflix knappen på fjärrkontrollen. Efter det är ljudet borta och Shielden måste startas om.

Ogillar både den stora fysiska netflix knappen och dessa moment med tappat ljud.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Ett störande problem jag har med Shield v2 som inte fanns på v1 är att ljudet ibland försvinner. Jag tycker det verkar relaterat till att jag av misstag trycker på den stora Netflix knappen på fjärrkontrollen. Efter det är ljudet borta och Shielden måste startas om.

Ogillar både den stora fysiska netflix knappen och dessa moment med tappat ljud.

Instämmer, kommer ibland åt den knappen också. Jag har dock läst mig till att det går att omprogrammera knappen till önskad funktion, till exempel specifik app (Kodi?) för att komma runt denna problematik. Stämmer?

Inget jag har testat ännu men funderat på att utforska detta närmare inom kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/52224...
provat den där?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Har inte testat, men ser intressant ut. Signade precis upp för den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns nåt som heter Button Mapper med vilken man kan ändra funktionen på knappar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Finns nåt som heter Button Mapper med vilken man kan ändra funktionen på knappar.

Toppen, fungerade perfekt och Netflix-knappen = Kodi nu, tackar!

Permalänk
Medlem

Har nu fått beta-firmwaren installerad och börjat testa. Ljudbuggen händer rätt sällan så får återkomma på den punkten.

Men däremot ser jag andra skillnader:

Apple TV+ - Med beta firmware:

Med betafirmwaren får jag full upplösning och Dolby Vision när jag kör Apple TV+ på skölden.

Tidigare fick jag endast en fruktansvärt låg video upplösning och var tvungen att köra Apple TV+ via TVns egna app för DV.

Setup:

Sköld -> AVM70 Receiver -> LG G2 TV

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Har nu fått beta-firmwaren installerad och börjat testa. Ljudbuggen händer rätt sällan så får återkomma på den punkten.

Men däremot ser jag andra skillnader:

Apple TV+ - Med beta firmware:

Med betafirmwaren får jag full upplösning och Dolby Vision när jag kör Apple TV+ på skölden.

Tidigare fick jag endast en fruktansvärt låg video upplösning och var tvungen att köra Apple TV+ via TVns egna app för DV.

Setup:

Sköld -> AVM70 Receiver -> LG G2 TV

Märkligt ändå, här så kör jag med en gammal version (8 nånting) för det bara fungerar och Dv och upplösning på Apple tv+ är inget jag har problem med, däremot har jag ett judder som blir bättre om jag ändrar till 23.976 men inte helt bra,men det var inget jag hade problem med förut med tidigare versioner av appen (och en annan tv iofs) däremot strulade Atmos och hdr ibland som gjorde att man fick starta om appen .

Så jag kollar Apple tv+ med TVns inbyggda app just nu.

Uppdatera shielden bara för Apple tv+ gör jag inte när det primära är Kodi och det bara fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Märkligt ändå, här så kör jag med en gammal version (8 nånting) för det bara fungerar och Dv och upplösning på Apple tv+ är inget jag har problem med, däremot har jag ett judder som blir bättre om jag ändrar till 23.976 men inte helt bra,men det var inget jag hade problem med förut med tidigare versioner av appen (och en annan tv iofs) däremot strulade Atmos och hdr ibland som gjorde att man fick starta om appen .

Uppdatera shielden bara för Apple tv+ gör jag inte när det primära är Kodi och det bara fungerar

Kör också 8.2.3, finns ingen anledning att uppdatera när allt funkar bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Kodi är typ bäst.
Ljudformat får du mot vad din reciver/ljudlimpa kan, då de bästa är att köra bitström på ljudet.
Dolby Vision fungerar om filen är i mp4 format. Mkv så går det inte än, då blir det HDR10.

Upptäckte nyss en ny spelare. Nova video player och det fixsar faktiskt DV i mkv format, och även ljudet så länge som det går i bitström. Men både min bror och jag har lite bekymmer med den då vissa filmer hackar i den. 🤔

Men både Kodi, Nova och VLC är ju gratis, så bara att tästa och se vilken du föredrar

Jag tycker allt det funkar med Plex också. 😄 Inga problem med 80+GB 4K filmer med Atmos, trueHD osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör också 8.2.3, finns ingen anledning att uppdatera när allt funkar bra.

Säkerhetsuppdateringar är trevligt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Jag har märkt att Apple TV appen ofta streamar lågupplöst efter den legat i minne och sedan kräver att man startar om appen för att få tillbaka 4K DV. Samma händer på min Google TV Chromecast 4K på en annan tv. Väldigt störigt men tror det är appen och inte Shielden det är fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Jag har märkt att Apple TV appen ofta streamar lågupplöst efter den legat i minne och sedan kräver att man startar om appen för att få tillbaka 4K DV. Samma händer på min Google TV Chromecast 4K på en annan tv. Väldigt störigt men tror det är appen och inte Shielden det är fel på.

Japp, jag ser samma sak. Jag måste välja "Start from beginning" för att få full DV.

Jag kör just nu 7 dagar testversion av Apple TV och försöker klämma Foundation serien. I början när Shielden inte fick högupplöst video alls hade jag bestämt mig för att inte förlänga med en betalmånad, men med betafirmwaren som ger DV (iaf från nystart av episod) kanske jag tar en betalmånad och klämmer några intressanta saker jag har på att-se listan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Märker du det genom att det är dålig bild? eller får du fram info om upplösning isf hur?

Skrivet av Gräs-Mannen:

Japp, jag ser samma sak. Jag måste välja "Start from beginning" för att få full DV.

Jag kör just nu 7 dagar testversion av Apple TV och försöker klämma Foundation serien. I början när Shielden inte fick högupplöst video alls hade jag bestämt mig för att inte förlänga med en betalmånad, men med betafirmwaren som ger DV (iaf från nystart av episod) kanske jag tar en betalmånad och klämmer några intressanta saker jag har på att-se listan.

Få full DV?

Det jag hade problem med på tidigare versioner av appen var att jag fick inte Atmos alla gånger så jag var tvungen att "toggla" Dolby Audio processing sen så fick jag inte HDR varje gång heller(hade inte DV på den Tv:n)
Det funkar nu men ryckigheten är brutal så jag kan inte kolla via Shielden.

Förresten så kan man få 2 månader om man går via Mark Walhbergs länk på hans twitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewe:

Märker du det genom att det är dålig bild? eller får du fram info om upplösning isf hur?

Ser att det inte är lika skarp bild som vanligt och får ingen HDR notifikation på TV:n (LG C1).

Permalänk
Medlem

Kör kodi-20240128-2347e67d-master-arm64-v8a på min just nu, DV verkar funka bra.
Tydligen är quietvoids fixar härifrån https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=371557 nu inlagda i master (Kodi 21).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kör kodi-20240128-2347e67d-master-arm64-v8a på min just nu, DV verkar funka bra.
Tydligen är quietvoids fixar härifrån https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=371557 nu inlagda i master (Kodi 21).

Mm jag bytte till officiella betan över jul som distribueras över Google playstore och DV började funka bättre. Filer som tidigare hade inverterade färger gick nu att spela med vad som ser ut att vara korrekta färger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Mm jag bytte till officiella betan över jul som distribueras över Google playstore och DV började funka bättre. Filer som tidigare hade inverterade färger gick nu att spela med vad som ser ut att vara korrekta färger.

Fixarna är medtagna i master from 28/1.
https://mirrors.kodi.tv/nightlies/android/arm64-v8a/master/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Det har alltså skett ett antal förbättringar över tid för dolby vision. Sedan betan vid jul har jag inte sett några problem. Vet du vad de nya fixarna från i veckan förbättrar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gräs-Mannen:

Det har alltså skett ett antal förbättringar över tid för dolby vision. Sedan betan vid jul har jag inte sett några problem. Vet du vad de nya fixarna från i veckan förbättrar?

Från ditt foruminlägg ovan ser jag

> Enabling the setting makes Kodi convert Dolby Vision profile 7 (single track/video) files into profile 8.1.

Jag har denna setting och har inte installerat någon speciell kodi utanför google play beta. Det är väl iofs möjligt att detta publicerades i google play beta igår, minns inte om jag sett det tidigare.

Visa signatur