Delar en billig moddning av AIO kylning som jag brukar göra för en tyst och behaglig dator
Jag har ett "mod" som jag har gjort på Arctic freezer AIOs som jag tycker fungerar riktigt bra för mig
och som jag tycker kan vara värt att dela med mig utav.
Jag har endast använt mig utav Arctic Freezer / FreezerII 280/360d AIOs då de har bra prestanda och VRM kylning.
Moddningen borde även fungera på andra AIOs men det är inget jag har testat.
Vad jag uppnår med moddet:
Tyst dator med acceptabla CPU temps i nästan all användning av datorn genom att kunna
styra AIOns pump och fläktar oberoende av varandra där pumpflödet gör mycket av kylningen
utan att fläktarna behöver varva upp så mycket som annars.
Beskrivning och utförandet av moddet:
Jag brukar köpa PWM förlängningskabel 2-1 eller 3-1 beroende på 280 eller 360 AIO. Detta är enda kostnaden.
OBS kolla upp hane/hona orientering som behövs på förlängnings kabeln!
Utförande:
1. Koppla bort fläktarnas PWM kablar från AIOn.
2. Koppla in AIOn på "Pump" eller "CPU Opt" på moderkortet.
3. Koppla in AIOns fläktar på "CPU" uttaget på moderkortet med hjälp av PWM förlängnings kablarna.
4. Ändra fläkt/temp kurvan i BIOS på uttaget där du kopplat in AIOn till 80% från ca 0-65 grader därefter 100%
detta styr då vätskeflödet i AIOn. På Arctic hörs pumpen normalt ej på 80% men har fortfarande högt flöde.
5. Ändra fläktkurvan på CPU dvs det som nu blir fläktarna på AIOn till inställning som passar dig.
Jag har ofta ca 35-45% från 0-70 grader därefter ökar jag fläkthastigheten i steg upp till 100% vid 85 grader och över.
Ett visst arbete krävs av fläktarna för att avlägsna värme kontinuerligt men man kan hålla det på en nivå som
i det närmsta är ljudlöst så sänk inte fläkthastigheten för lågt.
Genom att ställa in ungefär efter dessa inställningar får jag en dator som är mycket tyst utom om datorn belastas
riktigt hårt som tex Cinebench.
Inställningarna varierar lite beroende på moderkort och vilken CPU du har, tex är AMD X3D CPUs lite svårare att kyla än vanliga X.
Jag, min familj och vänner som jag byggt datorer till har kört detta i några år nu och tycker att det fungerar riktigt bra för en billig peng.
Jag hoppas att ni tycker att det är intressant och om någon testar så berätta gärna vad ni tycker och om ni provar
på någon annan AIO än Arctic Freezer.
Ha det gott
Petri