Pass/Nationellt ID för att kunna använda Internetbanken

Permalänk
Medlem

Pass/Nationellt ID för att kunna använda Internetbanken

Fick just ett meddelande från min bank (via internetbanken) att det kommer införas "ökade krav på säkerhet";

"Nu kan du behöva bekräfta din identitet oftare med ett pass eller nationellt ID kort när du gör olika ärenden i Internetbanken eller appen. Detta görs för att stärka skyddet mot bedrägerier".

"Kom ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utgivet av polisen eftersom du kan behöva göra en digital ID-kontroll."

Nu börjar detta bli rent av löjligt kan jag tycka då man dels behöver en telefon med NFC och sedan införskaffa antingen ett Pass eller Nationellt ID oavsett om man har någon annan nytta av dem eller inte. Eller kommer bankerna nu bli tvungna att ersätta ALLT man förlorar vid ett ev bedrägeri?

Detta gäller Sparbanken Enköping (Fristående inom Swedbank) och min första tanke var att det kanske börjar bli dags att se sig om efter en ny bank... men något säger mig att detta inom kort sprider sig till ALLA andra banker då min gamla post gällande Pass för för nytt bank-id verkade ha kommit tidigt från just Sparbanken Enköping.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Bra, mer sådant.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen ett liknande meddelande från min bank (Swedbank.)

Det är lite fascinerande. Bankerna har ju hela tiden hävdat att BankID är så säkert, och att om folk blivit lurade så är det deras eget fel för BankID är det ju inget fel på.
Men när det nu kommit domstolsbesked om att bankerna visst kan vara ansvariga i en del fall, och måste ersätta lurade kunder, då behövs det tydligen extra säkerhet för BankID. Vilket ju måste betyda att BankID inte var så säkert trots allt, för då hade det ju inte behövts någon extra säkerhet.

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt att de vill minska risken för att folk blir lurade, tyvärr blir det lite besvärligare för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Fick nyligen ett liknande meddelande från min bank (Swedbank.)

Det är lite fascinerande. Bankerna har ju hela tiden hävdat att BankID är så säkert, och att om folk blivit lurade så är det deras eget fel för BankID är det ju inget fel på.
Men när det nu kommit domstolsbesked om att bankerna visst kan vara ansvariga i en del fall, och måste ersätta lurade kunder, då behövs det tydligen extra säkerhet för BankID. Vilket ju måste betyda att BankID inte var så säkert trots allt, för då hade det ju inte behövts någon extra säkerhet.

BankID är säkert om det används på rätt sätt. Tyvärr finns det en hel drös med mindre begåvade personer därute som inte använder sitt sunda förnuft och följer säkerhetsinformationen som både BankID och bankerna listar, som att t.ex. aldrig logga in på uppmaning från någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

BankID är säkert om det används på rätt sätt.

Vilket inte är samma sak som att det är säkert.
Om det är för lätt att använda det på fel sätt, eller för lätt att få folk att använda det på fel sätt, då finns där ett säkerhetsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilket inte är samma sak som att det är säkert.
Om det är för lätt att använda det på fel sätt, eller för lätt att få folk att använda det på fel sätt, då finns där ett säkerhetsproblem.

Det är inte för lätt, det finns för många idioter.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vilket inte är samma sak som att det är säkert.
Om det är för lätt att använda det på fel sätt, eller för lätt att få folk att använda det på fel sätt, då finns där ett säkerhetsproblem.

När man skaffar BankID så står det klart och tydligt hur man ska hantera tjänsten säkert. Att det finns personer därute som väljer att inte följa informationen som ges gör det inte till ett säkerhetsproblem eller en osäker tjänst.

Permalänk
Medlem

sucks men tänk på att det är privata banker som gör hur de vill

redan nu behöver man smartphone och bankid för vardagliga och bankrelaterade, har man behövt i flera år, man kan knappt göra något utan. NFC har väl typ alla, även 10 år gamla telefoner.

nu kanske någon tvingas betala för att skaffa pass (elr id) men inte lika stor grej anser jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

sucks men tänk på att det är privata banker som gör hur de vill

redan nu behöver man smartphone och bankid för vardagliga och bankrelaterade, har man behövt i flera år, man kan knappt göra något utan. NFC har väl typ alla, även 10 år gamla telefoner.

nu kanske någon tvingas betala för att skaffa pass (elr id) men inte lika stor grej anser jag

Men ingen ipad har vilket är rätt irriterande

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hur tänker de öka säkerheten med hjälp av ett pass eller ett nationellt id?

Det finns en hel del annat bankerna skulle kunna göra också. En (virrig gammal) mamma till en granne på gatan blev utsatt för ett bedrägeri för ett par månader sen. Det jag reagerade på då var att hon fick skicka sitt maximala swishbelopp åtta gånger i rad under en kort stund till olika mobilnummer. Hur kan en bank (Swedbank, får jag skriva det?) inte stoppa ett så misstänkt användarbeteende?

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Hur tänker de öka säkerheten med hjälp av ett pass eller ett nationellt id?

Mitt förmodande utan att ha läst eventuella officiella uttalanden om vad planen är:
Att behöva blippa pass/id på enheten som ska få bankid höjer tröskeln för banditernas favorit; att lura någon att bara signera att de vill hämta ut ett nytt bankid (till banditernas enhet) så att de sedan kan härja fritt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

sucks men tänk på att det är privata banker som gör hur de vill

redan nu behöver man smartphone och bankid för vardagliga och bankrelaterade, har man behövt i flera år, man kan knappt göra något utan. NFC har väl typ alla, även 10 år gamla telefoner.

nu kanske någon tvingas betala för att skaffa pass (elr id) men inte lika stor grej anser jag

Alla budgettelefoner har tydligen inte NFC, min mor köpte en Motorola (pensionär så inte mkt pengar att röra sig med) vilket visade sig sakna just NFC, så hon var tvungen att köpa en annan budgettelefon i en högre prisklass.

Och ja, en extra kostnad på 400:- för att kunna använda Internetbanken är en extra kostnad, för somliga är den större än för andra, speciellt sjuka och äldre som redan lever snålt. Vi betalar ju redan en avgift varje månad för Internetbanken och för privilegiet att utföra "jobbet" själva. Samt ta sig till en pass-expedition som ofta inte ligger direkt i närområdet. (både "tid och pengar"). Dvs, du måste betala en extra avgift för en handling du inte har någon som helst annan nytta av.

Skrivet av Kjel8:

Hur tänker de öka säkerheten med hjälp av ett pass eller ett nationellt id?

Det finns en hel del annat bankerna skulle kunna göra också. En (virrig gammal) mamma till en granne på gatan blev utsatt för ett bedrägeri för ett par månader sen. Det jag reagerade på då var att hon fick skicka sitt maximala swishbelopp åtta gånger i rad under en kort stund till olika mobilnummer. Hur kan en bank (Swedbank, får jag skriva det?) inte stoppa ett så misstänkt användarbeteende?

Din fråga tycker jag är utmärkt, det hindrar obehöriga som är inloggade på ditt konto om de måste använda ditt Pass för att kunna utföra ärenden plötsligt i Internetbanken, det hindrar dock inga bedrägerier då personen själv gör det.. då individen bara kommer identifiera sig digitalt med passet/nationellt ID, så dessa bedrägerier hindrar ju inget alls.

Det känns mer som bankerna enbart vill hålla "ryggen fri" och kunna hävda att individen "själv utförde dessa transaktioner" så de slipper återbetala, för de verifierade minsann att det var rätt person inloggad. Så det hindrar ju inte bedrägerier det minsta.

Och enligt brevet är det inget som utförs varje gång, utan KAN komma att behövas vid olika ärenden, lite som att du "fastnar" i en self-checkout på Ica där de vill göra en avstämning.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Det finns en hel del annat bankerna skulle kunna göra också. En (virrig gammal) mamma till en granne på gatan blev utsatt för ett bedrägeri för ett par månader sen. Det jag reagerade på då var att hon fick skicka sitt maximala swishbelopp åtta gånger i rad under en kort stund till olika mobilnummer. Hur kan en bank (Swedbank, får jag skriva det?) inte stoppa ett så misstänkt användarbeteende?

Då hade det istället blivit ramaskri att Agda 80 får sina konton spärrade när hon swishade julklapp/present till barnbarnen...

Tyvärr finns det inget botemedel mot godtrogna.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

Fick just ett meddelande från min bank (via internetbanken) att det kommer införas "ökade krav på säkerhet";

"Nu kan du behöva bekräfta din identitet oftare med ett pass eller nationellt ID kort när du gör olika ärenden i Internetbanken eller appen. Detta görs för att stärka skyddet mot bedrägerier".

"Kom ihåg att ha ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort utgivet av polisen eftersom du kan behöva göra en digital ID-kontroll."

Nu börjar detta bli rent av löjligt kan jag tycka då man dels behöver en telefon med NFC och sedan införskaffa antingen ett Pass eller Nationellt ID oavsett om man har någon annan nytta av dem eller inte. Eller kommer bankerna nu bli tvungna att ersätta ALLT man förlorar vid ett ev bedrägeri?

Detta gäller Sparbanken Enköping (Fristående inom Swedbank) och min första tanke var att det kanske börjar bli dags att se sig om efter en ny bank... men något säger mig att detta inom kort sprider sig till ALLA andra banker då min gamla post gällande Pass för för nytt bank-id verkade ha kommit tidigt från just Sparbanken Enköping.

Det är ju pga alla som blir lurade och skyller på banken, bankid och alla utom sig själva som de blir tvungna att göra så här. Varför ska banken behöva stå för att användarna tror att de kan skita i säkerheten utan konsekvenser?

Nu har domstolen också avgjort att kunder som beter sig grovt oaktsamt inte ska behöva ansvara för sitt eget beteende, då har banken inget annat val än att så gott de kan försöka hindra kunderna från att vara dumma i huvudet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är ju pga alla som blir lurade och skyller på banken, bankid och alla utom sig själva som de blir tvungna att göra så här. Varför ska banken behöva stå för att användarna tror att de kan skita i säkerheten utan konsekvenser?

Nu har domstolen också avgjort att kunder som beter sig grovt oaktsamt inte ska behöva ansvara för sitt eget beteende, då har banken inget annat val än att så gott de kan försöka hindra kunderna från att vara dumma i huvudet.

Och hur exakt hindrar detta folk från att vara grovt oaktsamma och/eller lurade? Gällande bedrägerier ändras ingenting, utan allt individen behöver göra är att scanna sitt pass. Det som hindras är obehöriga som får åtkomst helt till kontot och då KANSKE behöver ett pass eller ID för att kunna länsa kontot.

Samt, hur många har sitt pass med sig när de är "ute på språng" och kanske behöver göra ett par bank-ärenden som inte var planerade? Är det ännu en värdehandling du ALLTID måste ha med dig om det plötsligt krävs att du måste identifiera dig?

Med detta sagt, mycket möjligt att det krävs något mer... men detta är enbart löjligt och ger inte ens lösningen på problemet med att folk blir lurade/scammade, utan endast håller bankerna fria då de kan hävda att "rätt individ var minsann inloggad", samt kräver en värdehandling/kostnad som inte tjänar någon annan nytta än att kunna använda Internetbanken för en drös med människor, mig själv inkluderad.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjel8:

Hur tänker de öka säkerheten med hjälp av ett pass eller ett nationellt id?

Det finns en hel del annat bankerna skulle kunna göra också. En (virrig gammal) mamma till en granne på gatan blev utsatt för ett bedrägeri för ett par månader sen. Det jag reagerade på då var att hon fick skicka sitt maximala swishbelopp åtta gånger i rad under en kort stund till olika mobilnummer. Hur kan en bank (Swedbank, får jag skriva det?) inte stoppa ett så misstänkt användarbeteende?

Skrivet av Spretcher:

Då hade det istället blivit ramaskri att Agda 80 får sina konton spärrade när hon swishade julklapp/present till barnbarnen...

Tyvärr finns det inget botemedel mot godtrogna.

Jo men max belopp sätts ju för en anledning. Men det låter konstigt, då swish maxbelopp fungerar korrekt för mig (via swedbank) som det ska?

Jag tror helt enkelt inte på historien men är det sant så är det klart ett problem hos banken. Maxbeloppet är ju per vecka, inte per swish.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Mitt förmodande utan att ha läst eventuella officiella uttalanden om vad planen är:
Att behöva blippa pass/id på enheten som ska få bankid höjer tröskeln för banditernas favorit; att lura någon att bara signera att de vill hämta ut ett nytt bankid (till banditernas enhet) så att de sedan kan härja fritt.

Skrivet av Necrophor:

Och hur exakt hindrar detta folk från att vara grovt oaktsamma och/eller lurade? Gällande bedrägerier ändras ingenting, utan allt individen behöver göra är att scanna sitt pass. Det som hindras är obehöriga som får åtkomst helt till kontot och då KANSKE behöver ett pass eller ID för att kunna länsa kontot.

Samt, hur många har sitt pass med sig när de är "ute på språng" och kanske behöver göra ett par bank-ärenden som inte var planerade? Är det ännu en värdehandling du ALLTID måste ha med dig om det plötsligt krävs att du måste identifiera dig?

Med detta sagt, mycket möjligt att det krävs något mer... men detta är enbart löjligt och ger inte ens lösningen på problemet med att folk blir lurade/scammade, utan endast håller bankerna fria då de kan hävda att "rätt individ var minsann inloggad", samt kräver en värdehandling/kostnad som inte tjänar någon annan nytta än att kunna använda Internetbanken för en drös med människor, mig själv inkluderad.

Specifikt scenariot ovan (som ju faktiskt verkar ha varit populärt) funkar det väl faktiskt för?
Sedan ger det väl om inte annat anledning att tänka till lite extra i andra scenarion.

Men det är ju generellt svårt att laga problem som inte ligger i den tekniska lösningen.
Då landar man ju ofta snarare i försök till heuristiska lösningar...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

När man skaffar BankID så står det klart och tydligt hur man ska hantera tjänsten säkert. Att det finns personer därute som väljer att inte följa informationen som ges gör det inte till ett säkerhetsproblem eller en osäker tjänst.

Dumheter. Man kan inte utgå från att alla användare alltid läser, kommer ihåg, och följer alla instruktioner. Är hanteringen onödigt krånglig eller icke-intuitiv, så att många gör fel, så är det designen som är felaktig - inte användarna.

Intuitivt borde det till exempel inte vara ett problem att gå till sin banks hemsida och logga in där - oavsett om någon bett dig göra det eller inte.
Att det kan vara ett problem att göra så med BankID är ett säkerhetsproblem, och ett grundläggande designfel på BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Specifikt scenariot ovan (som ju faktiskt verkar ha varit populärt) funkar det väl faktiskt för?
Sedan ger det väl om inte annat anledning att tänka till lite extra i andra scenarion.

Men det är ju generellt svårt att laga problem som inte ligger i den tekniska lösningen.
Då landar man ju ofta snarare i försök till heuristiska lösningar...

Det krävs dock redan ett pass/id eller besök på ett fysiskt kontor för att skaffa ett nytt bank-id sedan en tid tillbaka. Detta handlar om att du plötsligt KANSKE måste identifiera dig när du utför ärenden när du redan är inloggad.

Håller med dig om att det är ruskigt svåra problem men det gör inte att alla lösningar är bra... eller ens bättre än inga. Och skulle jag killgissa skulle jag tippa på att scams/bedrägerier är mer vanliga än att någon får tillgång till hela ens konto, speciellt med det nya som gäller för att skaffa ett nytt bank-id.

Och detta förhindrar dessvärre inte någon att föra över pengar till någon annan då allt personen gör är att blippa sitt pass så är den delen överkommen, eller signera för något annat. Men "tvingar" dig att ha med dig ännu en värdehandling om man vill utföra bankärenden som kanske inte var planerade och man har ett pass/id nära till hands.

Så om det redan krävs att du scannar ett pass för att skapa ett bank-id på den enheten, vad för nytta gör då detta tillägg mer än att banken prompt kan hävda att det minsann var du som utförde ärendet... så de har ryggen helt fri? Dvs du faller offer för ett bedrägeri/scam och signerar något du inte hade full koll på. Vilket jag skulle killgissa var/är det vanligaste, speciellt efter ändring hur man skapar ett bank-id.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

sucks men tänk på att det är privata banker som gör hur de vill

redan nu behöver man smartphone och bankid för vardagliga och bankrelaterade, har man behövt i flera år, man kan knappt göra något utan. NFC har väl typ alla, även 10 år gamla telefoner.

Jag har inte NFC på min telefon, och den är mindre än 10 år gammal.
Hittills har jag lyckligtvis inte haft något som helst behov av NFC, men det verkar ju ändra sig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Nu har domstolen också avgjort att kunder som beter sig grovt oaktsamt inte ska behöva ansvara för sitt eget beteende, då har banken inget annat val än att så gott de kan försöka hindra kunderna från att vara dumma i huvudet.

Ofta är det som kallas "grov oaktsamhet" bara vanligt småslarv, och egentligen inte ett dugg grovt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om utländska pass godkänns eller bara de som utfärdats av Svenska Polismyndigheten?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är ett steg i rätt riktning.
Även om det blir "krångligare" för många, så skyddar det ju exempelvis pensionärer att ingen kan skapa ett nytt Bank-ID på distans utan att ha tillgång till deras legitimation.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Någon som vet om utländska pass godkänns eller bara de som utfärdats av Svenska Polismyndigheten?

Bara svenska pass, så alla som inte är svenska medborgare men bosatta i Sverige kommer att få problem, då de inte kan skaffa svenskt pass eller nationellt id-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Personligen tycker jag det är ett steg i rätt riktning.
Även om det blir "krångligare" för många, så skyddar det ju exempelvis pensionärer att ingen kan skapa ett nytt Bank-ID på distans utan att ha tillgång till deras legitimation.

Det existerar redan genom att du måste ha ett pass/id eller besöka ett fysiskt bankkontor för att skapa ett nytt bank-id. Detta har inget med bank-id att göra utan att du plötsligt måste identifiera dig när du redan är inloggad med ett pass/nationellt id när du utför ärenden. Eller KAN komma att behöva det, lite som att få en avstämning i en självbetjäningskassa på Ica Maxi.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Någon som vet om utländska pass godkänns eller bara de som utfärdats av Svenska Polismyndigheten?

Endast ID handlingar utfärdade av Svenska polismyndigheten är godkända, dvs Svenskt pass eller nationellt ID.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Bara svenska pass, så alla som inte är svenska medborgare men bosatta i Sverige kommer att få problem, då de inte kan skaffa svenskt pass eller nationellt id-kort.

Misstänkte det. Blir ju roligt för de som studerar eller arbetskraftsinvandrat.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Ofta är det som kallas "grov oaktsamhet" bara vanligt småslarv, och egentligen inte ett dugg grovt.

Det är när man
lämnat ut koden till sitt BankID och svarskoder från sin bankdosa
https://www.advokatwilensky.se/nyheter/obehorig-transaktion-g...

och genom ett handlande i flera steg medverkat till att skapa ett nytt bankid åt bedragaren. Väldigt långt ifrån småslarv med andra ord.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frogly:

När man skaffar BankID så står det klart och tydligt hur man ska hantera tjänsten säkert. Att det finns personer därute som väljer att inte följa informationen som ges gör det inte till ett säkerhetsproblem eller en osäker tjänst.

Seriösa aktörer utformar säkra system med hänsyn till den mänskliga faktorn.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay