Permalänk

Bottleneck?

Tjenare! Är inte alls kunning när det kommer till dator delar så hoppas att ni kan hjälpa mig! Kort och gott så tror jag har stött på en bottleneck men är inte helt säker på vilken komponent/komponenter det är som behövs upgraderas eller om jag ens har en bottleneck i huvud taget.

I en stor andel av spelen jag kör så har jag märkt av att min GPU & CPU utilisation ligger på en konstant 22-45%. Jag har testat med att tweaka alla olika in-game settings men det verkar som att min PC sitter fast på 22-45% i dem flesta fallen.

Mina specs finns nedan,
CPU: AMD Ryzen 9 3900X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
PSU: Corsair RM850X ATX12V
MBOARD: ROG STRIX B450-F Gaming
Memory: 32GB, DDR4 (3200 MHz)

Jag har funderat på att uppgradera till en AMD Ryzen™ 9 7950X3D. Vad har ni för åsikter om det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombmannen:

Tjenare! Är inte alls kunning när det kommer till dator delar så hoppas att ni kan hjälpa mig! Kort och gott så tror jag har stött på en bottleneck men är inte helt säker på vilken komponent/komponenter det är som behövs upgraderas eller om jag ens har en bottleneck i huvud taget.

I en stor andel av spelen jag kör så har jag märkt av att min GPU & CPU utilisation ligger på en konstant 22-45%. Jag har testat med att tweaka alla olika in-game settings men det verkar som att min PC sitter fast på 22-45% i dem flesta fallen.

Mina specs finns nedan,
CPU: AMD Ryzen 9 3900X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
PSU: Corsair RM850X ATX12V
MBOARD: ROG STRIX B450-F Gaming
Memory: 32GB, DDR4 (3200 MHz)

Jag har funderat på att uppgradera till en AMD Ryzen™ 9 7950X3D. Vad har ni för åsikter om det hela?

Vilken upplösning spelar du i? Om det är 1920x1080 är det normalt att CPU blir flaskhals oavsett vilken du har. Sedan beror mycket på vad det är för spel du spelar. Vissa spel använder CPU mer än GPU.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombmannen:

Mina specs finns nedan,
CPU: AMD Ryzen 9 3900X
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti
PSU: Corsair RM850X ATX12V
MBOARD: ROG STRIX B450-F Gaming
Memory: 32GB, DDR4 (3200 MHz)

Jag har funderat på att uppgradera till en AMD Ryzen™ 9 7950X3D. Vad har ni för åsikter om det hela?

Skall du uppgradera till en processor ur Ryzen 7000-serien så behöver du även nytt moderkort med socket AM5, och nya minnen (DDR5).
Det kan bli rätt mycket pengar, samtidigt som din nuvarande CPU borde kunna hänga med ett tag till.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är CPU-flaskhalsad så är det oftast en eller ett fåtal kärnor som används nära max, så att ligga under 50% är inget konstigt där. Det gör även att GPU-användningen går ner, eftersom processorn inte hinner ge den nog att göra.

Vilka spel har du testat, och med vilka inställningar (ffa upplösning), och vad får du för FPS i dem?
Utöver CPU-flaskhals kan det ju vara något annat som begränsar FPS också, t ex V-Sync om du har en skärm med låg uppdateringsfrekvens (speciellt 60 Hz). Fast då tjänar du inget med bättre hårdvara heller förrän du bytt skärm.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det första man kollar efter är vad som jobbar till 100%

Om processorn ligger låg kan det ändå betyda att spelet inte kan jobba bra över många trådar. Kolla då om om någon tråd ligger på 100% hela tiden ,eller iaf däromkring.

Om istället GPUn ligger på nära 100% hela tiden så är det den som håller tillbaka prestandan.

Om ingen av dom ligger på nära 100%: kolla så du inte har vsynk eller nått annat som hindrar din FPS från att gå upp.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bombmannen:

Jag har funderat på att uppgradera till en AMD Ryzen™ 9 7950X3D. Vad har ni för åsikter om det hela?

OBS: då måste du även köpa nytt RAM och moderkort, vilket kan bli rätt dyrt
Men du kanske redan hade koll på det?

5700x3D eller 5800x3D är annars det bästa du kan köpa på ditt moderkort om det är spel som gäller.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Om du är CPU-flaskhalsad så är det oftast en eller ett fåtal kärnor som används nära max, så att ligga under 50% är inget konstigt där. Det gör även att GPU-användningen går ner, eftersom processorn inte hinner ge den nog att göra.

Vilka spel har du testat, och med vilka inställningar (ffa upplösning), och vad får du för FPS i dem?
Utöver CPU-flaskhals kan det ju vara något annat som begränsar FPS också, t ex V-Sync om du har en skärm med låg uppdateringsfrekvens (speciellt 60 Hz). Fast då tjänar du inget med bättre hårdvara heller förrän du bytt skärm.

En del av dem spelen jag har kört och testat är, Warhammer 40,000: Darktide (67ish FPS), RUST (70+ FPS), HUNT: Showdown (80+ FPS), Bladur's Gate 3 (55-60+ FPS). Mina grafik inställningar i spelen är oftast medium till hög.

Min primära skärm jag kör på är en ASUS TUF Gaming VG259QM 1920x1080 @240hz, jag har två extra skrämar som är ASUS TUF GAMING VG27AQ1A 2560x1440 @144hz.

Jag gick igenom och kontrollerade att V-SYNC var av.