Permalänk
Medlem

Eller gör som någon okänd granne här, lämna en chokladask o en bukett rosor på framrutan.

När det är -9, det blåser o bilen är översnöad o inte använts på en vecka...

Undrar hur de rosorna ser ut när bilägaren hittar dem haha

Permalänk
Medlem

Jag brukar baka mitt eget bröd, men automatisk avstängning på köksvågar är dumt.
Mitt i när jag väger upp mjöl så ringer telefon/dörren/ett ufo landar i trädgården/katten börjar snakke norsk så jag tvingas
avbryta baket ett ögonblick. Tebax till vågen så har den jäveln stängt av sig. Jahapp och hur
många gram mjöl hade jag vägt upp? Funderar på att slänga vågen och köpa en utan automatisk avstängning,
om det nu finns till ett rimligt pris?

Permalänk
Medlem

Varför får butiker inte lov att porta folk?
Vi har på senare år ett jätteproblem med tre lokala alkisar som går in på ICA och bryter upp förpackningar för att få i sig mat, alla kronor dom har går till Arboga 10%...

Personalen känner att det är hopplöst, och dom har inte rätt att avhysa folk säger dom, men vafan ska dom göra i den situationen...

I USA så kan man ju bara kalla det för tresspassing och ringa polisen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varför får butiker inte lov att porta folk?
Vi har på senare år ett jätteproblem med tre lokala alkisar som går in på ICA och bryter upp förpackningar för att få i sig mat, alla kronor dom har går till Arboga 10%...

Personalen känner att det är hopplöst, och dom har inte rätt att avhysa folk säger dom, men vafan ska dom göra i den situationen...

I USA så kan man ju bara kalla det för tresspassing och ringa polisen?

Jo det får de sedan ett par år tillbaka om besökaren är över 15år.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svens...

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Är inte bara på linjär tv, utan även på ex. TV4 Play.

Skrivet av Lembritt:

"Slängde" ut den kanalen också, när det inte gick att se utan reklam

Själv tittade jag lite i min pihole vilka adresser TVn kontaktade när jag startade TV4play - och så blockade jag de reklamadresserna.
Sedan hade jag TV4play-appen utan reklam ;). Blev ändå inte att jag använde TV4play efter det märkte jag.
Men det gick att göra för 3-4 år sedan iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Själv tittade jag lite i min pihole vilka adresser TVn kontaktade när jag startade TV4play - och så blockade jag de reklamadresserna.
Sedan hade jag TV4play-appen utan reklam ;). Blev ändå inte att jag använde TV4play efter det märkte jag.
Men det gick att göra för 3-4 år sedan iaf.

Tack för tips!
Om jag är sugen på TV4 igen ska jag prova om det går.
Men har varit utan den så länge nu att det inte är något jag saknar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jag brukar baka mitt eget bröd, men automatisk avstängning på köksvågar är dumt.
Mitt i när jag väger upp mjöl så ringer telefon/dörren/ett ufo landar i trädgården/katten börjar snakke norsk så jag tvingas
avbryta baket ett ögonblick. Tebax till vågen så har den jäveln stängt av sig. Jahapp och hur
många gram mjöl hade jag vägt upp? Funderar på att slänga vågen och köpa en utan automatisk avstängning,
om det nu finns till ett rimligt pris?

Leta reda på nån auktion där du med lite tur kan köpa en gammal hederlig mekanisk våg

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Leta reda på nån auktion där du med lite tur kan köpa en gammal hederlig mekanisk våg

Jag kanske får börja gå på loppisar 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jag kanske får börja gå på loppisar 😃

https://www.pricerunner.se/cl/248/Koeksvaagar?attr_56941747=5...

Mekaniska köksvågor har inte försvunnit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Jahapp och hur
många gram mjöl hade jag vägt upp?

Lär dig höfta på ögonmått.

OT: Puckade klienter/kollegor/chefer som blir upprörda över att man inte svarar när de ringer utanför ens arbetstid.

Permalänk
Skrivet av Nosslo Snah:

Lär dig höfta på ögonmått.

OT: Puckade klienter/kollegor/chefer som blir upprörda över att man inte svarar när de ringer utanför ens arbetstid.

Precis ögonmått is the shit.
Recept på sockerkaka.
Ägg 2st
Strösocker 2st ögonmått
Vaniljsocker 2st mindre ögonmått
Vetemjöl 3st ögonmått
Bakpulver 1,5 pytteliten ögonmått.

Det blir perfekt...

Btw. Jag kollade in vad en ny teknikerdator kostar som många tekniker får idag.. Man fatta att det är inflation på gång, de är dyra som inihelvete. Jag vill ej bära runt ett sådant dyrt fanskap hela tiden. Såklart datan är värt mer, men det kan regna och ha sig, man kan ställa datorn på ett dumt ställe i ett labbrum.
Jag vill ha en superenkelt laptop och sedan fjärrstyra precis allt, inget ska finnas lokalt.

Permalänk

Laga mat hemma för en person blir ofta dyrare än restaurang.

Man ska laga till något gött hemma. Man går i butiken och plockar alla ingredienser som behövs, man tvingas köpa betydligt större mängd än vad man behöver. Sedan tillagar man en portion större än vad man borde äta.

Och priset på detta kan bli 500kr. När man hade kunnat köpa något liknande på en restaurang för 300kr.
Ja, man får en j-vla massa ingredienser över och om man lagar samma rätt igen inom kort tid så kan man få ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laga mat hemma för en person blir ofta dyrare än restaurang.

Man ska laga till något gött hemma. Man går i butiken och plockar alla ingredienser som behövs, man tvingas köpa betydligt större mängd än vad man behöver. Sedan tillagar man en portion större än vad man borde äta.

Och priset på detta kan bli 500kr. När man hade kunnat köpa något liknande på en restaurang för 300kr.
Ja, man får en j-vla massa ingredienser över och om man lagar samma rätt igen inom kort tid så kan man få ner priset.

Då gör du fel
Laga mat som räcker i flera dagar, köp inte hem saker som du bara använder en gång.

Här har du ÖoB:s recept för mat runt "tian"
https://www.öob.se/inspiration/recept/

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Jag brukar baka mitt eget bröd, men automatisk avstängning på köksvågar är dumt.
Mitt i när jag väger upp mjöl så ringer telefon/dörren/ett ufo landar i trädgården/katten börjar snakke norsk så jag tvingas
avbryta baket ett ögonblick. Tebax till vågen så har den jäveln stängt av sig. Jahapp och hur
många gram mjöl hade jag vägt upp? Funderar på att slänga vågen och köpa en utan automatisk avstängning,
om det nu finns till ett rimligt pris?

Ett annat bra knep är att trycka på "on" knappen igen så ser du hur mycket det väger. Keep it simple!

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ett annat bra knep är att trycka på "on" knappen igen så ser du hur mycket det väger. Keep it simple!

Funkar bra om man bara har mjöl rakt på vågen. Svårare om man har en bunke, kanske med annat i också.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Då gör du fel
Laga mat som räcker i flera dagar, köp inte hem saker som du bara använder en gång.

Här har du ÖoB:s recept för mat runt "tian"
https://www.öob.se/inspiration/recept/

Tror nyckelordet i lillankans text är "något gött" 😄
Laga billig mat kan man alltid göra, men när man vill lyxa till det så står man där med en massa bizarra tillbehör som man vet man kommer att få slänga för man inte hinner använda upp det innan dom blir dåliga.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Funkar bra om man bara har mjöl rakt på vågen. Svårare om man har en bunke, kanske med annat i också.

Investera i ett anteckningsblock och en blyerts penna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laga mat hemma för en person blir ofta dyrare än restaurang.

Man ska laga till något gött hemma. Man går i butiken och plockar alla ingredienser som behövs, man tvingas köpa betydligt större mängd än vad man behöver. Sedan tillagar man en portion större än vad man borde äta.

Och priset på detta kan bli 500kr. När man hade kunnat köpa något liknande på en restaurang för 300kr.
Ja, man får en j-vla massa ingredienser över och om man lagar samma rätt igen inom kort tid så kan man få ner priset.

Om din matlagning kostar 500kr per portion gör du något allvarligt fel.

Jag lägger kanske 2500kr/mån på mat och lagar mat hemma i stort sett varje dag.

Det är bara bunkra upp med basvaror som potatis, ris, pasta, lök, rotfrukter, frysta grönsaker med mera. Färskvaror kan handlas vid behov. Billiga proteiner har du i exempelvis kyckling (billigast och bäst är att köpa hel kyckling). Köttfärs och annat rött kött hittar man ofta till extrapris - perfekt att handla när det är kort datum.

På en bit högrev har du 4 portioner god gryta. En kyckling ger flera portioner stir fry. Köttfärssås räcker också länge. Lite potatis, lök och grädde så har du en gratäng.

Blodpudding, bacon och lök med lite potatis och rårörda lingon kostar typ 15kr/portion.

Gör en krämig havregrynsgröt på mjölk till frukost. Vill du lyxa till det har du i lämplig buljong och smörstekta champinjoner.

500kr/portion är fan hutlöst. Du får ett halvt kilo fin entrecote för 500kr.

Permalänk
Snusfri

När det är plogat jättebra..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När det är plogat jättebra..
<Uppladdad bildlänk>

Hade det varit Stockholm så hade du haft en toksopsaltad "feministiskt snöröjd" cykelbana* intill med barmark, medan du haft snö upp till knäna på gångbanan. Alternativt som sekundär följd av detta, efter lite tö, en mycket ojämn hockeyrink där det knappt går att ta sig fram utan att riskera minst tre benbrott.

*Som få använder, för det är till huvudelen en särskild sorts självplågare som cyklar på vintern, sopsaltat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

*Som få använder, för det är till huvudelen en särskild sorts självplågare som cyklar på vintern, sopsaltat eller inte.

Uppsalabor. Spelar ingen roll hur kallt och hur mycket snö det är. De susar ändå fram på sina cyklar och bara osar ångest, sexuell frustration och passiv aggressivitet.

Permalänk
Skrivet av kundun:

Tror nyckelordet i lillankans text är "något gött" 😄
Laga billig mat kan man alltid göra, men när man vill lyxa till det så står man där med en massa bizarra tillbehör som man vet man kommer att få slänga för man inte hinner använda upp det innan dom blir dåliga.

Exakt. Äta billigt, så köp ett par nubblar.

Skrivet av DasIch:

Om din matlagning kostar 500kr per portion gör du något allvarligt fel.

Jag lägger kanske 2500kr/mån på mat och lagar mat hemma i stort sett varje dag.

Det är bara bunkra upp med basvaror som potatis, ris, pasta, lök, rotfrukter, frysta grönsaker med mera. Färskvaror kan handlas vid behov. Billiga proteiner har du i exempelvis kyckling (billigast och bäst är att köpa hel kyckling). Köttfärs och annat rött kött hittar man ofta till extrapris - perfekt att handla när det är kort datum.

På en bit högrev har du 4 portioner god gryta. En kyckling ger flera portioner stir fry. Köttfärssås räcker också länge. Lite potatis, lök och grädde så har du en gratäng.

Blodpudding, bacon och lök med lite potatis och rårörda lingon kostar typ 15kr/portion.

Gör en krämig havregrynsgröt på mjölk till frukost. Vill du lyxa till det har du i lämplig buljong och smörstekta champinjoner.

500kr/portion är fan hutlöst. Du får ett halvt kilo fin entrecote för 500kr.

Du pratar om vardagsmat, jag pratade om något som kostar 300kr ute på restaurang. Man väljer att göra detta hemma.
Och man får en på tok stor portion, man får hur mycket grejer över. Det enda är om man dagen efter använder dessa grejer över till något, men det har man ej alltid tid för.
Då är det i många fall billigare att gå till restaurang än att göra det för 1 person hemma.

En helt annan fråga är hur man kan tillaga vardagsmat billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av julgranen:

Ett annat bra knep är att trycka på "on" knappen igen så ser du hur mycket det väger. Keep it simple!

Nix så enkelt är det inte. Det är troligen flera grejer ihällda före. Jag tar byttan till bakmaskinen, ställer på vågen,
startar vågen. Då visar den noll, sen häller jag i grejer, nollar inte mellan varje ingrediens, (skulle bli ett jäkla nollande).
MYCKET enklare om vågjäveln inte stängde av sig. Keep it simple!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Nix så enkelt är det inte. Det är troligen flera grejer ihällda före. Jag tar byttan till bakmaskinen, ställer på vågen,
startar vågen. Då visar den noll, sen häller jag i grejer, nollar inte mellan varje ingrediens, (skulle bli ett jäkla nollande).
MYCKET enklare om vågjäveln inte stängde av sig. Keep it simple!!

Keep it simple - svara inte i telefon eller öppna dörren när du bakar - prioritera hårt

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Keep it simple - svara inte i telefon eller öppna dörren när du bakar - prioritera hårt

Om ett UFO landar i trädgården då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Exakt. Äta billigt, så köp ett par nubblar.

Du pratar om vardagsmat, jag pratade om något som kostar 300kr ute på restaurang. Man väljer att göra detta hemma.
Och man får en på tok stor portion, man får hur mycket grejer över. Det enda är om man dagen efter använder dessa grejer över till något, men det har man ej alltid tid för.
Då är det i många fall billigare att gå till restaurang än att göra det för 1 person hemma.

En helt annan fråga är hur man kan tillaga vardagsmat billigt.

Det är inte så svårt att laga bättre och billigare än du får på restaurang för 300Kr.

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Nix så enkelt är det inte. Det är troligen flera grejer ihällda före. Jag tar byttan till bakmaskinen, ställer på vågen,
startar vågen. Då visar den noll, sen häller jag i grejer, nollar inte mellan varje ingrediens, (skulle bli ett jäkla nollande).
MYCKET enklare om vågjäveln inte stängde av sig. Keep it simple!!

OKej kolla på bagarn och kocken. Dom har flera vågar utan avstängning. Fast dom kostar en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Om ett UFO landar i trädgården då?

Som gubbe i den här tråden blir man inte distraherad av småsaker. Som gubbe gör man klart det man håller på med och det andra får vänta 😁

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Om ett UFO landar i trädgården då?

Då får de nybakat bröd om ett par timmar!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Uppsalabor. Spelar ingen roll hur kallt och hur mycket snö det är. De susar ändå fram på sina cyklar och bara osar ångest, sexuell frustration och passiv aggressivitet.

Bortsett från att det går lite långsammare/tyngre så är det ingen avsevärd skillnad att cykla i snö eller utan

Har alltid cyklat året om sen tonåren

Men det har såklart mest att göra med att uppsala är en så bra cykelstad, där jag bor kommer jag till allt jag behöver inom 10 minuter (en kvart på vintern), det är långt snabbare än bussen eller behöva skrapa bilen och leta parkering

Inte så mysigt med -20 eller om det är oplogat, men det är oftast inget bekymmer