Fråga om sätta upp nätverk med Unifi 6 Pro

Permalänk
Medlem

ssh in till enheterna och kör sedan enligt: https://community.ui.com/questions/What-is-correct-command-to...

Sista inlägget i länken.

Permalänk
Skrivet av pcdoktor:

ssh in till enheterna och kör sedan enligt: https://community.ui.com/questions/What-is-correct-command-to...

Sista inlägget i länken.

Har du möjlighet att förklara detta förenklat för en stackare som är totalt outdated från nätverk?
Ska jag alltså göra det i controller mjukvaran jag satt upp på laptopen såfall var / hur?

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, har totalt 58 olika prytlar som vill ha en IP. Min vanliga asus router fixar 21st samtidiga uppkopplingar. Har ett hus och en garagebyggnad med två rum i.

Jag skaffade två routrar till och delade på näten så det finns tre 2.4 nät och sen har jag samma SSID på 5 nätet.

Fungerar utmärkt, enkelt och billigt.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Skrivet av qramian:

Hade samma problem, har totalt 58 olika prytlar som vill ha en IP. Min vanliga asus router fixar 21st samtidiga uppkopplingar. Har ett hus och en garagebyggnad med två rum i.

Jag skaffade två routrar till och delade på näten så det finns tre 2.4 nät och sen har jag samma SSID på 5 nätet.

Fungerar utmärkt, enkelt och billigt.

Blev det då som ett nätverk som du loggar in mot eller flera olika?
Hade ju varit kul att få detta att fungera som är inhandlat, men får snart överväga om att handla något annat som fungerar x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Men U6 Pro använder standard PoE.

Max. PoE wattage per port by PSE PoE: 15.4W
PoE+: 30W
PoE++: 60W

https://store.ui.com/us/en/pro/category/switching-professiona...

Rätt ska vara rätt. (Förutom i några ytterst särskilt särpräglade fall som inte förtjänar någon uppmärksamhet i detta fall).

Blev förvånad 😲 😲 ty jag *hade* läst att de använde en lägre V standard...jag skäms....

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk

Nu har jag faktist fått hitta alla produkter. hade ett kabel fel haha lol?
Däremot så efter en stund när jag kört adoptera på alla prylar så hamnar dom på adoptet fail, vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Men U6 Pro använder standard PoE.

Skrivet av Anaii:

Största skillnaden är att Lite inte stödjer den öppna standarden för PoE. Ubiquitis egna standard fungerar utmärkt, men vill man använda en PoE switch av ett annat märke och inte använda adapter så behöver man i pro-modell.

Jag missuppfattade tydligen något här...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag missuppfattade tydligen något här...

Tidiga versioner av AC-Lite stödde bara 24v passiv PoE men senare modeller dvs de som säljs nu stödjer även standard PoE
https://eu.store.ui.com/eu/en/products/uap-ac-lite
https://community.ui.com/questions/AP-AC-Lite-802-3af-compati...

U6 Lite stödjer 48v passiv PoE och standard PoE
https://eu.store.ui.com/eu/en/collections/unifi-wifi-flagship...

Permalänk

Har ni någon kvalificerad gissning på varför det blir adoption fail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickepetterssonn:

Hur sitter laptopen inkopplad på nätet?
Finns det firmware uppdateringar tillgängligt att installera från controllern?

Permalänk
Medlem

Hade ju varit kul att få detta att fungera som är inhandlat, men får snart överväga om att handla något annat som fungerar x)

Jag har enbart cloud devices, dvs så länge varje device kommer åt sin cloudtjänst på internet så kan jag styra dem via Google home. Låter Telia routern köra dhcp åt en Access Point. Och samma sak med två asus routrar, en master och en AP. Delar inga resurser på mitt LAN så det fungerar utmärkt.

Men...innan jag fattade att en vanlig hobby router enbart fixade 21 concurrent uppkopplingar....blev tokig då olika saker försvann då och då. Nu är det frid i hemmet 😆👍

Det är superenkelt att sätta upp och kostar inte mer än vad ytterligare en router kostar.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Skrivet av suhrim:

Hur sitter laptopen inkopplad på nätet?
Finns det firmware uppdateringar tillgängligt att installera från controllern?

Allt är uppdaterat, laptopen är Wi-Fi

Permalänk
Medlem

Kanske det blir adoption fail eftersom det är fel IP till controller? IP till AP och controller kan vara olika.

Det är bara att ta upp kommandotolken och skriva ssh admin@IP.TILL.AP och när du väl är inne i AP så skriver du set-inform http://1.2.3.4:8080/inform där 1.2.3.4 är IP till controller.

Sedan kan du skriva info och så visar den status om vad som har hänt.

Permalänk
Medlem

Om du med inloggning menar logga på WIFI och få en IP så loggar du bara på en gång mot 5Ghz och sen fungerar det mot båda routrarna då de har samma SSID.

Visa signatur